Raha ei vieläkään tuo onnea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ngn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ngn

Vieras
Taloustieteilijä Richard Easterlinin mukaan nimetyn paradoksin mukaan talouskasvun kiihdyttäminen ei johda onnellisuuden tai tyytyväisyyden lisääntymiseen sen jälkeen, kun perustarpeet on tyydytetty.

Joissain aiemmissa lyhyen aikavävin tutkimuksissa on löydetty korrelaatio tulotason ja onnellisuuden välillä. Easterlinin uudesta, PNAS-lehdessä julkaistussa tutkimuksesta käy ilmi, ettei onnellisuudella ja tulotasolla ole pitkällä aikavälillä mitään yhteyttä.

Tutkimuksessa oli mukana 37 maata - rikkaita ja köyhiä, kapitalistisia ja entisiä kommunistimaita. Maita seurattiin ainakin kymmenen, keskimäärin 22 vuotta.

Easterlinin mukaan aiemmat tutkimukset, joissa on havaittu yhteys tulotason ja onnellisuuden välillä, ovat heijastelleet vain lyhytaikaisia taloudellisten kriisien ja niistä toipumisen vaikutuksia.

No melkein samaa mieltä.
Mulla on kausia, jolloin saan linkolalaisia kohtauksia romun, roinan ja turhan määrästä, mutta viimeistään "pakko mennä kampaajalle" nostaa mut tästä suosta.
On, meillä on talo ja se on täynnä tavaraa. Tosin ei niinkään turhaa. Kaikki on vakain tuumin ja harkiten hankittu, en tykkää heräteostoksista.
Eli meillä on perustarpeet ja vähän ylimääräistä. Tai siis remonttiin säästäessä mutta siis meidän ei varmaan tarvii ottaa paljoa velkaa sitä varten.
Autoja on kaksi, mutta ne on vanhoja. En käsitä, miksi pitäisi maksaa autosta 30000e, kun olen ajanut jo vuosia tuolla 18-vuotiaalla, joka toimii kuin unelma. Maksoin hänestä 2000e muutama vuosi sitten. Suurin remppa tänä talvena, tuulilasi 250e ja jtn ripustuksia korjattiin, 200e. Syö alle 8l/100 km, myös uutta pensaa.

Eli mä olen onnellinen kun mun ei ole pakko saada upeinta, hienointa ja uusinta. Mun ei tarvii aina edes vastata puhelimeen, ja se tekee musta aika tavalla vapaamman ja rauhallisemman.

Yhteistyössä