Pyry, Luka vai Miro?

• Viestiketjun aloittaja Mitäs pidät?
  • Ensimmäinen viesti
Ulpu74
Minä puolestani tykkään noista vaihtoehdoista eniten Mirosta, yhdellä tuttavallani on sen niminen poika. Luka on vähän liian outo ja Pyry -- no, en tykkää näistä nimistä, jotka tarkoittaa jotain muutakin. (Siis tyyliin Sisu, Sissi, Lumi, Ukko...) Vaikka kyllähän niissä on ihan nimiksikin sopivia nimiä, kuten Satu, Helmi, Säde yms. Makuasioita!

Lapsen näköinen nimi...
Kyllä meillä ainakin oli sellainen näkemys että lapsen ja nimen pitää jotenkin sopia yhteen.. Oltiin mietitty nimiehdotuksia valmiiksi ja vauva vaan "näytti" sitten yhdeltä noista ap mainitsemista nimistä. Sukunimeen sopiminen oli toinen kriteeri, kun on ulkomaalainen nimi (vaikka mekin suomalaisia ollaan koko poppoo) niin Pentti Einari tmv olisi kuulostanut naurettavalta. Ihmisille tulee erilaisia mielleyhtymiä nimistä, riippuen missä yhteyksissä on niihin törmännyt, eikä sille mitään voi.. pääasia että vaihtoehtoja riittää kaikille ja lapsi voi aikuistuttuaan vaihtaa nimensä jos ei sitä jostain syystä siedä. Ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä lienee osuva sanonta näissä nimiasioissa!

:-)
Itsellä on täysin ulkomaalainen etunimi ja oli niin suomalainen sukunimi ettei muuksi voi erehtyä. Ei ikinä haitannut ja olen aina ollut ylpeä etunimestäni... Sukunimen halusin jo aikoja sitten vaihtaa. Nyt on vielä kivempaa kun naimisiin mennessäni sain vielä etunimeeni sopivan sukunimen. AIVAN MAHTAVAA!!! :)

paras nimi
Luka paras, sitten Miro. Molemmat näistä olivat omalla suosikkilistallani raskausaikana, Luka jopa ensimmäisenä. Mies ei pojan synnyttyä kuitenkaan sulattanut Lukaa, mutta keksi lisätä nimeen yhden kirjaimen. Poikamme on siis nimeltään Lukas. Tykästyin itsekin siihen ja nyt jopa pidän siitä enemmän kuin Luka-nimestä.

Muita mielestäni kauniita pojanimiä on Noel (ei ihan tavanomainen) ja Joel.

*Maiju*
Mun miehen nimi on Matti ja jos meille tulee tyttö, nimeämme hänet Maijaksi. On mielestäni kaunis nimi ja miehen suvusta löytyy kaimoja. Mun oma mummo on Helmi, mutta tuo on niin yleinen etunimi nykyään että pistän se kolmanneksi nimeksi Kastehelmi muodossa. Mun mielestä suomalaisissa nimissä ei ole mitään vikaa.

Helmistä
Minä tunnen yhden mummoikäisen Helmin ja yhden vauvaikäisen Helmin (eivät ole sukua toisilleen). Tosiaan nyt tuntuu olevan muotia antaa lapsilleen vanhojen ihmisten (lihavuudesta en nyt puhuisi tässä yhteydessä) nimiä. Lähipiirissäni on paitsi tuo Helmi-vauva, myös Eino ja Martta. Ehkäpä me laitamme sitten joskus lapsillemme nimiksi Pentti tai Salme... Tai ehkäpä emme. Ap:n vaihtoehdoista kivoin on Pyry. Lukasta tulee liikaa mieleen Teho-osasto ja Miro jotenkin vain ei nappaa...

Vinja
Mitenkähän sitä etukäteen voi tietää mikä nimi aiheuttaa lapsella häpeää aikuisena. Tuskin noiden satojen Mirojen joukossa kukaan sen niminen mies kokee häpeää vuonna 2050. Koiran nimeksi ihmiset antavat mitä hupsuimpia nimiä kun pitävät koiraa lapsen korvikkeena. Olimme päättäneet että jos joskus saisimme pojan tulisi hänen nimekseen Veikko miehen suvun mukaan. Olimme todella järkyttyneitä kun naapurin ranskanbulldogpennulle annettiin tuo sama nimi ja sitten vielä hellittelynimenä käytettiin vauvaa. Eipä taida meille kuitenkaan tulla veikkovauvaa...

Itse pidän eniten Pyry- nimestä, mutta ei minusta noissa muissakaan mitään vikaa ole.

