puran nyt tänne ajatukseni... parhaasta ystävästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uniharmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uniharmaana

Vieras
henkisesti minua on vaivannut parhaan ystäväni käyttätyminen, en tiedä olenko vaan ollut sokea hänen kanssaan vai mistä kenkä puristaa.
Ystäväni on kiltti ja hyväsydämminen, käytökseltään kuin "enkeli", iloitsee puolestani jos minulle tapahtuu jotain hyvää ja on kaikinpuolin luotettava.

Mieheni on kumminkin kokoajan sanonut, että tämä on ystävä on todella kateellista tyyppiä ja joissain asioissa todella lapsellinen...

Meidän elämä ei ole kadehdittavaa miltään kantilta, ihan normaali perhe ollaan, asutaan vuokralla ja rahat riittää just elämiseen. Ei pröystäillä millään, mitenkään...

Mun ystävä meni naimisiin, ostivat kivan ok-talon ja kulkevat molemmat nyt töissä, eivät kuulemma ikinä edes riitele. Ja jos jompikumpi suuttuu, niin ovat sitten vain hiljaa...

Minä ja mies väitellään aika usein, mutta se ei ole meille mitenkään vakavaa. Jotain leikkikinastelua, kumpi nyt tekee jotain tai vastaavaa.
Ystävälleni tuo on jollain lailla järkytys ja usein sanoo, että me riidellään kuulemma paljon ja kinastellaan "ei me vaan riidellä ikinä".

Nyt olenkin sitten huomannut, että ystäväni salaa vertaa meidän parisuhdetta heidän omaansa, lapsia, autoja, oikeastaan ihan kaikkea. Me oltaisiin haluttu kolmas lapsi, mutta yhden keskenmenon ja yhden kohdun ulkoisen kokemuksen jälkeen laitettiin koko homma jäihin ja nautitaan nyt ihan noista kahdesta jo saadusta lapsesta.
Ystävällenihän tuli myös kamala kuume "hankkia kolmas", mutta noiden minun kokemusten jälkeen hän myös lopetti vähäksi aikaa haaveilut... Ystäväni mies ei halua missään nimessä kolmatta, mutta ystäväni salaa toivoo tulevansa raskaaksi vahingossa ja toivoo sitä ihan tosissaan, miehensä tietämättä.
Kun minulla alkoi vauvahaaveet kolmannesta, ystäväni hoki kokoajan, että mieti nyt miten raskasta, kyllä meillä ainakin lapset jää tuohon kahteen ja ei kyllä todellakaan enää haaveilla kolmannesta, tarpeeksi raskasta kahden kanssa...

Samaa koen työasioiden kanssa, vaikka mies ei tee vakituisesti töitä ja minä olen vielä kotiäitinä... Niin ystäväni siitäkin yrittää saada minulle huonoa omaatuntoa. Minä en ole millään tavalla kateellinen ystävälleni siitä, että hän kiikuttaa 1,5v ja 3vuotiaan hoitoon joka aamu ennen kuutta, hakee ne pois kolmen-4aikoihin. Mies tekee melkein 12tuntisia päiviä ja on usein lauantaisinkin töissä :O Mitä kadehdittavaa tuossa pitäisi olla, että kaikki aika menee töissä, kun pienet lapset on jonkun muun hoivissa? Me pärjätään näin vallan mainiosti. Itse olen työnarkomaani perheen lapsi, se kokemus riitti minulle todella hyvin, kun sai juhannuksenakin odottaa puolille yöhön asti että näki isäänsä ekan kerran päivässä... Minun kanssa leikittiin vähän ja aina oli kiire, minä en sellaista halua mun perheeseen. Ehkä sitten kun lapset isompia, mutta ne on hetken pieniä, mutta töitä saa kyllä painaa yli 60vuotiaaksi jos haluaa.
Eikä kyllä tuo perhe tunnu olevan sen rikkaampi, vaikka äiti lähtikin töihin... Se sanonta pitää kyllä aika hyvin paikkaansa, mitä suuremmat tulot sitä suuremmat on menot.

