Raha, raha..asuntolainasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pönttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pönttö

Vieras
..tästä aiheesta täällä tykätään.
Olen miettinyt suhdettani rahaan..Onko se jotenkin vinksahtanut? Tilanne on tämä: mulla on asuntolainaa ( yksin, olen yh) jäljellä 31 000, eli aika vähän nykyaikana. Tästä lainasta on tullut ihan pakkomielle, eli haluan maksaa sen pikaisesti pois !
Tarkoittaa sitä että 550:n lyhennyksen päälle pyrin joka kuukausi maksamaan 100-200 ylimääräistä lyhennystä. Miten vain säästöt sallivat.
Säästän hieman tilillekin ja ihan vähän rahastoon, mutta tuo laina on se joka takaraivossa jyskyttää:pois, pois...
Sitten, arvaattekin, että olen aika tiukoilla kun laitan kaiken liikenevän lainaan. en humputtele, enkä oikein mitään ostele...
Tajuan, ettei elämä saa olla pelkkää maksamista, mutta en osaa hellittää !! Enkä nautiskella ( tuhlailla ) elämän iloista vaikka varaa olisikin.
Onko tässä mitään mieltä ? Kai nyt kaipaan viestejä että ei oo, hellitä...mutta kun en osaa.
Ongelma tämäkin...siis kilpailu itseään vastaan.
Tajuan, että satasella ei se lainapeikko paljoa lyhene, mutta sillä saisin jotain kivaa meidän elämään..mutta en vaan osaa "tuhlata" !!
Perusjutut toki on, enkä nuukaile ruoassa, lapsen jutuissa ..mut joka ikinen ekstraeuro menee kyllä lainan maksuun..
Ongelma tämäkin, eikös !!

No, ihan hyvä ongelma sikäli. Mä harrastan itse ihan samaa. Eli säästän joka kuukausi sivuun ja teen ylimääräisiä lyhennyksiä aina kun rahatilanne sen sallii. Aikanaan me miehen kanssa säästettiin jokainen liikenevä sentti 2 opiskelijan taloudessa ja tehtiin lisäksi töitä molemmat ja elettiin tosi säästeliäästi ja säästettiin 10 000 euroa vuodessa. Aika huikee saavutus niillä tuloilla, mutta kyllä tuli hyvä mieli kun muutettiin sitten ASO-asuntoon ja maksettiin asumisoikeusmaksu käteisellä. =)

Ei kai tuossa mitään, jos sä ja lapsi olette onnellisia ja tyytyväisiä ja hankit kuitenkin kaiken elämiseen tarvittavan. Sama kai se on mihin ne "ylimääräiset" käyttää!

Varo kuitenkin, ettei saituudesta tule tapa. Sitten lainan maksun jälkeen on aika hankala enää osata käyttää rahaa mihinkään.;)

aivan mahtavaa että joku osaa/viitsii ajatella noinkin. Paljon mahtaa olla tulosi kuukaudessa käteen kun noin paljon pystyt yh.makselemaan lainoja. Itse ainakin tekisin samoin kuin sinä. Ajattele pidemmän päälle, kun olet maksanut lainat takaisin, niin miten paljon teillä on sitten rahaa millä mässäillä, tehdä ulkomaanmatkoja ym. kivaa yhdessä lapsesi kanssa. Minkä ikäinen lapsesi nyt on? Jos aivan pieni niin mieti sitäkin että kun hän kasvaa hänenkin tarpeet kasvaa ja rahaa kuluu enemmän...

Kyllä tuo minusta ihan järkevältä kuullostaa, jos vain saat tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ilman lisäkustannuksia. Minä otin 60 000 ? lainan 10 vuoden maksuajalla muutama vuosi sitten ja olen jo maksanut sen lähes kokonaan pois ylimääräisten lyhennysten ansiosta, eli kyllä niillä lisälyhennyksillä on ihan mukavasti merkitystä pidemmän päälle :) Toki kannattaa välillä panostaa itseensäkin ja pitää vaikka hemmottelupäivä aina silloin tällöin :)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Varo kuitenkin, ettei saituudesta tule tapa. Sitten lainan maksun jälkeen on aika hankala enää osata käyttää rahaa mihinkään.;)

Ja mikäs vika tässä sitten on? Nykyisen kerskakuluttamisen aikana on ihan järkevää pysähtyä miettimään mitä OIKEESTI tarvii ja ihminen tulee lopulta toimeen aika vähällä... Miksi olisi jotenkin negatiivinen asia olla pihi tai säästeliäs? Musta se on enemmän ihailtava luonteenpiirre.

Sorry, minä teen ihan samoin eli lisälyhennyksiä joka kuukausi lainan päälle. Haluan lainani alle 15 vuoden pituiseksi enkä todellakaan suunnittele 20 vuotta korkoja maksavani. Tosin en kyllä turhaan pistä talouttani tiukalle, lisälyhennyksen voi tarpeen tullen jättää tekemättä. Mutta eipähän tarvitse pankkia sen takia vaivata. Mieheni tekee oman lainansa kanssa ihan samoin. (Muuten erilliset lainat on loistojuttu, kun kumpikin saa määritellä oman maksukykynsä)

Yllättävää, että kannustatte mua...kiitos !
Lapsi on viisi, eli tarpeet vielä kohtuullisia.
En minä paljon käteen saa...semmoisen 1900-2100 ja siinä on elari ja lapsilisä. Ekstraa tulee bonuspalkoista ja joskus teen pikkukeikkaa ( käännöstöitä ) mutta laskutan niistä hyvin vähän tai ostatan jotain tarpeellista, viimeksi silitysraudan = )
Ajattelen vaan, että elämä on NYT pitäiskös siis rahaakin tuhlata=nauttia NYT
Joskus kun säästösessioiden jälkeen on ennen tilipäivää vain pari, kolme euroa...Tosin niillä saa meille päivän ruuat !

