pyyntö

Hei, olen tulevan teiniäidin isosisko. Haluaisin nyt esittää pyynnön jokaiselle, joka täälläkin arvostelee ja ihmettelee teiniäitejä; antakaa näille nuorille äideille edes yksi kanava, jossa he voivat rauhassa jakaa tuntoja ja ajatuksia! Siskoni on 18 ja tuli "vahingossa" raskaaksi. Lainausmerkeissä siksi, että ehkäisy sillä kertaa vaan jätettiin/unohdettiin.Vastuutonta, kyllä.Mutta hän ja miehensä tekivät vastuullisen päätöksen ja järjestivät elämänsä niin, että lapsi voi tulla. Siskoni kavereita ei vauvajutut paljoa kiinnosta, he ovat hieman epäkypsempiä muutenkin kuin siskoni. Myöskään vanhempieni tai minun kanssani hän ei (ymmärrettävästi) halua ihan kaikkia tuntojaan jakaa, on vaikea myöntää välillä että hirvittää. Ehdotin hänelle tämäntyyppisiä palstoja, ja hän räjähti nauruun ja kertoi, että nämä ovat lähes ainoastaan teinäitien haukkumispalstoja. Tulinpa itse katsomaan ja tottahan tuo on! En voi uskoa, että nainen/äiti voi olla näin susi toiselle! Ja kuvitella jos joku teiniäiti heikkona hetkenä kirjottaisi tänne, ettei ole varma pystyykö hyväksi äidiksi tai kertoo, ettei kohta jaksa koliikkivauvaansa. En edes uskalla kuvitella, millainen älämölö siitä syntyisi. Tyyliin: näin just, ei noi kakarat tienny mihin ryhtyy ja nyt itkee kännissä täällä kurjuuttaan. Itse kun odotin esikoistani (olin 24 v), oli ihanaa kun sai keskustelupalstalla purkaa epävarmuuttaan ja siellä kilvan kaikki vakuuttelivat, miten normaalia se on! Niinkuin onkin. Miksi siis näille nuoremmille äideille ei voida suoda samaa tukea toisistaan täällä. Jos itse ette ole kykeneviä tukea antamaan, niin jättäkää sitten osallistumatta keskusteluun, se ei ole teille suunnattu.

Tiedän, että moni alle 20 v. harkitustikin hankii lapsia ja yleensä harkittu päätös on hyvä päätös. Mutta monet teiniäidit ovat raskautuneet vahingossa, jolloin raskausaikaan kuuluu enemmän epävarmuutta ja yllättäviä tunteita kuin suunnitellussa raskaudessa (sama pätee myös meillä vanhemmilla äideillä). Siinä vaiheessa on enää turha heitä mollata huolimattomasta ehkäisystä tai vaahdota pää punaisena röökiä vetävistä teineistä. Tiedän että siskollanikin olisi onnellisempi raskausaika, jos ei tarvitsisi epävarmanakin hetkenä vetää hampaat irvessä iloista roolia vain sen takia, että alle 20 v. odottaja ei saa sanallakaan mainita muista kuin onnen tunteista. Minusta on hirveää, että edes netistä ei löydy hänelle paikkaa jossa purkaa ilot JA surut. Ja vaikkei niitä suruja olisikaan, niin olisi varmasti kiva keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Pointtini nyt on siis, että vaikka useimmille lapsen saaminen tosi nuorena ei sovi, niin monille se kuitenkin sopii ja he toimivat sen mukaisesti. Ja monille vaan käy (ehkä vastuuttoman käyttäytymisen takia, ehkä pillerit pettää tms) niin, että tulee raskaaksi ja edessä on vaikea päätös. Näiden em tulevien äitien haukkuminen tällä palstalla ei estä ketään tulemasta vahingossa raskaaksi, siksi nuo negatiiviset mielipiteet ova täysin turhia täällä esitettäväksi. Varsinkin vahinkoraskautuneet tarvitsevat tukea ja kannustusta, antaa nuorien äitien antaa sitä toisilleen, kun me vanhemmat akat emme näköjään siihen pysty. Ja turha meidän on muutenkaan täällä kukkoilla, kyllä 25 ja sitä vanhemmat odottajat ja äidit kokevat myös monenlaisia tunteita, ei ole raskaus ja äitiys aina ruusuilla tanssimista meilläkään. Ja sitäpaitsi suurin osa tämän palstan aloituksista on positiivisia,MIKSI sinne joka väliin pitää mennä karjumaan, miten teinimammat vetää röökiä, en voi ymmärtää.

