Puuro hirssistä vai tattarista?

Kummastahan kannattaisi puuroa ensin kokeilla, hirssistä vai tattarista? Onko jompi kumpi kenties varmempi, kun kotimaiset viljat ei käy. Eikä riisi... Entäs maultaan mukavampi ym.?

Kokemuksia olisi kiva kuulla...
 
Hirssi on miedomman makuinen kuin tattari ja moni siitä aloittelee. Hirssistä on saatavilla puhdasta puuroa myös valmispuurona. Hollella on hirssipuuroajauhe, joka vaan sekoitetaan veteen ja on muista viljoista puhdas. Tattarissa on enemmän makua ja siitä puuron joutuu itse keittelemään, mutta keittyy onneksi nopeasti. Me aloitettiin ensin hirssillä tai sitten riisillä, en muista varmaksi. Sitten aika pian saatiin käyttöön myös se tattari. Riisistä ainakin Dr.Kousa on puhdasta ja helppoa tehdä!
 
Meillä tattari on ehdoton herkku. Riisi kun ei oikein maistu miltään :|

Olemme kokeilleet hirssiä, mutta allergiaoireet tulivat :eek:
Oletin että hirssi käy... Onkohan kuinka yleistä, ettei hirssi käy :wave:
 
Hirssistä olen nyt parina päivänä maistiaisia neidille antanut, ja ihan hyvältä vaikuttaa. Olen tehnyt puuron Risentan hirssihiutaleista, mutta tuntuu, että puurosta on vaikeaa saada riittävän "pehmeää". Jää siis ikään kuin rakeiseksi, vaikka kuinka keittää ja hautoo. Tänään hienonsin lisäksi sauvasekoittimella, niin meni paremmin alas.

Onkohan se Holle hienojakoisempaa, ja mistäköhän sitä löytäisi. En viitsisi vielä tilata mistään, kun ei tuosta sopivuudesta vielä tiedä...
 
Minusta se Holle on hiukan pehmeämpää. Itsekin Risentasta tehdyn puuron soseutin sekottimella, mutta Holle menee ilman soseutusta. Holle on muutenkin helpompi, kun ei tarvitse keittää. Meillä Risentasta tuli ihan pientä oiretta, mutta Hollesta ei mitään. Meillä allergologi sanoi Risentan olevan melko hyvänlaatuista noin puhtaus mielessä, mutta neuvoi mua varulta huuhtelemaan Risentan hiutaleita juoksevan veden alla siivilässä ennen keittämistä. Olen joskus Hollen loputtua nytkin tehnyt Risentasta ja ei ainakaan satunnaisesti käytettynä ole mitään oiretta nykyisin aiheuttanut enää (olen tosin huuhdellut).
 

Yhteistyössä