Pyhäkoulua päiväkodissa, mrrrr

"vieras"
No mutta nyt keskustellaan keskenämme ja kysyin sinulta, kai sinulla oma henkilökohtainen mielipidekin on, ja perustelut? =)
No en kai minä halua mitään toimintaa poistaa, jos itse siihen uskon ja koen, että se on lapselleni hyväksi? En mielestäni tuon kummempia perusteluja siihen tarvitse. Samaa mieltä olen siinä, että toimintaa ei pitäis asettaa kenellekään pakolliseksi.

"jaa"
HALOO!!! Kuuleeko kukaan?!

Poistetaan uskontoasiat päiväkodista kokonaan -silloin ei haittaisi ketään mikään, eikö?!
No keksi jotain parempaa viihdettä siihen tilalle. Onko se parempi, että lapset istuvat kaiket päivät yhdessä huoneessa, tunkkaisessa ilmassa ja kaivavat nenäänsä.

Ärsyttää kun ämmät vain valittavat kaikesta, mitä melkein ilmaiseksi heille tarjotaan, mutta itse ei keksitä kyllä mitään eikä olla valmiita tekemään mitään.

rietas
[QUOTE="vieras";27074746]No en kai minä halua mitään toimintaa poistaa, jos itse siihen uskon ja koen, että se on lapselleni hyväksi? En mielestäni tuon kummempia perusteluja siihen tarvitse. Samaa mieltä olen siinä, että toimintaa ei pitäis asettaa kenellekään pakolliseksi.[/QUOTE]

Niin. Siinäpä suvaitsevaisuutta taas kerrakseen =)

"jaa"
[QUOTE="vieras";27074746]No en kai minä halua mitään toimintaa poistaa, jos itse siihen uskon ja koen, että se on lapselleni hyväksi? En mielestäni tuon kummempia perusteluja siihen tarvitse. Samaa mieltä olen siinä, että toimintaa ei pitäis asettaa kenellekään pakolliseksi.[/QUOTE]

Itse en kuulu kirkkoon, eikä mieskään kuulu, mutta mielestäni on ihan hyvä, että lapsi tutustuu yhteen uskontoon vähän paremmin kuin muihin. Näin hänellä on joku pohja, jonka päälle alkaa rakentaa sitä omaa maailmankuvaansa ja johon verrata muita uskontoja, TAI päättää olla uskomatta mihinkään.

Jos yhdestäkään uskonnosta ei saa mitään muuta kuvaa, kuin pintapuolisen raapaisun uskonnonkirjasta, niin vaikea sen pohjalta on maailmankuvaa lähteä rakentamaan.

[QUOTE="vieras";27074311]No oletko sanonut sille päiväkodin johtajalle, että on johtanut teitä harhaan? Eihän nuo asiat muutu, jos ei niille mitään tee! Eikä täällä naputus riitä, pitää ottaa yhteyttä niihin, jotka nuita asioita tekee.[/QUOTE]

Juu just sanoin hänelle. Vastaus oli että ei meillä mitään ruokarukouksia ole. Kysyin että mistä tuo poika sitten oikein oppi rukoilemaan, niin vastais oli että ai niin juu joskus on kyllä voitu kiittää kädet ristissä.

Keskustelu on hieman kehnoa jos ollaan niin eri aaltopituudella. Hän kyllä tykkäsi että se on ihan ok jos ei osallistu. Aina ennenkin on kuulemma joku aina ollut. Mutta ehkä hän miettii sen satunnaisen ruokarukoilemisenkin uudelleen. Jos se on siis edes satunnaista. Vien pojat itse joulun aikaan kirkkoon katsomaan maalauksia ja kuuntelemaan lauluja jos on joku konsertti, niin ei sitten luule sitä paloasemaksi enää...

"jaa"
Niin. Siinäpä suvaitsevaisuutta taas kerrakseen =)
No sinänsä ihan ymmärrettävää "suvaitsemattomuutta", kun evankelis-luterilainen kirkko on Suomessa kuitenkin valtionkirkko. Ja kun kerran Suomessa asutaan, ja suomalaisen yhteiskunnan varoilla pääasiassa lapset kasvatetaan hoitopaikoissa, niin silloin tuo on melko väistämättä se uskonto, josta kerrotaan.

rietas
[QUOTE="jaa";27074766]No keksi jotain parempaa viihdettä siihen tilalle. Onko se parempi, että lapset istuvat kaiket päivät yhdessä huoneessa, tunkkaisessa ilmassa ja kaivavat nenäänsä.

