Puuttuisitteko?

Pihapiirin lapsista osa käyttää ihan järkyttävää kieltä ulkona. Luultavasti vanhemmat kieltäisivät, jos olisivat pihalla kuulemassa. En kuitenkaan kehtaa mennä vanhemmille juttelemaan asiasta.
Kait kuitenkin voin pihalla ollessa pyytää lapsia käyttämään vähän siistimpää kieltä. Ei ole kovin kivaa, kun kaikki sanat tarttuvat myös omiin lapsiin ja myös muiden, jotka eivät rumia ennestään ole puhunut.
Enkä tosiaan mikään kauhea nipo ole, kyllä meilläkin joskus kirosanat raikaa, mutta ei koskaan tuollaiset sanat. Niitä en edes viitsi mainita erikseen. En haluaisi puolustella omiani, mutta koskaan eivät ole kironneet ihmisten ilmoilla, ja tiedän sen varmasti koska eivät koskaan ole ilman aikuista ulkona.
Mielipiteitä!
 
meredith
Itse ainakin haluaisin tietää jos meidän muksut pihalla käyttäisivät erityisen rumaa kieltä. Enkä nyt tarkoita paria yksittäistä kirosanaa vaan ihan törkykieltä, ja toivoisin että saisin siitä tietää. Mutta toisaalta tunnen montakin jotka tod.näk. loukkaantuisivat jos heille menis asiasta sanomaan. Huomauta nyt ainakin lapsille ja uhkaile vaikka että kerrot vanhemmille :whistle:
 

Mun mielestä vois vieraillekkin lapsille mainita, että puhuvat rumasti ja että se ei oo sopivaa yleisillä paikoilla...varsinkin jos paikalla on muita lapsia.
Jokainen puhukoot kotonaan miten lystää ja miten on tapana. Mua vaan säälittää lapset, jotka oppii kiroilun ja muut huonot tavat OMILTA VANHEMMILTAAN tai tv-ohjelmista joita vanhemmat antavat töllöttää, kun telkkari on "lapsenvahtina".
 
Mie menin eilen ulos ja kuulin poikani kielenkäytön.. Kotona siis ehdoton kiroilukielto.. Niin siellähän hän tammessa kiipeili ja huuteli kaverilleen "Jaska-#&%?$!*".. .. Seuraavasta vastaavasta lauseesta olisi toden teolla pesty saippualla suu, oli sitten hyväksyttävä teko tai ei.. :kieh:
 
joo
Mä puuttuisin lähinnä niin että omien muksujen asennekasvatus peliin tuollaisissa tilanteissa eli paheksuisin muiden huonoa kielenkäyttöä. Meillä tämä on toiminut hyvin.

Vieraiden lasten komentaminen kun yleensä vaan yllyttää niitä, saivat haluamansa huomion.
 
Itselläni on töissä tälläinen tilanne:
toimin lastenohjaajana ja työpaikkani on kerrostalossa..joten ulkoilemme kerrostalon pihamaalla yhdessä talon lasten kanssa.
Talon lapset koostuvat pääosin "moniongelma&isoista perheistä". Kielenkäyttö ja tavat muutenkin ovat törkeitä.
Itse tietenkin toimin työntekijänä lasten kasvattajana,mutta mielestäni meidän kaikkien aikuisten tulee ottaa vastuuta myös toisten lapsista ja heidän tekemisistään...Ajatuksella "koko kylä kasvattaa".
Voihan olla että esim näiden perheiden aikuiset eivät ole perheessä niitä turvallisia aikuisia ja eivät jaksa/viitsi/ole voimia kasvattaa lapsia hyvien käytöstapojen mukaan...Malliesimerkki on tärkeää.

