Raamatun luvun perusteita...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Raamatun totuus normaali ihimiselle ei ole mitään raakaa, mitä et halua tietää. Niin luuleva ihminen on pahasti sokaistunut. Vanha testamentti puolestaan on Raamattuun liitetty ihan sillä, että ihmiset ymmärätäisivät maailoman raakuuden ilman kristillisyyttä. Mikäli testamenttia vähättelee siinä tosdistusvoimassa voi käydä ulkomailla katsomassa menoa siellä missä Kristillisyys ei ole valtauskonto, kuten Lähi.idässä Aasiassa, Arkina mantereella. Etelä-Amerikassa Kristillisyys voi olla vallitseva uskonto virallisesti mutta ihmiset olla silti täynnä pakanuuta ja kaikenmaailman voodoota ja kristinusko on siellä vain nimi jossain rekisterissä ja todellisuudessa ihmiset harjoittavat uskontoa kaikenamaailman spiritististen istuntojen kautta ja käymällä ennustajilla, jos haluaa Suomeen vaikka Brasilian slummit ja muut väkivaltaiset olosuhteet ne saa tänne hylkäämällä Krisitnuskon ja harjoittamalla spiritualismia Kristinuskon sijasta...Vanha testamentti on aikaa ennen Krisinuskoa mutta kaikki eivät ymmärrä, että juuri siksi Raamattu vaikuttaa väkivaltaiselta kirjalta, koska aika ennen Kristuksen syntymää ja samalla Kristinuskon syntymää oli väkivaltaista aikaa...Uusi testamentti on todellakin uusi liitto Jumalan ja ihmisen välillä Jeesus Kristuksen nimessä, tästä syystä uusi testamentti ei nosta esiin sotaa ja muuta väkivaltaa, kuten vanha testamentti. Herätystilasuukisssakin väärinkäsitysten välttämiseksi jaetaan ihmiseel juuri Uutta testamenttia vanha testamentti mieluummin esitellään vasta Kristinuskon tultua tutuksi ja demonstoidaan millaiseksi maailma menee tai vaikka jää väkivallan ja mielettömyyden tilaan mikäli kristus ei ole maailmassa...Asiaa tuntematon ateisti tai agnostikko voi pelkkään vanhaan testamenttiin tutustuttuaan tehdä aivan väärät johtopäätökset Kristinuskon suhteen....Esim Samuelin kirjoista vanhassa testamentissa löytyy runsaasti väkivaltaa ja sotaa...Uusi testamentti taas tuomitsee väkivallan...Yksijumalisissakin uskonnoissa on paholainen läsnä seisomassa samalla kivellä Jumalna kanssa. Kristuksen vastaanotettuaan Kristitty sulkee ovet paholaiselta elämäänsä ja oppii olemaan kuuntelematta hänen käskyjään ja ehdotuksiaan...Hän, joka puhuu Jeesuksesta puhuu uuden testamenti nimissä, AIka selkeä ero siis nähtävissä tämänkin kautta Uuden ja Vanhan testamentin välillä...Vanha testamentti kertoo esim Jobin kirjassa vielä selvästi miten saatana oli mukana päätämässä ihmisen kohtalosta Vanhan testamenin aikaan, Uuden liiton astuttua voimaan hänet ajettiin tiehensä, eikä häntä pidä takaisin kutsuakaan. Tosin vanhassa testamentissa on kirjoja jotka on syytä ottaa tosissaan ,kuten vaikka Miikan kirja.se kerto taas ennustukset Kristuksen saapumisesta ja mitä tapahtuu sen jälkeen...Miikan kirja luku neljä kokonaisuudessaan kertoo näin...Miika 4
Miika 4
Tuleva rauhan valtakunta
1Tulee vielä aika,
jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana.
Ylimpänä vuorista se kohoaa,
korkeimpana kukkuloista,
ja kansat virtaavat sinne.
2Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen:
»Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle,
nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön!
Hän opastaa meitä tiellään, ja me,
me tahdomme kulkea hänen polkujaan,
sillä Siionista tulee Herran sana
ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.»
3Hän, Herra, ratkaisee kansakuntien riidat,
hän jakaa oikeutta väkeville kansoille
lähellä ja kaukana.
Niin taotaan miekat auran teriksi
ja keihäät vesureiksi.
Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan
eikä harjoittele sotataitoja.
4Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä
oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla.
Näin on Herra Sebaot sanonut.
5Vaikka kaikki kansat palvelisivat
muita jumalia,
niin me palvelemme nyt ja aina
Herraa, Jumalaamme.
6– Sinä päivänä, sanoo Herra,
minä kokoan ontuvat,
tuon yhteen hajalle joutuneet,
kaikki, joita olen rangaissut.
7Ontuvista minä teen maani perillisiä,
hajalle joutuneista väkevän kansan.
Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella
nyt ja aina.
8Sinä vartiopaikka,
tytär Siionin temppelivuori,
sinä saat takaisin entisen valtasi,
Jerusalemin kuninkuuden.
Piiritetty Jerusalem
9Miksi huudat ja vaikeroit, Jerusalem?
Eikö sinulla enää ole kuningasta,
oletko menettänyt neuvonantajasi?
Kipu on iskenyt sinuun kuin synnyttäjään.
10Vääntelehdi ja voihki, tytär Siion,
kuin synnyttävä nainen,
sillä sinä joudut ulos kaupungista.
Taivasalla sinun täytyy asua,
Babyloniaan saakka sinun pitää mennä.
Sieltä sinä kuitenkin pelastut,
Herra vapauttaa sinut,
päästää sinut vihollistesi käsistä.
11Monet kansat kokoavat joukkonsa sinua vastaan
ja sanovat: »Nyt Siion häväistään!
Sen tuho on silmiemme ilo.»
12Mutta ne eivät tajua Herran ajatuksia,
eivät ymmärrä hänen tarkoituksiaan:
hän kokoaa kansat kuin lyhteet puimatanterelle.
13– Ryhdy puimaan, tytär Siion, sanoo Herra.
Minä teen sinut voimakkaaksi,
annan sinulle rautaiset sarvet ja vaskiset sorkat.
Sinä muserrat monta kansaa
ja tuot saaliin uhriksi Herralle,
niiden rikkaudet maailman valtiaalle.
14Revi kasvosi verille, saarrettu Siion!
Meidät on piiritetty!
Viholliset lyövät kepillä poskelle
Israelin hallitsijaa.
 
