Puoluekannasta riippumatta: mitä tekisit luonnon hyväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 825
19 181
113
Mä oon jotenki iloinen siitä, jos kokkarit pitää kiinni hiilineutraaliudesta. Miksi?
Koska jos elinkeinoelämän tyypit ja tehdaspamput siitä kiinnostuu, niin sillä voi olla tervehdyttävä vaikutus. Toki siinä voi ilmetä isojen firmojen imagoposeerausta eikä oikeita tekoja, mutta oikeasti näistä on vähennettävä: kivihiili, lentoliikenne, rahtilaivat. Ne on ne 3 pahista, maatalouden päästöt tulee vasta niiden jälkeen.

Mä alan innostua. Olen vähentänyt rutkasti henkkamaukkaa ja käytän vaatteet loppuun asti. En lennä lentokoneella enää kuin max 1 x 3-5 v. Ostan yhä enemmän luomua (no liha ei oo luomua vielä). Ateriakoot on pienemmät. Kasvatan kasvimaata.
Ei kovin kummoista, mutta suunta mulla alkaa olla selvä.

Lisää aurinkovoimaa, kasvihuoneita, lähiruokaa, vaatimattomuutta! Siihen kun lyö nykytekniikan kaveriks niin hyvä tulee.

• Tykkää
Reactions: m1es
Omitaan vihreä aate pois pöhnäisiltä ja liberaaleilta vihreiltä ja aletaan elää kaikki vaatimattomammin.

Ois hienoa kun lasten muovikrääsä alkais olla laast siison, vaatteet tehtäisiin kotimaassa ja ne ois kestäviä jne.

Mä oon jotenki iloinen siitä, jos kokkarit pitää kiinni hiilineutraaliudesta. Miksi?
Koska jos elinkeinoelämän tyypit ja tehdaspamput siitä kiinnostuu, niin sillä voi olla tervehdyttävä vaikutus.
Vähän sä osaat olla lapsellinen.
Ei elinkeinoelämä ole kiinnostunut itse hiilineutraalisuudesta, vaan sen tuomista mahdollisuuksista tehdö rahaa. Vihreä siirtymä tarkoittaa rahan siirtämistä kuluttajan taskusta yrityksille.

Vähän sä osaat olla lapsellinen.
Ei elinkeinoelämä ole kiinnostunut itse hiilineutraalisuudesta, vaan sen tuomista mahdollisuuksista tehdö rahaa. Vihreä siirtymä tarkoittaa rahan siirtämistä kuluttajan taskusta yrityksille.
No mitä sitte, jos se oikeesti hyödyttää luontoa?

Siis _jos_. Pitää olla tosi tarkkana ettei joku "ilmastotoimi" vaan enemmän pilaa luontoa, kuten sähköautojen akkuteollisuus.

Tuulivoimaloiden takia joudutaan tekemään sata metriä leveitä ja satoja kilometrejä pitkiä avohakkuita. Hyötyykö luonto moisesta?
Hyvä kysymys. Sisämaassa tuulituotanto muutenkaan ei oo aina kovin järkevää, kun ei täällä tuule. Ja lintukannat voi kärsiä.

Mutta isoimpia ilmastotekoja on lopettaa Kiinan ja Intian kivihiiliteollisuuden tukeminen.

• Tykkää
Reactions: KalaMies
Jätä kaikki Kiinassa ja Intiassa valmistettu ostamatta. Onnistuuko?
Onnistuuko sulta (siis miks aina vakkareilta tivataan, no entäs harmailijoiden elämäntavat?)?

Vaikeeta on. Onneks en oo joutunu pitkään aikaan ostamaan uutta elektroniikkaa.

Mutta haluaisin joskus yhteiskunnassa vertailun: miten tehokkaita on vihreiden vs. oikeiston ilmastotoimet? Osaako vihreät sen paremmin?

Veikkaan että vihreillä on myös sellaista "Suomi paha, muut maat hyvä"-ajattelua, eli Suomi ei osaa niiden mielestä hoitaa metsiä oikein jne.

Koska jos elinkeinoelämän tyypit ja tehdaspamput siitä kiinnostuu, niin sillä voi olla tervehdyttävä vaikutus. Toki siinä voi ilmetä isojen firmojen imagoposeerausta eikä oikeita tekoja, mutta oikeasti näistä on vähennettävä: kivihiili, lentoliikenne, rahtilaivat. Ne on ne 3 pahista, maatalouden päästöt tulee vasta niiden jälkeen.