Niin...minä olen pihamaalla lapsille aikuinen.
En suoranaisesti kiellä tekemästä tai sanomasta...mutta sanon monesti: Tuo on tosi rumaa tai ruman kuuloista.
Ja lapset usein kertovat itsekin mitä on tapahtunut..jos joku on vaikka lyönyt jotain tms ja me yhdessä pystymme keskutelemaan tosi rakentavasti..Yritän parhaani kertoa kuinka tulisi toimia jne
Olen myös tehnyt selväksi että meidän työpaikan lapset eivät saa tehdä tiettyjä asioita esim.kiivetä puihin, mattotelineille...kiroilla jne
Talon lapset olivat alkuun kuin rasite ja nyt ne ovat aarre. Ihania!
Monet asiat eivät ole kiinni itse lapsesta vaan niistä kotioloista joille lapset itse eivät voi mitään.

Ole rohkea ja puutu asioihin.
Voit vaikka sanoa ísommille lapsille, että ei ole kivaa että pienet oppivat tuollaista, että ei teidänkään tarvitsisi...
 
meillä vähän samanlainen tilanne. tyttö nyt 1v ja 11kk ja puhuu jo tosi hyvin, pitkiä lauseita ym. pari kertaa sanonu herrajumala (mun takia) tai jumakekka, mutta ne on ollu mun syytäni. nyt kuitenkin meidän ystäväperheen kohta 4 vuotias osaa kaikki k.yrvät ja p.illut ja tän perheen vanhemmista noi on vaan hauskoja kun pikku poika sanoo että v.ittu äiti sun p.illu haisee. musta se on kauheeta, enkä haluis oman lapseni oppivan pojalta tota kielenkäyttöä. musta se ei ole hauskaa ollenkaan. tää perhe on kuitenkin ollut meidän ystäviä jo ennen lapsen syntymää, en mä sillonkaan niistä kovin paljon pitänyt mutta perheen isä on mun miehen lapsuuden ystävä (ja isä onkin koko perheen fiksuin jäsen, äiti noita kiroiluita opettaa) joten ei voida oikein sanoja välejäkään poikki, ollaan kyllä vähennetty heidän tapaamistaan viime aikoina juuri tuon kielen käytön (ja muidenkin asioiden) vuoksi
 
Järkkyä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:34 Aniida kirjoitti:
meillä vähän samanlainen tilanne. tyttö nyt 1v ja 11kk ja puhuu jo tosi hyvin, pitkiä lauseita ym. pari kertaa sanonu herrajumala (mun takia) tai jumakekka, mutta ne on ollu mun syytäni. nyt kuitenkin meidän ystäväperheen kohta 4 vuotias osaa kaikki k.yrvät ja p.illut ja tän perheen vanhemmista noi on vaan hauskoja kun pikku poika sanoo että v.ittu äiti sun p.illu haisee. musta se on kauheeta, enkä haluis oman lapseni oppivan pojalta tota kielenkäyttöä. musta se ei ole hauskaa ollenkaan. tää perhe on kuitenkin ollut meidän ystäviä jo ennen lapsen syntymää, en mä sillonkaan niistä kovin paljon pitänyt mutta perheen isä on mun miehen lapsuuden ystävä (ja isä onkin koko perheen fiksuin jäsen, äiti noita kiroiluita opettaa) joten ei voida oikein sanoja välejäkään poikki, ollaan kyllä vähennetty heidän tapaamistaan viime aikoina juuri tuon kielen käytön (ja muidenkin asioiden) vuoksi
Järkkyä minkälaista kielenkäyttöä pienellä lapsella!! Mä en vaan voi ymmärtää tollasia vanhempia, jotka itse opettaa lapselleen tollasta. Ei tarvi sit ihmetellä miks koulussa on vaikeeta opettajien kanssa ja miks nykylapset on röyhkeitä...vanhemmat kun on ääliöitä!!
 
Keittiönoita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:07 joo kirjoitti:
Mä puuttuisin lähinnä niin että omien muksujen asennekasvatus peliin tuollaisissa tilanteissa eli paheksuisin muiden huonoa kielenkäyttöä. Meillä tämä on toiminut hyvin.

Vieraiden lasten komentaminen kun yleensä vaan yllyttää niitä, saivat haluamansa huomion.
Mä toimisin myös näin ja tuo viimeinen lauseesi on kyllä varsin totta.
 

Yhteistyössä