Pyykikone ja pyykit haisee!! Mikä neuvoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26849629]Kokemusta on myös. Kesällä ilmankosteus on suurempi ja silloin hajua tulee helpommin pyykkeihin. Sitruunahappoa olen käyttänyt ja siitä on ollut jonkin verran apua, mutta silti koneeseen kertyy jotain töhnää, vaikka käytän nestemäistä zeoliititonta pyykinpesuainetta. Viimeisenä konstina kokeilin Allegroa, kun sitä on moni kehunut. Paketin mukana tuli pesukoneenpuhdistuaine, jolla tosiaan töhnää lähti koneesta, vaikka olin aivan hiljattain pessyt sitruunahapolla. Tänä kesänä ei ole pyykki tai kone haissut, kun tämä uusi pesuaine on ollut käytössä.[/QUOTE]
Minä käytän myös Allegroa ja voi suositella. Puhdistusaine, joka tulee mukana, on myös sitruunahappoa. Siinä on käynyt varmaan niin, että ensimmäinen käsittelykerta ei ole poistanut kaikkea töhnää ja sitten uusi käsittely ja fosfaattijauhe ovat hoitaneen homman.

Kuningaskuluttajalla aiheesta hyvä sivu. Tosin vähän vanha, joten ei ole ihan varmuutta noiden tietojen oikeellisuudesta....:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/848

Alkuperäinen kirjoittaja vedenvähyys?;26849633:
Olen itsekin miettinyt vesipihin koneen aiheuttavan tunkkaisuutta: aiempi ikivanha kone pesi raikasta pyykkiä, vuosi sitten ostettu tonnin kone tunkkaista... Harmi, että vanha sanoi itsensä irti...

Tää meidänkin alkoi haiskahtamaan jo aika uutena. Ennen en ikinä muista moista ongelmaa. Järkevää on toki säästää vettä jos sitä ei ole. Suomessa sitä nyt vaan sattuu riittämään. Täällä huitsun nevadassa on aivan sama paljon sitä tosta kaivosta pistää menemään.

Alkuperäinen kirjoittaja vedenvähyys?;26849633:
Olen itsekin miettinyt vesipihin koneen aiheuttavan tunkkaisuutta: aiempi ikivanha kone pesi raikasta pyykkiä, vuosi sitten ostettu tonnin kone tunkkaista... Harmi, että vanha sanoi itsensä irti...
Kannattaa laittaa lisähuuhtelu koneeseen ja pestä osa hienommasta pyykistä siliävien ohjelmalla (vajaatäyttö). Se käyttää enemmän vettä. Pyykkiaine kannattaa annostella suoraan rumpuun, niin sekoittuu veteen hyvin ja ei pilaa huuhteluvesiä (huuhteluvesi otetaan pesulokeron kautta).

[QUOTE="vieras";26849674]Minä käytän myös Allegroa ja voi suositella. Puhdistusaine, joka tulee mukana, on myös sitruunahappoa. Siinä on käynyt varmaan niin, että ensimmäinen käsittelykerta ei ole poistanut kaikkea töhnää ja sitten uusi käsittely ja fosfaattijauhe ovat hoitaneen homman.[/QUOTE]

Juuri noin sen on täytynyt olla, koska aiemmin mulla ei ole ollut fosfaattia sisältävää pesuainetta, niin ei ole lähtenyt kunnolla pelkällä sitruunahapolla. Parasta Allegron kanssa on ollut, että uutta töhnää ei ole tullut ja haju on poissa.

Meillä edellinen vähän vettä käyttävä kone pesi surkeasti ja jätti pyykin tunkkaiseksi. Onneks ei kestänyt kuin 4-vuotta.

Tätä uutta konetta ostaessani oikein etsin sellaisen koneen joka käyttää mahdollisimman paljon vettä ja jolla on huonot energialuokat. Oon tosi tyytyväinen tähän nykyiseen alle 400€ maksaneeseen koneeseen. Pyykki on puhdasta ja raikasta

Asutaan 1,5v vanhassa talossa ja tää talo ei haise miltään. Ollaan joskus asuttu sellasessa ja mulla tulee tunkkasesta ilmasta jo hirveet oireet, joten jos täällä hometta olisi niin en pysys tolpillaan. Ja yli 2vk reissun jälkeenkin tuntu, että täällä haisee lähinnä hieman vielä tuore puu.

