V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut Hulda:Meillon 6-v tyttö, joka pyöristyy ja pyöristyy ja minua äitinä huolestuttaa.
Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, ja toisinaan herkkujakin, karkkipäivä on lauantai ja silloin saa rajoitetusti karkkia. Yritämme siis vahtia lapsen syömisiä, mutta tuntuu väärältä naputtaa esim: ettei ruokaillessa saa ottaa 3:tta leipäpalaa jne. Lapsella kun tuntuu olevan nälkä ja en halua että nälkäisenä tarvitsee olla.
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut Hulda:Siis siinäpä se onkin kun meillä siis annostellaan lapselle ruoka lautaselle, ei ota oikeastaan mitään itse, eli ei ole napostelua, mahdollisimman terveellistä ruokaa teen, juo rasvatonta maitoa ja jos ottaa mehua se on lightia, välipala on kiisseliä, hedelmiä, jukurttia. Herkkua eli itse leivottua pullaa, marjapiirakkaa meillon toisinaan, mutta ei sitäkään syö ahmien, vaan kohtuudella. Siis ruuan kanssa en keksi enää muutoksia, eikä me voida syömättäkään olla.
Voiko olla että lihoaa vain- syystä että?
olikos teillä useampi lapsi? mites heidän painonsa, onko kohdillaan? Vaikea sanoa mistä johtuu jos kohtuudella kuitenkin syö, sillä tapaa kannattaa nyt ainakin seurata ettei painoa tule hirveästi lisää vaan pysyisi samana, kasvu sitten korjaa asian aikanaan. jos paino tuntuu vaan nousevan ja nousevan niin kävisin lääkärin juttusilla asiasta.
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:Minun ei tule edes nostettua leipälaatikkoa ruuan ajaksi pöytään. Kyse ei ole painon rajoittamisesta vaan ihan tavasta. Ruokaa on yleensä sen verran, että jokaiselle riittää yksi annos.
Alkuperäinen kirjoittaja luonnonmukaisesti:Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut Hulda:Meillon 6-v tyttö, joka pyöristyy ja pyöristyy ja minua äitinä huolestuttaa.
Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, ja toisinaan herkkujakin, karkkipäivä on lauantai ja silloin saa rajoitetusti karkkia. Yritämme siis vahtia lapsen syömisiä, mutta tuntuu väärältä naputtaa esim: ettei ruokaillessa saa ottaa 3:tta leipäpalaa jne. Lapsella kun tuntuu olevan nälkä ja en halua että nälkäisenä tarvitsee olla.
Kolme leipäpalaa ruoan kanssa on paljon. Ateriaanne kuuluu todennäköisesti jo perunaa, riisiä tai makaroonia, joten hilareiden osuus nousee korkeaksi vaikka leipä ruisleipää olisikin. Itse antaisin leipien sijaan lapsen mielummin syödä santsiannoksen ruokaa liha-kasvis painoitteisesti, kunnes on kylläinen.
Vähärasvaiset tuotteet jättäisin kasvavan lapsen ruokavaliosta pois. Tarjoaisin lapselle mahdollisimman luonnollista ravintoa enkä pitkälle prosessoituja kevyttuotteita.
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:Alkuperäinen kirjoittaja Huoleton Hulda:ruuanlaitossa käytän paljon öljyä.
jos hankkisit sellaisen paistinpannut, että rasvaa ei juurikaan tarvittaisi. Monet ruuat voi valmistaa uunissa ilman rasvaa.
Alkuperäinen kirjoittaja luonnonmukaisesti:Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut Hulda:Meillon 6-v tyttö, joka pyöristyy ja pyöristyy ja minua äitinä huolestuttaa.
Kolme leipäpalaa ruoan kanssa on paljon. Ateriaanne kuuluu todennäköisesti jo perunaa, riisiä tai makaroonia, joten hilareiden osuus nousee korkeaksi vaikka leipä ruisleipää olisikin. Itse antaisin leipien sijaan lapsen mielummin syödä santsiannoksen ruokaa liha-kasvis painoitteisesti, kunnes on kylläinen.
Vähärasvaiset tuotteet jättäisin kasvavan lapsen ruokavaliosta pois. Tarjoaisin lapselle mahdollisimman luonnollista ravintoa enkä pitkälle prosessoituja kevyttuotteita.
