Kannattaa pyytää, että ylähampaissa käytetään samaa muottia kuin alahampaissakin jos on herkkä yökkimisrefleksi. Ylämuotissa on sellainen kitalakirauta joka aiheuttaa yökkimistä ihan varmasti vaikkei herkkä olisikaan. Eilen tehtiin minulle muotit näin eikä ylämuotin ottaminen alahampaisiin tarkoitetulla muotilla tuntunut oikeasti missään! Helppo nakki, muistelen vaan sitä kertaa kun lapsena otettiin oikomishoidossa muotit ja tuntui että tukehdun siihen yökkimiseen kun hammaslääkäri painoi muottia kitalakeen ja tuntui että yökkäys jäi ikäänkuin päälle... hyi näitä muistoja ajatellessa!!!
Olin itse teettämässä eilen muotit purentakiskoa varten. Oma tilanteeni on se, että kamalan hammaslääkäripelon vuoksi pitkän tauon jälkeen kävin poistattamassa viisaudenhampaita, yhden pahasti lohjenneen hampaan + muutama pieni paikkaus nukutuksessa. Toimenpide meni hyvin, oli täysin oikea ratkaisu ja paraneminen sujui myös hyvin kunnes: vasen leukanivelen rusahti ja välilevy pois paikaltaan. Tätä parantelin kuukauden päivät ja purentaani hiottiin. Kiskot piti silloin jo teettää, mutta vaivan loputtua se sitten jäi. Sitten sama kävi jälleen, mutta pahempana. Leuat rusahti ja tuntui, että purenta muuttui. Tästä seurauksena kaksi viikkoa kaikki vasemman puolen hampaat kipeytyivät ja särkee. Kipu paikallistuu kahteen takimmaisessa hampaaseen, joista toinen saattaa alkaa vihlomaan esim. kylmästä ilmavirtauksestakin. Lisäksi aivan kaikki kasvojen lihakset jumissa, yhtenä aamuna oli toinen puoli kasvoista puutunut ja leuat rutisee syödessä, haukotella ei uskalla ym. Useampi lääkäri hampaani tutki, on otettu röntgeniä ja ties mitä, mutta vika ei ole hampaissa. Nyt epäillään, että narskuttelu on ärsyttänyt kolmoishermoni, jonka vuoksi hampaat tuntuu kipeiltä ja välillä kieli ja kurkkukin on kipeä.
Kiskot saan viikon päästä eikä purentaani hiota nyt enempää ettei synny enempää vahinkoa. Kokeillaan kiskoja nyt ensin, josko se helpottaisi purennan aiheuttaman paineen hampaissa. Aikaa se tietysti vie ja paljon, joten nyt on vaan pakko kestää. Hammaslääkärini sanoi, ettei muista koska viimeksi olisi nähnyt yhtä pahaa tapausta. Purentalihasten hierojalla en enää edes saa käydä, toimenpide on niin raju ettei lihakseni sitä kestäisi. Menen voice massage fysioterapeutille kunhan nämä kivut hieman helpottaa. Se saattaa joillain auttaa myös narskutteluun.
Lisäksi olen menossa neurologille tuon kolmoishermovaivan vuoksi (suljetaan pois mm. ms-taudin mahdollisuus jne.). Ja psykologin juttusille keskustelemaan siitä, mikä tämän saattaisi aiheuttaa eli onko syy korvien välissä. Kiskothan eivät poista narskuttelua vaan helpottavat sen mukanaan tulleita oireita. Koskaan tämä ei parane jos ei syytä narskuttelulle löydy. Ja tilani on mennyt niin huonoksi, etten enää itse usko tämän parantuvan koskaan kokonaan. Kunha löytyisi jotain apuja ettei jatkuvasti särkisi niin kovaa!
Että tälläisen tarina minulla. Kaikki on siis vielä kesken, mutta eiköhän tämä pikkuhiljaa paremmaksi muutu. Siihen on pakko uskoa jotta selviää näistä hankalista päivistä kun kipu on heti aamusta lähtien kova! Tsemppiä muille vaivan kanssa painiskeleville.
Minulla on myös todella herkkä oksennusrefleksi. Minä olen myös narskuttanut hampaita ties kuinka kauan. Muutama vuosi sitten menin hoitoon. Purenta hoidettiin kuntoon. Hoitoa ennen ja sen jälkeen käytössä on ollut purentakisko. Minulta on otettu useita muotteja vuosien varrella, ja muottien ottaminen on epämiellyttävää, mutta se kyllä onnistuu. Olen kerran jopa oikeasti oksentanut kesken muottien ottamisen, mutta silti se onnistui! Tärkeintä on, että et joudu paniikkiin. Kerrot itsellesi, että kyllä se onnistuu ja on kohta ohi ja yrität pysyä rauhallisena. Itse kiskon sovittaminen ei ole ollenkaan paha juttu. Sitä ei tarvitse yhtään pelätä.
Kiskon saatuasi se voi tuntua aluksi epämiellyttävältä ja sen kanssa voi olla vaikea nukkua, mutta kannattaa ehdottomasti jatkaa sitkeästi sen käyttöä. Siihen tottumiseen menee jonkin aikaa, mutta sitten kun tottuu niin alkaa jo tuntua, että ei osaa edes nukkua ilman kiskoa.

Siitä on kyllä oikeasti apua.