Puuhastelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pipsa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pipsa

Vieras
Heippa! Mitä kaikkea te puuhailette alle 1-vuotiatten kanssa? Oletteko monta kertaa päivässä ulkona? Mitä leikitte sisällä vai annatteko lapsen leikkiä yksinään? Itse kaipailisin vinkkejä mitä kaikkea voisin lapseni kanssa tehdä päivisin, ettei jokainen päivä kulkis samaa rataa. Käyttekö missään äiti-lapsi kerhoissa?

Samaa olen minäkin miettinyt. Mä olen muutaman kerran käynyt perhekerhossa, meilläpäin se on perjantaisin. Aina sinne ei päästä kun poika nukkuu juuri silloin päivänunia (ikä 6,5kk). Yhtenä päivänä käymme synnyttäneiden äitien joogassa mihin lapset tulevat mukaan ja olen yhtenä päivänä yrittänyt käydä kavereilla kylässä jotta musta ei tulisi ihan mökkihöperöä. Muuten sitten ollaan kotona, yritän joka päivä käydä edes kerran ulkona. Joko niin että poika nukkuu päikkäreitä silloin vaunussa tai sitten muuten vaan mennää rattailla ja ihmetellään maailmaa. Sisällä välillä leikittään ja välillä hän leikkii (ts. ihmettelee leluja lattialla) yksin.

meillä sikäli helppo tilanne olen itse pph, mutta viikon loppuisinkin ulkoillaan 2xpvä, leikitään isoilla legoilla,tehdään ""kakkaroita"", soudetaan eli käsi kädestä kiinni ja vedetään nuottaa eli ""kissalle kiisket"" ja jne.,jumpataan,käydään ratas ajelulla,lasketaan liukumäkeä puistossa, konttaillaan pihalla....
mitähän vielä...
äitilapsipiirit hyvä tapa tavata muita ja leikkipuistot. Rohkeasti vaan juttusille muitten äitien kanssa!!!

meillä on sellainen kirja missä on kaikkia leikkejä ja loruja 0-12 kk ikäsille. meillä tyttö 6 kk ja tykkäs kovasti sellasesta leikistä missä heittelin erivärisiä nenäliinoja/serviettejä ilmaan ja annoin laskeutua tytön päälle. niitä katseli ihastellen ja yritti napata kiinni.
sit sellanen loru: 'isä ja äiti ja ruusunnuppu lääkärin ratsasti oli hoppu. isä tippui, äiti tippui, ruusunnuppu vain ratsasti.'
eli ratsasta vaavia polvella ja kun tulee tuo 'isä tippui, äiti tippui'- kohta niin kallista vaavia ensin toiselle puolelle ja sitten toiselle puolelle niinkuin vaavi ""tippuisi"" ja nosta takaisin suoraan koska ""ruusunuppu"" jatkaa ratsastamista. toivottavsti tajusit tuon loprun idean, se oli meillä ainakin ihan hauska juttu.

Meillä rupesi siinä 1v paikkeilla kirjat kiinnostamaan valtavasti eli istutaan sylikkäin sohvalla katsellaan kuvia ja opetellaan sanoja. Kaikenlaiset piiloleikit ja nurkan takaa kurkistukset on edelleen kivoja. Rakennellaan vauva-legoista torneja (minä rakennan, lapsi kaataa). Välillä levitetään kaikki muovikipot ja kauhat lattialle ja lapsi laittaa ruokaa, hämmentää, sekoittaa ja antaa äidin välillä maistaa... Uusin villitys on, että lapsi etsii lattialta kaikenmoisia roskia ja sitten viedään ne yksitellen roskiin (tarvitsee apua roskiskaapin avaamisessa kun ovessa on lapsilukko). Minusta kyllä tuntuu, että lapsi on niin täynnä touhua ettei tarvitse keksiä mitään tekemistä vaan lapsi keksii sitä itse, minä enemmänkin seurailen sivusta ja osallistun aina kun lapsi haluaa, esim. lapsi leikkii kauhoilla ja purkeilla vieressä kun minä laitan ruokaa, sitten maistan välillä kun lapsi haluaa ja jatkan taas ruoanlaittoa.

Yhteistyössä