Radiotoimittajaksi, millä koulutuksella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MillaVanilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MillaVanilla

Aktiivinen jäsen
25.06.2010
1 972
0
36
Lukion toisella luokalla tajusin vihdoinkin mitä haluan opiskella. Vaikka valmistuin lukiosta normaaliajassa eli kolmessa vuodessa, ei se mennyt kovin hyvin, joten nyt on vuosi takana merkonomi opintoja ja toinen vuosi edessä, ja arvosanat ovat nyt huomattavasti parempia.
Lukioarvosanoillani en olisi päässyt varmaan mihinkään amk-koulutukseen, joten siksi hain merkonomikoulutukseen, jotta saisin kaupallisen alan koulutusta ja voisin parantaa numeroitani jotta pääsisin amk:hon.

Ymmärsin että toimittajaksi tarvitsee opiskella medianomin koulutus, onko näin? Vai onko mitään "oikoreittejä" jotta ei menisi veilä yhden ammatin opiskeluun sellaista 3-4 vuotta?

Toimittajana voi olla ihan vaikka peruskoulupohjalta. Alalle kuitenkin koulutetaan monin verroin enemmän tyyppejä kuin työpaikkoja on, joten melkein kaikilla nuorilla on amk- tai yliopistokoulutus.

Alkuperäinen kirjoittaja miemie:
Toimittajana voi olla ihan vaikka peruskoulupohjalta. Alalle kuitenkin koulutetaan monin verroin enemmän tyyppejä kuin työpaikkoja on, joten melkein kaikilla nuorilla on amk- tai yliopistokoulutus.

Eli kannattaisi silti ihan vaan yrittää hakea joihinkin radioihin hommiin vaikka ei olisikaan kouutusta. Täytyy varmaan tehdä joku soittelu kierros joku päivä..

Alkuperäinen kirjoittaja MillaVanilla:
Alkuperäinen kirjoittaja miemie:

Eli kannattaisi silti ihan vaan yrittää hakea joihinkin radioihin hommiin vaikka ei olisikaan kouutusta. Täytyy varmaan tehdä joku soittelu kierros joku päivä..

Näin kannattaa tehdä. Mutta kannattaa myös muistaa, että etusijalle menevät yleensä alan opiskelijat, joita niitäkin on aika huimat määrät harjoittelupaikkaa etsimässä.

Joidenkin paikallisradioiden toimittajaksi saattaa päästä ilman mitään koulutusta, jos joku kaveri on siellä töissä. Ainakin niiden puheautomaattien (Ne ei ole oikeita toimittajia, vaan lähinnä helppoheikkien ja jonkinasteisen dj:n yhdistelmiä) kielenkäyttö, käytös ja yleissivistys on aivan pohjanoteeraus. Suurimmilla kanavilla taas pitää olla enemmän taustatietoa, sivistystä ja fiksumpi, sekä vielä hyvä radioääni koulutuksen lisäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joidenkin paikallisradioiden toimittajaksi saattaa päästä ilman mitään koulutusta, jos joku kaveri on siellä töissä. Ainakin niiden puheautomaattien (Ne ei ole oikeita toimittajia, vaan lähinnä helppoheikkien ja jonkinasteisen dj:n yhdistelmiä) kielenkäyttö, käytös ja yleissivistys on aivan pohjanoteeraus. Suurimmilla kanavilla taas pitää olla enemmän taustatietoa, sivistystä ja fiksumpi, sekä vielä hyvä radioääni koulutuksen lisäksi.

Itse haaveilisin jos pääsisin Ylelle hommiin. Kylmiltään sinne ei varmaan pääisisi, mutta jos ensin pääsisin paikallisradioon hommiin, sitten vaikka hyvällä tuurilla aikanaan ylen alueellisiin lähetyksiin ja siitä sitten Ylexän puolelle. Tosin jos sitten olen joku 40v kun pyrin Ylexälle, voi olla että olen jo ikäloppu nuorisokanavalle.. Mutta haaveita saa olla. Ajattelin kyllä pyskiä jos pääsen medianomikouluun, niin sitten samalla saaada jotain hanttihommia Yleltä ja tehdä hommat niin hyvin kun vaan voi.

Itse haaveilisin jos pääsisin Ylelle hommiin. Kylmiltään sinne ei varmaan pääisisi, mutta jos ensin pääsisin paikallisradioon hommiin, sitten vaikka hyvällä tuurilla aikanaan ylen alueellisiin lähetyksiin ja siitä sitten Ylexän puolelle. Tosin jos sitten olen joku 40v kun pyrin Ylexälle, voi olla että olen jo ikäloppu nuorisokanavalle.. Mutta haaveita saa olla. Ajattelin kyllä pyskiä jos pääsen medianomikouluun, niin sitten samalla saaada jotain hanttihommia Yleltä ja tehdä hommat niin hyvin kun vaan voi.

Jos YLE:lle toivot pääseväsi on hyvä koulutus todellakin kova sana. YLE arvostaa hyvin paljon yleissivistystä toimittajiltaan, joten lukio-opinnot, korkeakoulu/yliopisto on silloin hyvin suotavaa. Mutta media-alalla persoona merkkaa hyvin paljon, eli aina kannattaa kuitenkin yrittää !

pääseekö radiotoimittajaksi valtiotieteiden maisterin tutkinnolla

Voi päästä, mutta tuo on parempi koulutus esim. sanomalehden toimittajalle. Suurin osa toimittajista on kuitenkin "oikeita" toimittajia, joilla tutkinto tiedotusopista eli Tampereella suoritettu arvostettu tutkinto. Myös Jyväskylässä voi valmistua toimittajaksi, mutta Tampere on arvostetumpi, perinteinen opinahjo. Ne radiossa koheltavat tyypit eivät välttämättä ole mitään toimittajia.

Yhteistyössä