Olen itse introvertti ja tunnistan myös halun olla itsekseni ja tehdä vain asioita jotka minua kiinnostavat. Niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä introverttiyden kanssa. Ne ovat itsekeskeisyyttä, laiskuutta ja sellaista opittua toimintaa, että kun heittäytyy hankalaksi niin ristiriitoja välttävä puoliso tekee asiat mieluummin itse kuin lähtee riitelemään.
Siksi minulta ei liikene sun miehelle juurikaan sääliä pelkästään introvertin luonteen vuoksi, enkä usko että se on se perimmäinen ongelma. Introvertti ihminen kykenee syömään samassa tilassa muiden kanssa, kykenee ottamaan toiset huomioon ja kykenee ennakoimaan sen, mitä on tekemässä milloinkin. Introverttiys ei tarkoita raivokohtauksia, kykenemättömyyttä neuvotteluun tai sitä, ettei kestä omia lapsiaan. Introvertti on aivan yhtä vastuullinen omassa elämässään kuin ekstroverttikin. Aika yksinkertainen saa olla, jos ei tajua tekevänsä lapsia tai olevansa pankissa lainaneuvotteluissa. Turha kiukutella jälkikäteen jos ei sitten huvitakaan kantaa vastuuta valinnoista jotka itse teki. Se on vaan kypsymätöntä, lapsellista ja väärin.
Itseäni hävettäisi syvästi, jos minä olisin se perheen iso vauva, jonka oikkujen mukaan muiden pitää hissutella kusi sukassa ettei vaan mene hermo. Ja sitten siihen päälle vielä säälisin itseäni kun olen introvertti, ymmärtämättä kuinka paljon muut perheenjäsenet tekevät työtä tunteidensa ja päänsä kanssa että kaikilla olisi hyvä elämä. Nythän kuulostaa, että koko aloittajan perhe-elämä pyörii miehen mielentilojen varassa. Se ei ole hyväksi kasvaville lapsille eikä puolisolle, joista kukaan muu ei sitten perheessä saa olla vapautuneesti oma itsensä.
Ymmärrän että aloittajaa väsyttää. Hän joutuu kannattelemaan koko perheen tunneilmapiiriä. Sen täytyy olla tosi rankkaa, varmaan yksinhuoltajanakin pääsisi helpommalla, kun ei tarivitsisi lasten tunneryöppyjen lisäksi vielä miehenkin tunteita haistella ja ennakoida.
Kun luin tekstisi, minun piti palata lukemaan ap:n kirjoitus.
Itse en nähnyt tilannetta lainkaan näin "kärjistettynä". Tekstistä ymmärsin, että mies on ollut kiukkuinen sen jälkeen, kun rakentaminen aloitettiin. En saanut sellaista käsitystä, etteikö hän olisi koskaan tullut toimeen lastensa kanssa.
Joihinkin ihmisiin väsymys ja stressi vaikuttavat paljon voimakkaammin, kuin moniin muihin. Oletin, että talonrakennus on miehelle liian raskas projekti. Rakentaessamme itse, me olimme kumpikin väsyneitä, stressaantuneita ja kireitä kuin viulunkieli. Luojan kiitos meillä ei ollut aikaa juurikaan nähdä toisiamme
Ja kyllä, itrovettiys ei oikeuta ketään käyttätymään huonosti ja olemaan ilkeä, mutta se kyllä on selitys sille, miksei erityisemmin viihdy ihmisten seurassa.
Se, mitä jäin miettimään luettuani tekstin toisen kerran oli se, että jotenkin ymmärsini ap:n kokevan miehen olevan etäinen ja kylmä, mutta silti saavan raivonpuuskia? Ei kylmä ihminen raivoa tai vihoittele?
Onkohan ap:n mies loukkaantunut tai suuttunut jostain, vai onko kyseessä kykenemättömyys hallita stressiä ja väsymystä?
Minä kehottaisin ap:ä ehdottamaan miehelleen muutaman päivän lomaa niin töistä kuin raksaltakin joulun alla. Jos mies alkaa vaikuttaa leppoisammalle ja hyväntuulisemmalle on vastaus helppo. Jos edes tämä ei helpota, ollaan vähän syvemmillä vesillä.