Puolivuotiaan motorinen kehitys? Muita jälkijunassa tulevia tai olleita?

Vauva 6kk ei käänny. Muutaman kerran satunnaisesti kumminkin päin kääntynyt. Mahallaan viihtyy ja osaa peruuttaa ja pyöriä navan ympäri, mutta kääntyminen ei jotenkin kiinnosta, vaikka ollaan yritetty houkutella. Esikoinen 2.5v viihdyttää jatkuvasti vauvaa, joten vauvalla aina katseltavaa selälläänkin, oisko tämä syy vai pitääkö huolestua?
 
Meillä on nyt n,8.5kk tyttö joka käänty ekan ja toistaiseksi vikan kerran vkoa vaille 8kk "synttäreitä"
Peruutteli, ei yrittänytkään ryömiä. Päivää vaille kun 8kk tuli täyteen, alkoi kontata.
Edelleenkään jos on selällään, ei edes yritä kääntyä. Meillä myös 3v esikoinen, joka viihdyttää.
Tämä esikoinen taas käänty ekan kerran 3.5kk . Eikä hänkään sen jälkeen kääntyilly, harvoin meni ympäri mut ei tosiaan niin et helposti ois päässy kumpaankaan suuntaan.
Tokkopa hätää jos muuten jalat ja kädet vispaa, ei siis ole passiivinen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Vauva 6kk ei käänny. Muutaman kerran satunnaisesti kumminkin päin kääntynyt. Mahallaan viihtyy ja osaa peruuttaa ja pyöriä navan ympäri, mutta kääntyminen ei jotenkin kiinnosta, vaikka ollaan yritetty houkutella. Esikoinen 2.5v viihdyttää jatkuvasti vauvaa, joten vauvalla aina katseltavaa selälläänkin, oisko tämä syy vai pitääkö huolestua?
Ei tarvii vielä huolestua.
 
näin täällä...
Meillä käännyttiin 4,5kk iässä, mutta siihen kaikki motorinen kehitys sitten tyssäsikin kuukausiksi. Nyt neiti on 10kk, juuri oppi ryömimään ja konttaamaan ja istumaan jo nousemaan istualleen. Kaikki tämä 2vkon sisällä. Eli kyllä nämä oppii, oli se sitten ennemmin tai myöhemmin...:) Ja nyt sitten ihmetellään miten perässä pysytään...
 
äippä
meillä poika tulee kohta 1.v ja oli n. 7kk kun käänty, 8kk kun nousi konttaus asentoon, 10kk nousi istumaan ja lähti ryömimään, reilu 11kk kun nousi seisomaan tukea vasten. ja nyt on ottanut muutoman kontauksen tos yks päivä mutta hän haluu mennä maha lattiassa :) niin ja ppoika ei oo koskaan pyörinyt paikasta toiseen on vaan ollu paikallaan, ja mikäs siinäjos viihytyy :) oota vaan sit ku hän lähtee.. tuntuu et mä olen jo nyt välillä hukassa ton pojan kanssa kun se ryömii :)
 
ehtii kyllä
Meillä esikoinen kääntyi 2½ kuukautisena, mutta sitten ei moneen kuukauteen tapahtunut mitään. Ryömimään oppi 9kk ja istumaan ja konttaamaan 10kk. 1v1kk nousi seisomaan tukea vasten ja kävelemään lähti 1v5kk. Nyt on kuitenkin liikkuu ohan yhtähyvin kun muutkin ikäisensä. Tyttö siis nyt 3v3kk.
 
Kiitos vertaistuesta! Itse kun tulee verrattua esikoiseen, joka suuresta koostaan huolimatta lähti aikaisin toimimaan. 3,5kk kääntyi, 6kk istui, 7kk ryömi 8kk konttasi ja 11kk käveli. Mutta en mä itse ehkä ole kovin huolissaan, mutta neuvolan täti sanoi, että jos 6kk ei vielä käänny, tutkitaan...??Ja huomenna 6kk neuvola...
 
Huolehtija
Meilläkään 6 kk neiti ei käänny. Eikä viihdy vatsallaan pitkiä aikoja. neuvolasta ei tehdä oikein mitään muutta kun ihmetellään ja seuraillaan, itse olen huolissani. Kiva kuitenkin lukea täältä, että on ihan normaalia. Tuntuu vaan että kaikki muut vauvat kääntyilevät jo kolmikuisina.
 
vieras
Meillä esikoinen ei ollut mikään hätäinen, alkoi kääntyillä vähitellen 5kk ikäisenä ja ryömimään alkoi 8kk. Istua osasi 6kk ikäisenä.

Keskimmäinen sitten taas ei tehnyt elettäkään kääntymiseen vielä 6kk ikäisenä. Sitten puolivuotiaana sai lonkkalastan, kun todettiin vasta silloin lonkkaluksaatio. Eli kaikki harjoitukset jäi kolmeksi kuukaudeksi. 9kk ikäisenä otettiin lasta pois ja jo viikossa alkoi tapahtua huimaa kehitystä liikkumisessa, osasi heti mm. istua ja ryömimään lähti ja pian jo konttasi ja nousi tukea vasten seisomaan. Ei kuitenkaan kääntynyt selältä vatsalle, koska ei ollut siinä asennossa oikein ikinä. Vasta 11kk ikäisenä kääntyi siitä ekan kerran sängyssään.

En ollut yhtään huolissani ja neuvolalääkärikin sanoi, että tytön liikkuminen on muuten ihan normaalia ja kehitysvasteet ja muut on olemassa, joten hän ei vain käänny koska ei tarvitse kääntyä.

Kolmonen sitten kääntyikin jo 3kk ikäisenä, ryömi 4kk, konttasi 6kk ja käveli tukea vasten 7kk. Nyt 9kk ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita piisaa. :D
 

Yhteistyössä