Alkuperäinen kirjoittaja Smartass:Voisiko leivän jättää aterialla kokonaan pois? Leipää olisi aamulla ja illalla mutta ruoalla mahan saisi täyteen kasviksista ja ruoastakin? Meillä ei ole leipää muulloin kun aamu-ja iltapalalla.
Alkuperäinen kirjoittaja Palindromi- imordnilaP:Viime torstaina välipalalla oli jukurttia ja pannukakkua ja perjantaina jäätelöä ja kiisseliä
Alkuperäinen kirjoittaja hellapoliisi:Mä en miellä jugurttia, pannaria tai kiisseliä herkuksi, vaan välipalaksi/jälkiruoaksi.
Alkuperäinen kirjoittaja luonnonmukaisesti:Alkuperäinen kirjoittaja hellapoliisi:Mä en miellä jugurttia, pannaria tai kiisseliä herkuksi, vaan välipalaksi/jälkiruoaksi.
Pannari on mielestäni ihan selvä herkku. Jogurtin "herkkuus" taas riippuu jogurtista maustetut sokerijogurtit ovat selkeästi herkkuja. Maustamaton jogurtti, esim marjoilla höystettynä, on taas mainio välipala.
Ja kiisseliinkiin on lisätty sokeria makeuden saamiseksi ja yleensä vielä samalla keittäen tuhottu marjojen vitamiinit.
Herkkujen sijaan kanntaakin panaosta tavallisten ruokien herkullisuuteen.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja heh:Jos meillä herkutellaan, ostetaan tai tehdään oikeita herkkuja! Jos iskisin jugurttia pöytän ja sanoisin, että nyt sitten herkutellaan niin johan mulle naurais naurismaan aidatkin![]()
Alkuperäinen kirjoittaja luonnonmukaisesti:Alkuperäinen kirjoittaja heh:Jos meillä herkutellaan, ostetaan tai tehdään oikeita herkkuja! Jos iskisin jugurttia pöytän ja sanoisin, että nyt sitten herkutellaan niin johan mulle naurais naurismaan aidatkin![]()
Niin, ei meiläkään noita sokerijogurtteja herkkutellun käytetä. Mutta ei kyllä arkivälipalanakaan. Meilllä ei siis käytetä niitä lainkaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Darelbeida:5v (lokakuussa 6v) poika on liian painava ikäisekseen ja minulla kun on sokereitten kanssa ongelmia niin hommasin pojalle lähetteen labraan ja hyvä niin.. kohollaan oleva kolesteroli ja 'pitkäsokeri' sai meidät lääkärille joka tarkasti ja siten laittoi ravintoterapeutille ja saatiin ruokaan liittyviä ohjeita.. ja painon hallinnan vinkkejä lapselle.. meille sanottiin että hyvä jos paino ei nouse pituuteen nähden ja erinomaista jos paino laskee ..eli kyllä meillä ainakin saa/pitää pojan laihtua..ei kuitenkaan edes 10 kg..eli ruokarempassa ollaan koko perhe.. laadun ja määrän syhteen vaikka paino-ongelmaa muilla ei olekkaan kuin miulla ja 5v pojalla... :ashamed: :heart: :xmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:Alkuperäinen kirjoittaja Leija:Alkuperäinen kirjoittaja Huoleton Hulda:ruuanlaitossa käytän paljon öljyä.
jos hankkisit sellaisen paistinpannut, että rasvaa ei juurikaan tarvittaisi. Monet ruuat voi valmistaa uunissa ilman rasvaa.
PÄINVASTOIN. Oliivi- ja rypsiöljy ovat todella terveellisiä, ja rasvainen ruoka pitää nälän huomattavasti kauemmin pois kuin vähärasvainen. Ja nälkä myös lähtee pienemmällä annoksella.
Tässä linkki mun yhteen ruokapäiväkirjaan, jonka tein vasta päivän päätteeksi. Aikuinen, kevyttä työtä tekevä tarvii jonkun 1400-1500 kcal /vrk. En siis laskenut, mitä söin, mutta koska eväät olivat sen verran rasvaisia, niin ei tullut syötyä niin paljoa
http://www.karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=28712