Raamattu ja dinosaurukset

  • Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti
utelias
Kukahan osaisi mulle kertoa kun jäi häiritsemään tämä. Muistelen nähneeni jossain dokumentissa pätkää, jossa kerrottiin usa:ssa olevasta ryhmästä, olisko ollut adventistit tms. kristillinen liike. Niin he opettivat lapsille että ihmiset ja dinosaurukset elivät yhtäaikaa, ja että raamatustakin löytyy juttua dinosauruksista. Nillä oli sellainen laulukin että "***** was a dinosaurus, lallallallalaaa"

Niin muistaako kukaan, että mikä juttu se raamatussa oli mikä näiden mielestä olikin dinosaurus? (vaikkei dino-nimeä tietenkään käytetty raamatussa vaan joku iso peto).

Jäi häiritsemään kovasti!!! Ja toki kiinnostaa myös, onko tämä ihan yleinen mielipide kristittyjen keskuudessa? (ei tehdä tästä kuitenkaan nyt raamattutappelua, kysymys vain)
 
vieras
Mun käsittääkseni yleinen mielipide kirkon piirissä hyväksyy evoluutioteorian ja Raamatun tapahtumien rinnakkaisuuden. Eli kun luomiskertomuksessa puhutaan päivistä se katsotaan vertauskuvalliseksi ja todellisuudessa olisi kulunut tuhansia vuosia.

Sitä en muista enkä osaa sanoa onko evoluutioteorian mukaan jotkut esi-ihmiset ja dinot eläneet samaan aikaan. Kun monta alkuihmislajiakin on kuollut sukupuuttoon.
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun käsittääkseni yleinen mielipide kirkon piirissä hyväksyy evoluutioteorian ja Raamatun tapahtumien rinnakkaisuuden. Eli kun luomiskertomuksessa puhutaan päivistä se katsotaan vertauskuvalliseksi ja todellisuudessa olisi kulunut tuhansia vuosia.

Sitä en muista enkä osaa sanoa onko evoluutioteorian mukaan jotkut esi-ihmiset ja dinot eläneet samaan aikaan. Kun monta alkuihmislajiakin on kuollut sukupuuttoon.
Ihanko totta?? Siis itse kyllä pidän juuri tuota järkevänä, mutta oon jotenkin kuvitellu, ettei kristinusko kuitenkaan evoluutioteoriaa hyväksy? Että lajit on kehittynyt toisistaan... monen olen kyllä kuullut olevan sitä mieltä, että Jumala on jokaisen lajin luonut, eikä esim. ihminen ole kehittynyt apinasta. Kertokaa joku joka tietää paremmin?

Mutta siis nyt haen tätä kohtaa raamatusta, jossa joidenkin mielestä puhutaan dinosauruksista? Eikö kukaan tiedä?
 
Isä
Jostain kuulin, taisi olla niitä Viisikulman jaksoja, että edellistä edeltävä paavi oli pitänyt virallisen puheen, jossa alkuräjähdysteoria (Big Bang) ei ole ristiriidassa luomiskertomuksen kanssa. Minustakaan niissä ei ole mitään ristiriitaa, kaikkihan alkoi siitä, että valkeus tuli = big bang.

Evoluutioteoriaan en tiedä, miten kirkko suhtautuu. Todennäköisesti ei kiellä sitä voimallisesti ja suoraan, vaan enemmänkin ymmärtää että evoluutiota ohjaavan "sattuman" oikea nimi on Jumala.

Mutta ihmiset ja dinot eivät ole eläneet yhtäaikaa maapallolla. Tuskin sellaista väitettä löytyy suoraan edes Raamatusta. Toisaalta myös jotkut ovat/olivat joskus sitä mieltä, että dinot ja niiden löydetyt luurangot on paholaisen keksintöä, tarkoituksena harhauttaa ihmistä uskomaan johonkin muuhun kuin ehdottomaan luomisteoriaan juuri sellaisena, kuin se on Raamattuun kirjattu.
 
Kyllä nykyään on eri mitä kirkko sanoo ja mitä uskossa olevat kristityt sanovat.
Minä uskovana edustan kreationismia ehdottomasti enkä siis todellakaan usko evoluutioon.

Jo se että kun kuun pintaa tutkittiin oli tutkijoille ihme juttu kun kävi selville että kun
kuumatkaan valmistautuva Neil Armstrong kertoi, että kuuhun laskeutumisen vaikeimpia ongelmia on sen pinnalla oleva paksu pölykerros. Arvioitiin, että kuun pinnalle oli kertynyt 4,5 miljardin vuoden aikana 50 - 200 m:n kerros avaruuspölyä, joka tulisi haittaamaan laskeutumista ja kuussa kävelyä. Siksi alukseen rakennettiin ns. laajapohjaiset "akuankkajalat". Niiden toivottiin estävän aluksen uppoamista pölyn sisään.