Alkuperäinen kirjoittaja Pönttö:
Yllättävää, että kannustatte mua...kiitos !
Lapsi on viisi, eli tarpeet vielä kohtuullisia.
En minä paljon käteen saa...semmoisen 1900-2100 ja siinä on elari ja lapsilisä. Ekstraa tulee bonuspalkoista ja joskus teen pikkukeikkaa ( käännöstöitä ) mutta laskutan niistä hyvin vähän tai ostatan jotain tarpeellista, viimeksi silitysraudan = )
Ajattelen vaan, että elämä on NYT pitäiskös siis rahaakin tuhlata=nauttia NYT
Joskus kun säästösessioiden jälkeen on ennen tilipäivää vain pari, kolme euroa...Tosin niillä saa meille päivän ruuat !

No toi kuulostaa vähän turhan extremeltä minusta. Tietty joustavuus pitää elämässä kuitenkin olla yllättävän varalta. Minä maksaisin kyllä tuon lisälyhennyksen kun on varma että tili riittää - 3 euroa tilillä ennen tilipäivää kuulostaa kauhealta.

No en mä tossa mitään muuta ongelmaa näe kuin sen, että sun ajatukset pyörii niin paljon rahan ympärillä.

Itse tykkään mitoittaa lainanmaksun niin, ettei tarvitse erityisesti miettiä mitä kaupasta ostaa. Tai jos haluaa vaikka uuden käsiveskan, niin sitten ostaa. En kestäisi sellaista, että jokainen penni pitäisi laskea siinä toivossa, että laina-aika lyhenisi taas kolmella päivällä.

Ja kun luultavasti tulot kasvavat vuosien myötä, niin en näe mitään syytä kitsastella nyt, kun rahalle on muutakin käyttöä kuin laina. Sitten viiskymppisenä on varmasti talous parempi, eikä haittaa vaikka olisi vähän lainaakin jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Ja mikäs vika tässä sitten on? Nykyisen kerskakuluttamisen aikana on ihan järkevää pysähtyä miettimään mitä OIKEESTI tarvii ja ihminen tulee lopulta toimeen aika vähällä... Miksi olisi jotenkin negatiivinen asia olla pihi tai säästeliäs? Musta se on enemmän ihailtava luonteenpiirre.

No se vika, mitä joku tuossa jo alempana sanoikin: jos ajatukset alkaa pyöriä ainoastaan rahan ja sen säästämisen ympärillä, siitä voi helposti tulla pakkomielle ja sairauden kaltainen tila. Pahimmillaan siis. Kaikki varmaan tuntee tarinoita mummoista, jotka ostaa koiranmakkaraa syödäkseen ja tilillä on rahaa niin paljon että pankinjohtaja kumartelee nähdessään...

Minä tekisin mielummin niin, että perustaisin tilin, johon säästäisin rahaa, ja kun sinne on kertynyt esim. 1200 euroa, lyhentäisin 1000 eurolla lainaa ja 200 euroa jäisi ikään kuin puskuriksi, ja käytettäväksi. Oikeastaan parempi olisi jos tuollaisella varatilillä olisi kuukauden palkan verran rahaa, josta voi sitten maksaa yllättävät tapahtumat ja pystyy yhden kuukauden lainalyhennyksenkin hoitamaan. Kun ylimääräiset siirtää tuolle tilille, voi sitten kuukauden tulot ylittävät summat käyttää ylimääräisiin lainan lyhennyksiin ja varatililtä saa sitten maksaa esim. hajonneen pesukoneen tms.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä tekisin mielummin niin, että perustaisin tilin, johon säästäisin rahaa, ja kun sinne on kertynyt esim. 1200 euroa, lyhentäisin 1000 eurolla lainaa ja 200 euroa jäisi ikään kuin puskuriksi, ja käytettäväksi. Oikeastaan parempi olisi jos tuollaisella varatilillä olisi kuukauden palkan verran rahaa, josta voi sitten maksaa yllättävät tapahtumat ja pystyy yhden kuukauden lainalyhennyksenkin hoitamaan. Kun ylimääräiset siirtää tuolle tilille, voi sitten kuukauden tulot ylittävät summat käyttää ylimääräisiin lainan lyhennyksiin ja varatililtä saa sitten maksaa esim. hajonneen pesukoneen tms.

Tämä on totta. Näin meillä on: varatili missä on "puskurirahasto" ja sitten käyttötililtä kaikki liikenevä lainanlyhennykseen. Tai ennen toimin siis näin, en enää. Toisaalta jos käyttötilillä on tosiaan se 10 euroa rahaa viimeinen viikko ennen tilipäivää, niin karsii melko tehokkaasti heräteostokset ;) Mulla oikeastaan "pakkokin" oli tehdä näin, sillä mä en osaa ns. säästää. Jos tilillä on rahaa, kaikki menee, mutta jos ei sitä ole, niin tosi vähälläkin pärjää.

Unohdin mainita, että tottakai mulla on se "turvakäyttötili" ja sitten muutama tonni säästötilillä ja rahastot...Pakko olla rahajemmaa kun ei oo toista aikuista makselemassa jos jotain tulee. Ei meillä siinä mielessä kädestä suuhun eletä !
Kai mua vaan inhottaa nuo koron mokomat

...toi on tosiaan totta, että raha pyörii liikaa mielessä. Näillä näkymin tilanne jatkuu samana seuraavat 4-5 vuotta, eli kunnes velka on pois.
Ostoksista ei onneksi tule krapulaa vaan iloinen mieli. Kannoin lauantaina surutta Pentikiin melkein 50 euroa.. normaalia, eikös ?

Yhteistyössä