puuron keittäminen korvikeeseen???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmasofia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emmasofia

Jäsen
20.04.2007
214
0
16
Tyhmä kysymys, mut pitää varmistaa... Neuvolassa sain ohjeet aloittaa puuron antamisen. Sanoivat, että tee se korvikkeeseen (nan) niin tulee maito samassa. Niin tuli vain mieleen, et saahan korvike maidon keittää??? Häviääkö siitä tärkeitä aineita tms.
Miten te muut olette aloittaneet puuron keiton? Veteen? korvikkeeseen? Valmispuurojauheisiin?

Mä oon kanssa tehnyt ihan korvikkeeseen puurot.En oo kyllä sitä koskaan keneltäkään varmistanut että niin "saa" tehdä. Tosin meillä parhaimmillaan maitoa/maitotuotteita menee reilusti se 6dl vuorokaudessa ihan ilman puuroakin. Kyllä kai ne neuvolassa tietää,pitäs ainakin =)
tein joskus niin kin että tosi paksun veteen keitetyn puuron "laimensin" korvikkeella,jäähtyi nopeammin ja tuli tuttua makua.

Luin jostain, ettei korvikemaitoa saisi keittää, ravinteet häviää. En siis keittäisi. Jos ehdottomasti haluaa sen korvikkeeseen keittää, niin kokeilisitko keittää sen veteen ja lisätä maidon keittämisen jälkeen. Veteen keitän itse vauvan puurot ja maidon annan maitona.

Itse pähkäilin samaa ja ihan valmistajalta asti tiedustelin Tutteliin liittyen. Sanoivat, että eivät suosittele sen keittämistä, koska ravinteet häviää. Sanoivat, et lisää sitten valmiiseen puuroon tarvittaessa korviketta. Oon tehnyt tähän asti puurot veteen Piltin kaurapuurojauhoista. Nyt pitäis kokeilla riisihiutalepuuroa ja se vaatii kyllä sitten korvikkeen lisäämisen lopuksi.

jotenkin mulla ja sellainen ymmärrys, et ei kannattais keitellä. Eli teen sen tönkköpuuron veteen ja lisään korviketta sitten... Kokeilin eilen keitellä korvikemaitoa ja riisihiutaleita, puuro siitä tuli, mut jos kerta ravinteet häviää, ni eihän siitä pikkuinen sitten kunnon ravintoa saa...

Niin no ainut mitä siitä saa on se että maidossa on kuitenkin tuota enrgiaa kun vedess ei... Tuskimpa se nyt kamalasti vaikutta vaikka muutamasta annoksesta jääkin ravintoaineet vähemmälle.
Mutat kukin tekee tavallaan. Meillä tän oohjeen antoi ihan lastenlääkäri

Voihan sen keittää, eikai se niin paljon haittaa että puurokupillisesta ei saa ihan kaikkia vitamiineja, mitä korvikkeeseen on lisätty, syöhän laps toki muutakin.

Mulla on kans tapana tehdä niin kuin täällä pari muutakin, eli keitän tosi paksun puuron veteen, ja sitten lisään korviketta. Ei mun poitsu jaksaisi odotella puuron jäähtymistä muuten niin kauaa:)

...Keitän kaurapuuron veteen ja laimennan sitten korvikkeella ja 4 kk marja/hedelmäsoseella. Aluksi soseutin kaikki ainekset sauvasekoittimella, veteen keitetty kaurapuuro pohjalle, päälle hed/marjasose ja lopuksi tutteli - ja ei kun sileeksi. Jonkin ajan kuluttua jätin sauvasekoittelun pois - ja hyvin näyttää maistuvan - erityisesti luumu-mustikka-kaurapuuro, mistä tuleekin sitten tosi mustat kakat!