Pyydän, lukekaa tämä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs tarina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Viidessä vuodessa psyykelääkkeisiin käytetty rahamäärä on taas enemmän kuin tuplaantunut. Alkoholia suomi juo aivan helvetisteen.

Silti olette/olemme luoneet jonkin mörön sen suhteen, mikä on oikein ja väärin.

Ihmisyys, rakkaus, huolenpito, välittäminen on oikein.

[QUOTE="vieras";22007353]Minä olen tehnyt sen "huonon valinnan". Tulen perheestä jossa rahat oli aina tiukilla, rakkautta lapsia kohtaan ei näytetty vaikka sitä olikin.
Muistan kuinka kerroin äidilleni kokeilleeni pilveä..vastaus oli että kaikkea pitää kokeilla (tällöin olin jo reilusti 20+). Siitä lähti innostus kokeilla muutakin. Koitin, käytin ja lopetin. Äitini (joka on alkoholisti) pysyi silti läheisenä, ihmisenä jolle saatoin puhua kokemuksistani. Minua ei tuomittu, ei tehty huonoksi.
Nykyään olen ihan tavallinen äiti, joka toivoo omalle lapselleen parasta. Hairahtumisesta en rankaise vaan pysyn lähellä. En tuomitse.[/QUOTE]

Tervepäisellä asenteella eteenpäin.

Miten mulla on kuitenkin sellainen mielikuva, että aika moni huumeidenkäyttäjä joko kuolee niihin tai sit lopettaa kokonaan niiden käytön, aika harva pystyy olemaan kohtuukäyttäjä!

Miten mulla on kuitenkin sellainen mielikuva, että aika moni huumeidenkäyttäjä joko kuolee niihin tai sit lopettaa kokonaan niiden käytön, aika harva pystyy olemaan kohtuukäyttäjä!

hui kamalaa!

On totta, että suomessa on saatu aikaan erittäin poikkeuksellisesti aikaan huumekuolemia. Olemme siinä euroopan kärkisijoilla. Jos otetaan huomioon vielä huumeisiin kuolleiden ikä ja siten menetetyt elinvuodet, niin olemme ykkösiä.

Tämä on meidän moraaliamme. Huumeiden kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä.

Suomi on ollut heroiinin käytössä maailman ykkösmaa. Suomi sai aikoinaan maailmalta noottia siitä, kun heroiinia käytettiin ihan helvetisteen. Silloin se ei aiheuttanut merkittävästi ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22007363:
Viidessä vuodessa psyykelääkkeisiin käytetty rahamäärä on taas enemmän kuin tuplaantunut. Alkoholia suomi juo aivan helvetisteen.

Silti olette/olemme luoneet jonkin mörön sen suhteen, mikä on oikein ja väärin.

Ihmisyys, rakkaus, huolenpito, välittäminen on oikein.

Onko sulla lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22007364:
Tervepäisellä asenteella eteenpäin.

Niinpä. Oman osani sain "laitakaduista". Se toivottavasti riittäköön tämän perheen osalta. Mä en voi vaikuttaa siihen mitä lapseni tulee tekemään, toivottavasti hän kuitenkin pysyy kuivilla.

Pointtini on se, että ketään ei tulisi rangaista virheistä. Niistä entisistä käyttäjistä voi tulla ihan normaaleja, lainkuuliaisia kansalaisia. Joku jää sille tielleen, joku ei kokeile koskaan. Kukaan meistä ei ole niin suuri ja mahtava jotta pystyisi tulevaisuuteen näkemään. Ei siis murehdita nyt.

paskoja, perustelemattomia viestejä, joissa aika paljon tekstiä pelkästää ärsyyntymisen vuoksi kirjoitettuna. Siis omistani puhun.

Perusteet kuitenkin kohdallaan. Jos joku haluaa oikeasti tutustua aiheeseen, niin yhteiskuntapolitiikka artikkelit toimii hyvin. Niiden kuivuuden häiritessä voi ottaa city-lehdestä salasuon blogin ja lukaista asiantuntijan kevyttä lötinää. Siellä on asenne kohdallaan. Moralisoimatta ja ongelmaan paneutuen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22007382:

Niin mullakin ja siltikään en osaa ajatella asiaa siltä kantilta, että mulle olis merkityksetontä kokeileeko joku lapsistani huumeita. Mutta jos sen tekevät niin ei sen mun rakkautta ja välittämistä heitä kohtaan vähennä. Muutenhan mulle olis ihan sama mitä elämällään tekevät! En mä silloin edes viittis vaivata päätäni tälläisella asialla.

Niin mullakin ja siltikään en osaa ajatella asiaa siltä kantilta, että mulle olis merkityksetontä kokeileeko joku lapsistani huumeita. Mutta jos sen tekevät niin ei sen mun rakkautta ja välittämistä heitä kohtaan vähennä. Muutenhan mulle olis ihan sama mitä elämällään tekevät! En mä silloin edes viittis vaivata päätäni tälläisella asialla.

Kirjoittaja tarkoitti varmaan sitä, että usein ihmisellä, joka alkaa käyttämään/kokeilee huumeita, on jo paljon pielessä ennen sitä. Mielenterveysongelmia, masennusta, paha olo. Nämä ihmiset saisivat elämänsä 'sotkettua' myös esim. uhkapeliongelmalla, alkoholilla, huorissa käymisellä, viiltelyllä, millä tahansa jos eivät huumeita 'löytäisi'. Eli ongelmia on jo ennen kuin aineet tulevat kuvioihin.

Kirjoitin hieman siten, kun kyseessä olisi köydenveto. Toinen äärilaita on edustettuna, joten kirjoitin toiseen laitaan.