vierailija
Nyt pitää muistaa Esim Jerusalemin tai Israelin olevan vertauskuvallista kieltä. Profetia on annettu paikallisesti Lähi.idän alueella po. alueen asukkaille. Mutta se ei tarkoita sitä, että Kristinuskon ilosanoma ei koskettaisi koko maailmaa. Se ei myöskään tarkoita sitä, että ihmisen on ruvettava samantien Juutalaiseksi otettuuan Kristinuskon vastaan. Krisitnusko ei ole kehitrysportti josta muututaan Juutalaiseksi vaan niinpäin, että Juutalaisen on otettava Jeesus messiaana vastaa, jota moni heistä ei vieläkään tee...
 
vierailija
Nyt pitää muistaa Esim Jerusalemin tai Israelin olevan vertauskuvallista kieltä. Profetia on annettu paikallisesti Lähi.idän alueella po. alueen asukkaille. Mutta se ei tarkoita sitä, että Kristinuskon ilosanoma ei koskettaisi koko maailmaa. Se ei myöskään tarkoita sitä, että ihmisen on ruvettava samantien Juutalaiseksi otettuuan Kristinuskon vastaan. Krisitnusko ei ole kehitrysportti josta muututaan Juutalaiseksi vaan niinpäin, että Juutalaisen on otettava Jeesus messiaana vastaa, jota moni heistä ei vieläkään tee...
Kyllä se on kirjoitettu linnuille
 
vierailija
Ei mielestäni tarvita, koska ap:n kirjoittama teksti kuvaa erittäin hyvin kaikenlaisia himokiihkoilijoita.
Tekstiä tekstin perään eikä mitään taukoa, eivät edes hengitä kun oksentavat kaiken ulos.
Voivat kirjoittaa tai puhua vaikkapa tunnin pari putkeen.
Niin minä aion tehdäkin mitä tulee evenkeliointiin...On kristotiyn velvollisuus puhua näisät asioista...
 
