pystyisitkö olemaan erossa pienistä lapsistasi

Tämähän kertoo vaan sinun kyvyttömyydestä antaa lasten olla erillisiä sinusta. On aina huolestuttavaa jos äiti ei kykene ymmärtämään ettei ole "kaikki kaikessa" lapselle vaan että lapsi kykenee olemaan onnellinen vaikka äiti muutaman päivä pois olisikin. Äidin kuuluu kyetä elämään omaa elämää, eikä elää lasten kautta.

Syylisyys johtuu siitä, että kokee, ettei ole toiminut muiden odotusten mukaisesti.
Kyse tuskin on siitä, etteikö antaisi lasten olla erillisiä tai että kaikki kaatuu, jos äiti on poissa. Usein me äidit ollaan mielummin lastemme käytettävissä tarpeentullen kuin heidän ulottumattomissaan.

Kai sitä nyt saa paheksua ihan mitä haluaa, mutta on se minusta vähän matalamielistä. Jos kyseessä on väkivaltaisesta suhteesta toipuva nainen (aloitustekstin perusteella tulee kuva, että matka liittyy toipumisprosessiin), niin on aika ylenkatsovaa ryhtyä itse besserwisseröimään, miten "kyllä pitää toipua toisella tavoin". Mistäs sen tietää, mikä on syynä tuollaiseen ratkaisuun.
No meillä on eri näkemys. Omasta mielestäni matalamielistä on laittaa omat halunsa noin räikeästi lasten edun edelle. Aikuisen tulisi osata hoitaa ongelmansa sillä tavoin, etteivät lapset kohtuuttomasti joudu huonoista parisuhdevalinnoista kärsimään.

Kysymys kuului, lähtisitkö vapaaehtoisesti pienten lastesi luota 3 viikoksi.
Kysymys ei kuulut, uskotko lapsesi selviävän hengissä ja täyspäisenä äidin ollessa sairaalahoidossa.

Mun mielestä sä et voi verrata psykoosissa ollutta äitiäsi perheeseen, jossa on ollut pahoinpitelyjä joista lapset ovat kärsineet ja äiti lähtee huvikseen hermolomalle uuden heilansa kanssa.
Ja kyllä, on mahtavaa, että isovanhempasi ottivat teidät hoivaansa ja äitinne sai toipua rauhassa.
Olis pitänyt taas vääntää tuokin rautalangasta, ettei tähän olis vedetty tuota sairastumis juttua

En muuten ymmärrä tuota ajatusta, että aikuisen ihmisen tekoja ei saisi paheksua, vaan kaikki pitäisi ymmärtää ja vain silitellä päähän. Maailmassa on lukemattomia kusipäisiä, typeriä ja itsekeskeisiä ihmisiä, joiden toiminta vahingoittaa muita ihmisiä. Miksi heidän tekemisiään ei saisi paheksua?

En muuten ymmärrä tuota ajatusta, että aikuisen ihmisen tekoja ei saisi paheksua, vaan kaikki pitäisi ymmärtää ja vain silitellä päähän. Maailmassa on lukemattomia kusipäisiä, typeriä ja itsekeskeisiä ihmisiä, joiden toiminta vahingoittaa muita ihmisiä. Miksi heidän tekemisiään ei saisi paheksua?

Tietysti saa ja pitääkin.
Kun oikeuslaitos paheksuu riittävästi, heilahtaa häkki.

Kyse olikin siitä, haluaisiko joku vanhempi olla vapaaehtoisesti poissa pienten lastensa luota kolme viikkoa, ei siitä, että joutuu olemaan erossa jostain syystä.

Ja jos lasten tekeminen perustuu vain siihen, että ne pysyy hengissä, niin kannattaa varmaan jättää tekemättä, vaikkakin se on oleellinen osa lapsen kasvatusta ja hoitoa pitää ne hengissä.

Tarkoitin sillä "hekään eivät siihen kuole", että ne vanhemmat eivät kuole, jos jostain syystä joutuvat olemaan erossa lapsista muutaman viikon. Joskushan vaikka työmatka voi olla tällainen syy.

• Tykkää
Reactions: Softy
Tarkoitin sillä "hekään eivät siihen kuole", että ne vanhemmat eivät kuole, jos jostain syystä joutuvat olemaan erossa lapsista muutaman viikon. Joskushan vaikka työmatka voi olla tällainen syy.

Kysymys kuului, että olisitko vapaaehtoisesti erossa lapsistasi 3 viikkoa. Eli lähtisit lomailemaan ilman lapsiasi.