Eiköhän jokainen äiti toivo kaikille lapsille hyviä vanhempia ja onnellista lapsuutta. En usko että toisen äidin tuomitseminen syyttä auttaa yhtäkään lasta millään tavalla. Ja vaikka tilastot kertoisivat mitä teiniäitien ja -odottajien tavoista, ei tällä foorumilla täysin asiattomissa yhteyksissä vaahtoaminen ole mielestäni hyväksyttävää eikä tuota mitään positiivista. Lähes huvittavaa, että kun joku etsii ikäisiään odottajia hymyillä varustetulla viestillä, niin yhtäkkiä siellä on joku tälläinen \|O kertomassa miten kaikki teiniodottajat vetää röökiä. Sen ainakin tiedän, että oma lapseni ei tule oppimaan vastaavaa vihaa ja suvaitsemattomuutta.

Tulipa pitkä teksti, kukaan ei varmaankaan jaksanut lukea loppuun... Mutta vielä kerran: antaa ihmisten rauhassa kirjoitella heille suunnatuille palstoille. Jos menen jonnekin kutsumatta kylään, niin en ainakaan rupea v.ittuilemaan, siinä miettimisen aihetta monelle kommentoijalle.
 
Äityli06
Luin alusta loppuun ja olen täysin samaa mieltä!

Olen jo "vanhempi" 22v ja tulin vahingossa raskaaksi,joka todettiin tosi myöhään. Vähiten siinä tilanteessa kaipaa kenenkään haukkumista.

Mutta poika on 5kk ja olemme onnellisia :heart:
 
Kiitos hyvästä kirjoituksesta!
toivotavasti tämä tosiaan laittaisi täällä kirjoittavat ihmiset miettimään mitä kirjoittaa. Surkeaa jos ainoa tapa purkaa omaa turhautumistaan (tai mikä nyt sitten kenelläkin on motiivina?) on tahallaan loukata kirjoittajia jotka hakevat apua ja vertaistukea.
 
mä olen kans ihan mielenkiinnolla seurannut näitä teiniäiti-juttuja ja nyt tuli ensimmäinen järkevä teksti..en sillä että kannustaisin teinejä tekemään lapsia,oma siskoni on 16 ja seurustelee vakavasti ni en osais ikinä kuvitella et hän tulis raskaaksi kun itse olen 21 enkä vielä valmis äidiksi.mutta kyllä mun mielestä se on jokaisen oma asia millon lapsia hankkii ja ei siitä saa toisia haukkuu,se ei todellakaan ikää katso kuinka hyvin lasta osaat hoitaa.mut tsemppiä sun siskolle ja älä anna hänen pilata onneaan noilla törkeillä arvostelijoilla!
 
Olisit voinu olla minun siskoni!

Aivan mahtavaa puhetta, minäkin siirryin näitten jeesustelijoiden ja muiden haukkujien joukosta erääseen toiseen keskustelufoorumiin (en mainitse sitä tässä koska haluamme pitää foorumin rauhassa kiusaajilta). Näitä paikkoja on monia mutta Tämä Kaks+ ja vauvalehden palstat on suorastaan teiniäitiyttä vastaan, ei paljon anneta armoa asiassa jonka jokainen päättää itse... :flower:

Niin ja voimaa meille nuorille! :heart: :hug:
 
Nimetön-83

Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa..

En ymmärrä miksi nää jotkut olevinaan "vanhemmat ja fiksummat" ihmiset tulee tänne vain haukkumaan nuorempia äidiksi tulevia.

Tsemppiä kaikille nuorille äideille! Pitää hattua nostaa teille, itse en olisi alle 20v. ollut valmis pitää huolta lapsesta. Tai kaipa sitä olisi siihen valmistautunut,jos olis tilanne tullut eteen..

