Pullea lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut Hulda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut Hulda

Vieras
Meillon 6-v tyttö, joka pyöristyy ja pyöristyy ja minua äitinä huolestuttaa.
Meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa, ja toisinaan herkkujakin, karkkipäivä on lauantai ja silloin saa rajoitetusti karkkia. Yritämme siis vahtia lapsen syömisiä, mutta tuntuu väärältä naputtaa esim: ettei ruokaillessa saa ottaa 3:tta leipäpalaa jne. Lapsella kun tuntuu olevan nälkä ja en halua että nälkäisenä tarvitsee olla.
Liikkuu kyllä, juoksee kavereitten kanssa ja pyöräilee, on käynyt talvisin luistelemassa ja hiihtämässä.
Mutta siis paino on noussut ja vatsa pyöristynyt, terkkarilla asiasta juteltiin ja hän vain neuvoi entisestään vahtimaan syömisiä ja paino oli siis vielä käyrillä.
Mietin että kun nyt lähtee kouluun niin alkaako kiusaaminen jos kovin on pullea? Ja sitäkin kuinka lapsen painon saa pysymään "rajoissa"?
Kokemuksia.

Meillä ole pulleaa lasta, mutta itse rajoitan tuota leivän syömistä aterialla niin, että ensin täytyy syödä ruokaa jonkin verran ennen kuin saa leivän (1 pala, yleensä ruisleipää). Muuten muksut täyttäisivät vatsan sillä leivällä ja kohta olisi taas nälkä.

Minun ei tule edes nostettua leipälaatikkoa ruuan ajaksi pöytään. Kyse ei ole painon rajoittamisesta vaan ihan tavasta. Ruokaa on yleensä sen verran, että jokaiselle riittää yksi annos.

Minulla oli tosi hoikka eskari ja ekaluokkalainen, siis ihan laiha, joka yhtä äkkiä ja lähes huomaamatta muuttui punkeroksi ja nyt menee yläasteelle ja on edelleen punkero - ei terkkarit edes tuosta huolestuneet, vaikka varmaan voisi viitata aineenvaihduntaongelmiinkin.

Nyt toivotaan, että pituuskasvu tulisi niin kovana, että poika hoikistuisi sitten.

Mutta olen ajatellut ja huomioinut kaikenlaista, lapsi on vähän laiskempi liikkumaan, vaikka riehuu kuten ikäisensä ja lapsi myös syö hyvin ja paljon ja aika huomaamatta käy kaakaolla ja jääkaapilla sekä muillakin kaapeilla omin nokin - joten sieltä varmaan meillä ainakin löytyy selitys.

Meillä alkoi muuttorumba noihin aikoihin, kun poika alkoi lihomaan eli se oli varmasti hänen tapansa reagoida muutoksiin.

Siinäpä se onkin ettei meillä syödä kuin ruisleipää ja ensin syökin ruokansa ja leipää vasta sitten, ja ruuanlaitossa käytän paljon öljyä. Muuta ohjeistusta? Kokemuksia?

Millaista on teidän normaali kotiruoka?
Kuinka teet kastikkeet, käytätkö rasvaisia lihatuotteita, paljonko leikkeleiden ja juustojen rasva% on jne.

Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa huomioida mm rasvan käyttöä:
Millaista on teidän normaali kotiruoka?
Kuinka teet kastikkeet, käytätkö rasvaisia lihatuotteita, paljonko leikkeleiden ja juustojen rasva% on jne.

Meillä syödään paljon keittoja ja uuniruokia, kastikkeita vähemmin.
Lapsi ei tykkää makkarasta, joten ei juurikaan syö leikkeleitä ja juustot ovat kevyttä laatua, muttei välitä juuri juustostakaan.

Saako teillä lapsi itse ottaa ruokansa lautaselle? Meillä ollu aina tapana et mä laitan jokaisen lautaselle ruuan valmiiksi, ja paljon salaattia. Leipää meillä ei ruualla tarjota ollenkaan. Tää meillä ollu siis tapana jo siitä lähtien ku miehen kanssa yhteen muutettiin että mä laitoin miehellekin lautaselle ruuan valmiiksi :) eli en niinkään sen vuoks noita ole alkanu laittamaan että lapsi söisi tietyn määrän tms.

Mutta siis ajattelin vaan et helpottaisko yhtään jos sinä itse laittaisit lapselle ruuan valmiiks lautaselle jossa tosiaan olis salaattia paljon jne niinkön nyt lautasmalli menee, tosin siinä on syytä sitte koko perheen lautaset näyttää samalta ettei tytölle tuu siitä paha mieli kun vain hänen ruokiaan säännöstellään.