Kyse ei ollut siitä, jos vanhempi sairastuu vakavasti. Tai siitä, että vanhempi joutuu lähtemään pitkälle työmatkalle.

No meillä on eri näkemys. Omasta mielestäni matalamielistä on laittaa omat halunsa noin räikeästi lasten edun edelle. Aikuisen tulisi osata hoitaa ongelmansa sillä tavoin, etteivät lapset kohtuuttomasti joudu huonoista parisuhdevalinnoista kärsimään.

Eikö se ole tässä sinusta kummallista, miten joku hankkii idiootin miehen kanssa sen toisenkin lapsen? Minusta se on kummallista. Yhden voin vielä ymmärtää, mutta en toista. - No joka tapauksessa isovanhemmat ovat aivan päteviä hoitamaan lapsia, joilla on huom, _toisensa_. - Aloituksessa ei kerrottu millaiset ovat lasten keskinäiset välit.

Minä en käsitä miten tollasta idiootti-isää ei ole kukaan koskaan kommentoinut mitenkään. Meillä on pitkä liitto ja yksi lapsi. Kun menin synnytyksen jälkeiseen tarkastukseen, mulle lääkäri suositteli kolme kertaa kierukkaa. No en vastannut mitään yhdelläkään kerralla niistä. Eikä täällä ole koskaan ollut mitään väkivaltaa tai alkoholiongelmia. Ihan tavallista elämää.

Jos äiti on työssä käyvä ihminen, niin tuohon meni heittämällä suuri osa vuoden lomista. Olisiko kuitenkin tärkeämpää viettää nekin lomat lasten kanssa.

Eron jälkeen on aina hyvä, jos ihminen oppii seisomaan omilla jaloillaan, katsomaan elämäänsä rehellisesti ja miettimään mikä on tärkeintä. Uuteen suhteeseen ryntääminen ja miehen elätettäväksi pikku maskotiksi ryhtyminen on huono merkki. Ihminen ei ole silloin ehtinyt vielä realistisesti miettiä sitä roolia, jonka itse ottaa parisuhteessa, ja sitä omaa vastuutaan parisuhteen ongelmista. Parisuhde kun on kahden kauppa vaikka toinen osapuoli olisikin väkivaltainen. Tosiasia on, että jos on tehnyt lapset väkivaltaisen ihmisen kanssa (tietäen että tämä on väkivaltainen) ja altistanut lapsetkin sitä kautta väkivallalle, ei ole ehkä itsekään ihan niin hyvä ihminen kuin mitä haluaisi ajatella.

• Tykkää
Reactions: Echo ja AivanSama
Nok nok nok. Kukaan ei edes tunne naista, jota on valmis säälimättä haukkumaan ja dissaamaan. Tämän takia naisen palkka on pieni. Tämän takia naiset ei tajua, ettei koskaan tarvitse alistua väkivaltaan. Tämänkö takia pitää aina jatkaa samalla mallilla: parittaa nainen ja lapset - isähän ei mitenkään ole kenenkään vanhempi saati velvollinen elämään kunnolla. Ihanko totta?

kolme viikkoa, lähtisit itse lomalle ja jättäisit lapset mummon ja papan hoitoon. takananne olis ero väkivaltaisesta miehestä. jonka kanssa lapsetkin kokeneet kovia. olisit itse jo löytänyt uuden miehen, jonka kanssa lähtisit reissuun
Mä en kovin hanakasti olisi uutta ukkoa metsästämässä mutta...

Jos ero olisi vielä tuore ja tilanne arka, en lähtisi edes viikoksi.
Jos erosta olisi esim.vuosi ja lapset olisi ok, niin lomareissun kesto max se viikko, lasten iän takia.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Taas täällä on sädekehän kiillottelijoita. "En minä ainakaan", "kamalaa".

Ollaan lapsen puolella mutta yhtään ei ajatella että lasten voi olla hetken helpompi hengittää isovanhempien luona. Se juuri eronnut, haavojaa nuoleva ja katkeroitunut nainen ei välttämättä ole parasta lapsille. Mutta ei, äitihän on aina parasta mitä lapset tietää, vaikka kotona joutuis munan kuorilla kävelemään ja katselemaan itkuista ja sekavaa äitiä. Tottakai lasten parasta se vaan on. Ei missään tapauksessa mummola jossa hetkeksi unohtaa surullinen ja sekava perhetilanne. Ehei. Äiti on aina parasta mitä lapsella voi olla.

Vain äiti isollä Ä:llä on noin ylimielinen omasta kaikkivoipaisuudestaan.