Mukavaa vuoden jatkoa! Pitäkää itsestänne huolta, älkääkä antako niiden haukkujien lannistaa!
 
Hienoa tekstiä, puhut täyttä asiaa. :D :flower:

Niinhän se on, että jos on vaikka 17v äiti, ja 23v äiti, ja molemmat valittavat väsymystään, niin hyvin usein se 17vuotias haukutaan lyttyyn et mitäs menit hankkiin lapsia kun oot ittekki vielä kakra, ja sitten tää 23v saa kaiket sympatiat ja tuet et kaikki äidit väsyy joskus. Siinä on iso ristiriita, ja tämä oli vain esimerkki, murto-osa siitä paineesta joita teiniäidit saa osakseen, joten jokainen hyökkäävä arvostelija sais lukee ajatuksella ap:n kirjoituksen.

Voimia meille teiniäideille ( ja kaikille muillekkin äidille) ja valoisaa kevättä. :)
 
hmm.. Täyttä asiaa. Mielessä vain kävi, että onkohan noi haukkujat sun muut poikkiteloin olevat kateellisia ja katkeria nuorille äideille. Meillä nuorilla kun on vara valita. Lähipiirissä on muutama tapaus, joissa äitejä on painostettu keinolla millä hyvänsä aborttiin nuorena.

Voimia nuorille/teini äideille ja meille nuoren-/teinimielisille! :D
 
Mä myös olen aivan samaa mieltä. Kyllä nuorikin pystyy huolehtimaan lapsesta siinä missä vanhempikin jos asenne on oikea. Ja saa niitä lapsia sellaset vanhemmatkin ihmiset joista ei tosiaankaan olis vanhemmiksi. Eli ei se välttämättä ikää katso. Ja sehän on todella vastuuntuntoista jos 18v tulee vahingossa raskaaksi ja päättää tehdä tilaa lapselle elämässään ja huolehtia lapsesta parhaan kykynsä mukaan. Tsemppiä sun siskolle ja kaikille muille nuorille äideille. Ei ole helppoa tulla äidiksi ja samalla saada arvostelua kun ennakkoon jo ollaan varmoja että olet huono äiti. :)
 
Itse olen huomannut täällä kaksplussassa, että odottajien puolella saa ihan rauhassa vaihtaa tuntemuksiaan iästä riippumatta.
Itse olen 18v. ja ensimmäistä odotellaan. Odottajien puolella ei ole tullut ilkeitä kommentteja, vaikka moni on varmaan profiilinkin lukenut, jossa myös näkyy ikäni.

Onhan se ilkeää yleistämistä, että teiniäidit vetää röökiä ja juovat känniin itsensä joka vknloppu, mutta meitäkin on moneksi. Itse en mm. ole koskaan edes tupakkaa maistanut ja yhden ainoan kerran olen humalassa ollut.

Ja toiset haluavat lapsia nuorena. Miksi yleistetään, ettei olisi valmis ottamaan vastuuta ja hoitamaan pienokaista monen monituista vuotta.
 
Juu, ei se iästä ole kiinni, onko valmis äidiksi tai isäksi! Minä vielä 17-vuotiaana leikin paperinukeilla, enkä olisi ollut valmis ottamaan vastuuta mistään! Mun sisko puolestaan meni töihin ja muutti pois kotoa 15- vuotiaana ja hyvin pärjäsi!
Siskolle esikoinen syntyi kun hän oli 23 v ja minulle esikoinen kun olin 35 v. Voipi sanoo, että olin 10 vuotta kauemmin kersa! :kieh:
 
itse olen ollut teini äiti yli 10vuotta sitten,ei se ollut helppoa,kun ei näytä nytkään olevan.sairaalassakin sain aivan kamalaa kohtelua.pitäkää puolenne ja pitäkää lapsista hyvää huolta!vaikeita aikoja tulee kaikille,olkoon nuori tai vanha.ja tärkeintähän on että pystyy antaa lapselle rakkautta ja vakaan ympäristön.se on tärkeitä!ei matearistin tuuppaaminen lapselle.
 