Ärsyttää kun ämmät vain valittavat kaikesta, mitä melkein ilmaiseksi heille tarjotaan, mutta itse ei keksitä kyllä mitään eikä olla valmiita tekemään mitään.[/QUOTE]

Ai sekö on ilmaista? I doubt it ;)

Että jos ei veisata virsiä, niin sitten kaivetaan nenää? Onpas kapeasti vaihtoehtoja :D

Luulenpa, ettei minun tehtävänäni ole mennä päiväkotiin keksimään lapsille tekemistä, eiköhän siihen ole ammattilaiset -jotka varmasti osaisivat hartauden sijaan järjestää jotain muutakin kehittävää tekemistä lapsille, vaikka ulkosalla ettei tarvitse kaivaa nenää tunkkaisessa huoneessa :D Jos he osaavat sen tehdä muutoinkin valtaosan päivästä/viikosta/kuukaudesta, niin tuskin hartaushetken ajaksikaan olisi ongelmia tehdä?

• Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27074801:
Juu just sanoin hänelle. Vastaus oli että ei meillä mitään ruokarukouksia ole. Kysyin että mistä tuo poika sitten oikein oppi rukoilemaan, niin vastais oli että ai niin juu joskus on kyllä voitu kiittää kädet ristissä.

Keskustelu on hieman kehnoa jos ollaan niin eri aaltopituudella. Hän kyllä tykkäsi että se on ihan ok jos ei osallistu. Aina ennenkin on kuulemma joku aina ollut. Mutta ehkä hän miettii sen satunnaisen ruokarukoilemisenkin uudelleen. Jos se on siis edes satunnaista. Vien pojat itse joulun aikaan kirkkoon katsomaan maalauksia ja kuuntelemaan lauluja jos on joku konsertti, niin ei sitten luule sitä paloasemaksi enää...
No teillä vaan ei ole näkemykset kohdanneet, kun noin on tapahtunut. Meiltä kysyttiin heti päiväkotiin tutustumisvaiheessa, mitä mieltä olemme pikkukirkkoon osallistumisesta ja painotettiin, että se on vapaaehtoista eikä lapsia jätetä yksinään vaikkei siihen osallistuisi, vaan heille on toisessa huoneessa silloin jotain järkättyä. Siksi en näe tuota kovin isona juttuna, mutta toki edellyttää vastaavaa toimintaa jokaisessa päiväkodissa.

"jaa"

Että jos ei veisata virsiä, niin sitten kaivetaan nenää? Onpas kapeasti vaihtoehtoja :D

Luulenpa, ettei minun tehtävänäni ole mennä päiväkotiin keksimään lapsille tekemistä, eiköhän siihen ole ammattilaiset -jotka varmasti osaisivat hartauden sijaan järjestää jotain muutakin kehittävää tekemistä lapsille, vaikka ulkosalla ettei tarvitse kaivaa nenää tunkkaisessa huoneessa :D Jos he osaavat sen tehdä muutoinkin valtaosan päivästä/viikosta/kuukaudesta, niin tuskin hartaushetken ajaksikaan olisi ongelmia tehdä?
Ja ne ammattilaiset ovat keksineet sinne ne seurakunnan järjestämät tuokiot, mutta sinulle ei kelpaa. Joten ehdota jotain itse tilalle tai tyydy siihen, mitä tarjotaan.

"vieras"

No sanotko vielä, mitä VÄÄRYYTTÄ siinä on, että joillekin se puolituntinen pyhäkoulua kerran kuussa järjestetään, jos siihen ei ole pakko osallistua? En edelleenkään näe, miksi siitä nostetaan näin kauhea haloo.

siivellä tulijat
[QUOTE="vieras";27074343]Kysy kunnanisiltä ja kansanedustajilta :)[/QUOTE]

Voisin arvata että vakio henkilökunta pitää laillisen ruokiksensa siinä kohdassa.

Mikäli kunnan isät olisivat viisaita laittaisivat valmiiksi lapun kun hakee paikkaa päiväkodista seuraavasti : Valtaosa lapsenne ryhmästä kuuluu kirkkoon ja he osallistuvat kirkon kustantamaan pyhäkouluun xx-kertaa/vko. Mikäli Lapsenne ei osallitus voitte järjestää ko ajoiksi -.- oman vakaumuksenne mukaista ohjelmaa.
Mikäli että järjestä ohessa on maksulomake, jolla katetaan lapsenne lisähoidosta syntyvä kustannus.

Tällainen malli voi muuten tulevaisuudessa olla mahdollinen. Eihän sekään päiväkoti aika ole ilmaista vaan muut maksavat sen kirkollisveroina.

rietas
[QUOTE="vieras";27074800]No niinhän se on, jos se on vapaaehtoista. Jos sinä haluat syöttää lapsellesi karkkia ja minä en, niin en minä ala vaatimaan, että kaikkien karkinsyönti on välittömästi lopetettava, kun meidän lapsille sitä ei anneta! SE on suvaitsemattomuutta jos mikä.[/QUOTE]

Enhän minäkään ole vaatimassa, ettetkö saisi kotonasi lapsellesi vaikka sitä raamattua lukea, eikö vain?

