Purentakiskosta kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Narskuttelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Narskuttelija

Vieras
Huomenna olen menossa hammaslääkäriin, jolloin tehdään muotti hampaista. Onko kokemuksia millainen toimenpide on? Mulla herkkä oksennusrefleksi ja ahdistun helposti, jos en voi puhumalla ilmaista vaikeaa olotilaa (joka ehkä huomenna on edessä). Entäs sitten purentakiskon sovitus suuhun? Se ois edessä viikon päästä. :/

Mulla erittäin herkkä yökkäys-refleksi, oli tuskaa olla se mömmö suussa ja aika hartaasti välillä yökkäilin mutta saatiin tehtyä.

Sovittaminen ei yökkäytä mutta muuten se on aika työläs, yrittää pitää leuat rentona kun toinen niitä vääntelee ja kääntelee.

Meidän ekaluokkalaisella on todella herkässä oksennusrefleksi ja muottien teko oli melkoista ponnistelua, mutta...kun poika rauhoittui kuuntelemaan suuhygienistin ohjeita, niin homma onnistui hyvin. ELi - yirtä parhaas mukaan rentoutua ja rauhoittua ja - keskity täysin nenän kautta hengittämiseen :).

Kyllä se hyvin menee :).

Meidän ekaluokkalaisella on todella herkässä oksennusrefleksi ja muottien teko oli melkoista ponnistelua, mutta...kun poika rauhoittui kuuntelemaan suuhygienistin ohjeita, niin homma onnistui hyvin. ELi - yirtä parhaas mukaan rentoutua ja rauhoittua ja - keskity täysin nenän kautta hengittämiseen :).

Kyllä se hyvin menee :).

:O - herttinen mitä typoja :D!

...eli - "yritä parhaasi mukaan rentoutua..."...:)

Kiitos vastauksista. Pelottaa vaan niin perkeleesti, että ajan peruminen tuntuu hetki hetkeltä paremmalta ajatukselta... Entä jos nenä on tukossa? Entä jos yskittää kauheasti? Apua!

[QUOTE="aapee";25730553]Kiitos vastauksista. Pelottaa vaan niin perkeleesti, että ajan peruminen tuntuu hetki hetkeltä paremmalta ajatukselta... Entä jos nenä on tukossa? Entä jos yskittää kauheasti? Apua![/QUOTE]

ja muotithan tehdään myös alhaalta vaikka se kisko tulee vain ylös, se oli mulle pahin järkytys.

Ei mulla ollut vaikeuksia sen töhnän kanssa. Ei sitä metallimuottia työnnetty nieluun, vaan hampaiden ympärille. Inhottvimmalta tuntuu kun se jähmettynyt tököttimuotti otettiin pois. Tuntui siltä, että siinä lähtee omat hampaaton mukana ;)Kl

Muistaakseni suun kautta voi kyllä hengittää jos nenä on tukossa, eikä se muotin ottaminen kestä niin kamalan pitkään. Yllätyin hammaslääkärissä kun se oliki nopeampaa mitä muistelin ala-asteajoilta. Tokihan se tuntuu vähän inhottavalta, mutta siitä on tosi paljon hyötyä. Narskuttaminen kumminki tekee niin paljon haittaa hampaille ja pään lihaksille, että muutaman sekunnin kestää muotti suussa.

Purentakiskon sovitus suuhun ei oo paha juttu. Siinä vaan asetetaan kiskot muutaman kerran suuhun, purraan hampaita yhteen ja hl kattoo onko kisko jostain tiukka tai jotain ja hioo sitä sopivammaksi jos sille on tarvetta.

Ne on nopeita juttuja, älä stressaa! Sinua varmaan kaduttaa enemmän jos jätät menemättä sinne hammaslääkäriin.

Pakko kai se on mennä. Narskutan hampaita tosi kovasti öisin. Miehellä vituttaa ja iteki herään usein narskuttamiseeni. Leuat on kans tosi kipeät. Pelottaa vaan niin kovasti :(

[QUOTE="aapee";25730637]Pakko kai se on mennä. Narskutan hampaita tosi kovasti öisin. Miehellä vituttaa ja iteki herään usein narskuttamiseeni. Leuat on kans tosi kipeät. Pelottaa vaan niin kovasti :([/QUOTE]

Onko sulla jo oireita narskutuksesta? Päänsärkyä? Niskakipua? Hammaskipua? Jos on, niin huomaat kyllä nopeasti miten kiskot auttaa ja jos ei oo, niin niitä ei pääse syntymäänkään. :) Oon myös ite tosi kova bruksaamaan ja parin kuukauden päästä oon menossa leikkaukseen hoidattamaan purentavian pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25730742:
Onko sulla jo oireita narskutuksesta? Päänsärkyä? Niskakipua? Hammaskipua? Jos on, niin huomaat kyllä nopeasti miten kiskot auttaa ja jos ei oo, niin niitä ei pääse syntymäänkään. :) Oon myös ite tosi kova bruksaamaan ja parin kuukauden päästä oon menossa leikkaukseen hoidattamaan purentavian pois.

