raha

  • Viestiketjun aloittaja asiat
  • Ensimmäinen viesti
asiat
Eli saanen udella teiltä, että miten te hoidatte perheessänne raha-asiat, kuka maksaa mitäkin ja kenen velvollisuus ostaa mitäkin?
kysyn tämän teiltä jotka olette esim. äitiysvapaalla joten tuloina min. noin 300 euroa / kk ja teidän miehenne on työssä?
 
noh, meillä on aina ollut näin (oli mies sitten kesätöissä tai opiskelemassa): Kaikki rahat on yhteisiä. Ensin maksetaan laskut ja laitetaan ruokarahaa säästöön. Ylimääräinen tuhlataan omiin juttuihin tasapuolisesti.
 
Niin se on meilläkin nyt ja aina ollut -rahat on yhteisiä, kuten myös menot. Sitten jos jotain isompaa hankintaa on puolin ja toisin, niin etukäteen olisi hyvä keskustella.

En muuten henkilökohtaisesti ymmärrä niitä miehiä, jotka katsovat että kotona lapsia hoitava äiti olisi yksin vastuussa asemastaan ja tuloistaan. Olen jopa kuullut että kotiäiti saattaa joutua vastaamaan lapsen hankinnoista, vaikka yhdessä eletään ja mies käy töissä, mutta naisen tuloista menee lapsen hankinnat. Ihmettelen vain, eikös ne lapset kuitenkin yhteisiä ole...
 
Meillä on yhteiset rahat, itse saan vain minimiäitiyspäivärahaa, joten en voisi mitenkään kustantaa kaikkia lasten menoja ja ruokia yms. ja laskuja. Mies on järjestelyyn tyytyväinen, eikä koskaan purnaa rahoista. Hän ei myöskään tuhlaa ylettömästi itseensä, kuten olen kuullut joidenkin isien tekevän.
 
asiat
meillä valitettavasti sillain että huolehdin äippärahasta ruuat ja mahdollisesti lasten vaatteet ym. eli kaiken mitä sillä rahalla nyt irti saa, mies hoitaa laskut ja maksaa isompia hankintoja sitten esim. lasten talvihaalarit jotka kalliimpia.
siksi asiaa kyselinkin, tuntuu jotenkin niin kurjalta, kun kaikki mitä itse saa menee johonkin ruokakauppaan ja vaippoihin. eli siis itselläni ei ole varaa käydä missään, ainakaan siis yksin, miehen kanssa kun mennää joskus, aika harvon kylläkin, niin hän kyllä maksaa silloin ruuan eli jos ulkona syödään ym.
mutta en jotenkaan osaa hälle ehdottaa että hei jospa sunkin rahat ois meidän molempien yhteisiä???!!!
ja ikäväkseni täytyy vielä sekin todeta että hän kyllä törsää huoletta itteensä niin paljon kuin vaan vähänkin tuntuu rahaa riittävän, harrrastuksiin ja illanviettoihin.
no mutta elämä on, kait sitä tässä itsekkin kohta töihin pääsen, niin on rahaa muuhunkin kuin ruokaa.
 
Meillä maksaa se jolla rahaa on. Kummallakin on kyllä omat rahat. Mutta käytännössä minä maksan laskut, sekä omalta että miehen tililtä. Miehelle jää n.200e kahden viikon välein tilille, ja niillä hän maksaa bensat, ulkona syömiset ym. ja omat kulunsa. Minulle jää n. 200e/kk tilistä ja satasen lapsilisä, ja niillä maksan perheen ruoat ja joskus omaan autooni bensaa, ja omat ostokset jne. Lapsen hankinnat maksaa milloin kukanenkin, kun ne yleensä tilataan jostain verkkokaupasta, ja sillon tietty maksetaan laskulla, mutta jos kaupasta osetaan niin silloin yleensä minä maksan. Mieskin käy joskus kaupassa ja silloin hän maksaa, mutta hän yleensä ostaa vain pikaruokia (esim. mikropizzoja tms.), eikä mitään sellaista kuten tiskiainetta, jauhoja tms. tarpeellista. Nyt olen töissä (huonolla palkalla), mutta näin meillä toimittiin myös kun olin kotona ja kun olin koulussa. Ja kun joskus saan unelmatyöpaikan hyvällä palkalla, niin sitten minäkin maksan enemmän laskuja, mutta minulle myös jää enemmän rahaa käyttöön.
 
Meillä on myös yhteinen tili, jolle tulee miehen palkka ja minun äippärahat. Siltä maksellaan vuokra, laskut, lainan lyhennykset, ruuat ym. Meillä molemmilla on myös omat tilit, jolle kumpikin säästää jonkin verran. Mulla esim menee lapsilisä kokonaan säästöön ja niitä säästöjä käytetään sitten jos tulee tiukka paikka.

Tämä on kyllä toiminut hyvin eikä mieskään purnaa, vaikka hän tienaakin suurimman osan meidän rahoista. :)
 
Anu81
meillä on molemmilla omat rahat ja jatkuvasti tapellaan siitä kuka maksaa ja mitä.Mies tuhlaa ihan uskomattomia summia itseensä ja sen rahat on koko ajan loppu. Laskut, lainan lyhennykset ym. maksetaan suunnilleen puoliksi. Mä hoidan ruoka ja lapsen vaatehankinnat... Eipä me sit muusta paljon tapellakaan, mut on tässäkin...
 
Yhdessä
Meillä myös yhteinen tili ja sieltä hoidetaan laskut ja muut ostokset.