Pääpointti on siinä, että tajusin itsekin että mun kaveri on jotenkin kateellinen mulle ja meille. VAIKKA EI OLE MITÄÄN KADEHDITTAVAA :O
Ja se ärsyttää, kun selkeästi ei heilläkään niin ruusuista ole mitä ystävä antaa ymmärtää, mut miksi hän ei puhu tuosta parhaalle ystävälleen?? Monesti se tekopyhyys paistaa lävitse, mä haluaisin auttaa ja jutella mun ystävän kanssa mikä hänen sydäntä painaa, mutta ei se vaan voi kakistaa sitä ulos.
Välillä olen siitä huolestunut, että kuinka jotkut oikeasti jaksavat niellä sen kiukun, vihan ja kaiken ihan vaan sen varjolla etteivät uskalla näyttää tunteitaan, edes parisuhteessa :O
en vaan halua, että mun ystävä kaatuu omiin sanoihinsa, koska näen paljonkin epäkohtia, mitä ei ehkä ystäväni huomaa...

en tiedä ymmärtääkö edes kukaan tästä mitään, mutta oli pakko avautua jotenkin tästä jonnekin...

Ehkä sun kaveri on sulle kateellinen siitä että sä oot tyytyväinen omaan elämääsi, et haikaile kuuta taivaalta ja kuulostat tasapainoiselta. ystäväsi kuulostaa taas epävarmalta.

ja mä ihmettelen, kun itse olen elänyt paljon epätasapainoisempaa elämää ja joutunut käymään henkisesti paljon elämänkoulua... sen olen oppinut, että onnellisuus, tasapaino ja kaikki tulee muualta kuin rahan kautta, eikä sen kautta että yrittäisi havitella sellaista minkälaista muilla on. ja että on just oma itsensä, tilanteessa kuin tilanteessa, ei vaadi liikoja vaan just omien voimien mukaan kun etenee niin hyvä tulee... :)

Periaatteessa sun tekstistä voi lukea läpi juuri sitä mitä sanot, mutta aika paljon kirjoitat myös työasioista selittelemällä miten sä et ole kateellinen hänelle. Jos tosiaan ajattelet että "VAIKKA EI OLE MITÄÄN KADEHDITTAVAA ", niin et sinäkään kovin tyytyväinen taida olla elämääsi.

Uskoakseni ihmiset jotka uskovat muiden kadehtivan heitä, ovat niitä jotka eniten kadehtivat. Voit toki olla poikkeus, mutta mieti ensin omia motiivejhasi ja sen jälkeen juttele asiasta suoraan ystäväsi kanssa.

Periaatteessa sun tekstistä voi lukea läpi juuri sitä mitä sanot, mutta aika paljon kirjoitat myös työasioista selittelemällä miten sä et ole kateellinen hänelle. Jos tosiaan ajattelet että "VAIKKA EI OLE MITÄÄN KADEHDITTAVAA ", niin et sinäkään kovin tyytyväinen taida olla elämääsi.

Uskoakseni ihmiset jotka uskovat muiden kadehtivan heitä, ovat niitä jotka eniten kadehtivat. Voit toki olla poikkeus, mutta mieti ensin omia motiivejhasi ja sen jälkeen juttele asiasta suoraan ystäväsi kanssa.

minä en ole edes ajatellut että ystäväni olisi kateellinen, mutta kun mies siitä sanoi että ystävästäni vaan huomaa sen, niin aloin kiinnittämään siihen huomiota... Mä sitten varmaan kuulun niihin harvoihin ihmisiin, jotka ei osaa olla kateellisia, ei siinä ole mitään ideaa koska itse me omat valinnat tehdään tässä elämässä ja se on ihan itsestä kiinni haluaako menestyä tässä maailmassa vai ei, ei siihen toisten kadehtiminen auta pätkääkään. Ja mä oikeasti kauhistelen tuota ystäväni perheen työmäärää, ihan oikeasti vähemmälläkin pärjäisi...
Ja mieti nyt järjellä, siksi sanon ettei meissä ole kadehdittavaa koska ystävällänihän menee periaatteessa paljon paremmin kuin meillä, ainakin rahallisesti. Mä olen paljon pohtinut sitä mistä kateus tulee ja se että raha ei tee näköjään onnelliseksi. Monessa muussakin tapauksessa olen huomannut, että rikas kadehtii itseään paljon köyhempää, MIKSI??

Onko sulla kaikki ihan ok?

Kiitos kysymästä, siinähän se. Ikävä Katea varmasti ikuisesti, ja se kysymys miksi hän halusi minua suojella..ei kertonut kuolevansa yksin vaan vauvansa kanssa. Terapiaan lähtö on kohta. Olin ensin ihan että tottakai iltakuudeltakin sopii mutta olen kyllä aika poikki...

muoks. siis kertoi minulle että taistelu on hävitty, muut tiesivät että vauvansa menee mukana. Traumaattiseksi tän jutun teki siis lääkäreiden moka, antoivat terveen paperit ja sitten kunto kuitenkin heikkeni niin hemmetin pian..

