Pullea lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut Hulda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut Hulda:
Meillon 6-v tyttö, joka pyöristyy ja pyöristyy ja minua äitinä huolestuttaa.
Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, ja toisinaan herkkujakin, karkkipäivä on lauantai ja silloin saa rajoitetusti karkkia. Yritämme siis vahtia lapsen syömisiä, mutta tuntuu väärältä naputtaa esim: ettei ruokaillessa saa ottaa 3:tta leipäpalaa jne. Lapsella kun tuntuu olevan nälkä ja en halua että nälkäisenä tarvitsee olla.

Kolme leipäpalaa ruoan kanssa on paljon. Ateriaanne kuuluu todennäköisesti jo perunaa, riisiä tai makaroonia, joten hilareiden osuus nousee korkeaksi vaikka leipä ruisleipää olisikin. Itse antaisin leipien sijaan lapsen mielummin syödä santsiannoksen ruokaa liha-kasvis painoitteisesti, kunnes on kylläinen.

Vähärasvaiset tuotteet jättäisin kasvavan lapsen ruokavaliosta pois. Tarjoaisin lapselle mahdollisimman luonnollista ravintoa enkä pitkälle prosessoituja kevyttuotteita.

Voisiko leivän jättää aterialla kokonaan pois? Leipää olisi aamulla ja illalla mutta ruoalla mahan saisi täyteen kasviksista ja ruoastakin? Meillä ei ole leipää muulloin kun aamu-ja iltapalalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Siis siinäpä se onkin kun meillä siis annostellaan lapselle ruoka lautaselle, ei ota oikeastaan mitään itse, eli ei ole napostelua, mahdollisimman terveellistä ruokaa teen, juo rasvatonta maitoa ja jos ottaa mehua se on lightia, välipala on kiisseliä, hedelmiä, jukurttia. Herkkua eli itse leivottua pullaa, marjapiirakkaa meillon toisinaan, mutta ei sitäkään syö ahmien, vaan kohtuudella. Siis ruuan kanssa en keksi enää muutoksia, eikä me voida syömättäkään olla.
Voiko olla että lihoaa vain- syystä että?

olikos teillä useampi lapsi? mites heidän painonsa, onko kohdillaan? Vaikea sanoa mistä johtuu jos kohtuudella kuitenkin syö, sillä tapaa kannattaa nyt ainakin seurata ettei painoa tule hirveästi lisää vaan pysyisi samana, kasvu sitten korjaa asian aikanaan. jos paino tuntuu vaan nousevan ja nousevan niin kävisin lääkärin juttusilla asiasta.

Meillon myös toinen lapsi, joka sitten taas oikea ruikula. Me ollaan asian johdosta käyty lääkärillä ja lapsesta on otettu kontrollikokeita, jotka ok.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Minun ei tule edes nostettua leipälaatikkoa ruuan ajaksi pöytään. Kyse ei ole painon rajoittamisesta vaan ihan tavasta. Ruokaa on yleensä sen verran, että jokaiselle riittää yksi annos.

Sama meillä. Aamiaisella, väli- ja iltapalalla saavat leipää kohtuullisesti, kun ensin syövät puuroa, tai jugurttia tai hedelmiä.

Jos maha pömpöttää, niin se yleensä johtuu siitä että syö liian täyteen. Jos taas esim raajat tai posket on pyöreät, mutta maha litteä, niin se johtuu ruumiinrakenteesta, eikä siihen silleen voi paljon vaikuttaa.

Meillä lapsi alkoi pyöristyä myös.

Meillä isoimmaiksi syyksi tuli kuitenkin se, että lapsella puhkesi siitepölyallergiat ja astmaattisia oireita. Lapsi ei jaksanut liikkua kunnolla, ei pystynyt juoksemaan ja liikunta väheni. Ei aina jaksanut kävelläkään. TH oli sitä mieltä, että lapsi ei jaksa liikkua siksi kun on niin iso :0 mutta syy oli oikeasti siinä, että lapsi ei jaksanut liikkua hengitysoireiden vuoksi ja siksi alkoi pulskistua.

