kysymyksiä ssg:stä, piikeistä, inssistä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Popsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Popsy

Jäsen
03.07.2007
103
0
16
Viikon-parin päästä ens kierrossa edessä munatorvien tutkimus, ssg, jos ei nyt ihmettä tapahdu tässä kierrossa. Millainen toimenpide on odotettavissa? Kokemuksia? Lääkäri mainitsi, että saattaa sattua jos tukkeumia, hirvittää ja jännittää kamalasti jo etukäteen!
Jo torvet ok, sitten seuraavassa kierrossa piikitetään jotain hormoneja ja tehdään inssi? Noita piikkejäkään en pelkää niin kuin tuota ssg:tä.. :/
Mitä nuo piikit/hormonit ovat/tekevät, en vielä hokannut kysyä ja nyt mietityttää? Kypsytetäänkö niillä munasoluja, irrotetaanko vai mitä? Kokemuksia/apuja kovasti toivoisin teiltä, jotka jotain asiasta tiedätte =)

Kammottaa ja surettaa, että tällaisia asioita joutuu käymään läpi näinkin luonnollisen asian takia. Tiedän kyllä, että nämä vielä suht kevyitä hoitoja.. Vaikkakin tuntuu nyt, että oman pikku nyytin kaipuussa olen valmis menemään läpi minkä vaan jos se sen meille toisi. Lääkäri on ollut kyllä hyvin kannustava, ikäkään kun vielä ongelma, minä 26v., mies 29v., joten toivotaan parasta.

Mulle tehtiin myös tuo munatorvien aukiolotutkimus heti alkuun, kun lapsettomuutta alettiin tutkia. Mä otin Buranaa ennen toimenpidettä lääkärin ohjeiden mukaan, ja kyllä muakin pelotti. Olin kuullut, että joillakin se sattuu ihan hirveästi. Mutta toisaalta joillakin se ei tunnu missään. Ja ehkä enemmän vielä kuin kipua pelkäsin sitä mitä sieltä löytyy...No, mulla oli torvet auki. Jonkinverran se kyllä sattui, mutta ei mitenkään sietämättömästi. Vähän samalla lailla kun olis suht kovat menkkakivut. Mutta sehän ei mulla ainakaan kestänyt kauaa, kipeetä teki ehkä muutaman minuutin, ja heti helpottaa kun toimenpide on ohi. Muistaa vaan hengitellä. Mulla oli ihana lääkäri ja hoitsu, ne kokoajan kertoi mitä tapahtuu ja kyseli että kestänkö vielä. Mutta todella, avoimin mielin kannattaa mennä. Vähän se saattaa sattua, mutta kyllä sen kestää kun tietää että sen avulla saadaan tärkeää tietoa jatkon kannalta :)

Sitten noista hormoneista. Tarkoituksena on siis kypsyttää munarakkuloita, ja ultralla seurataan rakkuloiden kasvua. Sitten kun ne on tarpeeksi isoja niin voidaan pistää irrotuspiikki. Sen jälkeen tehdään se inssi. Mulla on yksi inssi takana ja se tehtiin Clomifenin avustuksella, eli pillereitä söin. Ne ei tehonnu toivotulla tavalla, joten nyt toiseen inssiin otettiin avuksi juuri nuo pistokset. Tällä hetkellä pistän vielä tuota rakkuloita kasvattavaa hormonia (Puregon), ja torstaina meen taas kontrolliultraan, jossa katsotaan milloin voisin pistää irrotuspiikin (Pregnyl). Toi irrotuspiikki on ilmeisesti aika usein juuri tuo Pregnyl, mutta noi muut lääkkeet vaihtelee. Riippuu siis omasta tilanteesta mitä se lääkäri määrää.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. Itse olin myös aika tietämätön kaikesta kun tutkimukset/hoidot alkoi, luonnollisesti, mutta nyt on tietämys aika lailla lisääntynyt. Tsemppiä vaan jatkoon sulle ja tulehan kertoilemaan sitten miten meni :) Mä ainakin olen saanut hirveästi tukea ja apua täältä, immeiset täällä on tosi mukavia :)

sini78 kertoikin jo aikalailla kaiken mitä halusit tietää. Halusin vain kertoa oman kokemukseni munatorvienaukiolotutkimuksesta. Elikkäs mulla ei tuntunut yhtikäs missään, olin ottanut muistaakseni jonkun buranan etukäteen, mutta en mitään vahvempaa. Mutta mulla olikin torvet auki, mitä hiukan epäiltiin sillä silloin jo arveltiin mulla olevan endoa(mikä todettiin myöhemmin laparoskopiassa). Tsemppiä, kyllä se hyvin sujuu :)

mulle kanssa tehtiin toi tssg. ja mun on kyllä nyt kerrottava että se sattui, ja paljon. olin ottanut burana 800mg ennen tutkimusta, mutta eipä tuntunut auttavan. torvien kerrottiin olevan tukossa kun mitään ei näkynyt menevän eteenpäin.
no hupsista keikkaa, odoteltiin kuukautisia alkaviksi tutkimuksen jälkeen, ei koskaan alkaneet kun oli vauva tuloillaan!! :D et ei ne ihan kamalan tukossa voineet olla, tai sitten ainakin huuhtoutui hyvin. :D

Minullakaan ei munanjohtimien aukiolotutkimus sattunut millään tavalla. Ei kannata etukäteen kauheasti pelätä, koska ei välttämättä ole mikään paha juttu. Taisipa kestää vain jonkun 5 min. Mulla munanjohtimet oli siis auki.

Yhteistyössä