"Terhi"
Kun poljet fillarilla, käytätkö kypärä? Miksi tai miksei?
Käytääkö lapsi jos on sun kyydissä lastenistuimessa?
Käytääkö lapsi jos on sun kyydissä lastenistuimessa?
onko sulla kokemuksia?Kyllä käytän ja kyllä käyttää. Syyt pitäisi olla selviä kaikille aikuisille. Kypärä suojaa päätä jos sattuisi kaatumaan tai törmäisi johonkin.
Olen käsittänyt, että autossa kypärä ei kauheasti tee mitään jos käyttää turvavyötä.En käytä pyöräilykypärää. Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moni pyöräilykypärää käyttävä käyttää myös kävelessä autossa ollessa kypärää. Lukuisia kävelijöitä ja autoilijoita kuolee vuosittain päävammoihin, jotka olisivat estettäessä käyttämällä kypärää.
Epäilen kyllä tuota 4-6 -kertaista vauhtia. Jos tavallinen kävelyvauhti on noin 6 km/h niin harva pyöräilijä polkee 24-36 km/h vauhtia.Pyöräilijällä on 4-6 kertainen vauhti verrattuna jalankulkijaan. On siis todennäköisempää, että sattuu turma jossa pää kolahtaa kovaa.
Onko se noinkin vauhdikas, keskimääräinen kävelyvauhti? Itse olen ajatellut sen olevan 4-5km/h. Jolloin siis 16-30 km/h olisi pyöräilijän nopeuksia.Epäilen kyllä tuota 4-6 -kertaista vauhtia. Jos tavallinen kävelyvauhti on noin 6 km/h niin harva pyöräilijä polkee 24-36 km/h vauhtia.
Kaupunkialueella ei edes voi tuollaista vauhtia mennä kun on koko ajan tienylityksiä yms. että pitää pysähtyä tai hidastaa.
Niin mun tuttunikin luuli kunnes löys ittensä sairaalasta pyöräonnettomuuden seurauksena. Ajoi kaupungissa mut silti sattu ja lujaa. Onnekseen tervehtyi ja siihen loppu luulot...Joidenkin tutkimusten mukaan kävelijöille tapahtuu enemmän onnettomuuksia käveltyä kilometriä kohden kuin pyöräilijöille pyöräiltyä kilometriä kohden. Jo tämänkin perusteella kypärä olisi paikallaan myös kävelijöille, jos se kerran koetaan hyödyllisenä pyöräilijöidenkin kohdalla.
Autossakin kypärästä olisi hyötyä, usein autossa oleva vammautuu tai vakavammat vammat tulevat siksi siksi että pää iskeytyy johonkin.
Sitten jos taas ajatellaan erilaisia pyöräilytyylejä niin suurimmassa vaarassa ovat kilpapyöräilijät tai muut maantiellä pyöräilevät. Vaarassa ovat myös pienet lapset ja vanhukset, joiden huomiointikyky on huonompi kuin muilla.
Tavallisen pyöräilijän, joka ajaa pyörä- tai kävelytiellä ja vielä hitaahkoa vauhtia, riski loukkaantua vakavasti on olematon.