Kun sai lääkkeet, niin on taas jaksanut juosta ja liikkua. Paino on pysynyt jo vuoden samassa lukemassa, mutta pituutta tullut paljon lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja luonnonmukaisesti:
Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, ja toisinaan herkkujakin, karkkipäivä on lauantai ja silloin saa rajoitetusti karkkia. Yritämme siis vahtia lapsen syömisiä, mutta tuntuu väärältä naputtaa esim: ettei ruokaillessa saa ottaa 3:tta leipäpalaa jne. Lapsella kun tuntuu olevan nälkä ja en halua että nälkäisenä tarvitsee olla.

Kolme leipäpalaa ruoan kanssa on paljon. Ateriaanne kuuluu todennäköisesti jo perunaa, riisiä tai makaroonia, joten hilareiden osuus nousee korkeaksi vaikka leipä ruisleipää olisikin. Itse antaisin leipien sijaan lapsen mielummin syödä santsiannoksen ruokaa liha-kasvis painoitteisesti, kunnes on kylläinen.

Vähärasvaiset tuotteet jättäisin kasvavan lapsen ruokavaliosta pois. Tarjoaisin lapselle mahdollisimman luonnollista ravintoa enkä pitkälle prosessoituja kevyttuotteita.

Yhdyn tähän,kasvava lapsi tarvitsee tietyn määrän rasvaa vuorokaudessa.
Toi leipä määrä on kamala,jos sattuu syömään viellä välipalaks tai aamu ja ilta palaks leipää.
mutta muutenhan toi teidän ruoka asia on kondiksessa.

Minulla ottaa päähän se, kun perhepäivähoitaja tuputtaa herkkuja, vaikka olen asiasta sanonut jo kolme kertaa. Viime torstaina välipalalla oli jukurttia ja pannukakkua ja perjantaina jäätelöä ja kiisseliä! :kieh: Lisäksi antaa syödä keksejä niin paljon kuin huvittaa! Herkkuja saa olla, mutta ei todewllakaan joka päivä!!! Sitten ei syö iltaruokaa ollenkaan, ja varmasti on tytöllä paha olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Huoleton Hulda:
ruuanlaitossa käytän paljon öljyä.

jos hankkisit sellaisen paistinpannut, että rasvaa ei juurikaan tarvittaisi. Monet ruuat voi valmistaa uunissa ilman rasvaa.

PÄINVASTOIN. Oliivi- ja rypsiöljy ovat todella terveellisiä, ja rasvainen ruoka pitää nälän huomattavasti kauemmin pois kuin vähärasvainen. Ja nälkä myös lähtee pienemmällä annoksella.

Tässä linkki mun yhteen ruokapäiväkirjaan, jonka tein vasta päivän päätteeksi. Aikuinen, kevyttä työtä tekevä tarvii jonkun 1400-1500 kcal /vrk. En siis laskenut, mitä söin, mutta koska eväät olivat sen verran rasvaisia, niin ei tullut syötyä niin paljoa :)

http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=28712

meillä esikoinen on 8v laiheliini ja kuopus 6v "pullukka", 5v neuvolassa paino oli jo ylipainin rajoilla, neuvolasta saatiin ohje pitää paino ennallaan, pituuskasvu korjaa asian.
Kontrollissa ½vuoden kuluttua paino oli samassa, pituutta tullut monta senttiä ja tyttö oli ihan eri näköinen (tämä siis kesällä)

Viime talvena sama juttu, 6v neuvolassa (maaluskuussa) taas raju paininnousu ylipainon rajalle, nyt kevään ja kesän mittaan paino taas normalisoitunut...

terkkari vaihtui välillä eli eivät siit ottaneet kantaa mistä moinen vois johtua...paljon liikkuu ulkona kesät talvet, no, kesällä ehkä sit kuitenkin enemmän, liki aamusta iltaan ulkona

Samaa ruokaa molemmat lapset ja me aikuiset myös syö...