No tähän voi lisätä, että nainen ei ole ihan vasta eronnut. Ja piileskeli miestään siis ex miestään kuukausia, ettei kukaan ole asuinpaikkaa tiennyt. Lapset mukanaan tietty. Nyt mies on vankilassa.
Niin ja sä pidät tollasen kokenutta naista parhaana lohtuna lapsille? Lapset saavat mummolassa toivon mukaan olla viimein hetken vapaina "kammotuksista" ja siitä huolesta miten äiti jaksaa.

Lapset kantaa uskomatonta taakkaa, hiljaisesti, siitä miten vanhemmat ja tässä tapauksessa ehkä äiti voi. Se arki kotona ei välttämättä ole lapsille kovin rentoa koska äitikin on saanut siipeensä.

Mun äiti romahti isän jätettyä meidät. Muista se painostavan kamalan ajan kun äiti oli "sekaisin". Kyllä hän meistä huolehti eikä ollut paha. Mutta kotona ilmapiiri oli todella painostava. Viikonloput mummulassa oli lomaa meille lapsille. Ilmapiiri oli kevyt ja rakastava. Me tehtiin kivoja juttuja, nukuttiin mummon ja papan välissä jne jne. Se oli lapsellekin pako todellisuudesta. Eikä mun äiti tehnyt mielestäni väärin kun antoi meillekin "tilaa" ja hoiti itseään kuntoon omineen.

Tottakai äiti tokeni ajallaan. Jotenkaan en itse olisi varmasti kokenut pahana vaikka sen 3 viikkoa oltaisiin oltu mummolassa (itseasiasssa oltiinkin kesälomilla kaksikin viikkoa kun äitillä töitä).

Ei tuo ero välttämättä mikään katastrofi ole edes lasten kannalta. Mutta ulkopuolisten on helppo teloittaa äiti..

No tähän voi lisätä, että nainen ei ole ihan vasta eronnut. Ja piileskeli miestään siis ex miestään kuukausia, ettei kukaan ole asuinpaikkaa tiennyt. Lapset mukanaan tietty. Nyt mies on vankilassa.
Sitä suuremmalla syyllä hullumpaa toimintaa.
En ole ikinä tajunnut tuota ihmisten yksin olemisen pelkoa. Mielummin otetaan kuka tahansa turjake siihen viereen, ettei vain tarvitse yksin olla.

Tämänkin tapauksen naisen kannattaisi opetella ottamaan vastuu omasta elämästään ja lapsistaan, ja opetella ensin elämään yksin ja kunnioittamaan itseään. Ja sitten vasta lähteä hakemaan sitä uutta kumppania, joka olisi valmis sopeutumaan siihen jo valmiina olevaan pakettiin.

Eikö se ole tässä sinusta kummallista, miten joku hankkii idiootin miehen kanssa sen toisenkin lapsen? Minusta se on kummallista. Yhden voin vielä ymmärtää, mutta en toista. - No joka tapauksessa isovanhemmat ovat aivan päteviä hoitamaan lapsia, joilla on huom, _toisensa_. - Aloituksessa ei kerrottu millaiset ovat lasten keskinäiset välit.
Tottakai on. Mutta tässä vaiheessa, kun ne lapset on tehty, on myöhäistä märehtiä sitä, olisiko niitä lapsia pitänyt tehdä ja kuinka monta.

Ja isovanhemmat ovat hyvä tuki kasvatuksessa, mutta eivät ikinä korvaa vanhempia.

Niin ja sä pidät tollasen kokenutta naista parhaana lohtuna lapsille? Lapset saavat mummolassa toivon mukaan olla viimein hetken vapaina "kammotuksista" ja siitä huolesta miten äiti jaksaa.

Lapset kantaa uskomatonta taakkaa, hiljaisesti, siitä miten vanhemmat ja tässä tapauksessa ehkä äiti voi. Se arki kotona ei välttämättä ole lapsille kovin rentoa koska äitikin on saanut siipeensä.

Mun äiti romahti isän jätettyä meidät. Muista se painostavan kamalan ajan kun äiti oli "sekaisin". Kyllä hän meistä huolehti eikä ollut paha. Mutta kotona ilmapiiri oli todella painostava. Viikonloput mummulassa oli lomaa meille lapsille. Ilmapiiri oli kevyt ja rakastava. Me tehtiin kivoja juttuja, nukuttiin mummon ja papan välissä jne jne. Se oli lapsellekin pako todellisuudesta. Eikä mun äiti tehnyt mielestäni väärin kun antoi meillekin "tilaa" ja hoiti itseään kuntoon omineen.

