Purkkaa?

ihan olin äimänä kun luin että joku antoi purkkaa lapselleen!
Siis mitäs ikää pitäis olla, et vois xylitolia antaa...vai odotellaanko ensin poskihampaita?
Meillä poika 1,2v eikä vielä ole ku neljä hammasta ylhäällä ja saman verran alhaalla.
Sillä henki vaan tuppaa välillä "tuoksahtamaan" joten sen takia tuo purkka herätti mielenkiintoni. :LOL:

Meillä puoltoista vuotis hammaslääkärissä hoitaja suositteli lapselle purkkaa. 1/3 tai 1/4 palanen kerralla ja ei kuulemma haittaa vaikka nielasee niin pienen palan. Meillä parin kuukauden käytön aikana ainoastaa yks purkka on jotunut hukkaan eli siis varmaan nielassu sen. Mut hyvin oppi tuomaan aina mulle ku ei jaksanu enää pureskella sitä.
Mut vois ainaki kuvitella et kannattaa oottaa ne poskihampaat ennen ku antaa. En kyllä tuosta tiijä et miten on...

Meillä tää kuopus alkoi syömään purkkaa joskus 1 v 4 kk iässä eli aina välillä annoin purkan ja muistutin (ja vahdin vieressä hetken), että se pitää viedä roskiin eikä nielaista. Jos purkka meni mahaan, niin jätin homman taas tauolle ja nyt 1 v 4 kk iässä tosiaan on huomannut sen, että sitä purkkaa ei niellä vaan viedään se roskiin. Sekin auttoi kun annoin hälle itse luvan viedä sen purkan roskiin. Esikoisesta en muista ihan tarkalleen, mutta oli varmaan vähän päälle 1,6 v kun aloin purkkaa antamaan.

Meillä poika kerran (2v) maistanut purkkaa... Maku ku lähti niin antoi minulle takaisin. Mutta tänään sitten ostin apteekista ksylitoli jotain tabletteja purkillisen ja niitä saa antaa puolikas aterian jälkeen aina,mutta vasta huomenna pääse kokeilee.
Mutta mielummin mie annan noita tabletteja kuin purkkaa ku ei toinen viel edes tajua mitään.

emiiro
Olin just viime viikolla hammaslääkärissä tytön kanssa (1v1kk) ja täti siellä sanoi kans että vois antaa purkkaa ½palaa kerralla nyt jo kun poskihampaat on puhjenneet.Mutta mun mielestä on kyllä vielä liian pieni syömään purkkaa eihän se siitä mitään vielä ymmärrä.Ehkä sit joskus puolen vuoden päästä.Fluoritablettejakin pitäis antaa ja hammastahnaa alkaa käyttään hampaiden pesussa.No nyt me kyllä ens opetellaan tota hampaidenpesua ilman tahnaa ja sit ku se joskus alkaa sujua nii otetaan se tahnakin käyttöön ja ne fluoritabletitkin vasta vähän myöhemmällä iällä.

Ippunen
Meidän tyttömme (kohta 1,5 v) on aivan innoissaan, kun näkee Muumi-purkkapussin. Olen antanut kolmanneksen, mutta taidanpa lisätä puolikkaaseen. Monesti hän antaa purkan minulle, mutta joskus myös nielaisee. Pepsodent-lastenhammastahnankin makuun tyttö on mieltynyt, mutta harjaamisesta ei niin välitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2006 klo 21:05 vieras kirjoitti:
Meillä tää kuopus alkoi syömään purkkaa joskus 1 v 4 kk iässä eli aina välillä annoin purkan ja muistutin (ja vahdin vieressä hetken), että se pitää viedä roskiin eikä nielaista. Jos purkka meni mahaan, niin jätin homman taas tauolle ja nyt 1 v 4 kk iässä tosiaan on huomannut sen, että sitä purkkaa ei niellä vaan viedään se roskiin. Sekin auttoi kun annoin hälle itse luvan viedä sen purkan roskiin. Esikoisesta en muista ihan tarkalleen, mutta oli varmaan vähän päälle 1,6 v kun aloin purkkaa antamaan.
Toi just hyvä, että totuttelu vaiheessa jää vahtimaan viereen purkansyöntiä. Jos lapsi lähtee touhuamaan ja juoksentelemaan purkka suussa, niin varmasti tietää, että se menee vatsaan. Eikä muutenkaan purkka suussa juosta, ettei vedä henkeen. Ei sillä väliä, vaikka joskus menee vatsaan, mutta jos koko ajan, kantsii todellakin pitää pieni paussi opettelussa ja hetken kuluttua yrittää uudelleen.
Aika nopeasti lapset oppivat purkan syönnin jujun.

irmeli67
Osta mieluummin Xylibon-täysksylitolipastilleja luontaistuotekaupasta. Ovat kotimaisia, vadelmanmakuisia ja tarpeeksi pieniä ettei pieni tukehdu niihin. Liukenevat mukavasti suussa. Ovat takuulla yhtä tehokkaita kuin purkka eikä tarvitse pelätä että nielaisee vahingossa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2006 klo 18:10 irmeli67 kirjoitti:
Osta mieluummin Xylibon-täysksylitolipastilleja luontaistuotekaupasta. Ovat kotimaisia, vadelmanmakuisia ja tarpeeksi pieniä ettei pieni tukehdu niihin. Liukenevat mukavasti suussa. Ovat takuulla yhtä tehokkaita kuin purkka eikä tarvitse pelätä että nielaisee vahingossa!
Saa ihan tavallisestakin kaupasta! :wave:

m et m
Annan apteekista saatavia Xylisuu-tabletteja, jotka ovat pojan "herkkua"! Mielestäni parempia kuin purkka, varsinkin tämän ikäisillä (1,3 vuotta). Hammaslääkäri suositteli.

Yhteistyössä