Tässä joku jo tekikin mun vastauksen, ja olen todellakin samaa mieltä. Ja noi rasvattomat tuotteet, ihminen tosiaankin tarvii rasvaa ettei elimistö sitä niukkaa rasvaa joka joskus sattuu tulemaan tarvi alata varastoimaan pahan päivän varalle vaan ylimääräiset voi luovuttaa pois. Ja maidon rasvat ehkäisevät esim. rintasyöpää.

Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:
Voisiko leivän jättää aterialla kokonaan pois? Leipää olisi aamulla ja illalla mutta ruoalla mahan saisi täyteen kasviksista ja ruoastakin? Meillä ei ole leipää muulloin kun aamu-ja iltapalalla.

Miksi yleensäkin pitää leipää syödä aterialla? Harwardin uusi ruokapyramidi ei ainakaan sitä suosittele. Jos yleensäkin leipää syö, niin vähempikin kuin 9 palaa(!) päivässä riittää (joka on nykyinen ruokapyramidisuositus Suomessa), ja leivän pitäisi olla ehdottomasti täysjyväviljasta valmistettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Palindromi- imordnilaP:
Viime torstaina välipalalla oli jukurttia ja pannukakkua ja perjantaina jäätelöä ja kiisseliä

Mä en miellä jugurttia, pannaria tai kiisseliä herkuksi, vaan välipalaksi/jälkiruoaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hellapoliisi:
Mä en miellä jugurttia, pannaria tai kiisseliä herkuksi, vaan välipalaksi/jälkiruoaksi.

Pannari on mielestäni ihan selvä herkku. Jogurtin "herkkuus" taas riippuu jogurtista maustetut sokerijogurtit ovat selkeästi herkkuja. Maustamaton jogurtti, esim marjoilla höystettynä, on taas mainio välipala.

Ja kiisseliinkiin on lisätty sokeria makeuden saamiseksi ja yleensä vielä samalla keittäen tuhottu marjojen vitamiinit. :(

Herkkujen sijaan kanntaakin panaosta tavallisten ruokien herkullisuuteen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja hellapoliisi:

Pannari on mielestäni ihan selvä herkku. Jogurtin "herkkuus" taas riippuu jogurtista maustetut sokerijogurtit ovat selkeästi herkkuja. Maustamaton jogurtti, esim marjoilla höystettynä, on taas mainio välipala.

Ja kiisseliinkiin on lisätty sokeria makeuden saamiseksi ja yleensä vielä samalla keittäen tuhottu marjojen vitamiinit. :(

Herkkujen sijaan kanntaakin panaosta tavallisten ruokien herkullisuuteen. :)

Jos meillä herkutellaan, ostetaan tai tehdään oikeita herkkuja! Jos iskisin jugurttia pöytän ja sanoisin, että nyt sitten herkutellaan niin johan mulle naurais naurismaan aidatkin :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Jos meillä herkutellaan, ostetaan tai tehdään oikeita herkkuja! Jos iskisin jugurttia pöytän ja sanoisin, että nyt sitten herkutellaan niin johan mulle naurais naurismaan aidatkin :laugh:

Niin, ei meiläkään noita sokerijogurtteja herkkutellun käytetä. Mutta ei kyllä arkivälipalanakaan. Meilllä ei siis käytetä niitä lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:

Niin, ei meiläkään noita sokerijogurtteja herkkutellun käytetä. Mutta ei kyllä arkivälipalanakaan. Meilllä ei siis käytetä niitä lainkaan.