NuoriAikuinen
Anteeksi kun en jaksanut lukea loppuun edes tuota aloitusta ja olen väärällä palstalla (itse äidiksi 23v), mutta halusin kuitenkin kommentoida jotain. Kumpihan mahtaa olla lapsellisempi/tyhmempi teininä äidiksi tullut vai aikuinen täysikasvuinen ihminen, joka hakeutumalla hakeutuu tällaiselle palstalle aukomaan päätään itseään nuoremmille?! :LOL:
 
Itsekin nuori äippä
Joku tuolla puhui että on ilkeää yleistämistä kun puhutaan että muka jokainen nuori äiti juo ja polttaa ym. Olen samaa mieltä sillä onhan meitä nuoria erilaisia, aivan kuten vanhempiakin äitejä/isiä.
Itse olen myös törmännyt ennakkoluuloihin, mutta toisaalta ymmärrän sillä luin jostain (netissä taisi olla) tutkimuksen nuorten äitien raskaudenaikaisesta tupakoinnista ja näistä poltti lähes puolet! Olisiko ollut 44% tai jotain mutta hirveä määrä! Ihan tuli paha mieli :'( Vaihtoehtoisesti toinen tilasto oli 25 ikävuodesta vanhemmat odottajat jotka tupakoivat raskauden aikana ja heitä oli paljon vähemmän, mutta tutkimuksessa ei muistaakseni kerrottu kohderyhmää ja mistä tutkimukseen osallistujat oli löydetty? Oli miten oli mutta uskon tuossa silti jotain perää olevan sillä tuntemistani nuorista äideistä poltti/polttaa tosiaan raskauden aikana aika moni. Itse siis tulin äidiksi 17- vuotiaana ja olen nyt 19.

Kuitenkin, vaikka miten suuri osa nuorista äideistä olisi vastuuttomia on joukossa silti myös kypsiä ja vastuun kantavia vanhempia kuten myös vanhemmissa äideissä! =)
 
Lapsen saanti on maailman paras asia!
Aina lapsi ei ole alun perin ns. suunniteltu, mutta siitä voidaan tehdä haluttu vaikka alussa se yllätys olikin.

Teiniäidit ovat upeita ihmisiä jos ottavat vastuun lapsestaan. Mutta minun mielipide on se että tulee sitä äidiksi 16v tai 18v tai ihan minkä ikäisenä tahansa silloin täytyy kasvaa aikuiseksi ja turvata lapselle paras mahdollinen elämä.

Bilettämiset ja kännissä rypemiset, irtosuhteet ja muut eivät kuulu vastuullisen äidin viikonloppu suunnitelmiin.
Äiti on ainut oikea kasvattaja omalle lapselleen ei mummo tai täti.

En sano etteikö äidit saisi juhlia, mutta siinä rajoissa että jos lapselle sattuu jotain sinä iltana kun äiti on juhlimassa on äidin oltava kykenevä menemään sairaalaan tai kotiin hoitamaan lastaa.(EI YMPÄRI PÄISSÄÄN VIERAASSA YKSIÖSSÄ TUNTEMATTOMAN MIEHEN KAINALOSSA PUHELIN SULJETTUNA )Äidillä on suuri vastuu lapsestaan.

En tiedä ymmärrättekö mitä ajan takaa tällä..

Nyky yhteiskunta on vääristänyt naisen asemaa, nainen on luotu saamaan lapsia 16-30vuotiaana, mutta nykyajan naiset saavat lapsensa biologisesti myöhään. Paras ikä biologisesti on alle 20v.

Miksi me nuoret äidit emme aja omia etujamme vaan annamme yhteiskunnan potkia ja syrjiä meitä? Tyydymme surkeisiin äitiyspäivärahoihin, pieniin lapsilisiin ja todella surkeeseen kodinhoito tukeen.. Lastenhoidosta pitäisi yhteiskunnan maksaa paremmin ja kodinhoitotuen pitäisi olla palkan suuruinen, sillä kukaan ei ole parempi hoitaja lapselleen kun oma äiti!!
 

Yhteistyössä