vierailija
Habakukin kirjan pääteemat
Kirjan pääteemat ovat Herran oikeudenmukaisuus ja usko. Synneistä tulee tuomio, mutta ”vanhurskas on elävä uskosta” (2:4). Tämä lausuma on yksi Vanhan testamentin voimakkaimmista uskonvanhurskauden ilmaisuista.
Erityisesti Paavali lainaa juuri tätä kohtaa Roomalaiskirjeessä (1:7) ja Galatalaiskirjeessä (3:17). Koko Raamatun ydinajatus on se, että syntinen ihminen on uskon kautta vanhurskas. Tämä perustuu Kristuksen elämään, sovitustyöhön ja ylösnousemukseen. Sen kautta Jumala lahjoittaa syntiselle ihmiselle Kristuksen vanhurskauden. Tämä ihmisen hyväksi luettu vanhurskaus Pyhässä Hengessä synnyttää myös uutta, Kristuksen kaltaista elämää eli elämänvanhurskautta, pyhitystä. Sen sijaan väärä, valheellinen armo tuudittaa ihmistä yhä syvemmälle pimeyteen ja tuomioon.
Usein mekin ihmettelemme ja valitamme aikamme pahuutta ja sitä, että Jumala on hiljaa. Kuitenkin Jumalan tuomio on tulossa vääjäämättömästi. Se ei tule miellyttämään edes meitä uskovia, sillä edessämme on äärimmäisen vaikeita, koko ihmiskuntaa koskettavia vuosia. Niiden keskellä meillä on turvapaikka Jumalassa (Habakuk = ”Herra kätkee” suojaansa). Tämä turva on sisäistä rauhaa, toisinaan varjeltumista ajallisilta vaaroilta ja kerran iankaikkista elämää taivaissa.
Habakukin ennustus toteutui pian Juudan kohdalla. Samalla tavalla meidän aikamme Babylon (jumalaton maailma) kohtaa pian oman tuomionsa.
 
vierailija
Habakukin kirja luvussa neljä kertoo erityisesti Kristuksen saapumisesta noin 600 vuotta myöhemmin Profeetta Habakukin ennustuksessa. Luku neljä ja muistaakseni kertoo miten paholainen ja paholaisne palvelijat tulevat hukkumaan itse vuodattamaansa vereen eli heille kostetaan, mutta, vanhurskaat saavat uskosta elää...Se ennustetaan jo Vanhan testamentin aikana. Vanha testamentti itsessään kertoo todella myös siitä väkivallan määrästä, jolla maailma täytyy miäli emme ota Kristusta vastaan...Aloisstaj tahtoo selventää nimenomaan tätä...

Vanhaa testamenttia ei esim pidä ottaa sillä tavalla, että Mooseksen kirjat olisivat ohjenuora.
 
vierailija
Ote Matteuksen evankeliumista. kertoo miten Kristityn pitää elää. Meilä on säännöt mutta ei mitään dogmeja siinä muodossa mikä on kiellettyä, kuten vaikka automaattisesti television katsominen, tanssiminen tai olisi noudatettava määrättyä ruokavaliota..

Eli "Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle.32. Kaikki kansat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.33. Hän asettaa lampaat oikealle puolelleen ja vuohet vasemmalle.34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte periä valtakunnan, joka on ollut valmistettuna teitä varten maailman perustamisesta asti.35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin muukalainen, ja te otitte minut luoksenne.36. Minä olin alaston, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairaana, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni.'37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoisena ja annoimme sinulle juotavaa?38. Milloin me näimme sinut muukalaisena ja otimme sinut luoksemme, tai alastomana ja vaatetimme sinut?39. Ja milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?'40. Niin Kuningas vastaa heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'41. Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen ikuiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen.42. Sillä minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa.43. Minä olin muukalainen, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alaston, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairaana ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'44. Silloin hekin vastaavat hänelle: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai muukalaisena tai alastomana tai sairaana tai vankilassa emmekä palvelleet sinua?'45. Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Matteuksen evankeliumi uudessa testamentissa siis osoittaa miten lähimmmäisenrakkaus toimii ja kristityn on autettava "miestä mäessä" emme saa laiminlyödä tätä ja yhteisöllinne lähimmäisenrakkaus on selkeä ohjenuora.
 
