Pullojen steriloiminen???

  • Viestiketjun aloittaja Uusi äiti
  • Ensimmäinen viesti
Uusi äiti
Osaisiko kukaan kertoa mikä on ohjeena Suomessa - pitäisikö vauvojen tuttipullot ja tutit steriloida? Jos pitäisi, niin kuinka usein ja kuinka kauan? Englannissa suositellaan pullot steriloitavan 12 kuukauden ajan, ja ilmeisesti joka käytön jälkeen! Ihmettelen kovasti tätä käytäntöä, ja maalaisjärki kieltäytyy uskomasta että näin tulisi tosiaan menetellä.

Kiitos jos joku ehtii ja jaksaa vastata!
 
pippe83
pitäs sihe saakka ku aletaa kiinteää antamaa.mul neuvolas sanovat et riittää ku kaataa kiehuvaa vettä niihi ja antaa ol hetken,tutit vaa kastetaa ku ne ei kestä kauan kuumaa.mä käytän yht pulloa pari kertaa ja sii syöttöje välis laitan tyhjän pullo jääkaappii ettei se pien tilkka ku väkisi pohjal jää ni pilaanu.
 
Mie keittelin pulloja ja tutteja parin päivän välein ehkä jotain kolmisen kuukautta. Sit alkoi oleen jo muuta tekemistä, niin pestiin huolella ja keittelin vain (?) kerran viikossa. Puolen vuoden jälkeen koko keittäminen jäi pois. Tuttitutin keittelin silloin tällöin, mut en enää pulloja.
 
jamihe
minä kyllä olen vissiin ahkera äiti kun keitin pullot joka syötön jälkeen 5kk! minulla oli neljä pulloa ja kun kaikki oli likaisena niin sitten kerralla pesin ja keitin kaikki! sitten oli taas 4 puhdasta ja steriloitua pulloa!! jokainen tyylillään! neiti on nyt 9kk ja keitän edelleen kerran viikossa. =)
 
Mulle sanoi neuvolantäti 2 vuotta sitten, että älä vaan joka päivä keittele mitään tutteja ja pulloja, nyt ollaan sitä mieltä, että liian steriilisti hoidellaan vauvoja ja se ei ole hyvä. Kerran viikossa riittää varsin hyvin, kunhan vaan pullot kuivataan ylösalaisin etti niihin jää vettä! Kesähelteillä voi keitellä hieman useammin, muuten ei. Itse siis keitin ehkä parin viikon välein ne alkuajat, sit lopetin aika nopeesti kokonaan sen touhun. Aika turhaa mun mielestä kyllä. =)
 
Meillä lapsi 10kk ja vieläkin steriloin pullot joka käytön jälkeen...

Syy ei ole se, että pelkäisin jotain pöpöjä vaan se, että mielestäni ne on niin äärettömän helppo laittaa huuhdeltuina (ja pulloharjalla sutastuina) mikrosterilisaatoriin.
Eipä jää pesuainejäämiäkään ja ovat aina pullot puhtaina.
Kattilassa keittämiseen kypsyin jo muutaman kerran jälkeen...

EHDOTTOMASTI PARAS KEKSINTÖ VAUVAPERHEILLE :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2005 klo 17:03 Hay-D harmaana kirjoitti:
meikäläinen keitti tutit ja pullot vain käyttöönoton yhteydessä. Sen jälkeen se tuntui ylihygieenisyydeltä mitä vastustan suuresti.
samoilla linjoilla.....
tosin täytyy tunnustaa että tästäkin oon poikennu. kerran oon joutunu syöttämään vajaan puolen vuoden vanhaa vauvaani täysin sterilisoimattomasta, upouudesta pullosta ku jostain syystä en ollu ottanu mitään hoitovarusteita mukaan... :headwall: mut terveenäpä tuo on pysyny kaikesta huolimatta, että ei siitäkään mitään koitunu.
 