"vieras"
Enhän minäkään ole vaatimassa, ettetkö saisi kotonasi lapsellesi vaikka sitä raamattua lukea, eikö vain?
Miten tämä kommentti yhtään mihinkään??? Eihän sun lapselle kukaan tuputa raamattua päiväkodissa, mikä ihme sinulla on nyt oikein hätänä? Pelottaako sua jotenkin se, että lapsesi voi alkaa kysellä, miksi osa lapsista on pyhäkoulussa? Vai mikä tässä nyt oikeasti mättää?

rietas
[QUOTE="jaa";27074833]Ja ne ammattilaiset ovat keksineet sinne ne seurakunnan järjestämät tuokiot, mutta sinulle ei kelpaa. Joten ehdota jotain itse tilalle tai tyydy siihen, mitä tarjotaan.[/QUOTE]

No mun lapset ei olekaan päiväkodissa :D

Ja olenhan minä tässä ketjussa ehdottanutkin. Sen tuokion aikana voi vaikka lukea satuja, piirtää, ulkoilla (jos se on sopivaan aikaan), askarrella. Jos oma henkilökunta haluaa sen hetken jonkun muun vastaavan toiminnasta, niin esim. työharjoittelija-opiskelijat voi järjestää jotain (osaavat keksiä aika kivoja tuokioita pienille hekin).

"vieras"
No mun lapset ei olekaan päiväkodissa :D

Ja olenhan minä tässä ketjussa ehdottanutkin. Sen tuokion aikana voi vaikka lukea satuja, piirtää, ulkoilla (jos se on sopivaan aikaan), askarrella. Jos oma henkilökunta haluaa sen hetken jonkun muun vastaavan toiminnasta, niin esim. työharjoittelija-opiskelijat voi järjestää jotain (osaavat keksiä aika kivoja tuokioita pienille hekin).
No niinhän niitä järkätäänkin niille, jotka eivät pyhäkouluun osallistu. En edelleenkään ymmärrä, miksi pitäis toisilta se kieltää vain sen takia, ettei itse niihin halua osallistua? Aina kun ei saa, mitä haluaa, se on hyvä jo lapsena oppia :)

rietas
[QUOTE="jaa";27074864]Mutta jos joku synttäreillä haluaa tarjota karkkia, vaikka itse ette haluaisi lapselle karkkia syöttää, niin saavatko ne muut lapset syödä ne karkit, vai pitääkö kaikkien olla ilman teidän ipanan tähden?[/QUOTE]

Karkit kuuluu lasten synttäreille. Tai jos synttärien järjestäjä ei halua tarjota karkkia, niin silloin ei kuulu. Jokainen järjestää sellaiset synttärit kuin haluaa.

Päivähoitoa ei ihan yhtä yksilöllisesti voi räätälöidä.

Ja muutenkin, eihän syntymäpäivät ja uskonnonopetus ole oikein verrannollinen asia?

En ymmärrä tätä sun pointtias nyt yhtään -tai ymmärrän, mutta on kyllä niin kaukaa haettu ja täysin tästä itse asiasta irrallinen veto :D

• Tykkää
Reactions: Millenia
rietas
Joo, on muuta ohjelmaa niille jotka ei osallistu.

Mä luovutan. En ole saanut yhtään hyvää perustelua siihen, miksi se hartaus on oltava. Vastaukset on vaan tasoa "miksi ei". Ei oikein johda mihinkään :D

"vieras"
Karkit kuuluu lasten synttäreille. Tai jos synttärien järjestäjä ei halua tarjota karkkia, niin silloin ei kuulu. Jokainen järjestää sellaiset synttärit kuin haluaa.

Päivähoitoa ei ihan yhtä yksilöllisesti voi räätälöidä.

Ja muutenkin, eihän syntymäpäivät ja uskonnonopetus ole oikein verrannollinen asia?

En ymmärrä tätä sun pointtias nyt yhtään -tai ymmärrän, mutta on kyllä niin kaukaa haettu ja täysin tästä itse asiasta irrallinen veto :D
No eihän se ole yhtään kaukaa haettu, jos vanhempien mielestä pyhäkoulu kuuluu päiväkotiin, siis suurimman osan vanhemmista mielestä? Hyvä vertaus siis, pitäiskö valtaosan toiminta lakkauttaa, jos pieni osa sitä ei hyväksy, eikä heidän tarvitse siihen edes osallistua? Ja jos, niin miksi?

"Vieras"
[QUOTE="vieras";27074990]No eihän se ole yhtään kaukaa haettu, jos vanhempien mielestä pyhäkoulu kuuluu päiväkotiin, siis suurimman osan vanhemmista mielestä? Hyvä vertaus siis, pitäiskö valtaosan toiminta lakkauttaa, jos pieni osa sitä ei hyväksy, eikä heidän tarvitse siihen edes osallistua? Ja jos, niin miksi?[/QUOTE]

Tässä on hyvä vastaus, jota rietas voi pohtia. Ja voi pohtia vähän piteempäänkin, jos ei heti aukene. :)

Yhteistyössä