Raamatun totuus normaali ihimiselle ei ole mitään raakaa, mitä et halua tietää. Niin luuleva ihminen on pahasti sokaistunut. Vanha testamentti puolestaan on Raamattuun liitetty ihan sillä, että ihmiset ymmärätäisivät maailoman raakuuden ilman kristillisyyttä. Mikäli testamenttia vähättelee siinä tosdistusvoimassa voi käydä ulkomailla katsomassa menoa siellä missä Kristillisyys ei ole valtauskonto, kuten Lähi.idässä Aasiassa, Arkina mantereella. Etelä-Amerikassa Kristillisyys voi olla vallitseva uskonto virallisesti mutta ihmiset olla silti täynnä pakanuuta ja kaikenmaailman voodoota ja kristinusko on siellä vain nimi jossain rekisterissä ja todellisuudessa ihmiset harjoittavat uskontoa kaikenamaailman spiritististen istuntojen kautta ja käymällä ennustajilla, jos haluaa Suomeen vaikka Brasilian slummit ja muut väkivaltaiset olosuhteet ne saa tänne hylkäämällä Krisitnuskon ja harjoittamalla spiritualismia Kristinuskon sijasta...Vanha testamentti on aikaa ennen Krisinuskoa mutta kaikki eivät ymmärrä, että juuri siksi Raamattu vaikuttaa väkivaltaiselta kirjalta, koska aika ennen Kristuksen syntymää ja samalla Kristinuskon syntymää oli väkivaltaista aikaa...Uusi testamentti on todellakin uusi liitto Jumalan ja ihmisen välillä Jeesus Kristuksen nimessä, tästä syystä uusi testamentti ei nosta esiin sotaa ja muuta väkivaltaa, kuten vanha testamentti. Herätystilasuukisssakin väärinkäsitysten välttämiseksi jaetaan ihmiseel juuri Uutta testamenttia vanha testamentti mieluummin esitellään vasta Kristinuskon tultua tutuksi ja demonstoidaan millaiseksi maailma menee tai vaikka jää väkivallan ja mielettömyyden tilaan mikäli kristus ei ole maailmassa...Asiaa tuntematon ateisti tai agnostikko voi pelkkään vanhaan testamenttiin tutustuttuaan tehdä aivan väärät johtopäätökset Kristinuskon suhteen....Esim Samuelin kirjoista vanhassa testamentissa löytyy runsaasti väkivaltaa ja sotaa...Uusi testamentti taas tuomitsee väkivallan...Yksijumalisissakin uskonnoissa on paholainen läsnä seisomassa samalla kivellä Jumalna kanssa. Kristuksen vastaanotettuaan Kristitty sulkee ovet paholaiselta elämäänsä ja oppii olemaan kuuntelematta hänen käskyjään ja ehdotuksiaan...Hän, joka puhuu Jeesuksesta puhuu uuden testamenti nimissä, AIka selkeä ero siis nähtävissä tämänkin kautta Uuden ja Vanhan testamentin välillä...Vanha testamentti kertoo esim Jobin kirjassa vielä selvästi miten saatana oli mukana päätämässä ihmisen kohtalosta Vanhan testamenin aikaan, Uuden liiton astuttua voimaan hänet ajettiin tiehensä, eikä häntä pidä takaisin kutsuakaan. Tosin vanhassa testamentissa on kirjoja jotka on syytä ottaa tosissaan ,kuten vaikka Miikan kirja.se kerto taas ennustukset Kristuksen saapumisesta ja mitä tapahtuu sen jälkeen...Miikan kirja luku neljä kokonaisuudessaan kertoo näin...Miika 4
Miika 4
Tuleva rauhan valtakunta
1Tulee vielä aika,
jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana.
Ylimpänä vuorista se kohoaa,
korkeimpana kukkuloista,
ja kansat virtaavat sinne.
2Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen:
»Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle,
nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön!
Hän opastaa meitä tiellään, ja me,
me tahdomme kulkea hänen polkujaan,
sillä Siionista tulee Herran sana
ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.»
3Hän, Herra, ratkaisee kansakuntien riidat,
hän jakaa oikeutta väkeville kansoille
lähellä ja kaukana.
Niin taotaan miekat auran teriksi
ja keihäät vesureiksi.
Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan
eikä harjoittele sotataitoja.
4Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä
oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla.
Näin on Herra Sebaot sanonut.
5Vaikka kaikki kansat palvelisivat
muita jumalia,
niin me palvelemme nyt ja aina
Herraa, Jumalaamme.
6– Sinä päivänä, sanoo Herra,
minä kokoan ontuvat,
tuon yhteen hajalle joutuneet,
kaikki, joita olen rangaissut.
7Ontuvista minä teen maani perillisiä,
hajalle joutuneista väkevän kansan.
Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella
nyt ja aina.
8Sinä vartiopaikka,
tytär Siionin temppelivuori,
sinä saat takaisin entisen valtasi,
Jerusalemin kuninkuuden.
Piiritetty Jerusalem
9Miksi huudat ja vaikeroit, Jerusalem?
Eikö sinulla enää ole kuningasta,
oletko menettänyt neuvonantajasi?
Kipu on iskenyt sinuun kuin synnyttäjään.
10Vääntelehdi ja voihki, tytär Siion,
kuin synnyttävä nainen,
sillä sinä joudut ulos kaupungista.
Taivasalla sinun täytyy asua,
Babyloniaan saakka sinun pitää mennä.
Sieltä sinä kuitenkin pelastut,
Herra vapauttaa sinut,
päästää sinut vihollistesi käsistä.
11Monet kansat kokoavat joukkonsa sinua vastaan
ja sanovat: »Nyt Siion häväistään!
Sen tuho on silmiemme ilo.»
12Mutta ne eivät tajua Herran ajatuksia,
eivät ymmärrä hänen tarkoituksiaan:
hän kokoaa kansat kuin lyhteet puimatanterelle.
13– Ryhdy puimaan, tytär Siion, sanoo Herra.
Minä teen sinut voimakkaaksi,
annan sinulle rautaiset sarvet ja vaskiset sorkat.
Sinä muserrat monta kansaa
ja tuot saaliin uhriksi Herralle,
niiden rikkaudet maailman valtiaalle.
14Revi kasvosi verille, saarrettu Siion!
Meidät on piiritetty!
Viholliset lyövät kepillä poskelle
Israelin hallitsijaa.
Anteeksi, mutta nyt on aika sekavaa settiä. Mikä on sun pointti?