Täti-ihminen
Sosiaalikeskuksen asiakkaiden lapsilla on liian usein lasten niminä juuri tuota ryhmää Miro, Roni, Pyry, Jimi, Timi, kestosuosikki vuosina jo Niko, tytöillä lähinnä Ronjaa ja Ranjaa, vuosikymmen sitten jopa Brookea.

En tarkoita tällä mitään pahaa, kerroinpahan vaan. Se on nimittäin outoa että tietyt ei-kovin-yleiset nimet toistuvat (eri perheillä siis tietenkin) todella usein.

ap:lle
Mielestäni kauniita poikinen nimiä ovat: Aleksi, Anton, Jonatan, Sebastian... En tiiä onko nämä nyt niin erikoisia, mutta laitoinpahan kuitenkin. Totta on, että pojalle on tosi vaikea keksiä nimeä. Tytölle on paljon helpompaa löytää nimi.

Ulpu74
Meillä on just päinvastoin, eli tuntuu, että tytölle on vaikeampaa keksiä nimi kuin pojalle. Esikoinen on poika ja nimi keksittiin aika helposti. Nyt odotetaan kakkosta ja pojalle on jo yksi nimi valittuna, mutta tytölle ei oikeastaan yhtään hyvää ideaa!

Maijustiina
Tuosta täti-ihmisen kommentista tuli mieleen, että kaverini joka on töissä lastenkodissa sanoi että juuri samaisiin nimiin (Ronit, Jimit ja Nikot) on tullut sellainen ikävä kaiku ettei voisi harkita niitä omalle lapselleen. Siinä oiskin jollekin sosiologille tutkittavaa, että voiko jo nimestä päätellä mihin elämä vie...
Tuo Nella on mielestäni oikein nätti nimi vaikka en noista yltiötyttömäisistä nimistä niin perustakaan!

Ulpu74
Ei kai sellaista nimeä ole olemassakaan, joka ei jollain ihmisellä olisi ollut jonkin eläimen nimenä. Että ei tuolleen voi kyllä alkaa nimeä valitsemaan...

Esim. kummillani oli aikoinaan sika nimeltä Veera, ja Veerahan on nykyisinkin ihan suosittu tytön nimi. Meillä oli koira nimeltä Saku, mummolla lehmä nimeltä Helmi, kaverilla kissa nimeltä Ville, toisella kaverilla villakoira nimeltä Vilma. Aika suosittuja nimiä kaikki?
Se on jokaisen ihmisen omasta päästä kiinni, että millaisia assosiaatioita tulee mistäkin nimestä mieleen. Aikuinen ihminen osaa kyllä (?)olla naureskelematta ystävän, tuttavan, sukulaisen lapsen nimelle. Nimi on kuitenkin varmasti pitkän harkinnan ja vaikean valinnan tulos, ja seläntakana naureskelu kuulostaa aika ikävältä ja lapselliselta. Että keltähän ne lapset oppiikin ne Jussi-pussi, Ulla-pulla yms. rallatukset ja nimellä kiusaamiset...?

koiria ja ihmisiä
Alkuperäinen kirjoittaja Kummitustäti:
Olin kaverin lapsen ristiäisissä viime sunnuntaina ja meinasin tukehtua kun nimeksi tuli Nella. Meillä on ollut sen niminen koira... :-/
Mä tiedän 4 Nelli-nimistä koiraa, ja yhden pikkutytön :D Helminä tunnen 2 kissaa, yhden koiran enkä yhtään ihmistä. Samaten Vilma ja Viivi on nimiä, joita on lemmikeillä paljon.
Mutta mitä se haittaa, vaikka olis sama nimi kuin jonkun koiralla, jos sillä koiralla on kerta ihmisen nimi?

Noista alkuper. ehdotuksista Miro on kiva, Luka vähän semmoinen juupajaapa, Pyry on ärsyttävä. Johtuneeko siitä, että tunnen Pyry-nimisen nuorenmiehen, joka on suoraan sanoen rasittava tyyppi.
Niin ja Pyry-nimisiä koiria tiedän monta myös.

Ap kysyjä*
Kiva , että tämä nimiasia on edelleenkin saanut näin paljon keskustelua aikaiseksi! Omalla ystävällänikin on kissa, jonka nimi on Pyry. Miro nimessä saattaa tosiaankin olla "kovis-vivahde" ja en tiedä miksi Luka kuulostaa jotenkin venäläiseltä. Tuosta teho-osasto yhteydestä en tiennytkään, kun en ole sitä sarjaa katsellut. Edellisistä huolimatta nämä nimet ovat edelleen listalla, kun parempiakaan ei ole tullut mieleen :)

Nyt muistimme miehen kanssa nimen, jota joskus aiemmin kaavailimme pojalle eli PESSI. Suomessa heitä on vain reilut 150 eli tässä mietityttää myöskin onko nimi liian harvinainen ja erikoinen. Kaunis nimi meidän mielestämme kuitenkin. Mitäs olette mieltä nimestä Pessi?

Täti-ihminen
Unohdin muutaman super-yleisen sossun asiakkaiden lapsista: Jami, Jonne, Tino ja Marco. Kaikki K:t yleensäkin C:llä. Ja toistan, ettei todellakaan ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä.

ei täälläkään..
En minäkään sula noille nimille oikein...

Pyrystä tulee mieleen joku talvituisku, inhottava ilma
Luka -II- tästä elokuvasta...mikä se on, kuitenkin luke skywalker :O
Miro -II- jotenkin liian tyttömäinen?!

Makuasia
Sehän on tosiaan ihan makuasia kuka mistäkin tykkää ja mikä nimi kenellekin sopii. Mutta on hienoa että tätä asiaa pohtii etukäteen, sillä kantaahan lapsi nimeään läpi elämän. Ellei sitten jossain vaiheessa vaihda nimeä.

Mielestäni Luka ei jotenkin sovi ollenkaan suomalaisten suuhun. Sitä paitsi, jos toistatte nimeä monta kertaa peräkkäin tulee mielenkiintoinen effekti... veikkaan siis että tästä nimestä voi lapsi joutua kuulemaan koulussa. Tämän nimisiä poikia on varmasti muutaman vuoden päästä ekalla luokalla useampi, eli ei ole enää kovin erikoinen.

Miro on minustakin jotenkin hieman tyttömäinen, mutta ihan ok. Pyry on hauska, reippaan ja vallattoman pojan nimi, mutta minun makuuni myös liian erikoinen. Pessi on tarumainen, mutta minä johdan nimestä sanan pessimisti.

Itse haluan antaa lapselleni nimen, joka on ns. perinteinen mutta helppo ulkomaisenkin ääntää. Lapsemme tulevat nimittäin olemaan yhä enenevissä määrin ulkomailla opiskelemassa, töissä jne.

Vanhat nimet
Vilhelm on mielestäni ihana! Se on vanha suomalainen nimi, mutta silti kansainvälinen, ja sopii ruotsalaiseen sukunimeemme. Samoin periaattein pidän nimestä Topias.

En pidä noista kaksitavuisista nelikirjaimisista. Niistä vaan tulee mieleen lempinimet.

äiti myöskin
Alkuperäinen kirjoittaja Ap kysyjä*:
Kiva , että tämä nimiasia on edelleenkin saanut näin paljon keskustelua aikaiseksi! Omalla ystävällänikin on kissa, jonka nimi on Pyry. Miro nimessä saattaa tosiaankin olla "kovis-vivahde" ja en tiedä miksi Luka kuulostaa jotenkin venäläiseltä. Tuosta teho-osasto yhteydestä en tiennytkään, kun en ole sitä sarjaa katsellut. Edellisistä huolimatta nämä nimet ovat edelleen listalla, kun parempiakaan ei ole tullut mieleen :)

Nyt muistimme miehen kanssa nimen, jota joskus aiemmin kaavailimme pojalle eli PESSI. Suomessa heitä on vain reilut 150 eli tässä mietityttää myöskin onko nimi liian harvinainen ja erikoinen. Kaunis nimi meidän mielestämme kuitenkin. Mitäs olette mieltä nimestä Pessi?
Pessi on mielestäni kaunin nimi, vaikkakin tuo väkisellä mieleen taidokkaan esityksen Pessi ja Illusia. Mutta voisin jopa ajatella itse tuota nimeä. Tosin, uudelle tulokkaalle on nimi ollut valittuna jo pari vuotta.

hämmentynyt tyyppi vai typi
Alkuperäinen kirjoittaja paras nimi:
Luka paras, sitten Miro. Molemmat näistä olivat omalla suosikkilistallani raskausaikana, Luka jopa ensimmäisenä. Mies ei pojan synnyttyä kuitenkaan sulattanut Lukaa, mutta keksi lisätä nimeen yhden kirjaimen. Poikamme on siis nimeltään Lukas. Tykästyin itsekin siihen ja nyt jopa pidän siitä enemmän kuin Luka-nimestä.

Muita mielestäni kauniita pojanimiä on Noel (ei ihan tavanomainen) ja Joel.
Sanotaanko poikasi nimi Lukas vai Luukas. Minusta itsestäni on erittäin hämmentävää jos nimet lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan.. Jos Nimi sanotaan Tiia, niin en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi ihmeessä se täytyy kirjoittaa Tia.

Yhteistyössä