En tajua mistä meiän muksu lihoo. Tarhassahan pitäs olla suh rasvatonta ruokaa, paistamiseen en käytä rasvaa, öljyä. Margariinikin on leivän päällä 30% ja sitä en laita paljoo. Light mehua juo, rasvatonta maitoo, ruisleipää, tummaa makaroonia, paistijauhelihaa jne, ei vaan laihdu

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
jos hankkisit sellaisen paistinpannut, että rasvaa ei juurikaan tarvittaisi. Monet ruuat voi valmistaa uunissa ilman rasvaa.

Ja kanasuikaleet, jauhelihan ym voi paistaa kunnollisella pannulla ilman rasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja Huoleton Hulda:
ruuanlaitossa käytän paljon öljyä.

jos hankkisit sellaisen paistinpannut, että rasvaa ei juurikaan tarvittaisi. Monet ruuat voi valmistaa uunissa ilman rasvaa.

eikös öljyn käyttö oo kumminkin hyväksi, eihän sitä nyt paljon tarvitse käyttää mutta vähän on kumminkin hyvä kasvavan lapsen saada. Enempi kiinnittäisin huomiota välipaloihin ja säännöllisiin ruoka-aikoihin, kasvisten määrään jne. Jauhelihaa jos käyttää niin semmosia vähärasvaisia laatuja eikä sika-nautajauhelihaa jne.

Siis siinäpä se onkin kun meillä siis annostellaan lapselle ruoka lautaselle, ei ota oikeastaan mitään itse, eli ei ole napostelua, mahdollisimman terveellistä ruokaa teen, juo rasvatonta maitoa ja jos ottaa mehua se on lightia, välipala on kiisseliä, hedelmiä, jukurttia. Herkkua eli itse leivottua pullaa, marjapiirakkaa meillon toisinaan, mutta ei sitäkään syö ahmien, vaan kohtuudella. Siis ruuan kanssa en keksi enää muutoksia, eikä me voida syömättäkään olla.
Voiko olla että lihoaa vain- syystä että?

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut Hulda:
Siis siinäpä se onkin kun meillä siis annostellaan lapselle ruoka lautaselle, ei ota oikeastaan mitään itse, eli ei ole napostelua, mahdollisimman terveellistä ruokaa teen, juo rasvatonta maitoa ja jos ottaa mehua se on lightia, välipala on kiisseliä, hedelmiä, jukurttia. Herkkua eli itse leivottua pullaa, marjapiirakkaa meillon toisinaan, mutta ei sitäkään syö ahmien, vaan kohtuudella. Siis ruuan kanssa en keksi enää muutoksia, eikä me voida syömättäkään olla.
Voiko olla että lihoaa vain- syystä että?

olikos teillä useampi lapsi? mites heidän painonsa, onko kohdillaan? Vaikea sanoa mistä johtuu jos kohtuudella kuitenkin syö, sillä tapaa kannattaa nyt ainakin seurata ettei painoa tule hirveästi lisää vaan pysyisi samana, kasvu sitten korjaa asian aikanaan. jos paino tuntuu vaan nousevan ja nousevan niin kävisin lääkärin juttusilla asiasta.

Mun esikko on aina ollut pyöreä. nyt talvella koulusta sai lähetteen labraan, missä katottiin kolesteroliarvot ja kilipirauhasen toiminta. Kolesteroli oli ihan vähän koholla, mut muuten kaikki ok. Sit saatiin lähete ravitsemusterapeutille. Siellä selvisi, että meidän lapsen pyöreys ei johdu ruuasta, koska meillä on aina kaikki kevyttä yms. Ja margariini pitää lapsella olla 60%, muuten ei saa hyviä rasvoja, juusto mielellään 17%, yms. Ja ruokaa vain yksi annos, jos sen jälkeen on nälkä, niin päälle se leipä tai joku hedelmä.
Ja lapsi ei muuten saa edes laihtua, vaan se tapahtuu pituuskasvun yhteydessä se painon tasaantuminen..

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Mäkään:
ei vaan laihdu

Mun mielestä lapsen ei välttämättä pidä laihtua. Riittää, että liika painonnousu loppuu. Pituuskasvu kyllä huolehtii sitten painon tasaantumisesta :)

Aivan. Mun pikkuveli aikanaa lapsena oli aika pullukka mut murkkuikä tuli ja pituuskasvu alkoi niin nyt on jo liian laiha. (nyt jo aikuinen mies).

Eikä sitä rasvaakaan saa kokonaan jättää pois, ihminen tarvitsee rasvaa, normaalit margariinit ja tavalliset kotiruoat niin anna tytön vaan syödä. Ei se nälkäkään hyvää tee, kasvavassa iässä niin sitä energiaa tarvitsee. Luulen, että jos herkutkin on minimissä niin tuo on väliaikaista, pituuskasvu alkaa kunnolla niin hoikistuu.