Pystyykö alaikäinen muuttamaan pois kotoa omaan asuntoon (huono perhetilanne)?

  • Viestiketjun aloittaja Alaikäinen vieras
  • Ensimmäinen viesti
"Veera"
Oletko kysynyt vanhemmiltasi mitä he olisivat mieltä sun poismuutosta? Ties vaikka suostuisivat.
Kannattaa olla sossuun yhteydessä, ensisijaisesri kyllä tukevat ett pääset muuttamaan omillesi, ei varmastikkaaan sijaiskotia enää suositella. Varsinkin jos sulla on nuorempia sisaruksia niin niidenkin takia kannattaa sossuun olla yhteydessä.
 
"hey"
Muutin itse kotoa 16/17v en muista tarkkaan. Asuin ok-talon yläkerrassa (eri periaatteessa ihan vuokralla) ennestään vieraan ihmisen talossa. Tein osa-aikaisesti töitä joten melkolailla elätin itseäni. En ollut mitenkään sossun kanssa tekemisissä. Isä avusti vähän joka kk eli riidoissa ei lähetty mutta eihän se kovin hääppöstä kotona ollut. Ilman isän avustusta olisin myös pärjännyt, sain asumis-ja opintotukea ja tosiaan olin aika paljon töissä.
 
Alaikäinen vieras
Kiitos vastauksista. Huomasin vasta nyt, että aloitusviestissäni väkivaltaa-sanan edestä puuttuu sana "henkistä". Fyysistä väkivaltaa esiintyy vain silloin, jos äitini työntää minua pois jostakin huoneesta. Äitini tutkii kaappejani, niissä ei ole mitään laitonta tai kiellettyä, mutta sellaisia esineitä joiden olemassaolon haluan pitää itselläni. Liittyy omaan seksualisuuteeni.

Näistä esineistä hän sitten kailottaa koko perheen kuullen, jättää niitä jopa kaikkien nähtäville, äärimmäisen noloa...

Lisäksi vanhempani riitelevät usein, ja se haittaa keskittymistä ja olemista täällä kotona.

Nämä olivat vain pintaraapaisu perheemme arjesta. Onneksi huomenna pääsee taas kouluun. T. ap
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alaikäinen vieras;30772537:
Kiitos vastauksista. Huomasin vasta nyt, että aloitusviestissäni väkivaltaa-sanan edestä puuttuu sana "henkistä". Fyysistä väkivaltaa esiintyy vain silloin, jos äitini työntää minua pois jostakin huoneesta. Äitini tutkii kaappejani, niissä ei ole mitään laitonta tai kiellettyä, mutta sellaisia esineitä joiden olemassaolon haluan pitää itselläni. Liittyy omaan seksualisuuteeni.

Näistä esineistä hän sitten kailottaa koko perheen kuullen, jättää niitä jopa kaikkien nähtäville, äärimmäisen noloa...

Lisäksi vanhempani riitelevät usein, ja se haittaa keskittymistä ja olemista täällä kotona.

Nämä olivat vain pintaraapaisu perheemme arjesta. Onneksi huomenna pääsee taas kouluun. T. ap
Ongelmiesi syy on se, että olet saanut kasvaa kurittomasti
 
näinkin
Läheisen lapsi kyllä sijoitettiin 17-vuotiaana, kun kotona ei mennyt hyvin ja äiti kielsi omilleen muuton, sossu olisi puoltanut omilleen muuttamista, mutta kun äiti ei siihen suostunut, niin nuori joutui laitokseen siksi aikaa, kunnes täytti 18v
 
Alaikäinen vieras
Ajattelin kysyä, että jos minut todella sijoitettaisiin laitokseen, olisiko minun mahdollista jatkaa lukio-opintojani vai joutuisinko keskeyttämään ne?

Entä voisiko vaihtoehtona laitossijoittamiselle toimia sukulaisen tai ystävän luona asuminen?
 
Vierass
Opinnot jatkuvat, mutta koulua voi joutua vaihtamaan. Tunnen pari sijoitettua nuorta. Laitos sijaitsi eri paikkakunnalla, joten entisen koulun käyminen ei ollut mahdollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alaikäinen vieras;30772553:
Ajattelin kysyä, että jos minut todella sijoitettaisiin laitokseen, olisiko minun mahdollista jatkaa lukio-opintojani vai joutuisinko keskeyttämään ne?