Niinpä. Pahimmillaan nuissa maustetuissa jogurteissa on sokeria kymmenen sokeripalan verran. :/

5v (lokakuussa 6v) poika on liian painava ikäisekseen ja minulla kun on sokereitten kanssa ongelmia niin hommasin pojalle lähetteen labraan ja hyvä niin.. kohollaan oleva kolesteroli ja 'pitkäsokeri' sai meidät lääkärille joka tarkasti ja siten laittoi ravintoterapeutille ja saatiin ruokaan liittyviä ohjeita.. ja painon hallinnan vinkkejä lapselle.. meille sanottiin että hyvä jos paino ei nouse pituuteen nähden ja erinomaista jos paino laskee ..eli kyllä meillä ainakin saa/pitää pojan laihtua..ei kuitenkaan edes 10 kg..eli ruokarempassa ollaan koko perhe.. laadun ja määrän syhteen vaikka paino-ongelmaa muilla ei olekkaan kuin miulla ja 5v pojalla... :ashamed: :heart: :xmas:

Meidänkin lapsi on pullea, menee ekaluokalle. Ruoka-asiat ovat kunnossa, mutta painoa vaan kertyy. Harrastaa kuitenkin jääkiekkoa kaksi kertaa viikossa, jalkapalloa kerran tai kaksi viikossa sekä yleisurheilua. Lisäksi vielä pihalla jalkapallopelejä ja nyt kesällä uintia. Olen keskustellut asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa kouluun meno tarkastuksessa ja siellä oltiin sitä mieltä, että, kun jaksaa liikkua todella paljon, niin hätää ei ole. Pituuskasvu kuulemma korjaa asian ajan mittaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Darelbeida:
5v (lokakuussa 6v) poika on liian painava ikäisekseen ja minulla kun on sokereitten kanssa ongelmia niin hommasin pojalle lähetteen labraan ja hyvä niin.. kohollaan oleva kolesteroli ja 'pitkäsokeri' sai meidät lääkärille joka tarkasti ja siten laittoi ravintoterapeutille ja saatiin ruokaan liittyviä ohjeita.. ja painon hallinnan vinkkejä lapselle.. meille sanottiin että hyvä jos paino ei nouse pituuteen nähden ja erinomaista jos paino laskee ..eli kyllä meillä ainakin saa/pitää pojan laihtua..ei kuitenkaan edes 10 kg..eli ruokarempassa ollaan koko perhe.. laadun ja määrän syhteen vaikka paino-ongelmaa muilla ei olekkaan kuin miulla ja 5v pojalla... :ashamed: :heart: :xmas:

Ihan mielenkiinnosta - millaiset ruokavaliosuositukset tuli?

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Alkuperäinen kirjoittaja Huoleton Hulda:
ruuanlaitossa käytän paljon öljyä.

jos hankkisit sellaisen paistinpannut, että rasvaa ei juurikaan tarvittaisi. Monet ruuat voi valmistaa uunissa ilman rasvaa.

PÄINVASTOIN. Oliivi- ja rypsiöljy ovat todella terveellisiä, ja rasvainen ruoka pitää nälän huomattavasti kauemmin pois kuin vähärasvainen. Ja nälkä myös lähtee pienemmällä annoksella.

Tässä linkki mun yhteen ruokapäiväkirjaan, jonka tein vasta päivän päätteeksi. Aikuinen, kevyttä työtä tekevä tarvii jonkun 1400-1500 kcal /vrk. En siis laskenut, mitä söin, mutta koska eväät olivat sen verran rasvaisia, niin ei tullut syötyä niin paljoa :)

http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=28712

oletko tosiaan pudottanut painoa noin paljon?? noi kilot ja toi BMI! ihan uskomatonta, ONNEKSI OLKOON!!! mikä toi sivusto on ja mikä on tuo idea, onko ollut vaikeaa?

[quote="ihailijasi]

mikä toi sivusto on ja mikä on tuo idea, onko ollut vaikeaa?

[/quote]

Vähä/hyvähiilihydraattista ruokavaliota noudattavien keskustelupaikka/nettisivusto. Karppauksen idea on tarkkailla hiilihydraattien laatua ja määrää. Todelle helppoa ja mukavaa. Tulokset positiivisia, myös sellaisilla jotka eivät karppaa pudottaakseen painoa