Olen narskuttanu ihan pienestä asti, nyt oon 30v. Päänsärkyä on, leuat kipeät. Hereilläki ollessa huomaan purevani hampaat tiukasti yhteen. 2 vuotta sitten oikea puoli leuasta oli niin kipeä, että sen puolen hampaita piti hioa matalemmiksi. Yritän tsempata itteäni, selviän kyllä fyysisesti hengissä, psyykkisestä puolesta en tiiä. :/

[QUOTE="aapee";25730930]Olen narskuttanu ihan pienestä asti, nyt oon 30v. Päänsärkyä on, leuat kipeät. Hereilläki ollessa huomaan purevani hampaat tiukasti yhteen. 2 vuotta sitten oikea puoli leuasta oli niin kipeä, että sen puolen hampaita piti hioa matalemmiksi. Yritän tsempata itteäni, selviän kyllä fyysisesti hengissä, psyykkisestä puolesta en tiiä. :/[/QUOTE]

Se helpottaa varmasti paljon! Ja selviät hengissä. Eikö sulle ole aiemmin annettu kiskoja?

Kiskon sovitus on siinä se kaikista ikävin vaihe.
Järkytyin kun hammashoitaja törkkäsi sen kiskon suuhun, kun se kiristi ja puristi ihan joka puolelta.
Säätämiseen meni tavallista pitempi aika, kun teknikko oli valmistanut kiskon jotenkin poikkeuksellisen naftiksi.

Myöhemmällä käynnillä, kun kisko oli saatu lopulliseen kuosiin, hammashoitaja naureskelikin, että "olisitpa nähnyt ilmees!"

Minulla on myös todella herkkä oksennusrefleksi. Minä olen myös narskuttanut hampaita ties kuinka kauan. Muutama vuosi sitten menin hoitoon. Purenta hoidettiin kuntoon. Hoitoa ennen ja sen jälkeen käytössä on ollut purentakisko. Minulta on otettu useita muotteja vuosien varrella, ja muottien ottaminen on epämiellyttävää, mutta se kyllä onnistuu. Olen kerran jopa oikeasti oksentanut kesken muottien ottamisen, mutta silti se onnistui! Tärkeintä on, että et joudu paniikkiin. Kerrot itsellesi, että kyllä se onnistuu ja on kohta ohi ja yrität pysyä rauhallisena. Itse kiskon sovittaminen ei ole ollenkaan paha juttu. Sitä ei tarvitse yhtään pelätä.

Kiskon saatuasi se voi tuntua aluksi epämiellyttävältä ja sen kanssa voi olla vaikea nukkua, mutta kannattaa ehdottomasti jatkaa sitkeästi sen käyttöä. Siihen tottumiseen menee jonkin aikaa, mutta sitten kun tottuu niin alkaa jo tuntua, että ei osaa edes nukkua ilman kiskoa. :) Siitä on kyllä oikeasti apua.

Kuinka tiukkoja teidän kiskot on? Mun kisko on aika napakka ja oon miettinyt, että onkohan se jopa liian napakka... Ei lähde ihan tuosta noin vaan irti. MIstä sen tietää, onko liian pieni? Sitä kyllä jo kerran on hiottu, kun teknikko teki aluksi ihan liian pienen.

Kuinka tiukkoja teidän kiskot on? Mun kisko on aika napakka ja oon miettinyt, että onkohan se jopa liian napakka... Ei lähde ihan tuosta noin vaan irti. MIstä sen tietää, onko liian pieni? Sitä kyllä jo kerran on hiottu, kun teknikko teki aluksi ihan liian pienen.