Laskeutuessaan kuuhun Neil Armstrong ja sadat miljoonat TV:n katselijat joutuivat toteamaan, että avaruuspölyä oli kuun pinnalla vain muutaman sentin verran - aivan kuten kehitysopin miljoonia vuosia vastustaneet tutkijat olivat ennustaneet. Pölyn määrän mukaan kuun iäksi arvioitiin alle 10.000 vuotta.

Marsin ja Jupiterin välillä on suuri pölyvyöhyke, jonka ei pitäisi olla siellä, jos avaruus olisi miljoonien vuosien ikäinen.
 
ap
Voi harmi.... eikö kukaan muista/ tiedä :( Se oli joku raamatunkohta, missä mainitaan joku iso peto tms. ja joku tyyppi jonka tarinaan se siis liittyi. Ja nämä oli sitä mieltä että siinä on puhuttu dinosauruksesta, vaikkei tietenkään silloin vielä tuolla nimellä. Hitsi! mistä mä nyt löydän tän...
 
ap
Tohon avaruusjuttuun en lähde ottamaan kantaa kun en siitä tarpeeksi tiedä eikä ollut tarkoitus nyt edes väitellä siitä mikä on totta ja mikä ei. Tiedätkö sä Grace tätä raamatunkohtaa mistä on puhe? Tai että miten sinä vaikka yhtenä kristittynä tämän asian näät?
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
En nyt näin äkkisiltään muista sellaista kohtaa...otan selvää kun saan nuo lapset unille =)

Kyllä minä uskon että dinosauruksia on ollut täällä.
Luotiinko kreationismin mukaan kaikki elämä samaan aikaan? eli siis elikö ne hirmuliskot samaan aikaan ku ihmiset? Ja neanderilaiset ihmiset? ja muut kantamuodot?
 
jei
taisi olla behemot se pedon nimi, jota dinosaurukseksi esitetään. ja tosiaan nuo "uuden maan kreationistit" (jotka uskovat maan luoduksi 6000v sitten) väittävät, että dinosauriit elivät yhtä aikaa ihmisten kanssa jne. ja olivat ilmeisesti nooan arkissa munina mukana.

grace, olisi mielenkiintoista kuulla miten olet päätynyt kreationismiin, oletko aina ollut sellainen?
p.s. luepa kuupölystä: http://www.talkorigins.org/faqs/moon-dust.html
 
ap
Joo toi Job se oli! Kiitos! ...näköjään suomennettu virtahevoksi, mikäköhän tossa on ollu se juttu? Nyt kuullostaa tutultakin, siinä laulettiin just että "Behemont was a dinosaur.....lalalaa"
Jäin vaan miettimään millä perusteella ne oli sitä mieltä, kun en ennen ollut kuullut, että raamatussa puhuttaisiin dinosauruksista! Voishan tuo kuvailu toki dinookin sopia... kuin moneen muuhunkin. (paitsi että eihän kaikki dinosaurukset ollu kasvissyöjiä) hmm.

Minä olen luonut virtahevon
15 Näetkö virtahevon*? Minä olen sen tehnyt, niin kuin olen tehnyt sinut. Se syö ruohoa niin kuin lehmä, [Alkutekstissä käytetään nimeä Behemot, joka tarkoittaa myös tarunomaista alkuhirviötä.]
16 mutta näetkö, miten vahvat ovat sen lanteet, näetkö, miten voimakkaat ovat sen vatsan lihakset?
17 Sen häntä on kuin setrin runko, reisien jänteet ovat kuin punottua köyttä.
18 Luut ovat kuin pronssiputket, selkäranka on kuin rautaa.
19 Se on Jumalan luomisteoista uljain, vain sen luoja voi sitä käskeä.
20 Vuoret antavat sille ruokaa, metsän eläimet leikkivät sen lähellä.
21 Lootuspensaan alla se makaa kaislojen keskellä, liejun kätköissä.
22 Lootuspensaat suojaavat sitä, antavat sille varjonsa, rannan pajut sen ympäröivät.
23 Se ei säiky, vaikka virta on väkevä, se lepää kaikessa rauhassa, vaikka vesi tunkeutuu suuhun.
24 Kuka astuu sen silmien eteen? Kuka kiinnittää sen turpaan talutusrenkaan?
 
jei
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Luotiinko kreationismin mukaan kaikki elämä samaan aikaan? eli siis elikö ne hirmuliskot samaan aikaan ku ihmiset? Ja neanderilaiset ihmiset? ja muut kantamuodot?
Joo, näin ne väittää, kaikki elivät sulassa sovussa paratiisissa, dinot ja ihmiset.
Neandertalilaisista kuulisin mielelläni kreationistin käsityksen itsekin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
luepa huvikses ihan Raamatun alusta miten Jumala maailman loi.
Sitten sulle voi aueta hyviä kysymyksiä sillä aikaa mä laitan lapset nukkumaan.
Palataan asiaan kohta =)
Joo, luin. Selkis vähän :) Se kiinnostaa, tää ihmisen luominen että oliko aatami ja eeva (sun mielestä, kreationismin mukaan?) ihan homo sapiens-ihmisiä jo vaiko aikaisempia ihmisiä vai eikö vaikka homo erectusta ja neandertalinihmistä edes ole ollut olemassa ollenkaan?
 
