Rahaa elämiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ykspienituloinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ykspienituloinen

Vieras
Miten paljon teillä jää rahaa elämiseen? Katsoin aamusydämellä ohjelmaa sivusilmällä ja siellä oli veljekset kertomassa omasta köyhästä elämästään.

Meillä on pieni poika, 4 kk ikäinen ja olen hänen kanssaan kotona. Mieheni on töissä, mutta palkka ei päätä huimaa. Itse saan äitiyspäivärahaa nettona kuussa n. 1900 euroa.

Meillä on vuokra-asunto, kaksio ja mahdumme tähän ihan hyvin. Olemmekin ajatelleet ettemme muutakaan muutamaan vuoteen. Siinä vaiheessa kun lapsi menee kouluun, pitää tehdä viimeistään ratkaisu mihin päin asetumme. Nykyisellä paikkakunnalla ei ole yhtään sukulaisia ja olisi mukava että poikamme isovanhemmat ja serkut olisi lähempänä kuin 350 km päässä.

Meillä on näennäisesti kaikki tosi hyvin. Mutta meillä on velkaa paljon, joka syntyi kun minä olin pahoin masentunut ja talous kaatui. Nyt maksamme velkojamme joka kuukausi aivan valtavasti, mutta silti rahaa jää myös ruokaan, pakko jäädä. Jos näyttä ellei jää, niin joku lasku on pakko jättää rästiin, että saamme ruokaa.

Onko muilla tällaista tilannetta, että vaikka kaikki on muiden silmissä hyvin, niin oikeasti elämä on tosi raskasta kamppailua?

Äitiyspäivärahaa nettona 1900 euroa :o? Valtava summa, ihanko oikeasti tuo tuki on noin paljon vai onko tuossa joku kirjoitusvirhe? Ei mitään järkeä jos tukisummat on noin valtavia, ihmekään että koko suomen talous on kuralla! Jos sun miehellä on palkka yhtä "vähän" niin saa olla hemmetinmoiset velat ettei rahat riitä. Joku teidän taloudenhoidossa mättää (yhä) jos tuollaisilla tuloilla ja vain yhden lapsen kanssa ei pärjää. Johan pelkästään sinun tukirahoillasi eläisi ihan hyvin.

Mä olen myös velkaantunut pahasti masennusvuosinani. Olen hakenut velkajärjestelyäkin mitä ei hyväksytty. Ulosotto vie tuloista kolmanneksen vuosikaudet koska velkoja on paljon. Kotikin menee myyntiin. Rahat loppuu usein kesken, joten on pakko jättää osa laskuista rästiin. Sossusta vaikea saada mtn, koska katsovat että muka niin paljon rahaa

Meillä on pieni poika, 4 kk ikäinen ja olen hänen kanssaan kotona. Mieheni on töissä, mutta palkka ei päätä huimaa. Itse saan äitiyspäivärahaa nettona kuussa n. 1900 euroa.

Haluaisin sanoa, ettet sä ole pienitiloinen. Sun palkkasi on aikoinaan ollut joku 4000e/kk, jos saat tuollaisen äitiyspäivärahan.
Lisäksi jos saatte siis 1900e/kk+lapsilisä + miehesi tulot, ette todellakaan ole pienituloisia. Olette sain totaalisesti sössineet elämänne, koska ette osaa käyttää rahaa järkevästi. Turha valittaa pienistä tuloista.

• Tykkää
Reactions: rops
1900 euroa nettona + miehen tulot + lapsilisät ? Teidän täytyy olla kyllä todella kussut raha-asianne jos tuon jälkeen joutuu vielä miettimään ostaako ruokaa ja jättääkö yhden laskun maksamatta vai toisinpäin.

Olisiko teillä mahdollista mennä pankkiin ja yhdistää ne kaikki velat yhdeksi lainaksi? Jos teillä on siis moneen suuntaan velkaa, niin ottaisitte pankista yhden lainan jolla kuittaatte ne kaikki ja maksatte sitten enää sitä yhtä lainaa. Helpottaisi kuukausittaisia maksuja ja tulisi halvemmaksi kuin maksella korkoja moneen paikkaan.

Kannattaa laskea ihan ruutupaperille paljonko saatte ja paljonko rahaa menee kuukausittain pakollisiin menoihin. Sitten miettiä mitkä niistä pakollisista menoista on oikeasti pakollisia ja lopettaa esim. lehtitilaukset ja sen sellaiset mitkä ei ole ihan välttämättömiä. Sitten laskette paljon kuukaudessa jää käyttörahaa ja elätte sen mukaan, teette ruokalistat ja kauppalistat ja pysytte niissä. Kilpailuttakaa sähköt ja vakuutukset, jos teillä on auto niin miettikää voiko siitä luopua. Jossain kohtaa teidän kulutuksessanne on joku tosi iso aukko, jos noilla tuloilla tilanne on todella tuollainen.

Äitiyspäivärahani on siksi iso, koska tein kahta työtä vuoden ajan. En aina ole tienannut "hyvin". Normaalisti yhden työn palkkani on ollut käteen 1450.

Jos velat on ulosotossa, niin silloin on todennäköisesti myös maksuhäiriömerkintöjä. Tuolloin on kyllä vaikea saada lainaa. Ajattelin vain tuota mahdollista velkojen yhdistämistä.

Yhteistyössä