Entä voisiko vaihtoehtona laitossijoittamiselle toimia sukulaisen tai ystävän luona asuminen?
Vankilaan joutasit saatana
 
Hmph
Alkuperäinen kirjoittaja Alaikäinen vieras;30772553:
Ajattelin kysyä, että jos minut todella sijoitettaisiin laitokseen, olisiko minun mahdollista jatkaa lukio-opintojani vai joutuisinko keskeyttämään ne?

Entä voisiko vaihtoehtona laitossijoittamiselle toimia sukulaisen tai ystävän luona asuminen?
Yli 12 vuotias voi itse asua missä vaan turvallisessa paikassa ilman että raahataan kotiin. Joten jos sukulaiselle käy voit muuttaa hänen nurkkiin asumaan.
 
Vierass
Mä kyllä haluaisin, että veroeurot käytettäisiin johonkin muuhun kuin ap:n laitospaikkaan tai elämisen järjestämiseen.

Omilleen voi kyllä muuttaa. Se on mahdollista, jos sitä haluaa riittävästi, mutta kotona asumisen jatkaminen voi olla helpoin vaihtoehto.
 
Ääneen Ihmettelijä
Edelliselle kirjoittajalle: Eikö olisi kuitenkin ap:n edun mukaista, ettei hänen tarvitsisi olla kodissa, jossa häntä nöyryytetään ja hän ei tunne oloaan mukavaksi? Kyllä niitä verorahoja pahempaankin syydetään. Lisäksi kyllä ap varmaan tulevaisuudessa maksaa veroja itsekin.
 
Vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Ääneen Ihmettelijä;30772895:
Edelliselle kirjoittajalle: Eikö olisi kuitenkin ap:n edun mukaista, ettei hänen tarvitsisi olla kodissa, jossa häntä nöyryytetään ja hän ei tunne oloaan mukavaksi? Kyllä niitä verorahoja pahempaankin syydetään. Lisäksi kyllä ap varmaan tulevaisuudessa maksaa veroja itsekin.
Aika moni nuori tuntee jossain vaiheessa samanlaisia tunteita vanhempiaan kohtaan kuin ap. Itsekin olen tuntenut. Jos opo, joka henkilökohtaisesti tuntee ap:n on sitä mieltä, että hän pitäisi odottaa lukion loppuun, niin uskon, että hän pystyy arvoimaan tilannetta paremmin kuin me palstalaiset.
 
"Jenna"
Alaikäinen pystyy muuttamaan omaan asuntoon, mutta tarvitset vanhempien luvan ja luultavasti heidän allekirjoituksensa vuokrasopimukseen. Jos perheessä on sinuun kohdistuvaa väkivaltaa niin luultavasti sosiaaliviranomaiset katsovat, että et voi asua kotona ja joudut luultavasti lastenkotiin
 
jdjjgg
16 vuotta täyttänyt voi allekirjoittaa itse muuttoilmoituksen eli kotoa voi muuttaa eikä vanhemmilla ole siihen mitään vaikutusvaltaa, mutta asunnon löytäminen on sitten eri asia. Alaikäinen ei voi allekirjoittaa vuokrasopimusta ilman täysi-ikäistä takaajaa, joten siihen tarvitaan avuksi joku sukulainen tai sosiaalitoimi/lastensuojelu, jos vanhemmat eivät suostu vuokrasopimusta tekemään.
 
IMN
Jos vanhemmat puoltaa muuttamista niin ei mitään ongelmaa. Et vaan pysty yksin allekirjoittamaan juuri mitään (vuokrasopimus, sähkösopimus ym.), eli käytännön asioissa tarvitset huoltajien suostumuksen. Soskusta saat varmasti apua tilanteeseen, mikäli vanhempasi ovat muuttamistasi vastaan.
 
"jkk"
Jos tilanne on oikeasti huono, niin saat apua muuttamiseen sosiaalitoimen kautta. Sitä ennen sinun on kuitenkin käytävä muutamassa tapaamisessa sekä yksin että perheesi kanssa. Yksin et tosiaan voi muuttaa, ellet saa apua vanhemmiltasi (vuokrasopimuksen allekirjoitus, vuokravakuutus jne.). Rahaa saat sossusta opintotuen ohella, jos opiskelet lukiossa.
 

Yhteistyössä