mistä rahaa elämiseen....:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jestas, kohta sinulle tulee jonossa värväysviestejä verkostomarkkinoijilta... Näilläkin keskustelualueilla niitä pyörii kymmenittäin. Uskottelevat sinun pääsevän tienaamaan helppoa rahaa kotisohvalta ja niin päin pois. Olethan sitten varovainen...

Alkuperäinen kirjoittaja Diakonissa:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
siis miten köyhä tarvii olla et saa jotain ruokalappuja tai seurakunta auttaa... ihmetyttää vaan kun itse olen koton 5 lapsen kanssa ja mies töissä... laskupinot on valtavat- samoin kuin ruoka ym. tarpeet. itse me vaan siirrämme eräpv. eteenpäin jos ei laskuja voi maksaa.. ja tiedän et nyt taaskin on lainanlyhennyksen jälkee maksussa sähkölaskua, puhelilasku, vakuutuslasku, vesimaksu ym ym- nekin on yhteensä jo yli 600e eli ei miehen tili yksin näihin kaikkiin ees riitä saati sitten millä rahalla eletään.. mutta hätä keinot keksii.

Seurakunta voi auttaa kertaluonteisesti mm ruokaostoksissa.. Yleensä vaativat seurakunnassa lapun sossusta, että sieltä (sossusta) ei saa rahaa.. MUTTA: seurakunnasta ei ketään jätetä kuitenkaan pulaan, eli jos todella on hätä, niin kyllä sieltä kauppaan ruokalappu kirjoitetaan =). Joten ilman sitä sossun lappuakin voi mennä, jos sitä ei kerkeä hankkimaan tähän hätään.. Jos on isompia laskuja joihin tarvitsee aopua, niin seurakunnilla on ns palavereja joissa käydään avustushakemuksia läpi ja päätetään, voidaanko asiakasta auttaa laskujen maksussa.. Seurakunnat maksaa tosi isojakin laskuja välillä..

no meillä taas seurakunta toimii sillain, että ei tarvitse viedä mitään sossunlappuja, vaan oma tiliote, että näkyy, ettei siellä tilillä oikeesti ole yhtään rahaa, eikä sieltä ole nostettu huomattavia summia ennen avun pyytämistä.
Sitten seurakunnalta saa joko rahan käteisenä, ettei tiliotteessa näy ylimääräisinä tuloina, ettei sossu sitten ota niitä huomioon tuloina, joten hyöty olisi ollut ns. "plus miinus nolla"
ja no ruokalaput ei yleensäkään näy missään tiliotteissa :)

Täällä ei seurakunta kysy mitään tuloista eikä vaadi nähdä mitään Kelan/sossun päätöksiä tai tiliotteita. Mutta tuokin on ilmeisesti seurakuntakohtaista.

Mulla aina venähtää ne diakonin luona käynnit, koska aina tulee vain juteltua ummet ja lammet hänen kanssaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen äiti :
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Mitä ihme laskuja teillä oikeen on?

Samaa jäin miettimään minäkin.........
Jos elää säästeliäästi, niin ei niitä laskuja nyt ihan mahdottomasti voi olla, vai olenko väärässä?

no tulee pitkä rivi jos alan meidän kaikki laskut luettelemaan mutta esi. asunto- autolaina, vesimaksu, sähkömaksu, vakuutukset autolle, vakuutukset talolle, vakuutukset 5 lapselle, jätemaksu, kiinteistövero, lämmityskustannukset, puhelinlasku, tiemaksu, nettimaksu.... siis tässä nyt osa vaan. sitten bensat ja ruokakustannukset, hygieniatarvikkeet ym. tarvikkeet päälle. eikä autokaan esim. ilman kuluja kulje, täytyy ostaa renkaat ja muita varaosia.
että kyllä niitä vaan kuule kertyy. ja todellakaan mitään lehtiä meille ei tule tai muuta turhaa maksua ole.

ensimmäinen "ohje" on vähentää laskuun ostamista ja ostaa vain sen mukaan mitä on varaa ostaa, koskien ainakin vaatteita. Niitä ap ei tosin maininnut mutta ns hygieniatuotteissa voi säästää aika paljon jos vaihtaa merkkituotteet halvempiin.
vakuutusmaksut viidestä lapsesta? kannattaako vakuutuksia pitää vai pelaako paikkakunnalla kunnallinen terveydenhuolto? KUn vakuutusyhtiöt kuitenkin aika usein maksattaa vakuutusmaksuja enemmän kuin maksaa korvauksia (sehän on liikevoittoa tavoittelevan yrityksen idea!).
pöytä puhtaaksi laskuista sossun, diakoniatoimiston tms avulla ja sitten tarkkaa harkintaa mitä ostaa ja mitä tarvitsee.

No huh, katsoin tuon linkin missä oli määrät soppalanmaksuille. Jos tästälähin joku kehtaa sanoa että joku elää niillä leveästi, niin isken kyllä luunkurkkuun, noilla nippanappa pysyy hengissä. Kaikki kateelliset nyt riviin ja katsomaan summat :)

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
En mä jättäisi lasten vakuutusmaksuja pois.

minulla taas ei ole yhdelläkään lapsella vakuutusta ja hyvin on pärjätty. Mutta toki ei olla sairastettukin mitä nyt lapsilla pari perussairautta, mutta silti.....'
Mutta kukin tekee tavallaan. Jos lapsia ei tarvitse kuin kerran kaksi vuodessa lääkärillä käyttää (onkos se muuten lapsilla tk:ssa peräti ilmaista) ja sitten vastapainoksi jos maksaa viidestä lapsesta muutaman satasen vakuutusmaksua. eli mikä kannattaa sitten??
mutta tosiaan jokainen miettii mitä tekee ja mihin rahat riittää ja mihin kannattaa laittaa. Mutta julkinen terveydenhuolto ei maksa paljoa kuitenkaan

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
En mä jättäisi lasten vakuutusmaksuja pois.

minulla taas ei ole yhdelläkään lapsella vakuutusta ja hyvin on pärjätty. Mutta toki ei olla sairastettukin mitä nyt lapsilla pari perussairautta, mutta silti.....'
Mutta kukin tekee tavallaan. Jos lapsia ei tarvitse kuin kerran kaksi vuodessa lääkärillä käyttää (onkos se muuten lapsilla tk:ssa peräti ilmaista) ja sitten vastapainoksi jos maksaa viidestä lapsesta muutaman satasen vakuutusmaksua. eli mikä kannattaa sitten??
mutta tosiaan jokainen miettii mitä tekee ja mihin rahat riittää ja mihin kannattaa laittaa. Mutta julkinen terveydenhuolto ei maksa paljoa kuitenkaan

No itsellä ei ollut sairasvakuutusta kun 20-vuotiaana sairastuin ekan kerran syöpään ja nyt en sitä enää saa. Siitä olisi ollut apua monet kerrat

Niin , enpä tiennyt minäkään ennen kun olo vielä suomessa töitä mitä on kun vatsa kurnii ja nykyajan pakolliset maksut vie rahat ja sossu ei anna kun tonni kuussa työttömyyskorvausta pitää riittää . Jos asuisinkin vuokralla, ei olis kotia menetettävänä !

Yhteistyössä