Putkituksen jälkeinen reikä tärykalvossa!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tärykalvo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tärykalvo

Vieras
Muksulta poistettiin putki korvasta kun se ei halunnut lähteä pois. Tärykalvon reikä ei halua sulkeutua aikaa putken poistosta on kulunut 3kuukautta. Kuinka kaun teillä muilla on kestänyt tärykalvon parantuminen? vai onko jouduttu paikkaamaan?

Meillä edelleenkin pysyvä reikä kalvossa, sanottiin että paikkaavat kun kierre on loppunut ja lapsi isompi, kierre on jo loppunut ja lapsikin 4,5 vuotta, täytyy kysyä lääkäristä koska paikkaavat..

Mulla itsellä puhkaistiin korva kun olin 2kk. Reikä ei umpeutunut ja kun olin 4v paikattiin.
Kuitenkin leikkaus epäonnistui siinä mielessä että paikka ei pitänyt ja tuli itsestään uusi reikä (ilmeisesti kasvun myötä ).
Tärykalvo paikattiin lopullisesti kun olin 15v. Pienikin tippa vettä korvaan aiheutti märkivän tulehduksen.

Mutta ehkä tekniikat ja kaikki muukin on kehittynyt ´80 luvulta siten että jo leikki-ikäisille tehdyt paikkaukset pysyisivät niinkuin on tarkoituskin.

Meillä tehtiin juuri putkien poisto 5-vuotiaalta. Hänellä oli sellaiset "t-putket", kun muut eivät pysyneet paikoillaan toistuvien märkäisten korvatulehdusten vuoksi. Korvalääkäri sanoi, että todennäköisesti joudutaan korjaamaan reikää ainakin toisesta korvasta. Hän sanoi, että korjausoperaatio tehtäisiin vasta muutaman vuoden kuluttua... koska lapsi kasvaa jne. Kuuloa tutkitaan ja kontrolleissa käydään. Onneksi kuulossa ei ole ollut poikkeamia. Harmittaa kun vielä joudutaan käyttämään korvatulppia, mutta onhan noita jo kaksi vuotta käyttetty ja totuttu. Pääasia,e ttä lapsen kuulo ei kärsinyt tuosta kierteestä ja operaatioista.

Tulppien ja pannan käyttö rassaa. Niistä haluais päästä eroon jo. Muksukin on hirveä vesipeto. Hän on saanut vettä korvaansakkin useamman kerran tulpista ja pannoista huolimatta ja aina tulehduksen siitä. Yksi oli kylpylästä saatu antibioottiresistenssi bakteeri oikein pirullinen. Olis kiva päästä kesällä ulkomaille ilman reikää tärykalvossa ja riskiä saada taas tuo karsee bakteeri uima-altaista.

mun vastaus voisi olla kuin "tytön äidillä". Meillä t-putket poistettiin keväällä 2009 ja edelleen on reikä toisessa korvassa. Paikataan jossain vaiheessa kunhan sairastelukierre loppuu. Käydään korvapolilla säännöllisesti tarkistuksissa ja tilannetta seurataan. Meillä reikä suurentunut ja vaikuttaa kuuloon jo jonkin verran.
Teillä varmaan seuraavat jonkin aikaa tilannetta ennenkuin lähtevät paikkaamaan sitä reikää.

Miten kauan teillä oli putki paikoillaan? Nythän se reikä siellä tavallaan on vaan etu jos tulehdukset jatkuu tai mahdollisesti jatkuis, se reikä toimii sielä ilmastoijana mutta ajan kanssa varmaan rupeavat korjailemaan jos ei tilanne edisty toivottuun suuntaan: Meillä kolmosella pelätään kans reiän jäämistä, kun putket ovat olleen niin kauan yhtä soittoa, lennosta vaihdettiin uusi ja arpeumaa oli jo syntynyt, mutta vaihtoehtoja ei ole. Tai on, kuulemattomuus.

Minulla paikattiin reikä kun arvioitiin, että en enää kasva. Taisi olla 15vuoden ikäisenä. Kärsin reijästä siis useita vuosia, sillä putket sain ehkä ekaluokkalaisena. Paikkaus parasi muistaakseni kuuloani hieman ja on kestänyt siitä lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja tärykalvo:
Tulppien ja pannan käyttö rassaa. Niistä haluais päästä eroon jo. Muksukin on hirveä vesipeto. Hän on saanut vettä korvaansakkin useamman kerran tulpista ja pannoista huolimatta ja aina tulehduksen siitä. Yksi oli kylpylästä saatu antibioottiresistenssi bakteeri oikein pirullinen. Olis kiva päästä kesällä ulkomaille ilman reikää tärykalvossa ja riskiä saada taas tuo karsee bakteeri uima-altaista.

Tuo rasvapaikka ei kai vaadi hirveän suurta operaatiota, mutta sen pysyminen on epävarmaa, koska leikki-ikäinen voi vielä helposti saada uusia korvatulehduksia, ja silloin paikka voi irrota. Näin minulle selitti korvalääkäri.

Teidän tapauksessanne pyytäisin kyllä paikkausta aiemmin, jos kerran lapsi harrastaa uimista paljon. Julkisella puolella voivat tietysti olla nihkeitä, mutta jos on vakuutus (tai muuten vain rahaa maksaa operaatio), niin yksityisellä varmasti suostuvat.