Opettele tiivistämään, ja käyttämään kappalevälejä.
 
vierailija
Raamatun totuus normaali ihimiselle ei ole mitään raakaa, mitä et halua tietää. Niin luuleva ihminen on pahasti sokaistunut. Vanha testamentti puolestaan on Raamattuun liitetty ihan sillä, että ihmiset ymmärätäisivät maailoman raakuuden ilman kristillisyyttä. Mikäli testamenttia vähättelee siinä tosdistusvoimassa voi käydä ulkomailla katsomassa menoa siellä missä Kristillisyys ei ole valtauskonto, kuten Lähi.idässä Aasiassa, Arkina mantereella. Etelä-Amerikassa Kristillisyys voi olla vallitseva uskonto virallisesti mutta ihmiset olla silti täynnä pakanuuta ja kaikenmaailman voodoota ja kristinusko on siellä vain nimi jossain rekisterissä ja todellisuudessa ihmiset harjoittavat uskontoa kaikenamaailman spiritististen istuntojen kautta ja käymällä ennustajilla, jos haluaa Suomeen vaikka Brasilian slummit ja muut väkivaltaiset olosuhteet ne saa tänne hylkäämällä Krisitnuskon ja harjoittamalla spiritualismia Kristinuskon sijasta...Vanha testamentti on aikaa ennen Krisinuskoa mutta kaikki eivät ymmärrä, että juuri siksi Raamattu vaikuttaa väkivaltaiselta kirjalta, koska aika ennen Kristuksen syntymää ja samalla Kristinuskon syntymää oli väkivaltaista aikaa...Uusi testamentti on todellakin uusi liitto Jumalan ja ihmisen välillä Jeesus Kristuksen nimessä, tästä syystä uusi testamentti ei nosta esiin sotaa ja muuta väkivaltaa, kuten vanha testamentti. Herätystilasuukisssakin väärinkäsitysten välttämiseksi jaetaan ihmiseel juuri Uutta testamenttia vanha testamentti mieluummin esitellään vasta Kristinuskon tultua tutuksi ja demonstoidaan millaiseksi maailma menee tai vaikka jää väkivallan ja mielettömyyden tilaan mikäli kristus ei ole maailmassa...Asiaa tuntematon ateisti tai agnostikko voi pelkkään vanhaan testamenttiin tutustuttuaan tehdä aivan väärät johtopäätökset Kristinuskon suhteen....Esim Samuelin kirjoista vanhassa testamentissa löytyy runsaasti väkivaltaa ja sotaa...Uusi testamentti taas tuomitsee väkivallan...Yksijumalisissakin uskonnoissa on paholainen läsnä seisomassa samalla kivellä Jumalna kanssa. Kristuksen vastaanotettuaan Kristitty sulkee ovet paholaiselta elämäänsä ja oppii olemaan kuuntelematta hänen käskyjään ja ehdotuksiaan...Hän, joka puhuu Jeesuksesta puhuu uuden testamenti nimissä, AIka selkeä ero siis nähtävissä tämänkin kautta Uuden ja Vanhan testamentin välillä...Vanha testamentti kertoo esim Jobin kirjassa vielä selvästi miten saatana oli mukana päätämässä ihmisen kohtalosta Vanhan testamenin aikaan, Uuden liiton astuttua voimaan hänet ajettiin tiehensä, eikä häntä pidä takaisin kutsuakaan. Tosin vanhassa testamentissa on kirjoja jotka on syytä ottaa tosissaan ,kuten vaikka Miikan kirja.se kerto taas ennustukset Kristuksen saapumisesta ja mitä tapahtuu sen jälkeen...Miikan kirja luku neljä kokonaisuudessaan kertoo näin...Miika 4
Miika 4
Tuleva rauhan valtakunta
1Tulee vielä aika,
jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana.