Väitän, että äärilaidoista omani on lähempänä totuutta. Tiedän, että tälläiseen kirjoitteluun ei pitäisi sortua, vaan pitäisi lötistä vain asiaa, mutta kun ei aina jaksa pysyä asiassa. Ja kun tutkittu tieto ei ihmistä yleensä vakuuta.

Jos totuus kiinnostaisi, niin huumelait muuttuisivat aivan toisin, mitä ne nyt ovat muuttumassa. Meille rakennetaan euroopan pahinta huumeongelmaa. Ja sille hurrataan.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22007405:
Kirjoitin hieman siten, kun kyseessä olisi köydenveto. Toinen äärilaita on edustettuna, joten kirjoitin toiseen laitaan.

Väitän, että äärilaidoista omani on lähempänä totuutta. Tiedän, että tälläiseen kirjoitteluun ei pitäisi sortua, vaan pitäisi lötistä vain asiaa, mutta kun ei aina jaksa pysyä asiassa. Ja kun tutkittu tieto ei ihmistä yleensä vakuuta.

Jos totuus kiinnostaisi, niin huumelait muuttuisivat aivan toisin, mitä ne nyt ovat muuttumassa. Meille rakennetaan euroopan pahinta huumeongelmaa. Ja sille hurrataan.

Viimeinen kappale herätti kiinnostusta, haluan tietää enemmän. Mistä?

Hyvä että tämä herätti keskustelua, se oli tarkoituksenakin. saada edes yksi ihminen enemmän ajattelemaan asiaa niin että se voi sattua omalle kohdalle, vaikka kuinka kaikki olisi kunnossa.

tarkoitukseni ei missään nimessä, ollut vähätellä muita ongelmia (alkoholismia, uhkapelaamista, mielenterveysongelmia), ainoastaan tuoda tämä oma kokemus esiin.

en myöskään tässä nyt ala kommentoida Suomen politiikkaa näihin ongelmiin, vaan tarkoitukseni oli tuoda asiaa esille ihmisläheisesti, niin että ihmiset ymmärtäisivät että tämä ei ola vain MUIDEN ongelma, josta puhutaan, vaan se valitettavan helposti voisi olla myös TEIDÄN ongelma.

ja loppuun vielä, kyllä kokeilulla ja aktiivi käytöllä on ero. helposti vain se ei jää siihen yhteen kertaan, ensin poltellaan (sinänsä harmittomasti) pilveä, se ei enää tunnukaan yhtä "hyvältä" ja siirrytään astetta vahvempaan "koska eihän se pilvikään ollut mikään ongelma". näihin vahvempiin aineisiin vain jää helposti jo kerrasta koukkuun, toisin kuin esim. alkoholiin, johon harvempi addiktoituu heti ekalla kokeilu kerralla.

Mutta, tarinoita on useita, hienoa jos joku on selvinnyt huumausaineiden käytöstä vain kokeilulla. koska kenellekään en haluaisi sitä tuskaa ja huolta suoda, jota läheisen huumeongelmat tuovat.

Hyvä että tämä herätti keskustelua, se oli tarkoituksenakin. saada edes yksi ihminen enemmän ajattelemaan asiaa niin että se voi sattua omalle kohdalle, vaikka kuinka kaikki olisi kunnossa.

tarkoitukseni ei missään nimessä, ollut vähätellä muita ongelmia (alkoholismia, uhkapelaamista, mielenterveysongelmia), ainoastaan tuoda tämä oma kokemus esiin.

en myöskään tässä nyt ala kommentoida Suomen politiikkaa näihin ongelmiin, vaan tarkoitukseni oli tuoda asiaa esille ihmisläheisesti, niin että ihmiset ymmärtäisivät että tämä ei ola vain MUIDEN ongelma, josta puhutaan, vaan se valitettavan helposti voisi olla myös TEIDÄN ongelma.

ja loppuun vielä, kyllä kokeilulla ja aktiivi käytöllä on ero. helposti vain se ei jää siihen yhteen kertaan, ensin poltellaan (sinänsä harmittomasti) pilveä, se ei enää tunnukaan yhtä "hyvältä" ja siirrytään astetta vahvempaan "koska eihän se pilvikään ollut mikään ongelma". näihin vahvempiin aineisiin vain jää helposti jo kerrasta koukkuun, toisin kuin esim. alkoholiin, johon harvempi addiktoituu heti ekalla kokeilu kerralla.

Mutta, tarinoita on useita, hienoa jos joku on selvinnyt huumausaineiden käytöstä vain kokeilulla. koska kenellekään en haluaisi sitä tuskaa ja huolta suoda, jota läheisen huumeongelmat tuovat.

Ne kovemmat aiheuttavat huonommin riippuvuutta, mitä alkoholi. Ja yleensä kannabiksen polttelu vain loppuu. Suuri osa ei siirry edes aktiivipolttelijoiksi. Itseasiassa 80% kokeilijoista polttelee vain joitakin tai joitakin kymmeniä kertoja.

Jaksoin lukea. :hug:

Mun pikkubroidilla on ollut viimeiset viisi vuotta erittäin epämääräistä aikaa..jonkinsortin aineiden käyttöä ja masennusta. Mutta mitään vikaa ei kuulemma ole..kaikki 'hyvin'...aina välillä on parempia kausia, kuten nytkin, mutta kyllä mä olen aina hitusen sydän syrjälläni kun mutsi soittaa..
Ja meilläkin on ollut sellainen perusterve lapsuus..noh, ehkä lievällä tvistillä.

Yhteistyössä