puolen tunnin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päiväunet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päiväunet

Vieras
Miten te muut vähän päiväunia nukkuvien vauvojen äidit suhtaudutte tilanteeseen? Yritättekö pidentää vai tyydyttekö tilanteeseen?
Itse inhoan sitä kiukun tunnetta, joka iskee aina kun puolivuotiaani taas kerran herää puolen tunnin unien jälkeen, ollaan sitten vaunuilemassa, autoilemassa tai muuten vaan. Tiedän, että hän pystyy nukkumaan pidempäänkin, sillä muutamia kertoja on nukkunut jopa yli tunnin.
Olen jostain syystä saanut tästä hirveän stressin itselleni eikä kukaan ole osannut minua siinä rauhoittaa. Neuvoksi olen saanut sen, että kannattaa stressata ja heijata ym. jotta unet pitenisivät, mutta kun ei. Ja kun joka päivä tätä stressaamista tapahtuu kolme kertaa, niin vatsahaavahan tässä tulee. Ja oloa pahentaa vielä se tieto, jota niin kovasti kerrotaan, että pitkät päiväunet ovat tarpeellisia jne. Kyllähän minä sen tiedän, mutta minkäs teet?
Apuja siis tarvitaan, ihan konkreettisia sekä myös tukea äidille.

Minun vauvani (4kk) nukkuu nykyään pitkät päiväunet ainoastaan kantoliinassa. Vaunuissa puoli tuntia, vaikka olisi kuinka väsynyt, sitten alkaa huuto. Kuinka vanha vauvasi on? Ainakin pienillä vauvoilla näyttäisi liinan toimivan useimmilla!

Meillä alettiin nukkua vain puolen tunnin unia kesällä,ku poika oli n.4kk ja edelleen jatkuu sama tahti. Nyt tosin on hieman pidentyny, toiset unet saattaa olla tunnin jopa puolitoista joskus. POika nyt 8kk. En ottanu mitään stressiä niistä unista, vaikka ottihan se päähän, ei mitään pystyny tekeen niiden unien aikana,mutta minkäs sille teet, mä ainakin aattelin että se nukkuu mitä nukkuu, en mä siihen voinu vaikuttaa enkä edelleenkään voi. Ei auttanu siis vaunuttely yms,silti nukku vaan niin lyhyitä unia. No nyt tilanne siis hieman parempi, melkein aina ainaki toiset unet hiukka pidemmät, muttei aina, eikä tosiaan edes autossa enempää nukuta. Yöllä nukutaan 12h onneks, että ehkä hän siinä sitte ottaa kiinni sen unentarpeen. Älä ota stressiä tai paineita, vauvat on vaan niin erilaisia, jotkut nukkuu enemmän jotkut vähemmän, ja luultavasti se vielä muuttuu,kun rytmikin vaihtuu, ainakin luulen. Ite elän toivossa että pian nukutaan yhdet pidemmät unet...no toivoa aina saa ;)
Tsemppiä!!!:)

Samassa veneessä ollaan, paitsi että meillä tämä stressaaminen eli puolen tunnin päiväunet tapahtuu neljästi päivässä. Muuten lyhyet päiväunet ei mua haittaisi, mutta huolettaa ettei pieni saa tarpeeksi lepoa ja ihmetyttää miksei pysty pidempiä unia nukkumaan. On hankala lähteä minnekään tai suunnitella yhtään mitään menoja kun ei koskaan tiedä miten päivä menee ja milloin nukutaan.

Meillä liikkuvissa vaunuissa saa joskus nukkumaan pidempään, mutta eipä viitsisi siihenkään totuttaa, koska sitten ei varmaan muuten nukkusikaan. Toivon todella että unet pitenee ja päivärytmi tasoittuu, tämä on niin uskomaton stressi vaikka monen on sitä vaikea ymmärtää. Vielä kun yötkin on nykysin todella katkonaisia kai uuden oppimisesta johtuen, niin tuntuu että järki alkaa rakoilla stressistä ja unen puutteesta.

1 vuotiaana helpottaa.. siis ainakin meillä.. JAKSAMISTA!
jaa-a.. rupesin vaan miettimään oisko imettämisen lopettamiselle voinut olla vaikutusta tähän.. kokemuksia muilla?

Oisko tuo joku ikävaihe, koska meillä joskus 5-7kk.n iässä poika jätti kokonaan päikkärit/saattoi nukkua vaan vartin esim. maidon jälkeen sohvalla. Mutta päikkärit tuli takas taas myöhemmin, tosin niiden määrä väheni kahteen. Ja nykyään voi olla vaan yhdetkin pitemmät(ikää 11kk).

meiilä nukutaan kans 3x30min ja olen lopettanut stressaamisen ajat sitten. olen onnellinen niistä harvoista pidemmistä unista. meillä onneksi suht tarkat ajat näille unille, joten pystyn suunnittelee menot. eli meiilä liikutaan siiloin kun ollaan hereillä.

Mun poikani on 5 kk ja nukkuu kans yleensä vaan reilun puoli tuntia oli sitten vaunuissa ulkona tai sisällä omassa sängyssä.. ei ole nukkunut pitkiä unia pariin kuukauteen muuten kuin yöllä.. nukkuu kylläkin sitten tän puoli tuntia 4 kertaa päivässä.. ei ole vielä minkäänlaista päivärytmiä, mutta en ole ottanut asiasta stressiä. Mun käsittääkseni jos lapsi on tyytyväinen valveilla ollessa niin kaikki on ok.

Meillä tyttö nyt 10kk ja puolen vuoden jälkeen aloitti tuon saman puolen tunnin rulianssin. Meni lopulta sellaiseksi, ettei suostunut nukahtamaan sisällä eikä vaunuihin ja hirveät raivarit jos sattui heräämään vaunuista. Lopulta aloin tekemään niin, että otin myös päikäreille normaalina kotipäivänä oman rutiinin. Vaipat, luetaan 1-2 kirjaa
( viimeinen aina sama ), sitten viereen silittelyn ja laulamaan ja nukkuvana omaan sänkyyn. Tämä toimi meillä, aluksi joutui välillä sen puolen tunnin jälkeen ottamaan takaisin viereen ja rauhoittelemaan uudestaan uneen, nyt menee jo itestään 1½-2h ja kahdesti päivässä! Näin saa itse levättyä plus tehtyä loppuajan kotitöitä yms. Parin kuukauden jälkeen alkoi taas hyväksyä vaunuissa nukkumisen ja olemisenkin, mutta harvoin enää vaunutellaaan. En tiedä isko meillä tullut joku ""päiväunikammo"" ?! Mutta nyt on kivaa!

meillä oli sama juttu, tyttö nukkui niin pitkät yöunet että päikkärit kesti tosiaan vain 30min. Tätä kesti noin 6kk-11kk, ja nyt vihdoin on helpottanut. Meillä auttoi kun jätti aamun välipalan pois ja tyttö oli kunnolla nälkäinen lounaalla (klo 11), sen jälkeen nyt nukkuu tunnin tai puoltoista. tsemppiä.

Yhteistyössä