pväkoti kiinni heinäkuun

  • Viestiketjun aloittaja lomatoive heinäkuuksi
  • Ensimmäinen viesti
Wieruus
Täällä on sellainen hieno asia kuin varahoito, lapset pääsevät sinne jos oma paikka on kiinni ja vanhemmilla töitä. Meillä lapset tosin taitavat lentää keskenään anoppilaan lomailemaan jos olemme molemmat miehen kanssa töissä.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja egjoaöi;29633643:
Kyllä on muuten vittumaisen hyökkääviä ihmisiä tällä palstalla. Yksi pyytää neuvoa ja tukea niin kanalauma iskee kiinni ja alkaa hyökkimään toisten päälle. Huh.

Tuo ap:n tilanne koskettaa monia ihmisiä. Varahoito ei ole mukavaa, varsinkaan jos se paikka autottomalle sattuu osumaan useita kilometrejä väärään suuntaan. Mutta se on vaihtoehto, joka on järjestetty jotta jokainen voisi tehdä töitä myös heinäkuussa eikä lapsettomat tai lapsensa jo kasvattaneet joudu katkeroitumaan ja kitisemään työpaikkojen kahvihuoneissa kuinka suurta vääryyttä joutuvat kokemaan.
Työnantajaa eikä työntekijöitä kiinnosta pätkääkään miksi kukakin toivoo lomiaan tietyille ajoille. Kunhan tekijöitä riittää ja firma pysyy pystyssä.
Jos ei ole lähipiirissä sellaista joka lapsia voisi hoitaa, joutuu tyytymään siihen varahoitoon (ja niihin pk-tätien sääliviin katseisiin kun lapsiraukka joutuu heinäkuun olla päiväkodissa). Minä vein lapsen varahoitoon yhtenä vuonna kun olin ilman kesälomia. Sen jälkeen olen sumplinut hoitajat heinäkuulle, yleensä niitä on 2. Jos lapsella on sen heinäkuun useampia hoitajia (mummot, papat, siskot, veljet, naapurit yms.) niin ei sekään muksuille kivaa ole kun naamat ja tavat vaihtuu lähes päivittäin.
Kyllä ap saa paljon syyttää omaa asennettaan saamistaan ikävistä vastauksista. Lähes kaikkihan ovat hänelle vastanneet, että varahoito järjestyy. Jos ap ei sitä huoli, niin se on sitten hänen murheensa.

Pienten lasten kohdalla tilanne on vielä hyvä, kun heille järjestetään se varahoito. Pienten koululaisten kohdalla tilanne on oikeasti paljon hankalampi, heille ei ole missään luvassa varmaa hoitopaikkaa ja vanhempien peräkkäin pidetyt kesälomatkaan eivät riitä kattamaan koko koulun kesälomaa, jos vanhempi ei sitten satu olemaan opettaja.
 
vierass
Mikä on ap:n ongelma? Oma päiväkoti on kiinni mutta varapäiväkoti auki. Selvittäiskö joku?
Tässä ap vastaa itse:
Alkuperäinen kirjoittaja lomatoive heinäkuuksi;29633093:
No ei kyllä pienet piltit voi olla yksin vai sinäkö jättäisit 2v ja 4v keskenään kotiin?
En minä kuvittele, että minulla on etuoikeutta mihinkään, kunhan vain kyselen. Olen kuitenkin yksin täällä viikot lasten kanssa, joten sekin on haasteellista.
Varapäiväkotiin en halua lapsiani viedä, koska ovat vasta päivähoidossa aloittaneet, eikä uusi ja outo paikka ole heille hyväksi.
 
"mmm"
Tuo varahoito olisi ainakin meille ongelma nimenomaan huonojen kuljetusmahdollisuuksien takia. Kaikki lähialueen päiväkodit ovat kiinni. Varahoito on keskitetty isojen teiden varteen. Ei autollisille välttämättä ongelma, mutta esim. meillä on vain yksi auto, joten lasten päivistä tulisi pitkät. Me ei onneksi kuitenkaan jouduta varahoitoon turvautumaan.
 