Ylimpänä vuorista se kohoaa,
korkeimpana kukkuloista,
ja kansat virtaavat sinne.
2Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen:
»Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle,
nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön!
Hän opastaa meitä tiellään, ja me,
me tahdomme kulkea hänen polkujaan,
sillä Siionista tulee Herran sana
ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe.»
3Hän, Herra, ratkaisee kansakuntien riidat,
hän jakaa oikeutta väkeville kansoille
lähellä ja kaukana.
Niin taotaan miekat auran teriksi
ja keihäät vesureiksi.
Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan
eikä harjoittele sotataitoja.
4Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä
oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla.
Näin on Herra Sebaot sanonut.
5Vaikka kaikki kansat palvelisivat
muita jumalia,
niin me palvelemme nyt ja aina
Herraa, Jumalaamme.
6– Sinä päivänä, sanoo Herra,
minä kokoan ontuvat,
tuon yhteen hajalle joutuneet,
kaikki, joita olen rangaissut.
7Ontuvista minä teen maani perillisiä,
hajalle joutuneista väkevän kansan.
Herra on oleva heidän kuninkaansa Siionin vuorella
nyt ja aina.
8Sinä vartiopaikka,
tytär Siionin temppelivuori,
sinä saat takaisin entisen valtasi,
Jerusalemin kuninkuuden.
Piiritetty Jerusalem
9Miksi huudat ja vaikeroit, Jerusalem?
Eikö sinulla enää ole kuningasta,
oletko menettänyt neuvonantajasi?
Kipu on iskenyt sinuun kuin synnyttäjään.
10Vääntelehdi ja voihki, tytär Siion,
kuin synnyttävä nainen,
sillä sinä joudut ulos kaupungista.
Taivasalla sinun täytyy asua,
Babyloniaan saakka sinun pitää mennä.
Sieltä sinä kuitenkin pelastut,
Herra vapauttaa sinut,
päästää sinut vihollistesi käsistä.
11Monet kansat kokoavat joukkonsa sinua vastaan
ja sanovat: »Nyt Siion häväistään!
Sen tuho on silmiemme ilo.»
12Mutta ne eivät tajua Herran ajatuksia,
eivät ymmärrä hänen tarkoituksiaan:
hän kokoaa kansat kuin lyhteet puimatanterelle.
13– Ryhdy puimaan, tytär Siion, sanoo Herra.
Minä teen sinut voimakkaaksi,
annan sinulle rautaiset sarvet ja vaskiset sorkat.
Sinä muserrat monta kansaa
ja tuot saaliin uhriksi Herralle,
niiden rikkaudet maailman valtiaalle.
14Revi kasvosi verille, saarrettu Siion!
Meidät on piiritetty!
Viholliset lyövät kepillä poskelle
Israelin hallitsijaa.
🧡🌍🌞
 
vierailija
Habakukin kirja luvussa neljä kertoo erityisesti Kristuksen saapumisesta noin 600 vuotta myöhemmin Profeetta Habakukin ennustuksessa. Luku neljä ja muistaakseni kertoo miten paholainen ja paholaisne palvelijat tulevat hukkumaan itse vuodattamaansa vereen eli heille kostetaan, mutta, vanhurskaat saavat uskosta elää...Se ennustetaan jo Vanhan testamentin aikana. Vanha testamentti itsessään kertoo todella myös siitä väkivallan määrästä, jolla maailma täytyy miäli emme ota Kristusta vastaan...Aloisstaj tahtoo selventää nimenomaan tätä...

Vanhaa testamenttia ei esim pidä ottaa sillä tavalla, että Mooseksen kirjat olisivat ohjenuora.
Nimen omaan. Jeesus loi uuden liiton.
 

Yhteistyössä