Mä alan innostua. Olen vähentänyt rutkasti henkkamaukkaa ja käytän vaatteet loppuun asti. En lennä lentokoneella enää kuin max 1 x 3-5 v. Ostan yhä enemmän luomua (no liha ei oo luomua vielä). Ateriakoot on pienemmät. Kasvatan kasvimaata.

Lisää aurinkovoimaa, kasvihuoneita, lähiruokaa, vaatimattomuutta! Siihen kun lyö nykytekniikan kaveriks niin hyvä tulee.
Olet muuttamassa elämäntapojasi minun suuntaani. Lisää enemmän-listaasi vielä ympäristöystävällinen liikunta - ja viihdemuoto.
s0675.gif

• Surullinen
Reactions: Echo
Jätä kaikki Kiinassa ja Intiassa valmistettu ostamatta. Onnistuuko?
Kaikkea ei voi jättää yksilön vastuulle koska monella ei ole energiaa tai mahdollisuuksia tehdä vastuullisia valintoja. Eikä ole kuluttajan vika että tilanne on päästetty tähän jamaan. Olen itse kokeillut ostaa mahdollisimman paljon kotimaista tai vähintään eurooppalaista. Tiedän että monet elektroniikan osat tehdään kiinassa mutta siihen tarvitaan esim. Eu sanomaan että tänne ei saastuttavaa teknologiaa tuoda, joko teette sertifioidusti puhtaasti tai menetätte markkina-alueen. Varmasti alkaa tulla puhtaampaa kamaa, nyt sitä vaan ei vaadita. Suurin osa muista tavaroista on mahdollista löytää lähellä tuotettuna mutta ei se helppoa ole tai halpaa ole. Esim vaatteita tehdään myös Suomessa, Portugalissa, Virossa, Tanskassa ja turkissa. Ranskasta saa ruuanlaittovälineitä. Boschin imuri on tehty Saksassa.

Siis jos saisin koko suomen tai koko maailman diktatuurin johtajan tiettelin, ni ihan aluksi kaikki ne alueet, ovat sit metsää, savannia, aavikkoa, tunturia, vuorta, merialuetta, jäätikkö, mitä vaan, jotka eivät vielä ole maaseudun, teollisuuden tai muun käytössä tai asutusalueena tai muun tavoin ihmisen tärvelemä, rauhoitettaisiin kokonaan hyötykäytöltä. (siitä, saako siellä retkeillä tai kerätä vaikka marjoja tai kalastaa selvitellään sit aluekohtaisemmin)

Ihmisten olisi pakko tulla toimeen näillä mitä nyt on. Kehittää ja suojella. Toimia paremmin.

Uskoisin, että se tulisi itsessään hillitsemään kulutusta ja vaurastumista ja lihomista ja hillitöntä sikiämistä kehitysmaissa.

Siis jos saisin koko suomen tai koko maailman diktatuurin johtajan tiettelin, ni ihan aluksi kaikki ne alueet, ovat sit metsää, savannia, aavikkoa, tunturia, vuorta, merialuetta, jäätikkö, mitä vaan, jotka eivät vielä ole maaseudun, teollisuuden tai muun käytössä tai asutusalueena tai muun tavoin ihmisen tärvelemä, rauhoitettaisiin kokonaan hyötykäytöltä. (siitä, saako siellä retkeillä tai kerätä vaikka marjoja tai kalastaa selvitellään sit aluekohtaisemmin)

Ihmisten olisi pakko tulla toimeen näillä mitä nyt on. Kehittää ja suojella. Toimia paremmin.

Uskoisin, että se tulisi itsessään hillitsemään kulutusta ja vaurastumista ja lihomista ja hillitöntä sikiämistä kehitysmaissa.
Sun politiikalla ihmiskuntaa kohtaisi nälkäkuolema. Toki se olisi sitä paljon puhuttua vihreää siirtymää.

Ilmastokiihkoilijoiden mielestä hiilineutraalisuus ei riitä, vaan Suomesta pitää tehdä hiilinielu.

Sun politiikalla ihmiskuntaa kohtaisi nälkäkuolema. Toki se olisi sitä paljon puhuttua vihreää siirtymää.

Ei ihmiskunta kokonaisuudessaan kuolisi. Vihreästä siirtymästä en tiä, mutta luonnonvalintaa. Joko opit pärjäämään vähemmällä tai et. Ja mun diktatuurissa aseelliset kapinat taltutettaisiin oitis kokonaan koska se vasta luonnonvarojen tuhlausta onkin.

Yhteistyössä