Puolueelliset isovanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsien puolesta surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsien puolesta surullinen

Vieras
Kyllä jurppii ja pahasti!!!!!
Meidän lapset ovat kuin ilmaa, syntymäpäivinäkään ei muisteta.
Mutta antakaas kun siskon lapsella on juhlat,
niitä hehkutetaan ja juhlitaan urakalla.
Lapsi otetaan hoitoon, että sisko ja mies pääsevät kahdestaan kauppaan ja mihin ikinä haluavat.
Minä en kehtaa edes hoitoapua pyytää,kun tiedän että eivät mielellään
lapsiamme hoida.
Anteeksi,mutta oli pakko purkaa.

Meillä sama homma! Siskon lapsi sai juuri isovanhemmiltaan lahjaksi 400e kun täytti 18v, meidän lapsi 50e. Tällaista "suosimista" ollut aina.

Isovanhemipien mökkiä käyttää vain siskoni perhe, ovat siellä joka viikonloppu, ei sitä kehtaa sinne pyytää päästä joskus meidän perheen kanssa kun suhtautuminen niin nihkeää. En ymmärrä :(

Meillä ei edes puolustella asiaa millään.
Äitini kehtaa vielä kehua minulle, miten **** tulee meille hoitoon,
että toisille isovanhemmille ei kyllä mene.
Itku kurkussa kuuntelen.
En ikinä pysty aihetta ottamaan puheeksi.Tekee liika pahaa=(

Onko näissä teidän tapauksissanne suosiota saava lapsi vanhempienne ensimmäinen lapsenlapsi? Eli siis jos siskonne tai veljenne lapsi on eka lapsenlapsi niin sehän on "luonnollista" että isovanhemmat innostuvat siitä ja palvovat, mutta innostus on ikäänkuin laanutunut seuraavaa lastenlasta myöten.
Mä olen itse tää syrjitympi malli, mutta niin se vaan meni, eikä sille voi mitään vaikka paskamaistahan se oli kun serkku sai enempi kaikkea ;D

Arvaapa on tuttua meilläkin, mummo puhuu miten kaikki lastenlapset samanarvoisia, käytäntö ihan muuta... nytkin on yksi lapsi hoidossa kokoajan, kun vanhemmat ei pysty tekekmään kotihommia yms. me muut pystytään hoitamaan lapsemme itse vaikka ois mitä hommia!Juteltiin just miehen veljenperheen kanssa, ja olivat itsekin huomanneet saman. Minusta tuo loukkaa meitä...minua ainakin!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Meillä tähän rahahommaan vastaus oli, että siskon lapsi tarvitsee kipeämmin rahaa. Aina on joku selitys, siksi en jaksa enää kyselläkkään.

Olen niin pahoilla puolestasi ja erityisesti lapsesi:(
Meilla anoppi suosii mun lasten serkkuja kans ihan haikailettomasti ja asiasta on myos sanottu mutta ei se ole asiaa muuttanut. Nyt sitten me emme ole kayneet anopilla yli 4-vuoteen eika se nayta hanta hairitsevan.
Se vaan on niin kurjaa lasten puolesta:(

Alkuperäinen kirjoittaja Min:
Onko näissä teidän tapauksissanne suosiota saava lapsi vanhempienne ensimmäinen lapsenlapsi? Eli siis jos siskonne tai veljenne lapsi on eka lapsenlapsi niin sehän on "luonnollista" että isovanhemmat innostuvat siitä ja palvovat, mutta innostus on ikäänkuin laanutunut seuraavaa lastenlasta myöten.
Mä olen itse tää syrjitympi malli, mutta niin se vaan meni, eikä sille voi mitään vaikka paskamaistahan se oli kun serkku sai enempi kaikkea ;D

Meidän lapsi oli ensimmäinen lapsenlapsi.
Itse asiassa minulla oli jo monta lasta ennen siskoa.

Täällä ihan sama, anoppi ei vaivaudu edes korttia laittamaan lapsille synttäripäivänä saatikka käymään tai soittamaan... pysykööt poissa. Miehen siskon lapsia sitten hyysätään jatkuvasti ja niille hankitaan vaikka mitä. Postia lähettää heille vähintään kerran kuussa.

