Punkki asiaa, ja kokemuksia vailla

Onko tietämystä, milloin punkki kausi on ohi? Meneekö pakkasille asti odottamiseksi? Meillä kaksi koiraa, ja joka ilta n. 10 punkkia per koira saa nyhtää irti :( Reppanat.

Ja onko kokemuksia niistä punkki karkotteista? Mistä saa, miten toimii, mitä eri vaihtoehtoja?
Ens kesäksi on saatava noille joku suojaus. Eläinlääkärille mentävä, kun toisen niskassa mätii..
 
Meillä ihme kyllä on ollut tosi vähän pukkeja.
Olen käyttänyt koiralle apteekista saatavia punkkikarkotteita eli niitä mitkä laitetaan niskaan liuoksena. Toinen on se mikä ei estä punkkia kiinnittymästä, mutta tappaa punkin ja toinen taas estää punkkia kiinnittymästä mutta ei tapa. Kumpaakin olen käyttänyt ja on toiminut ihan hyvin. Itse tykkään enempi siitä mikä tappaa ni ei tarvitse ajatella että ne turkista tippuisivat ja menisivät sitten lapseen kiinni.

Punkkipannoista ei miulla ole hyviä kokemuksia toiset taas tykkäävät niistä. Ne ei ainakaan miun koirilla toimineet kun pannan alta löysin useampia punkkeja ja lisäksi kun ovat kovia uimaan ni aina ei muistanut ottaa pantaa pois ja sehän tappaa myös vesistön eliöitä.

Meillä ja joskus punkin purema on ruvennut mätimään mutta olen vain puhistanut sen desinfiointi aineella useampaan kertaan ja seurannut että rupeaa paranemaan eikä tule sitä ympyrää. Ja tuo pelkkä puhdistus on meillä ainakin riittänyt.

 
Exspot ja Frontline, molempia saa apteekista. Helppoja käyttää, pipetoidaan niskaan (Frontlinesta myös suihke). Suosittelen laittamaan vielä jos punkkeja kerran on noin runsaasti, valitettavasti ne penteleet ei häviä ennen pakkasia...

 
vastaampahan vielä vaikka toivon pahimman punkkiajan olevan ohi. Meidän koiralla oli koko kesän apteekin punkkipanta ja se toimi ihan hyvin. jos joskus tippui eikä pariin päivään muistanut laittaa takaisin niin löytyi kyllä punkkeja. Ei kai ole hyvä koirille jotka uivat paljon. Meidän koira vain kahlailee vedessä. Ja se punkki"kynä" josta tulee siima kynänpäästä ja saa punkin pyöräytettyä väliin, on tosi hyvä irrotuksessa. Mulla on ollut alkukesästä asti aina takin taskussa mukana.

Tiedättekö voiko koiralle ottaa rokotetta punkkien kantamia tauteja vastaan? ihmisille ainakin on olemassa. Aika ikäviä tapauksia ne punkit. näkeminen pistää raapimaan omaakin nahkaa!:)
 
Meillä on aina koirilla ollut punkkipannat käytössä. Niitä on myös sellaisia, joiden kanssa saa uidakin. niitä saa eläinkaupoista ja uskoakseni myös apteekista. Kannattaa tosiaan olla tarkka pannan suhteen. En nyt muista pannan merkkiä, kun ei mulla muutamaan vuoteen ole ollut koiraa.
Tai oli mulla kesällä hoidossa bokseri 7 viikon ajan, mutta sillä ei ollut pantaa.

Muista punkkitököteistä ei ole kokemusta. Pannan kanssa mökkeillessä joutui seefferistä kesän aikna poimimaan ehkä viitisen punkkia, ja koira tosiaan rymysi mettässä vapaana saaressa aamusta iltaan.

Eli suosittelen pantaa!
 
Ostin koiralleni ensimmäisenä kesänä punkkipannan eläinkaupasta ja silloin oli 2 punkkia. Tänä kesänä pistin molemmille koirille tuota pipetillä laitettavaa ainetta turkkiin, muistaakseni se oli Exspot, apteekista sen ostin. Oli aika kallis. Mutta se auttoi kyllä, kummallakaan ei ollut yhtään punkkia. Se siinä on vain huono puoli että sen vaikutus kestää vain 1kk, joten pitää laittaa ainakin 2 kertaa kesässä. Nyt syksyllä kun oltiin mökillä niin en laittanut sitä enää kun ajattelin että on ollut pakkasöitä jo niin ei niitä punkkeja enää voi olla. Mutta molemmilla koirilla oli kuitenkin yli 3 punkkia. :/
En halua käyttää pantaa enää kun pitää olla heti pesemässä käsiä kun siihen vahingossakin koskee ja lapsille se on vielä vaarallisempi (apteekkari sanoi näin minulle).
Poistamiseen olen käyttänyt ihan tavallisia punkkipihtejä, niitä kun saa ostaa apteekista valkoisessa muovikotelossa. Ovat kyllä todella hyvät. :wave:
 
Onko se punkkipanta todellakin vaaraksi lapsille? Inhottava hajuhan siitä käsiin jää, mutta en todella ole tullut ajatelleeksikaan että siinä jotain vaarallista voisi olla. :eek: Meillä oli panta koko kesän käytössä eikä punkkeja näkynyt. :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sakemannin omistaja:
Onko se punkkipanta todellakin vaaraksi lapsille? Inhottava hajuhan siitä käsiin jää, mutta en todella ole tullut ajatelleeksikaan että siinä jotain vaarallista voisi olla. :eek: Meillä oli panta koko kesän käytössä eikä punkkeja näkynyt. :wave:
Ymmärtääkseni siinä jotain myrkkyjä mitkä on vaarallisempia lapsille kuin aikuisille. Onhan noissa kaikissa itikoiden torjunta aineissa kaikennäköisiä myrkkyjä. Lapset kun koskevat koiraan ja vaikka vahingossa pantaan ja sen jälkeen sormi menee silmään tms. niin ei siitä voi ainakaan hyvää seurata. :/
Kannattaa kuitenkin kysyä ennenkuin ostaa että mikä ois hyvä just omaan tarpeeseen. B)
 

Yhteistyössä