Minun kiskoni on kyllä aika napakka, ja niin sen pitää ollakin, että se ei lähde yöllä irti itsestään. Minun pitää irrottaa se niin, että otan molemmilta puolilta kiinni ja napsautan irti. Minulla on ollut tämä kisko nyt muutaman kuukauden. Aluksi se oli vielä tiukempi, mutta tuntuu nyt aika hyvältä. Vanha kiskoni lähti edestä alas vetämällä, ja se oli liian löysä. Jos kuitenkin tuntuu, että se ei ole ihan sopiva niin kannattaa näyttää sitä omalle hammaslääkärille ja varmistaa, että se on ok.

Mulla on aika tiukka yhden hampaan kohdalta, sen kanssa olikin aika paljon ongelmia. Se otti niin tiukkaan kiinni, että jouduin aina nitkuttelemaan kiskot irti jos halusin ne ottaa pois suusta ja se kai ärsytti hammasta, aloin saada pahoja kipukohtauksia sen hampaan kohdalla ja lopulta se juurihoidettiin. Sanoin siitä myöhemmin hammaslääkärissä ja hl sanoi, että kisko tosiaan on tiukka hampaan kohdalta ja hioi sitä vähän väljemmäksi.
Nyt mulla on vieläkin sen hampaan ja kiskon kanssa ongelmia, mutta se on ihan siedettävää. Muutenkin joudun hommaamaan parin kuukauden päästä uudet kiskot kun meen leukaleikkaukseen.

Muuten nuo on kyllä tosi sopivat ja hyvät suussa, ei valittamista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25731185:
Mulla on aika tiukka yhden hampaan kohdalta, sen kanssa olikin aika paljon ongelmia. Se otti niin tiukkaan kiinni, että jouduin aina nitkuttelemaan kiskot irti jos halusin ne ottaa pois suusta ja se kai ärsytti hammasta, aloin saada pahoja kipukohtauksia sen hampaan kohdalla ja lopulta se juurihoidettiin. Sanoin siitä myöhemmin hammaslääkärissä ja hl sanoi, että kisko tosiaan on tiukka hampaan kohdalta ja hioi sitä vähän väljemmäksi.
Nyt mulla on vieläkin sen hampaan ja kiskon kanssa ongelmia, mutta se on ihan siedettävää. Muutenkin joudun hommaamaan parin kuukauden päästä uudet kiskot kun meen leukaleikkaukseen.

Muuten nuo on kyllä tosi sopivat ja hyvät suussa, ei valittamista. :)

Millaiseen leikkaukseen olet menossa jos saan kysyä? Minulta on myös leikattu leuka purentavirheen vuoksi.

Kiskon teettäminen kannattaa, se vähentää paljon leukasärkyjä. Minulla on ollut kisko käytössä kolme vuotta ja joka ainoa yö sen laitan. Kerran unohdin ottaa sen mukaan 3 päivän reissulle ja leukasärkyä tuli heti.

Tsemppiä hammaslääkäriin, palkinto on hyvä kun suuvaivat vähenevät!

Selvisin! :) Ei ollu ollenkaan paha juttu. Vähän ahisti ku ylähampaista tehtiin muotti, mutta ei yhtään niin pahasti ku etukäteen kuvittelin. Ens viikolla sit kiskon sovitukseen.. Kiitos kaikille kokemusten kertomisesta!

[QUOTE="aapee";25735054]Selvisin! :) Ei ollu ollenkaan paha juttu. Vähän ahisti ku ylähampaista tehtiin muotti, mutta ei yhtään niin pahasti ku etukäteen kuvittelin. Ens viikolla sit kiskon sovitukseen.. Kiitos kaikille kokemusten kertomisesta![/QUOTE]

Mahtavaa! Tosi hyvä juttu! :flower:

Mä sain semmoset yöpurentakiskot. En ole mikään yökkääjä,mutta helposti se muotti otettiin hampaista ja hyvät kiskot sain. Se onkin sitten toinen asia miten ne pysyy suussa. Mulla joku ottaa ne pois suusta ja laittaa jemmaan ja välillä yrittää tunkea niitä miehen suuhun.:eek::x

Hyvin se tulee menemään. Ensi alkuun on vähän omituista mennä nukkumaan kisko suussa mutta sitten siihen tottuu niin, että tuntuu jotain puuttuvan jos jostakin syystä on menossa nukkumaan ilman kiskoa. : )

Toivotaan näin :) Viime aikoina ollu kova stressi ja sen takia oon narskuttanu normaalia enemmän hampaita. Leuat on aamuisin tosi kipeät ja monesti vielä pitkälle päivään asti :/

Yhteistyössä