Isä
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Kyllä nykyään on eri mitä kirkko sanoo ja mitä uskossa olevat kristityt sanovat.
Minä uskovana edustan kreationismia ehdottomasti enkä siis todellakaan usko evoluutioon.
Itse kallistun mielummin kirkon viralliselle kannalle, kun yksittäisten kristittyjen kannalle.
 
utelias
Alkuperäinen kirjoittaja Minlee:
Seuraavaa lukua niin muistuttaa enempi lohikäärmettä..
Oho! Niinhän onkin... Onkohan lohikäärmeitä sitten oikeesti ollu olemassa vai mistä ne on keksiny tollasen :D Yritin miettiä mitä nykyeläintä/ meidän tuntemaa sukupuuttoon kuolluttakaan se voisi muistuttaaa. Mutta tulenlieskat suusta vähän vie vaihtoehtoja pois. Tai sitten tosiaan se on joku "taruhirviö" minkä kuva on muodostettu niinkuin yksisarvinenkin. Jännää!!!! :)
 
asdfasdf
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja Minlee:
Seuraavaa lukua niin muistuttaa enempi lohikäärmettä..
Oho! Niinhän onkin... Onkohan lohikäärmeitä sitten oikeesti ollu olemassa vai mistä ne on keksiny tollasen :D Yritin miettiä mitä nykyeläintä/ meidän tuntemaa sukupuuttoon kuolluttakaan se voisi muistuttaaa. Mutta tulenlieskat suusta vähän vie vaihtoehtoja pois. Tai sitten tosiaan se on joku "taruhirviö" minkä kuva on muodostettu niinkuin yksisarvinenkin. Jännää!!!! :)
Mistä hirviöt syntyy? Mistä syntyy tarinat? Mistä on liekkiöt kotoisin tai saunatontut? Ihminen on luova eläin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Kyllä nykyään on eri mitä kirkko sanoo ja mitä uskossa olevat kristityt sanovat.
Minä uskovana edustan kreationismia ehdottomasti enkä siis todellakaan usko evoluutioon.
Itse kallistun mielummin kirkon viralliselle kannalle, kun yksittäisten kristittyjen kannalle.
kyllä kreationisteja on aika paljon isompi joukko kuin yksittäisiä siellä täällä. ainaki tuolla jenkkilässä.
 
jei
Alkuperäinen kirjoittaja Isä:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Kyllä nykyään on eri mitä kirkko sanoo ja mitä uskossa olevat kristityt sanovat.
Minä uskovana edustan kreationismia ehdottomasti enkä siis todellakaan usko evoluutioon.
Itse kallistun mielummin kirkon viralliselle kannalle, kun yksittäisten kristittyjen kannalle.
Mua kiinnostaa että onko kreationismi tullut Suomeenpelkästään viime aikojen muoti-ilmiönä Amerikasta, vai onko esim. Grace ollut koko ikänsä kreationisti? Jos on, niin mitä uskontokuntaa mahtaa hän edustaa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdf:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Mistä hirviöt syntyy? Mistä syntyy tarinat? Mistä on liekkiöt kotoisin tai saunatontut? Ihminen on luova eläin.
Joo joo, tottakai! mutta ei nyt siitä ollu kyse... tai no voi sen noinki ajatella. Mutta mun mielestä (huom. mun oma mielipide!) hirveän monet raamatun tarinat on selitettävissä muulla kuin vaan myytteinä ja tarinoina, siis tavallaan ihan loogisia juttuja, että ihmiset on vaan siihen aikaan antanut merkityksiä kun ei ole vielä ollut niin paljoa tietoa.

Millanen toi Jobin kirja muuten on luonteeltaan Raamatun kontekstissa? Mikä se "tarkotus" on?
 
asdfasdfa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asdfasdf:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Mistä hirviöt syntyy? Mistä syntyy tarinat? Mistä on liekkiöt kotoisin tai saunatontut? Ihminen on luova eläin.
Joo joo, tottakai! mutta ei nyt siitä ollu kyse... tai no voi sen noinki ajatella. Mutta mun mielestä (huom. mun oma mielipide!) hirveän monet raamatun tarinat on selitettävissä muulla kuin vaan myytteinä ja tarinoina, siis tavallaan ihan loogisia juttuja, että ihmiset on vaan siihen aikaan antanut merkityksiä kun ei ole vielä ollut niin paljoa tietoa.

Millanen toi Jobin kirja muuten on luonteeltaan Raamatun kontekstissa? Mikä se "tarkotus" on?
Niin, voi sitä näin ajatella. Sinänsä kiinnostava aihe, että varmasti on tuhat tutkimusta ja teoriaa mistä nämä tarinat on peräisin (siis tarkoitan nyt mikä voisi olla se järkiperäinen syy näille). Eli tutkimuksessa pitää pureutua ja paloitella niitä myyttejä ja tarinoita, jotka on raamattuun lainattu. Hauska aihe, kamalasti hommaa :D
 

Yhteistyössä