Pullovierotus..

Kysynpä nyt ihan yleisesti..tuliko tehtyä hölmöjä--
Mun extratempperamenttityttöni kyseessä, ikää pian 11kk
Maitopullo on henki ja elämä. 5kk asti yritetty tarjota mukia ja nokkista sun muuta mutta ei, työntää käden pois ja huutaa pulloaan. Nyt tuli viimeyön jälkeen mitta täyteen ( long strory, vaikka siis syö "vain" kerran aamuyöstä). Miehen kans päätettiin (hän ollu jo kauan sitä mieltä) et pullo lähtee. Nyt aamu on märisty, huudettu, kiukuteltu jne pullon perään. Mistää ei suostu maitoa ottamaan.
Mä olen pian valmis luovuttaja, tuntuu kurjalle. Etenki ku tyttö loukkaantui asian suhteen minuun ja huutaa mun sylistä pois miehen syliin jne. Toisaalta tiedän et kai tää ohi menee, eikä homma ainakaan myöhemmin helpota.
En halua mitään kommentteja, et vauva saa syödä pulloa vaikka 3v.. imetyksen suhteen asia olis eri mut pullosta mun mielestä on päästävä jossain vaiheessa anyway. Sinäänsä tuntuu pahalle,koska muuten haluan olla lapsentahtinen ja maito on iso osa päivien ruoasta. Siksi ehkä pullo on edelleen ollut tärkeä.
Siis.. meneekö tää huuto/kapina ohi..? Vai aiheutettiinko vaan jotain kurjaa tällä.. ?
 
Lapsihan on vielä alle 1vee??? Miksi ihmeessä otitte pullon nyt jo pois? Kyllä ensin lapsen pitäis oppia juomaan mukista tms. KUNNOLLA ennenkuin ottaa pullon ja ainoan "maidonlähteen" pois! Mulla tyttö 1v ja 3vkoa, enkä vielä aikoihin harkitsekaan maitopullon pois ottamista, sitten vasta kun sitä maitoa oikeesti osataan juoda myös mukista, tällä hetkellä juo vain vettä mukista, maito ei kelpaa kuin pullosta. Jokainen lapsi oppii asiat omaan tahtiinsa, ei niitä voi hoputtaa ja kiirehtiä oppimaan!! Todellakin teette lapsellenne vain haittaa, alle 1v:n maitotarve on vielä suuri.
 
Omasta puolestani myös kiitos näistä viesteistä, itse olen miettinyt ihan samaa. Olen vain ymmärtänyt, että samoin kuin tutin syönti myös tuttipullosta syönti on haitallista hampaille ja olisi syytä lopettaa kun hampaita alkaa ilmestyä.

Mutta siis, itsekin olen tätä pohtinut, että pitäisikö lopettaa maidon antaminen pullosta, saisiko sillä (aamu)yön ainoan syötönkin pois (ts. kaipaako poika yöllä vain sitä hetkeä pullo suussa, ei niinkään sitä ravintoa). Eilen illalla sitten yritin antaa iltamaidon nokkamukista, joi hörppien ja yskien 30ml jolloin huusin miestä tuomaan tuttipullon. Tuntui, että toinen hörppi ilmaakin niin paljon, että päätin lopettaa sen yrityksen siihen paikkaan. Poika juo kyllä tosi nätisti vettä nokkiksesta, mutta maidon olen antanut pullosta ja aion nyt sitten kyllä jatkossakin antaa.
 
Ilmeisesti lapsi ei syö tuttia? Itse lopetin imettämisen kun poika oli 7kk kun en enää jaksanut jatkuvaa yö imettämistä. Pullon kanssa kituutimme siihen asti kun poika oli 1v 2kk. Neuvolasta kehottivat luopumaan tuttipullosta ja silloin n. vuoden iässä koska 1 vuotiaan ei tarvi enää yöllä syödä...
Mutta uskon vakaasti että teitte oikean ratkaisun kun otitte pullon pois. "Silloin kun vanhemmasta niin tuntuu, se on tehtävä" sanottiin minullekin. Siihen loppui muuten meillä pojan yösyönti (joita oli väh 1 kpl yössä eikä itku tyyntynyt kun maidolla).
Tsemppiä vaan! Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että kaksi ensimmäistä päivää ja varsinkin yötä ovat rankimmat -kaikille- mutta loppujen lopuksi kaikki ovat tyytyväisiä... Ja meillä opittiin helpoiten juomaan nuk-nokkamukista.
 
Pikapäivitys.Tuona viestinkirj.päivänä pullo jäi. Senekan aamupv protestoi,kun kuuli että teen maitoa (jauhe) mutta antoväline oli väärä. Pv unen jälkeen tämä ei enää toistunu. Samalla jäi aamuyön ainoa maidottelu. Nyt laitan puurot maidosta ja annan kalkkilisää jonkuaikaa (maitoallerginen),maito ei enää kelpaa millään muotoa. Mut tosiaan, sihen jäi meidän pulloaddiklta. Sekä erik.lääkäri että neukkula piti tätä hyvänä ratkasuna. Lapsen kalsiumin voi korvata muullakin ku maidolla ja proteiinin tarpeen lihalla tms. Quinoassa on sekä kalsiumia että proteiinia. 11kk vs 1v ero on niin pieni ettei 1kk maidon lutkutus enää mitää ratkasisi. Joten suosittelen muilleki!!!
 
Lisään vielä.. Aamuyön maito jäi tosiaan itkutta. Nukkumaan menot onnistuu kuin ennenki (ehkä koska meillä ei kuukausiin maitoa olla juotu ennen unille menoa vaan pöydässä tms. ) Lapsi tosiaan sopeutuu kaikkeen. Nyt sporttipullo on pop vedenjuontiin (ennen ei ottanu vettä kuin max pari hörppyä lasista) ja kauramaito kelpaa jo muutamia hörppyjä kupista (ennen ei ees yrittäny). Aikasemmi tyttö tiesi ainaki tasan tarkkaan et kun on se a-vaihtoehto olemassa niin ei ees halunnu muita...:)
Eli Ullis suosittelen! Meillä tyttö oli tottunu tiukkatuttiseen pulloon, siks kaikki muut välineet joissa iso reikä, aiheutti just tota yskimistä ja ilman voimakasta nielemistä ja kurlutusta. KUn pulloa ei vaan ollu, nii parissa pv on oppinu juomaan kakimatta tollasesta sporttipullosta. Ja juu. Ilm. maito ei ollu se tarve vaan pullon imu..koska maitoa ei siihen tahtiin kaipaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä