pyöräilykypärä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Käyttänyt vuosia. Ihan vaan pään suojaamiseen, jos sattuu jotain tapahtumaan.
Kokemuksia sen verran, että töissä näkee ihan tarpeeksi niitä, jotka eivät ole käyttäneet kypärää ja saaneet sitten pysyvät aivovamman. Ja se aivovamma on tosiaan pysyvä, joten kypärät päähän, kun pyöräilette!

Kaaduin nuorena pyörällä, toinen puoli naamasta aukesi (hioitui pois hiekkaa vasten) ja taju lähti. Jos kypärää ei olisi ollut huonommin olisi saattanut käydä. kiitos kypärälle. Nyt onkin tarkoitus mennä kypäräostoksille heti kun mahd. pyörän jo viikko sitten hankinkin. Suosittelen kaikille kypärän käyttöä. :flower:

[QUOTE="vieras";28657981]Kyllä. Ilman kypärää makaisin luultavasti vihanneksena, tai ainakin jotenkin aivot vaurioituneena.[/QUOTE]

saanko kysyä mitä sattunut

kyllä käytän. sisko (27v) sitä mulle naureskeli, että hän ei sellaista pottaa päähänsä laittais, niin tyhmälle se näyttää ja tukkakin menee lyttyyn. En olis uskonut että joudun aikuiselle ihmiselle perustelemaan pyöräilykypärän käyttöä! :O

Ollut käytössä yläasteelta saakka, sitä ennen ei kypäröitä vissiin paljon käytössä ollutkaan. Mulla on ollut noin kymmenen vuoden tauko pyöräilyssä, mutta kun aloitin uudelleen, niin ilman muuta kypärä päähän. Törmäsin kerran nuorempana yhteen hoipertelevaan juoppoon, kaaduin ja löin kypärän sen verran kovaa maahan, että siihen tuli lommo. Se lommo olisi muuten ollut mun päässäni. Koko perhe käyttää kypärää eikä lapsi saa siitä teininäkään vapautusta. Mä olen aina muistuttanut häntä siitä, että päähän ei saa varaosia.

On mulla ollu jo kauan. Eräs perhetuttu joutu pyörällä kolariin ja onnekseen selvis aivotäräyksellä. Ilmaantui pian potta päähän hälle ja mulle. Toinen tuttu ajoi vahingossa pyörätiessä olleeseen uraan ja lensi päin rauta-aitaa, ei olis elossakaan ilman sitä kypärää. Vaikka loukkas pahasti ni potta pelasti hengen. Koskaan ei voi olla varma liikenteessä eikä kannata luottaa onneen.

[QUOTE="vieras";28659747]kyllä käytän. sisko (27v) sitä mulle naureskeli, että hän ei sellaista pottaa päähänsä laittais, niin tyhmälle se näyttää ja tukkakin menee lyttyyn. En olis uskonut että joudun aikuiselle ihmiselle perustelemaan pyöräilykypärän käyttöä! :O[/QUOTE]

niinhän se on, mullekin sisko ihmettele miksi kypärä käytän, sanoi hänelle että hänkin pitäisi mutta nauroi vaan

Aloitin käyttämään silloin, kun vanhin lapsi (nyt 15 v ) oli vauva. Pyöräiltiin vauvankanssa niin hommattiin myös miehen kanssa kypärät. Nyt ei enää osaa lähteäkkään minnekkään ilman kypärää. Pyöräilijä on aika heikoilla jos törmää johonkin tai vaikka vain kaatuu ja iskee päänsä asfalttiin.....

[QUOTE="vieras";28657962]kokemuksia? suojannut?[/QUOTE]
Et minulta kysynyt, mutta vastaan silti. Tyttö taisi olla 4 -5 luokalla, kun törmäsi koulumatkalla toiseen koululaiseen (ohitustilanne ). Meidän tytöllä oli kypärä päässä ja hän kaatusi asfaltille. Naamassa oli ruhjeita, samoin pahat ruhjeet toisessa polvessa ja kyynärpäässä. Niitä hoidettiin pitkän aikaa. Kotiin tultua tyttö oksensi ja valitti päänsärkyä. Hän sai lievän aivotärähdyksen, mutta onneksi oli kypärä päässä!

Et minulta kysynyt, mutta vastaan silti. Tyttö taisi olla 4 -5 luokalla, kun törmäsi koulumatkalla toiseen koululaiseen (ohitustilanne ). Meidän tytöllä oli kypärä päässä ja hän kaatusi asfaltille. Naamassa oli ruhjeita, samoin pahat ruhjeet toisessa polvessa ja kyynärpäässä. Niitä hoidettiin pitkän aikaa. Kotiin tultua tyttö oksensi ja valitti päänsärkyä. Hän sai lievän aivotärähdyksen, mutta onneksi oli kypärä päässä!

ok, onneksi oli sit kypärä, käyttikö toinenkin?

menikö kypärä rikki?

Ostin samalla kun ostin lapselle kypärän, kun hankittiin lastenistuin pyörään ja aloin pyöräillä lapsen kanssa. Tuntui tyhmältä olla itse ilman kypärää, kun lapsikin käytti.
Siihen asti en ollut vaan saanut aikaiseksi hankkia, vaikka kypäränkäyttöä periaatteessa kannatinkin.

Ostin samalla kun ostin lapselle kypärän, kun hankittiin lastenistuin pyörään ja aloin pyöräillä lapsen kanssa. Tuntui tyhmältä olla itse ilman kypärää, kun lapsikin käytti.
Siihen asti en ollut vaan saanut aikaiseksi hankkia, vaikka kypäränkäyttöä periaatteessa kannatinkin.

niinpä, näyttää aika hassulta kun äiti polkee ilman ja lapsi kun istuu istuimessa käyttää

[QUOTE="vieras";28662983]ok, onneksi oli sit kypärä, käyttikö toinenkin?

menikö kypärä rikki?[/QUOTE]

Ei tytön kypärämennyt rikki, onneksi. Miten pahasti olisikaan silloin sattunut, kun kypärä päässäkin sai lievän aivotärähdyksen. (Tyttö siis kaatusi kunnolla katuun ). Toista osapuolta ei sattunut. Käsittääksenihän ei kaatunut. En ole varma oliko silloin kypärä.