Vivian-81
Kyllä minä keitän joka syötön jälkeen..tai siis sitten kun kaikki 8 pulloa likasia niin pesen ja keitän.ja neuvottu on että tuteja 3min.muita osia 5min.Keitän niin kauan kunnes alkaa kiinteitä syömään..
 
tytsy
aamuisin pesen ja kaadan keitetyn veden pulloihin.. tuttiosat kastan keitetyssä vedessä. päivällä syöttöjen välissä huuhtaisen pullot kylmässä vedessä..hyvin on tyttö terveenä pysynyt..ikää 3 viikkoa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.12.2005 klo 17:30 Uusi äiti kirjoitti:
Englannissa suositellaan pullot steriloitavan 12 kuukauden ajan, ja ilmeisesti joka käytön jälkeen! Ihmettelen kovasti tätä käytäntöä, ja maalaisjärki kieltäytyy uskomasta että näin tulisi tosiaan menetellä.
Minun maalaisjärkeni taas kannattaa näin tehtäväksi Englannissa ja yleensäkin maissa, joissa kraanavettä ei käytetä juomiseen.

Suomessa monet keittävät pulloja siihen asti kunnes lapsi alkaa syömään muuta ruokaa kuin maitoa.
 
Meillä keitän tutit ja tuttipullot, kun otan ensimmäistä kertaa käyttöön. En kyllä ala joka käytön jälkeen niitä keitteleen. Hyvä, jos edes kerran kuukaudessa teen niin.

Liika hygieenisyys on paha. Lapselle on hyvä, että kaikki ei ole steriiliä, koska se vaikuttaa vastustuskykyyn. Lapsen elimistön täytyy tottua erilaisiin bakteereihin yms...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 12:49 vianra kirjoitti:
Meillä keitän tutit ja tuttipullot, kun otan ensimmäistä kertaa käyttöön. En kyllä ala joka käytön jälkeen niitä keitteleen. Hyvä, jos edes kerran kuukaudessa teen niin.

Liika hygieenisyys on paha. Lapselle on hyvä, että kaikki ei ole steriiliä, koska se vaikuttaa vastustuskykyyn. Lapsen elimistön täytyy tottua erilaisiin bakteereihin yms...
[/quote

sama täällä..koko muu perhe oli flunssassa, paitsi tyttö pysyi terveenä...taitaa olla hyvä vastustuskyky.. ;) !
 
Minä olen pulloja keitellyt joka käytönjälkeen, mutta ihmettelen kyllä itsekkin miksi, kun maidonkerääjää pesee vaan noin kerran vuorokaudessa, rintakumia samoin ja tutin voin pistää suuhun pelkän virautuksen jälkeen...hullun hommaa =) Nielee se lapsi raanavettä kun kylvetäänkin...
 
Moi!

Mulla ei toi imettäminen onnistunut, maitoa ei vaan yksinkertaisesti tullut,kaikki konstit mitä vain tiesin kokeilin. Meillä poika söi 1.5h välein melkein ensimmäiset 2kk, syntyi keskosena. Hankimme pulloja yhteensä 15kpl, aatelkaa....illalla kun mies kotona, pesimme pullot ja keitimme, keitimme 8kk ikäiseksi saakka!En vain malttanut luopua tavasta. 5kk ikäiseksi sai tissistä, mitä sai...joka imettämisen päälle meni maitoa pullosta parhaimmillaan 250ml! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.12.2005 klo 12:49 vianra kirjoitti:
Meillä keitän tutit ja tuttipullot, kun otan ensimmäistä kertaa käyttöön. En kyllä ala joka käytön jälkeen niitä keitteleen. Hyvä, jos edes kerran kuukaudessa teen niin.