Putsattu sieltä mistä kädellä yltää = otin myös pesuainelokeron pois ja sieltä putsasin... sieltähän lähtee se rööri sitten koneeseen niin sitä ite rööriähän ei millään saa putsattua (tai no jollain taipusalla pulloharjalla ehkä, mutta kun ei tiedä mitä materiaalia se on niin ei uskalla mennä tökkimään).

Mä siis jo aiemmin tein sen sitruunahappopesun. Tein myös soodapesun. Ei auttanut. Nyt mies toi kaupasta jotain DR. BECKMANN PYYKIKONEENPUHDISTAJAA, jossa kehoitettiin kaatamaan sitä rättiin ja pyyhkimään koneen tiiviste ja pesuainelokero ja loput sitten pesuainelokeroon ja 60 asteeseen pyörimään. Tein noin ja sen jälkeen seuraavassa koneellisessa haisi ainoastaan kaksi paitaa, vanhempaa puuvillaista, joihin on varmaan jotain töhnää jo kertynyt. Pesuaineenkin vaihdoin, jotain Serto merkkistä zeoliititonta ja fosfaatitonta jauhetta. Ainakin nyt tuoksui muuten puhtaalta pyykki, lukuunottamatta noita kahta paitaa. Koneellinen on taas tulossa, joten varmaan tunnin päästä taas nähdään, haiseeko.

Nostan, jos joku kirjoittelijoista ei ole lukenut vastaustani, kun näytti muillakin tuota ongelmaa olevan. Tuolla tosiaan sain hajut pois, nyt on puhdasta pyykkiä ollut.

Pyykit ei niinkään enää haise, mutta koneessa sitä hajua vielä on. Varsinkin kun aukasee pesuainelokeron, niin siellä takana haisee. Kaikki, mihin käsi yltää ja mikä näkyy on putsattu ja puhtaan näkönen, mut jostain sitä hajua vielä tulee.

Meillä alkoi yhtäkkiä haisemaan pyykit kun vaihdoin comfort huuhteluaineen softlaniin, en ymmärrä miten tuo on mahdollista kun ennenkin olen softlanilla huuhdellut eikä hajua ole tullut, tosin asuimme eri paikkakunnalla jossa vesi oli erilaista o.O

Pyykeistä saa hajun pois liottamalla niitä vedessä, johon on lisätty etikkaa. Itse lisään aika reilulla kädellä ja annan liota noin vuorokauden. Tällä konstilla olen saanut hajun pois pitkäänkin haisevista pyykeistä.

No voihan peppppu... Softlan Outdoor Fresh on niinku paras huuhteluaine mitä voi olla. Sitäkin mä käytän kyllä tosi vähän, lähinnä pyyhkeisiin, etteivät olis niin karheita. Ja niihinkin tahtoo unohtua laittaa...

[QUOTE="heisu";26953718]No voihan peppppu... Softlan Outdoor Fresh on niinku paras huuhteluaine mitä voi olla. Sitäkin mä käytän kyllä tosi vähän, lähinnä pyyhkeisiin, etteivät olis niin karheita. Ja niihinkin tahtoo unohtua laittaa...[/QUOTE]

Samaa mieltä, voikohan niillä olla muuttunut se aine jotenkin kun on alkanut haisemaan :/

Mun tapauksessa en osaa syyttää juuri huuhteluainetta, koska tosiaan käytän sitä niin vähän muutenkin. Jotenkin tuntus kummalliselta.. Mut joka tapauksessa ärsyttää tää, kun siinä koneessa nyt vaan on se haju. Jos vielä yrittäs pestä sen sitruunahapolla, jos vielä jotain irtois, kun se DR. Beckmann vai mikäs olikaan irrotti jo sitä kökköä.

Itse käytän hajusteetonta nestemäistä pesuainetta pesupalloon annosteltuna (laitan pyykin päälle rumpuun) ja huuhteluaineeksi etikkaa sinne lokeroon. Ei haise kone eikä pyykit enää. Märkä pyykki saattaa hieman tuoksahtaa etikalle, mutta haju haihtuu kuivuessa. Ei edes hiki jää lemuamaan vaikka pyykki odottaisi tovin pesuvuoroa (miehen työvaatteet esimerkiksi) ja pesulämpötila olisi max 40 astetta. Olen tyytyväinen. Tarvittaessa (tummalla pyykillä) käytän myös lisähuuhtelua.

Yhteistyössä