Viimeksi muokattu:
minä en ole edes ajatellut että ystäväni olisi kateellinen, mutta kun mies siitä sanoi että ystävästäni vaan huomaa sen, niin aloin kiinnittämään siihen huomiota... Mä sitten varmaan kuulun niihin harvoihin ihmisiin, jotka ei osaa olla kateellisia, ei siinä ole mitään ideaa koska itse me omat valinnat tehdään tässä elämässä ja se on ihan itsestä kiinni haluaako menestyä tässä maailmassa vai ei, ei siihen toisten kadehtiminen auta pätkääkään. Ja mä oikeasti kauhistelen tuota ystäväni perheen työmäärää, ihan oikeasti vähemmälläkin pärjäisi...
Ja mieti nyt järjellä, siksi sanon ettei meissä ole kadehdittavaa koska ystävällänihän menee periaatteessa paljon paremmin kuin meillä, ainakin rahallisesti. Mä olen paljon pohtinut sitä mistä kateus tulee ja se että raha ei tee näköjään onnelliseksi. Monessa muussakin tapauksessa olen huomannut, että rikas kadehtii itseään paljon köyhempää, MIKSI??

Hei, mä ymmärrän sinua! Olen itse kokenut samaa. Ja voin sanoa että kateellinen ystävä ei ole ystävä. Hän ei nimittäin osaa kokea onnea sinun puolestasi, vaikka ehkä esittäisikin niin. Ja tuo matkimisjuttu todistaa sen, että hänen itsetuntonsa ei ole ihan kunnossa, eli ehkä ihailee ja kadehtii sinua, koska olet sinut elämäsi kanssa. Ja yrittää matkimisella saavuttaa jonkinlaista onnea itselleen. Kateellinen ystävä voi olla todella pirullinen sitten kun on kovat paikat, eli jos teet jotain väärää tai sanot jotain mistä hän suuttu, saattaa hän haluta "tuhota"sinun onnesi, eli saattaa puhua paljon pahaa selkäsi takana, tai saattaa salaa toivoa että avioliittosi hajoaa tms, tai saattaisi tehdä jotain jopa vahingollista esim urasi tai miehesi suhteen.Surullista, mutta tällaisia ihmisiä todella on. Jotkut vaan kadehtivat vahvoja ihmisiä, ja sinä vaikutat vahvalta, tyytyväiseltä omiin valintoihin. Ja rahahan ei sitä onnea tuo, moni unelmoi tietynlaisesta vapaudesta rahaan, ja kun toiset pärjäävät vähemmälläkin työnteolla ja rahalla, SEKIN aiheuttaa kateutta. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?

NIin, ja kateellinen kyllä keksii niitä kateuden syitä. Hän saattaa olla kateellinen, koska olet kotiäiti. Koska et ole joutunut viemään lapsia hoitoon. Koska jaksat ja haluat hoitaa lapsiasi itse. Ehkä lapsesi ovat "helpompia" tapauksia kuin hänen lapsensa. Ehkä puet lapsesi hänen mielestään paremmin kuin hän. Ehkä miehesi on komeampi kuin hänen miehensä. Ehkä elämäntapasi on kateutta herättävä, ehkä hän haluaisi olla tyytyväinen elämäänsä mutta ei ole....Syitä voi olla monia miksi hän kadehtii sinua. Mutta kannattaa olla varovainen, ettei kateus mene liian pitkälle. Ehkä kannattaa kertoa hänelle, että elämäsi ei ole helppoa, ja sinullakin on vaikeaa välillä . Niin häne hetkeksi unohtaisi kateuden. Tosin, jos hän on täysin jumissa omassa kateudessaan, ei häntä kiinnosta sinun surusi, hän haluaisi vaan olla kaikessa parempi kuin sinä. Ja tekee tahallaan sinulle pahan mielen sanomisillaan ja pienillä kommenteillaan. Hän loukkaa sinua tahallaan, ja saa siitä pientä iloa itselleen että onnistuu loukkaamaan sinua, jotain ylemmyyden tuntoa.

Ottaisin hieman etäisyyttä häneen. Ole ystävällinen ja pidä yhteyttä, mutta älä päästä liian lähelle, äläkä avaudu tärkeistä asioista hänelle.

mulla tuli ekana mieleen, että minkälainen mies sulla oikeen mahtaa olla, kun parhaasta ystävästäsi puhuu tuohon tyyliin. Ei mun mies koskaan siis koskaan kommentoi mun ystäviä tuollailla. Itse asiassa tulee mieleen,että onko sun mies kateellinen? haukkuu ystävääsi lapselliseksi jne. useinhan ihmiset jotka arvostelevat toisia tuollaiseen negatiiviseen sävyyn peittävät sillä vain omaa kateuttaan. (onhan niillä tosiaan omakotitalo..mutta tärkein huomiohan tässä nyt on se, etteivät he kuitenkaan OSANNEET sitä itse rakentaa..jne)

Mistä sinä tiedät meneekö heillä paremmin taloudellisesti kuin teillä? Entäs jos onkin velkaa reilummasti ja tulot hupenee niihin?

