Pyöräilykypärä

  • Viestiketjun aloittaja "Terhi"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Miksi ihmeessä pyöräilykypärän käyttöä pitäisi perustella kokemuksilla? Olen valmis uskomaan ihan ilman omakohtaisia kokeilujakin, ettei tee nupille hyvää, jos se osuu asvalttiin.
 
"Vieras"
Mulla on kokemus. Kaverin isä lähti pyöräilemään vapaapäivänään salille, kaatui pyörällä ja löi päänsä kiveen. Loppu onkin historiaa ja mies neliraajahalvaantunut loppuikänsä. Kypärä päässä, kyllä vaan.
 
En käytä pyöräilykypärää. Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moni pyöräilykypärää käyttävä käyttää myös kävelessä autossa ollessa kypärää. Lukuisia kävelijöitä ja autoilijoita kuolee vuosittain päävammoihin, jotka olisivat estettäessä käyttämällä kypärää.
 
En käytä pyöräilykypärää. Olisi mielenkiintoista tietää että kuinka moni pyöräilykypärää käyttävä käyttää myös kävelessä autossa ollessa kypärää. Lukuisia kävelijöitä ja autoilijoita kuolee vuosittain päävammoihin, jotka olisivat estettäessä käyttämällä kypärää.
Olen käsittänyt, että autossa kypärä ei kauheasti tee mitään jos käyttää turvavyötä.

Ja loppuen lopuksi on kyse tilastoista ja todennäköisyyksistä. Pyöräilijällä on 4-6 kertainen vauhti verrattuna jalankulkijaan. On siis todennäköisempää, että sattuu turma jossa pää kolahtaa kovaa. Totta on, että onnettomuuksia sattuu lähinnä vanhuksille ja lapsille joiden havainnointikyky on alentunut, mutta jotenkin en osaa nähdä yhtäkään syytä olla käyttämättä kypärää, enkä tiedä miten lapselleni selittäisin kypärän olevan tärkeä jos en itsekään sitä käytä.
 
"selma"
Käytän kypärää ja lapseni (tosin ajaa kyllä jo omalla pyörällä) käyttää myös. Miksi en käyttäisi kypärää, tuskin siitä haittaakaan on? Yhtenä syynä on toki myös se, että tahdon lapseni käyttävän kypärää ja kypärän käyttöä olisi melkoisen hankalaa perustella lapselle, jos äiti ja isäkään eivät käyttäisi.

Tuulipuku, hahhah. Autoissa on omat turvalaitteet, sinunkaan pyörässäsi ei taida olla esim. turvatyynyjä tai turvavyötä. Kävellessä on vauhti myös huomattavasti pienempi kuin pyöräillessä ja itse ainakin näen kypärän käytön eräänlaisena turvavälineenä kaatumisissa yms. Eihän se toki välttämättä vakavalta loukkaantumiselta pelasta, mutta ei se ihan turhakaan vekotin ole.
 
Joidenkin tutkimusten mukaan kävelijöille tapahtuu enemmän onnettomuuksia käveltyä kilometriä kohden kuin pyöräilijöille pyöräiltyä kilometriä kohden. Jo tämänkin perusteella kypärä olisi paikallaan myös kävelijöille, jos se kerran koetaan hyödyllisenä pyöräilijöidenkin kohdalla.

Autossakin kypärästä olisi hyötyä, usein autossa oleva vammautuu tai vakavammat vammat tulevat siksi siksi että pää iskeytyy johonkin.

Sitten jos taas ajatellaan erilaisia pyöräilytyylejä niin suurimmassa vaarassa ovat kilpapyöräilijät tai muut maantiellä pyöräilevät. Vaarassa ovat myös pienet lapset ja vanhukset, joiden huomiointikyky on huonompi kuin muilla.

Tavallisen pyöräilijän, joka ajaa pyörä- tai kävelytiellä ja vielä hitaahkoa vauhtia, riski loukkaantua vakavasti on olematon.
 
Pyöräilijällä on 4-6 kertainen vauhti verrattuna jalankulkijaan. On siis todennäköisempää, että sattuu turma jossa pää kolahtaa kovaa.
Epäilen kyllä tuota 4-6 -kertaista vauhtia. Jos tavallinen kävelyvauhti on noin 6 km/h niin harva pyöräilijä polkee 24-36 km/h vauhtia.

Kaupunkialueella ei edes voi tuollaista vauhtia mennä kun on koko ajan tienylityksiä yms. että pitää pysähtyä tai hidastaa.
 
Epäilen kyllä tuota 4-6 -kertaista vauhtia. Jos tavallinen kävelyvauhti on noin 6 km/h niin harva pyöräilijä polkee 24-36 km/h vauhtia.

Kaupunkialueella ei edes voi tuollaista vauhtia mennä kun on koko ajan tienylityksiä yms. että pitää pysähtyä tai hidastaa.
Onko se noinkin vauhdikas, keskimääräinen kävelyvauhti? Itse olen ajatellut sen olevan 4-5km/h. Jolloin siis 16-30 km/h olisi pyöräilijän nopeuksia.

No, oli miten oli, jo ero 6km/h "törmäyksessä" on suuri ero siihen, että pyörä menee alta siinä 20-25km/h vauhdissa.
 
Joidenkin tutkimusten mukaan kävelijöille tapahtuu enemmän onnettomuuksia käveltyä kilometriä kohden kuin pyöräilijöille pyöräiltyä kilometriä kohden. Jo tämänkin perusteella kypärä olisi paikallaan myös kävelijöille, jos se kerran koetaan hyödyllisenä pyöräilijöidenkin kohdalla.

Autossakin kypärästä olisi hyötyä, usein autossa oleva vammautuu tai vakavammat vammat tulevat siksi siksi että pää iskeytyy johonkin.

Sitten jos taas ajatellaan erilaisia pyöräilytyylejä niin suurimmassa vaarassa ovat kilpapyöräilijät tai muut maantiellä pyöräilevät. Vaarassa ovat myös pienet lapset ja vanhukset, joiden huomiointikyky on huonompi kuin muilla.

Tavallisen pyöräilijän, joka ajaa pyörä- tai kävelytiellä ja vielä hitaahkoa vauhtia, riski loukkaantua vakavasti on olematon.
Niin mun tuttunikin luuli kunnes löys ittensä sairaalasta pyöräonnettomuuden seurauksena. Ajoi kaupungissa mut silti sattu ja lujaa. Onnekseen tervehtyi ja siihen loppu luulot...
 
En käytä kun ne on niin rumia :ashamed: Mutta kunhan lapsi alkaa kulkea mukana, aion kyllä käyttää ja näyttää hyvää esimerkkiä. Kuulun siis niihin hölmöihin jotka on aivopesty uskomaan että kypärä muka suojaa joltain :D
 

Yhteistyössä