Puuttuisitteko siihen, että teidän lasta ei oteta leikkiin mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koppis

Vieras
Meillä sellainen tilanne, että tyttöä ei varsinaisesti kiusata, mutta yksi lapsiporukan tyttö on ilmeisesti päättänyt, että meidän tyttöä ei pyydetä leikkiin, ei tulla edes juttelemaan. Mulla on niin surku tytön puolesta, kun se tykkäis itse leikkiä kaikkien kanssa, on oikein kiltti ja hyväntahtoinen itse.

Kyllähän mä voisin lapsilta kysyä, että miksi ihmeessä. Pakottaa tai yrittää väkisin ei varmaan kannattais, se ei lapsesta suositumpaa tee, mutta mikään ei estäis mua juttelemasta lapsille...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllähän mä voisin lapsilta kysyä, että miksi ihmeessä. Pakottaa tai yrittää väkisin ei varmaan kannattais, se ei lapsesta suositumpaa tee, mutta mikään ei estäis mua juttelemasta lapsille...

Peesi. Ei voi pakottaa. Mieti onko lapsessasi tms. joku piirre, miksi häntä ei oteta leikkeihin mukaan.

Mun mielestä tässä on just sellanen "kasvatuskohta", jossa muutkin kuin omat vanhemmat voivat antaa ajattelemista ja esimerkkiä muidenkin lapsille. Aikuiset ovat olemassa sitä varten että kertovat lapsille miten tätä elämää eletään (ja kyllä- olen sitä mieltä että koko kylä kasvattaa, ja myös minun lapsiani saavat kasvattaa muut kuin minä). Eli on hyvä hetki jutustella hyvästä kaveruudesta omalle ja muiden lapsille. Eli menisin kyllä tilanteeseen mukaan (kun tyttö yrittää päästä leikkiin mukaan). Ja siinä sitten juttelisin ihan ystävälliseen sävyyn, että miksi ei "Maija" pääse leikkiin mukaan. Kysyisin siltä lapselta joka ei halua "Maijaa" mukaan, että miltä hänestä tuntuisi, jos ei häntä otettaisi leikkiin mukaan. Ja olen kyllä sanonut sekä omille että muiden lapsille joissain tilanteissa, ettei kannata sitten valittaa jos itseä kiusataan, jos kerran itse kiusaa muita.

Curling- vanhemmuudesta irtisanoutuminen tuntuu nykyisin tarkoittavan useille kasvattamatta jättämistä.

Mä en itse keksi, että mikä meidän tytössä "voisi tökätä". On itse halukas leikkiin, ei pomota, osaa olla sosiaalinen, on ulkonäöltään nätti tyttö (tämän sanon siksi, että ulkonäön vuoksikin voitaisiin sorsia). Kyllä tytöllä kavereita on, mutta hyvät kaverit asuvat niin kaukana..

Itse aina koulussa syrjittynä voin tähän sanoa että aika ikävä kohtalo on joutua olemaan aina joukon ulkopuolella. En tiedä olisinko kuitenkaan halunnut sitäkään että joku olisi tunkenut väliin ja pakottanut muut ottamaan minut muiden porukkaan. Olin aina joukon ujoin ja minua pidettiin kummallisena. Ei kukaan sellaista halunnut mukaan.

Nuo on aika vaikeita asioita kun ei muita voi pakottaa tykkäämään kaikista mutta tiettyä suvaitsevaisuutta olisi kai lapsille hyvä opettaa. Tyttöjen keskuudessa tuo syrjiminen on tosi yleistä ja tapahtuu usein pinnallisistakin syistä. Riitaa tulee milloin mistäkin. Omalla kohdallani syyt olivat kylläkin vähän syvemmällä. Olin aina joka paikassa ihmisenä muiden silmissä outo hiljaisuuteni vuoksi ettei minua kukaan uskaltanut lähestyäkään.

meillä 4v tyttö jonka kanssa muuten leikitään mutta kun naapurin 5v tyttö sattuu samaan aikaan pihaan niin kieltää muitakin leikkimässä mun tytön kanssa.. tuntuu niin pahalle tyttäreni puolesta mut en tiiä oikein mitä tehdä..

tän 5v tytön äiti on tyyliin "meidän tyttö on paras ja saa tehä mitä haluu" (mm haistatella vittua pihalla ilman että äitinsä siihen puuttuu) ja pelkään että jos jotain tytölle sanon niin kertoo äidilleen ja tästä alkaa vuosisadan sota. hohhoh.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
en usko... ei kaikkien kanssa tartte leikkiä.

Noinko opetat lapsillesikin?

onko sun mielestä maailmassa niin, että on kaikkien kanssa, myös tyyppien, josta ei tykkää, pakko leikkiä?
ei todellakaan.

Oot tuota mieltä niin kauan kun sun kaunista ja ihanaa lasta aletaan kiusata. Varotan vaan...

onko sun mielestä maailmassa niin, että on kaikkien kanssa, myös tyyppien, josta ei tykkää, pakko leikkiä?
ei todellakaan.