"kkk"
Mulle yksi tuttu väitti, että jos ei lapset ole pois päivähoidosta heinäkuussa, joutuvat maksamaan 12 kk maksun (Hämeenlinnassa). Siis jos ovat pois 4 vk elokuussa, niin maksu menis.

Voiko olla totta? Meillä ainakin oli niin, että kunhan olivat kuukauden pois, maksu meni vain 11 kuukaudelta.
 
"sini"
siis tämähän ei ole vaan tämän kesän ongelma. ensi vuonna on sama tilanne ja sitten ja sitten. sitten lapset onkin jo koulussa ja lomat pitää saada koulujen loma-aikaan myös syysloma, joulunaika ja hiihtoloma... eihän pienet piltit voi olla lomalla yksin.
mua oikeesti vituttaa toi oletus että lasten vanhemmilla on joku etuoikeus valita lomansa päältä. siinä menee yks 10 vuotta kevyesti, ja kaikkien muiden pitäis vaan aina joustaa että nico-petterin äiti voi lomailla sillon kun se haluaa
Meilläkin on ongelmana tuo, että päiväkoti on kiinni juhannuksesta 5 viikkoa. Ja joo, meiltä löytyy päivystävä päiväkoti 10 km päästä, jonne ei ole suoraa bussiyhteyttä, vaan täytyy mennä keskustan kautta. Joutuisimme siis lähtemään kotoa klo 6.10 bussilla keskustaan ja vaihtamaan bussia, jolla pääsemme päiväkotiin, jossa olisimme n. 7.15. Sieltä minä sitten lähden takaisin keskustaan n. 7.30 ja olen töissä 8.30! Autoa meillä ei ole varaa hankkia.

Meillä onneksi on pieni työyhteisö ja saa soviteltua lomani tuohon aikaan, mutta en minä sitä siinä haluaisi pitää! Jos itse saisin valita, aloittaisin lomani vasta heinäkuun puolen välin jälkeen.. Mutta eipä auta. Lasten ehdoilla eletään.. Lomailen sitten 10 vuoden päästä.
 
"vieras."
[QUOTE="sini";29634295]Jos itse saisin valita, aloittaisin lomani vasta heinäkuun puolen välin jälkeen.. Mutta eipä auta. Lasten ehdoilla eletään.. Lomailen sitten 10 vuoden päästä.[/QUOTE]

No eikö se loma ole lomaa, vaikka sitä ei saa juuri toivomansa aikaan?
 
vierass
[QUOTE="kkk";29634153]Mulle yksi tuttu väitti, että jos ei lapset ole pois päivähoidosta heinäkuussa, joutuvat maksamaan 12 kk maksun (Hämeenlinnassa). Siis jos ovat pois 4 vk elokuussa, niin maksu menis.

Voiko olla totta? Meillä ainakin oli niin, että kunhan olivat kuukauden pois, maksu meni vain 11 kuukaudelta.[/QUOTE]

Jos ovat aloittaneet hoidon vasta viime elokuun jälkeen, niin silloin joutuu maksamaan. Mutta muuten on ihan lakisääteistä yksi ilmainen kuukausi, vaikka hoidossa olisikin kyseisenä kuukautena.
 
"sini"
[QUOTE="vieras.";29634309]No eikö se loma ole lomaa, vaikka sitä ei saa juuri toivomansa aikaan?[/QUOTE]

Ei minulle. Kesäkuussa on vedet vielä niin kylmät, että järvessä ei tarkene uida, eli lapset ei nauti mökkeilystä Heinäkuussa ei ole vielä sieniä, ehkä ihan heinäkuun lopulla voi paikoitellen löytää. Heinäkuussa ei kala syö. Mulle loma on mökkeilyä, uimista, sienestystä, kalastusta yms ihanaa jossa sielu lepää..

Viime kesän vietimme lähes tulkoon kaupungissa ja se ei todellakaan ollut mitään lomaa.
 

Yhteistyössä