Tottakai äiti tokeni ajallaan. Jotenkaan en itse olisi varmasti kokenut pahana vaikka sen 3 viikkoa oltaisiin oltu mummolassa (itseasiasssa oltiinkin kesälomilla kaksikin viikkoa kun äitillä töitä).

Ei tuo ero välttämättä mikään katastrofi ole edes lasten kannalta. Mutta ulkopuolisten on helppo teloittaa äiti..
En voi mitään, mutta mielestäni tässä nyt väkisin yritetään rakentaa jotain marttyyritarinaa tämän naisen ympärille.

Joo, varmasti vaikea tilanne. Mutta jos on niin heikossa kunnossa, ettei kykene täyspäisesti lapsista huolehtimaan, niin silloin haetaan ammattiapua. Ei lähdetä lemmenlomalle uuden miehen kanssa.

Tottakai on. Mutta tässä vaiheessa, kun ne lapset on tehty, on myöhäistä märehtiä sitä, olisiko niitä lapsia pitänyt tehdä ja kuinka monta.

Ja isovanhemmat ovat hyvä tuki kasvatuksessa, mutta eivät ikinä korvaa vanhempia.

Kyllähän isovanhemmat voivat hyvinkin toimia lapsen perheenä. Ovat tasapainoisempia kuin nuoremmat aikuiset ja sitoutuneempia lasten kasvatukseen. Mutta tapauskohtaista on tämäkin.

Sitä suuremmalla syyllä hullumpaa toimintaa.
En ole ikinä tajunnut tuota ihmisten yksin olemisen pelkoa. Mielummin otetaan kuka tahansa turjake siihen viereen, ettei vain tarvitse yksin olla.

Tämänkin tapauksen naisen kannattaisi opetella ottamaan vastuu omasta elämästään ja lapsistaan, ja opetella ensin elämään yksin ja kunnioittamaan itseään. Ja sitten vasta lähteä hakemaan sitä uutta kumppania, joka olisi valmis sopeutumaan siihen jo valmiina olevaan pakettiin.

Mutkun ei kukaan ihminen saa yksin lapsia. Siihen tarvitaan aina se toinen. ja kun siitä äijästä on saanut kärsiä tuhottomasti, niin jossakin ihmisen raja vaan kulkee. Ja silloin voi tarvita lomaa. Ei lapset ole osa naista. Mutta kulttuuri on kyllä väärä; otetaan omituisilla perusteilla tai ilman niitäkö niin surkea ukko, ettei sen kanssa voi elää. Kukaan ei vaan tuomitse sitä ukkoa - eikä kukaan auta tai tue.

En voi mitään, mutta mielestäni tässä nyt väkisin yritetään rakentaa jotain marttyyritarinaa tämän naisen ympärille.

Joo, varmasti vaikea tilanne. Mutta jos on niin heikossa kunnossa, ettei kykene täyspäisesti lapsista huolehtimaan, niin silloin haetaan ammattiapua. Ei lähdetä lemmenlomalle uuden miehen kanssa.
Perinteiset sanat ihmiseltä joka ei ole kokenut tilannetta.

Sekö olisi oikein että äiti kirjautuisi vaikka mielisairaalaan? Tai vaikka pyytäisi lapsille huostaanottoa vain siksi että saisi tilaa hengittää?

Kuka sinä olet sanomaan lapsen parhaasta? Minä tiedän kokemuksesta että meidän lapsena oli kivempi olla mummolassa kun äiti (ihminen vaan hänkin) kasasi itseään. En tiedä mitä hän teki kun olimma poissa - eikä sillä ollut mitään väliä. Miksi olisi ollut? Ei se meiltä lapsilta pois ollut. Kuten sanoin, mummulassa oli helpompi hengittää kuin väsyneen ja itseään uudelleen hakeneen äidin kanssa.

Tässä ei tehdä martyyritarinaa. Martyyrit on niitä naisia jotka luulee olevansa parempia kuin ovat...mun äiti ei sellaista näytellyt vaan ymmärsi pistää itseään kuntoon rasittamatta kokoajan meitä lapsia.

Mun äiti oli rakastava ja hyvä. Vain ihminen joka voi lyyhistyä ja tarvita omaakin aikaa.

Kysynkin mitä apua meillä olisi pitänyt olla? Joku vieras sosiaalitantta?? Kodinhoitaja?? Vai sittenkin vaan ne omat isovanhemma??

Yhteistyössä