Ap:n olisi hyvä kertoa lasten ikä, isot osaa itse jo etsiä seuransa. Mutta pienten lasten kanssa hyvä periaate on, että kaikki otetaan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

ei todellakaan.

Oot tuota mieltä niin kauan kun sun kaunista ja ihanaa lasta aletaan kiusata. Varotan vaan...

Jeah... mut oon edelleen sitä mieltä, myös jälkeenpäin. On se vaan niin, että onneksi on valinnanvapaus olemassa.

ei todellakaan.

Kaikkien kanssa ei tarvitse leikkiä, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen tavalla tai toisella. Hyvään käytökseen kuuluu että ketään ei syrjitä, sorsita, kiusata eikä haukuta. Yhtä lailla aikuisena pitää osata sietää työkavereita, naapureita, sukulaisia. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla ylintä ystävää, mutta kenellekään ei ole lupa olla ilkeä. Se jättää pysyvät haavat.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

ei todellakaan.

Niin ja muuten imperial vielä Sinulle: kyllä täällä sivistyneessä maailmassa opetetaan, että vaikka kaikista ei tarvitse pitää, on porukan ulkopuolelle jättäminen kiusaamista ja epätoivottua käytöstä. Parhaaksi kaveriksi ei tietenkään tarvitse kaikkien kanssa alkaa, mutta kyllä kaikenlaisten ihmisten kanssa on hyvä opetella olemaan porukassa. Eipä tarvitse ihmetellä koulu-jatyöpaikkakiusaamisen määrää kun ihmiset ihan tietoisesti kasvattavat lapsensa syrjimään muita, jos ei vaan jostain syystä tykätä.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

ei todellakaan.

Kaikkien kanssa ei tarvitse leikkiä, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen tavalla tai toisella. Hyvään käytökseen kuuluu että ketään ei syrjitä, sorsita, kiusata eikä haukuta. Yhtä lailla aikuisena pitää osata sietää työkavereita, naapureita, sukulaisia. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla ylintä ystävää, mutta kenellekään ei ole lupa olla ilkeä. Se jättää pysyvät haavat.

Kyse oli nyt leikkimisestä. Ei toimeentulemisesta. Jos tyttö ei haluu leikkii jonkun tietyn lapsen kanssa, niin sit se ei leiki. Mikäs mä oon pakottamaan

imperialin kanssa samoilla linjoilla... vaikka olinkin koulukiusattu vuosia. Ei sekään kiva tilanne ole että muut lapset pakotetaan leikkimään jonkun kanssa jos eivät halua. Tukala tilanne se on kaikille.

Kyse oli nyt leikkimisestä. Ei toimeentulemisesta. Jos tyttö ei haluu leikkii jonkun tietyn lapsen kanssa, niin sit se ei leiki. Mikäs mä oon pakottamaan

Voi luoja. Leikki on lasten työtä. Se on sitä että tullaan yhdessä toimeen. Ei tarvitse kutsua kotiinsa leikkimään tätä "Maijaa", josta ei ehkä tykkää, mutta samalla pihalla jos leikitään, niin yhtä lasta ei saa sorsia ja jättää yksin.

No noi 4 vuotiaat ainakint ahtoo jo tehdä noita kuppikuntiaan jos on enemmän porukkaa, jos joku haluaa leikkiin mukaan ja siinä on jotain häikkää, puutun kyllä sanomalla että kaikki saa tulla leikkimään. Tahtoo vaan olla että tämä kuppikunta vaihtaa leikkiä ja jälleen on tämä "ulkopuolinen" ulkona leikistä. Esim. jos ollaan hiekkalaatikolla kotia leikkimässä niin äkkiä se vaihtuu keinumiseksi jos on joku josta ei välitetä mukaan ja taas toinen jos tämä ulkopuolinen tuleekin perässä siihenkin leikkiin. Yleensä luovuttaa ja leikkii sitten muussa seurassa.

Alkuperäinen kirjoittaja x:

ei todellakaan.

Luuhan uudelleen ap:n aloitus. Pihalla joku tyttö syrjii ap:n lasta eikä ota häntä mukaan leikkiin, ja vetää samalla muut lapset mukaan tähän omaan pikku kiusantekoonsa. Tämä on ilkeää ja ikävää käytöstä, ja vaikka olisi kuinka tytöille tyypillistä, niin silti minusta siihen pitää aikuisen puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Voi luoja. Leikki on lasten työtä. Se on sitä että tullaan yhdessä toimeen. Ei tarvitse kutsua kotiinsa leikkimään tätä "Maijaa", josta ei ehkä tykkää, mutta samalla pihalla jos leikitään, niin yhtä lasta ei saa sorsia ja jättää yksin.

ehkä se ei jää yksin, jos pihalla on muitakin... ei kai se yhden haluamisesta oo kiinni? Esimerkki. Jos tyttö leikkii yksinään pihassa, niin onko sen pakko ottaa naapurin lapsonen mukaan leikkiinsä, vaikka ei halua?

Yhteistyössä