Ja nyt on alkanut ilmaantua selvää eriarvoistamista meidän lasten kesken. Anoppi ja hänen miehensä tuovat näille pienille jotain (yleensä epäsopivia vaatteita, no ajatus tärkein) mutta ovat unohtaneet että meillä on 4 lasta. Viimeksi jättivät YHDEN ilman tuliaisia. Sattui olemaan esikoinen jolla on muutenkin itsetunto-ongelmia. Mun sydäntä niin särki kun poika oli monta päivää alamaissa. Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun hänet unohdetaan kokonaan. Tätä edeltävällä kerralla unohtivat hänet kokonaan omana syntymäpäivänään. Sattuivat vahingossa silloin tulemaan, kun soitin sanoin että pojalla on synttärit tänään... kuulemma unohtivat..
Lasten vuoksi se kiukuttaa.

Tiedän tämän tunteen...

Meillä on niin että lapsistani vanhin saa eniten huomiota ja parhaat lahjat ja pääsee yökylään. Joskus se on niiiiin epäreilua.... Mutta huomasin, että isovanhemmista mummo tuntee huonoa omaatuntoa tästä ja varsinkin siitä jos siskoni lapset jäävät vähemmälle huomiolle. Sinne hän sitten kiirehtii tukka putkella :)

Nyt vähän vanhempana en tunne enää niin paljon murhetta siitä että mummo ja ukki tykkäävät niin hirveän paljon esikoispojasta. Tiedän että koska hänen kanssaan pystyy kuitenkin jo keskustelemaan kaikenlaista maan ja taivaan väliltä, niin isovanhempien on siksi niin mukava hänen kanssaan olla.

Tyttöni on ihastunut tätiinsä, joka on mieheni sisko. Hän on myös lapseni kummi ja kiinnostunut tytön elämästä. Heidän välilleen on kehittynyt erityisen lämmin side. Jos he eivät näe, niin täti muistaa kortilla. Tyttö piirtää kuvia tädille. Tytär on ollut tädin luona yökylässäkin.

Mietin sitä että jos joskus olen itse mummo ja minulla ois vaikka seitsemän lastenlasta.... niin yrittäisin muistaa kaikkia periaatteessa yhtä paljon, mutta varmaan lähellä asuvat saisivat kuitenkin enemmän aikaa.... Saman perheen lapsille koettaisin kuitenkin olla mahdollisimman tasa-arvoinen. Oma mummunikin oli :)

Uskon että on olemassa myös ihmisiä, jotka haluaisivat hoitaa lapsenlapsia, mutta heitä ei välttämättä ole ollenkaan tai he asuvat tosi kaukana. Varamummo voisi olla ratkaisu sellaiseen perheeseen, jossa oikea mummo ei ehdi olemaan läsnä.

Jos vaan raha-asiat suututtaa niin sitten en tiedä. Periaatteessa isovanhemmat saavat omat rahansa käyttää mihin tahansa.

Meillä tähän rahahommaan vastaus oli, että siskon lapsi tarvitsee kipeämmin rahaa. Aina on joku selitys, siksi en jaksa enää kyselläkkään.
Mä kuulun sitten näihin tuleviin hirviömummoihin, jotka auttavat niin omia lapsiaan kuin lapsenlapsiaankin näiden tarpeen mukaan. Jos toinen lapsistani on hyvätuloinen ja toinen pienituloinen, niin mä autan sitä pienituloista enemmän. Onneksi noi lapseni ei ole ikinä edes oppineet sellaista, että molempien pitäisikään saada yhtä paljon.

Meillä sama tilanne, ja surullista asiassa on se, että molemmilta puolilta ovat huonommat. Anoppi ja appi suosivat lähellä asuvia.Lapsia kuskataan ja hoidetaan ja haetaan. oma isä ei välitä kenestäkään. Äitini suosii suosikkilapsensa lapsia.

Tällaiset puolueelliset isovanhemmat ovat niitä, jotka itse ovat olleet se röyhkeä osapuoli, eli ovat aina itse saaneet hoitoapua halutessaan omilta vanhemmitlaan. se joka on aina kehdannut olla vailla, miettimättä saavatko muut sisaret saman verran.