Liika hygieenisyys on paha. Lapselle on hyvä, että kaikki ei ole steriiliä, koska se vaikuttaa vastustuskykyyn. Lapsen elimistön täytyy tottua erilaisiin bakteereihin yms...
Meillä tehtiin samoin, silloin ku vielä pulloja keiteltiin. Lopetin keittelyn kokonaan ku poika oli n. 5kk. Tutit keitän uutena mut en sit myöhemmin vaikka ne välillä pyörii tolla lattialla koirankarvojenkin seassa. Silloin vaan huuhtasen karvat pois ja tutti takas suuhun.
 
annili
Musta näitä perintönä saatuja ohjeita on vauvan hoisossa järjettömästi. Mäkin keitin tytön pullot ja niiden tutit aluksi, mut koska tyty ei pulloa huolinut ennen kuin puolivuotiaana, niin enhän nyt sen ikäiselle niitä enää keittelemään ruennut. enhän hyvä ihme steriloi vauvan lusikkaakaan tai nokkamukia, josta joi jo paljon aikaisemmin.

Muutama muu hauska juttu kummastutti ja käyttämättä jäi. Omaa maalaisjärkeäni käytin ja vielä neuvolastakin kysyin. Neuvolan tätikin naurahti ja totesi et nykyään vesi on vähän eri tavalla puhdasta kun isoäitiemme aikaan kaivosta kannettu.
Tämmösiä oli: "Vauvalle tarjotaan vain keitettyä vettä" -- täh todella? Vesi on todellakin juomakelpoista ihan raanasta meidän kaupungissa. Ja lisäksi "napa putsataan keitetyllä vedellä vaikkei se ole tulehtunut ja eritä mitää outoa". Taas minua huvitti. Samainen napa kastuu kylvyssä varmasti ihan keittämättömässä vedessä. Sillointällöin tietenkin desinfioin navantyngän ja parani erinomaisesti.

Nämä olivat nyt mieleen tulevat huvittavat jutut mitä meillä ei toteutettu. äitinikin joutui hetkin miettimään ohjeitaan, mutta totesi sitten että eihän tämä perimätieto todellakaan ole loputtomiin validia. Olosuhteet todella muuttuvat. Sanottakoon vielä, et meidän likka ei sairastellut ensimmäisenä vuotenaan, jos joku ajettelee että pöpöjä sai varmaan...
 
Kerran päivässä kattilassa veden keitto ja siitä vettä vesipulloon ja sitten kasteltiin tutit ja pullot. Kaikki samalla kerralla.
Kuukauden ( 4-6vk) ajan syntymästä. Syntymästä asti oli korvikkeilla ja terveenä on pysynyt. 10kk iästä ollut samalla ruokavaliolla, kuin muukin perhe. Pian on 1-v päivät :)
 
Vinkkinä vaan kerron, että kun meidän jätkät olivat vauvoja (nyt 3.5v ja 4.5v) niin keitin pullot ja tutit kattilassa ainoastaan uutena ennen käyttöön ottoa. Syötön jälkeen virutin maidot pullosta pois, keitin veden vedenkeittimellä ja kaadoin vaan pulloihin ja uitin imuosan siellä. Kiehuuhan se vesi siinä keittimessäkin..ei tartte kattilaa liedelle laittaa..ja nopeaa! Keittämisen lopetin poikien ollessa 2.5kk ja terveitä ovat olleet.

 
minun esikoinen on jo yli neljä vuotias,mutta muistan kyllä hämärästi keittäneeni pulloja melko pitkään.tuskin siitä haittaakaan oli,todella tylsää hommaa vaan pelata niitten kanssa. jossain vaiheessa laitoin vaan pullot tiskikoneeseen ja siellä niistä tuli puhtaita,pullotutteja ja tavallisia tutteja keittelin aina silloin tällöin, kun ne ei jotenkin tuntuneet tulevan puhtaiksi pelkällä pesulla. Nyt toista lasta odottaessani toivon hartaasti,että tällä kertaa imetys onnistuu eikä tarvi heti alusta alkaen pelata niitten pullojen kanssa.
 

Yhteistyössä