pupuista kysyttävää

saatiin 2 hermeliinikania uros ja naaras. ovat entisessä paikassa olleet sylissä.ovat olleet meillä nyt 4 päivää ja ollaan niitä silitelty ja annettu haistella. ovat arkoja( toinen enemmän).
olisko vinkkejä miten saadaan ne tottumaan meihin niin etteivät lähde karkuun kun niitä ollaan hetken silitetty vaan saadaan ne tottumaan meihin?
kiitos jo etukäteen!
 
häkkyrä
Kani vaatii aikaa tottuakseen ja kesyyntyäkseen. Yksilöstä riippuen pitkänkin aikaa. Ja tästä huolimatta kaikista kaneista ei saa sylikania, vaikka kuinka yrittäisi. Luonteissa on eroja. Toiset ovat sylikanityyppiä, tykkäävät rapsutuksista, sylissä olosta ym. Toiset ovat hiukan oman tiensä kulkijoita, tulevat mahdollisesti tönäisemään kun SAA silittää ;)

Kani jonka sain 12-vuotiaana, oli tuollainen sylikani, pysyi pihassakin vapaana. Aikaa kesytykseen kyllä meni n. puoli vuotta, koska oli eläinkaupasta ostettu 6kk ikäisenä ja saanut silloin ilmeisen niukasti kontakteja ihmisiin. Mutta sitkeästi "kesytin" kania ja siitä tuli ns. elämäni kani, toista samanlaista en tule koskaan saamaan.

Tämä nykyinen riiviö on taas tuollainen omissa oloissaan enemmän viihtyvä yksilö. Hyppää itse syliin kun haluaa rapsutuksia, tai tulee tökkimään kuonolla jalkaani "että nyt MINÄ haluan että MINUA rapsutetaan". Samaten kun kyllästyy, niin lähtee pois. Sellainen kiusanhenki, jäynänkeksijä. Pitää meillä jopa koirat kurissa ;)

Mutta siis kärsivällisyyttä ja aikaa nuo pupuset tarvitsevat. Rauhallisesti ja varmoin ottein käsittelette, niin alkavat varmasti kesyyntyä.

Ai niin, onhan poikakani leikattu?
 

Yhteistyössä