Kun itse kokee omien lasten suhteen epäreiluuden, tietää sitten aikanaan olla tasapuolinen hoitoavun taloudellisen avun, ym. suhteen. Ja osaa kuunnella jos joku purnaa. Meillä on sellaiset vanhemmat molemmilla, että jos erehdyt sanomaan, että ei tunnu reilulta, alkavat marttyyreiksi ja koskaan eivät pysähdy miettimään omia tekojaan, vaan jos sanot asiasta, alkaa meidän syyttely. Eli että mitä valitamme, vaikka asiasta on sanottu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä kuulun sitten näihin tuleviin hirviömummoihin, jotka auttavat niin omia lapsiaan kuin lapsenlapsiaankin näiden tarpeen mukaan. Jos toinen lapsistani on hyvätuloinen ja toinen pienituloinen, niin mä autan sitä pienituloista enemmän. Onneksi noi lapseni ei ole ikinä edes oppineet sellaista, että molempien pitäisikään saada yhtä paljon.

Hmmm. Mistä tiedät lastesi rahatilanteen? Esim. suomessa jos vain toinen puoliso on töissä, jää käteen saman verran kuin toimeentulotukinormit määrittelevät, vaikka se töissä käyvä saisi kohtalaista tai isoakin palkkaa. asuminen ja verot kun vievät yhden palkasta niinpaljon lapsiperheesssä, että jos toinen puoliso on opiskelija, työtön tai kotiäiti, yleensä netto on sama kuin saisi toimeentulotukea.

Jos taas toinen lapsesi perheessä kaksi pienituloista, yleensä jää paljon enemmän käteen, koska verot pienet kahdella pienituloisella.

minusta taas on ihan normaalia, että lähellä asuvat lapsenlapset saavat isovanhemmilta enemmän huomiota ja aikaa...?! Itse olen melko vasta muuttanut perheeni kanssa 150km päähän isovanhemmista enkä hermostu vaikka siskoni perhe on paljon enemmän isovanhempien kanssa tekemisissä... kyllä me olemme kyläilleet isovanhempien luona ja aion jatkossakin yhteyttä pitää. Kyllä sen yhteydenpidon pitäisi olla molemminpuolista... joku sanoi, ettei halua edes pyytää apua. Tietävätkö he varmasti että te tarvitsette apua? Tosin on kai niitä sellaisiakin isovanhempia, jotka eivät jaksa innostua lapsenlapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmmm. Mistä tiedät lastesi rahatilanteen? Esim. suomessa jos vain toinen puoliso on töissä, jää käteen saman verran kuin toimeentulotukinormit määrittelevät, vaikka se töissä käyvä saisi kohtalaista tai isoakin palkkaa. asuminen ja verot kun vievät yhden palkasta niinpaljon lapsiperheesssä, että jos toinen puoliso on opiskelija, työtön tai kotiäiti, yleensä netto on sama kuin saisi toimeentulotukea.

Jos taas toinen lapsesi perheessä kaksi pienituloista, yleensä jää paljon enemmän käteen, koska verot pienet kahdella pienituloisella.
Tiedän sen siitä, että lapsillani on suu muutakin kuin syömistä varten =) Ja sen verran hyvät välit lapsiini, jotta uskon heidän tulevan puhumaan mulle, jos tekee taloudellisesti tiukkaa.

Ja etkä oo mikään hirviömummo jos huomioisit noin. Niin meilläkin porukat tekee.

Musta ei omat isovanhemmat paljon piitanneet, aivan epätasa-arvoista oli välillä kohtelu serkkujen kanssa. Ja nyt ei voi mitään, ne ei kiinnosta mua. Makaavat vanhainkodissa, mutta enpä ole kertaakaan käynyt katsomassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kissu:
Meinaatko hoitaakin vain yhden lapsen lapsia?
En, mutta hoidan enemmän sitä, joka enemmän sitä hoitoa tarvitsee. Eli tarpeen mukaan siinäkin.

Mitähän tuokin tarkoittaa?
Jokainen lapsi tarvitsee aikuiselta huomiota ja aikaa. muiltakin kuin vanhemmiltaan.
Vai onko tarve vanhempilähtöistä? jos aikuinen haluaa joka viikko baariin, hän tarvitsee ja toinen ei?

Yhteistyössä