Jotenkin nyt jäi kuitenkin sellainen kuva jutustasi että ette oikeasti edes ole mitään parhaita ystäviä. Kummankaan taholta. Jos olisitte niin mikset ottaisi puheeksi asiaa ystäväsi kanssa ja selvittäisi tilannetta?

Kiitos kysymästä, siinähän se. Ikävä Katea varmasti ikuisesti, ja se kysymys miksi hän halusi minua suojella..ei kertonut kuolevansa yksin vaan vauvansa kanssa. Terapiaan lähtö on kohta. Olin ensin ihan että tottakai iltakuudeltakin sopii mutta olen kyllä aika poikki...

muoks. siis kertoi minulle että taistelu on hävitty, muut tiesivät että vauvansa menee mukana. Traumaattiseksi tän jutun teki siis lääkäreiden moka, antoivat terveen paperit ja sitten kunto kuitenkin heikkeni niin hemmetin pian..

Anteeksi, olet minulle ihan vieras ihminen enkä palstaa kovin ahkerasti seuraa, mutta jäi nyt vähän ihmetyttämään että mistä sinun viesteissäsi on kyse? Kun ei oikein aukea.

No, hän on varmaan jollain tavalla tyytymätön omaan elämäänsä.
Silloin on aika inhimillistä kadehtia sellaista joka on tyytyväinen ja onnellinen omassa elämässään.
Olen minäkin jollain tasolla kateellinen niille jotka ovat terveitä, kun en itse ole. Onneksi en kuitenkaan niin paljon, että se häiritsisi. :)

Tyytymättömyys aiheuttaa kateutta. Ota asia rohkeasti puheeksi, jos haluat että välinne säilyvät.
Sanot suoraan, että et pidä siitä että hän vertailee kaikkea. Kysyt onko hän onnellinen, onko jotain mistä hän haluaisi puhua?

"vieras nainen", osuit naulankantaan siinä mitä tunnen...

ja kun ystävä sanoo, että heillä on kaikki aivan mahtavasti, eikä ikinä valita mistään... Ei mun mies yleensä arvostele mun ystäviä, mutta hän jotenkin tunnistaa tietynlaiset ihmiset ihan nopeasti vilkasemalla ja on kyllä valitettavasti ollut todella monta kertaa oikeassa. Minä taas oon sellanen hieman hömelö luonteeltani, en tajua kaikkea "kavaluutta" ihmisistä joista taas mies sanoo, että ihan selvä homma. Mies kai jotenkin haluaa suojella mua ja varottaa, kun en kaikkea välttämättä tajua ottaa huomioon...
Ystäväni siis antaa ymmärtää että kaikki on mahtavasti, mutta joskus lipsauttaa jotakin mistä voi päätellä, ettei kaikki taidakaan olla niin hyvin kuin on. Ystäväni on ehkä hieman sellainen alistuva persoona, tekee mitä vain miehensäkin eteen että kaikki olisi hyvin ja antaa muiden ymmärtää että kaikki on mainiosti... Mutta on kyllä sitten paljastanut vähän kuin vahingossa luurankoja kaapista ja meni taannoin ihan paniikkiin, kun varmaan ensimmäistä kertaa ukko mökötti sille, mutta eivät ratko asioita puhumalla ilmeisesti... en minä tiedä, nyt menee ihan jo asian vierestä.

minua ärsyttää se, että miks mun hyvän kaverin pitää antaa kuva että kaikki on mainiosti ja miksi ei voisi siitä puhua vaikka minun kanssa, jos jokin painaa... kun selkeästi joskus ystävän mieltä painaa asiat, mutta sanoo ettei tässä mitään ongelmaa ole...
Minä tukahtuisin hänen tilanteessaan :D kun tiedän että jos hän ei minun kanssa puhu, niin ei puhu kyllä kenenkään muunkaan...

dddd- liittyessäni esittelin itseni aika pitkästi. Onko sinulla mustaa tunnusta? :) Ymmärrän että saattoi tuntua vähän ufolta jos et minun taustastani mitään tiennyt. Tämä on kuitenkin toisen ihmisen ketju, ap:lle pahoittelut.

Yhteistyössä