Puutarha-asiaa... muurahaisista kukassa sekä pioneista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja h
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

h

Vieras
kaksi kysymystä: Ekaksi... jos kukan nupussa (pioni) on jatkuvasti muurahaisia mutta mitään muita ötököitä, kuten kirvoja tai mitään muitakaan, ei ole, ni onko se hyvä vai paha? Eli hätistänkö muurahaiset pois vai annanko olla?

Tokaksi: 2 vuotta sitten syksyllä istutin pioneja, jotka ei siis kukkineet viime kesänä, mutta tänä kesänä on tehnyt vain yhden nupun... vieläköhän uskaltaisin toivoa lisää vai eikö se kuki tänäkään vuonna?

muurahaiset on hyviä. Ne on luonnon omia tuholaiskarkotteita. Eli ne syö ötökät ja kirvat joita kukissa muuten olisi. Eli ne pitää kukkasi elossa. Älä hädä niitä. Nupun sisällä luultavimin on jotain ötököitä koska muurahaiset menee sinne.

En kyl tiiä puutarha-asioista mitään... :D

Mä oon antanu muurahaisten olla, ei oo haitannu.

Mulla alkuvuosina teki pari kukkaa, nyt näyttäis olevan 8 kukkaa tulossa :) . Luulisin, et kaikki nuput näkyy jo... kai.

Mites kun jonkun kuulin joskus sanovan, et muurahaiset ja kirvat elää symbioosissa, eli kirvat tuottaa muurahaisille jotain nestettä ja vastapalvelukseksi muurahaiset suojelee kirvoja muilta vihollisilta... onko ihan puppua vai miten?

Joo, tiesin et pioni ei tykkää siirtelystä, mut miks se ei sit avaa sitä yhtäkään nuppua?

Anna murkkujen olla jos muuta ei näy =)

Pioni on sellanen kaveri että se tykkää olla rauhassa. Voi kestää monta vuotta kun se kukkii. Mutta sitten se palkitsee. Sitä ei kannata siis siirrellä jos ei ole pakko =)

Meidän mökin pionit oli ainakin tänään täynnä murkkuja ja aina ne kukkivat nätisti. Nyt niissä on vielä ne palluskat vaan. En olisi huolissani, mutta tein tosin tänään saman havainnon.

Pionin juurakon päälle ei myöskään saa laittaa paksua kerrosta multaa. Jos pionille kaivaa liian syvän kuopan, ei se tee kunnolla kukkia vaan pelkkiä lehtiä. Multaa siis juurelle vain pari senttiä.

Juuri laitoin myrkkyä kukalleni kun muurahaiset tekivät pesän sen juuristoon.Kukkaraukka on ihan kalju, vaikka naapurinsa kukkivat komeasti.Ensin en huomannut koko armeijaa, vaan kummailin mikä mättää kun kukka kuolee..muurahaisethan siellä tuhoaan tekevät.

Yhteistyössä