Sinulle ap, ihmettelen vain että miksi sinun kuuluu maksaa lapsen osalta vaatteet ja vaipat. Voisit mielestäni ihan hyvin ehdottaa miehellesi osallistumista ainakin noihin kuluihin. Enkä näe siinä mitään pahaa jos ehdottaisit hänelle rohkeasti kulujen puolittamista, etenkin juuri lapsen osalta. Eihän se niin pitäisi olla että lapsi on äidin kukkarollta menevä elätettävä.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 22:04 asiat kirjoitti:
Eli saanen udella teiltä, että miten te hoidatte perheessänne raha-asiat, kuka maksaa mitäkin ja kenen velvollisuus ostaa mitäkin?
kysyn tämän teiltä jotka olette esim. äitiysvapaalla joten tuloina min. noin 300 euroa / kk ja teidän miehenne on työssä?
Meillä on omat tilit, mutta kun perhe ollaan ja yhteisiä lapsia niin se maksaa, joka ehtii ja jaksaa, eli käytännössä kaikki rahat on yhteisiä.

Käytännössä nyt mies on maksanut laskut (vuokra, auton vakuutukset ja muut vakuutukset ja kaikki muut laskut...) ja itse kun käyn kaupassa enemmän (joko illalla yksin kun mies tulee töistä tai lasten kanssa päivällä) niin mun kotihoidontuki on mennyt pääasiassa ruokaan ja ostan myös lapsille vaatteet ja lahjat (joulu, synttäri) ja maksan muut heidän menot.

Omia menoja mulla ei ole ollut. Eli en ole käynyt kampaajalla, hierojilla, kuntosaleilla tai muissa maksullisissa harrastuksissa, vaatteet kirpparilta pääasiassa, en ole käynyt kahviloissa tai baareissa, enkä matkustellut yksin.

Näin on ollut mahdollista olla kotihoidontuella. Miehen palkka ei riittäisi kaikkiin menoihin, eli myös ruokaan vaan mun kotihoidontuki on mennyt ruokaan, jaomat menot olen jättänyt pois, että on ollut mahdolista olla lasten kanssa kotona.
 

Meillä sekä miehellä että mulla omat tilit. Ja koska mies on töissä ja minä lapsen kans kotona, niin mies maksaa omasta palkastaan talonlyhennykset, yms. lainat ja vuorotellen maksetaan ruokaostokset. Vaatteita taitaa lapselle molemmat ostella kun on tarvis. Me kans käydään kirppareilla ja sieltä löytyy usein hyviä vaatteita yms. tarpeellista. Ja jos tulee jotain ylimääräisiä menoja, niin se maksaa kummalla rahaa, tai yhdessä.

Tunnen kyl sellaisenkin parin,jossa mies käy töissä ja vaimo on kotona, mut silti naisen pitää ostaa vähistä rahoistaan perheelle ruuat ja vaatteet itselleen sekä lapselle. Ja usein vielä viinat miehelle. Ja miehellä on ihan säästötilikin, mihin laittaa osan palkastaan ja kehuskelee sit sillä..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 07:50 asiat kirjoitti:
meillä valitettavasti sillain että huolehdin äippärahasta ruuat ja mahdollisesti lasten vaatteet ym. eli kaiken mitä sillä rahalla nyt irti saa, mies hoitaa laskut ja maksaa isompia hankintoja sitten esim. lasten talvihaalarit jotka kalliimpia.
siksi asiaa kyselinkin, tuntuu jotenkin niin kurjalta, kun kaikki mitä itse saa menee johonkin ruokakauppaan ja vaippoihin. eli siis itselläni ei ole varaa käydä missään, ainakaan siis yksin, miehen kanssa kun mennää joskus, aika harvon kylläkin, niin hän kyllä maksaa silloin ruuan eli jos ulkona syödään ym.
mutta en jotenkaan osaa hälle ehdottaa että hei jospa sunkin rahat ois meidän molempien yhteisiä???!!!
ja ikäväkseni täytyy vielä sekin todeta että hän kyllä törsää huoletta itteensä niin paljon kuin vaan vähänkin tuntuu rahaa riittävän, harrrastuksiin ja illanviettoihin.
no mutta elämä on, kait sitä tässä itsekkin kohta töihin pääsen, niin on rahaa muuhunkin kuin ruokaa.
Mutta hänen täytyy olla todella hyvätuloinen jos on varaa törsätä yhden palkalla ja silti maksella kaikki laskut (vuokra, laina?) ja isommat hankinnat lapsille?

 
Tilit on omat mutta tulot ja menot on yhteisiä.

Eli mä maksan kotihoidontuesta joko laskuja sen verran että jotain vähän jää tilillekin, tai sitten maksan ostokset kaupassa. Muut jää miehelle... :ashamed: Joskus maksoin osan vuokrasta, mutta ollaan todettu että näin parempi, kun nyt jää mun tilille hätävaralle enemmän kun en maksa vuokraa.

Musta tuntuu kuin eläisin miehen siivellä (tai niinhän mä teenkin... :ashamed: ) mutta monet kerrat ollaan asiasta keskusteltu ja mies on tyytyväinen että olen tytön kanssa kotona vaikka sillä ei tienaa... Ja jos tulot olisi toisin päin, ei mua haittaisi maksaa käytännössä kaikkea. :heart:

Ja onhan tämä perhe kuitenkin yhteinen yritys.... :heart: :heart:
 
Meillä erilliset tilit viellä , mutta siirrän aina kaikki minun tililleni tulevat rahat mieheni tilille.. sieltä maksellaan ja kulutellaan sitten...
Minulla siis mieheni aut.kortti.. Me maksellaan laskut silloin kun on rahaa ja ostellaan vaatteita jos jää viellä rahaa..

:heart: Ja ihanasti sanottu, että perhe on yhteinen yritys :heart: :heart:

:heart: :heart: :heart:
 

Yhteistyössä