Pulautus haisee oksennukselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annukka-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

annukka-80

Jäsen
02.05.2007
315
0
16
Pojan - 7 vkoa - pulautukset on nyt pari päivää haisseet oksennukselle ja väri on kellertävää ja sisältää maitopaakkuja. Pitäisikö huolestua :$ Ei ole mitään kovin isoja määriä, mutta kuitenkin. Tulee n. 1-2 tuntia syönnin jälkeen. Öisin on myös kuolannut kovasti ja nieleskelee ja kakoo kun tuntuu maitoa nousevan suuhun. Aiemmin ei ole kovin paljoa pulautellut, lähinnä joskus heti syönnin jälkeen jos on hotkinut suuria määriä.

Seuraile tilannetta, jos lapsi muuttuu itkuiseksi ja unet menevät risaisiksi ota yhteyttä lasten allergologiin. Saattaa olla refluksia (ruoan takaisinvirtaus). Voi olla allergiaoire tai rakenteellista. Kiusallinen ja kivulias vaiva pienelle, jos on pitkään hoitamattomana. Vaiva hoituu usein lääkityksellä ja oikealla ruokavaliolla/korvikkeella. Täällä on aiheesta ollut useita ketjuja, joten laitapa hakuun refluksi!

Meillä alkoi pulautukset haisemaan oksulle, kun kokeiltiin pari viikkoa baby semppiä. Meillä myös pulautellaan tosi paljon ja siksi vaihdettiin nannista semppiin, mutta ei sillä muuta vaikutusta ollut kuin tuo oksun haiseminen.
Öisin täällä ei paljon pulautella, mutta päivisin koko ajan, joskus enemmän ja joskus vähemmän, on myös mukana niitä paakkuja. Käytiin erikoislääkärilläkin, jonka mielestä runsaskin pulauttelu normaalia jos vauva muuten voi hyvin. Itse epäilin myös allergiaa, kun on ihottumaa joskus otsalla ja kakka vihreää, mutta kakan väristä ei kuulemma voi päätellä mitään, ainoastaan jos se on vetistä ja meillä se koostumukselta normaalia ja poika muutenkin hyvän tuulinen ja nukkuu hyvin. Tuli vähän asian vierestä, mutta jos käytössänne siis korvike, kannattaa kokeilla vaihtaa merkkiä.

Meillä poika on täysimetyksellä, joten korvikemerkistä ei voi olla kiinni. Pitää seurailla tilannetta, ei tosiaan isoja määriä pulauttele mutta vähän alkoi haju ja yökakominen huolestuttaa. Muuten poitsu on hyväntuulinen ja virkeä ja tuntuu kyllä hyvin kasvavankin. Huomenna on neuvolalääkäri, toivottavasti osaisi jotain sanoa, ja sitten saa varmistuksen kasvuunkin :)

Täällä myös pulauttelija,ikää 5 kk.
Haisee pahalle myös mutta poju kasvanut ihan ok eikä siihen ole neuvolassakaan kiinnitetty enempiä huomioita.

Ikävä sivuoire on tuo että vaatteet aina pulissa ja lattiaa saa pestä ja pestä!!
TOisilla vain mahalaukun läppä on sen verran löysä että virtaa helposti takaisin päin.
POika hyväntuulinen ja kasvaa ihan ok.

Mulla kaksosista toinen oli myös kaamee pulivauva.Nyt jo reipas 8 vee.
Siinä kun pystyyn nousi,lakkasi pulauttelu.

Sitä toivoessa nytkin!! :wave:

Meillä myöskin vauva pulauttelee runsaasti, ja tällä hetkellä ollaan menossa altistukseen..

Apteekin korvikkeita on kokeiltu ja sopivaa ei vielä löytynyt, semper on tähän astisista parhain kokeilemani oireiltaan.

Meillä myös joskus vähän kakoo, varsinkin nyt, kun on yskääkin. Ja yleensä päälle tulee vielä harmiton hikkakin.. :(

Kannattaa tosiaan ottaa puheeksi neuvolassa, mutta oma kokemukseni ikävä kyllä on, ettei siellä suhtauduta riittävällä vakavuudella näihin asioihin. Itse olen minäkin tieni taistellut tähän asti, yksityisten kautta..

Mielessä kaihertaa kumminkin, että allergiat saattavat olla myös hengelle vaarallisia ja siksi tämän haluan selvittää, jotta voin sitten olla "huoletta" asian suhteen..

Toivottavasti vauvallasi asiat lähtevät selkiämään..!

Annukka! Lapsesi voi olla ihan hyvin allerginen maidolle, munalle, mustikalle tai mille vain, jota saa rintamaitosi kautta. Monesti imetyksellä soppa on vielä sekavampi. Itse imettelin lähes 5 kk kaiken maailman imetysdieeteillä, kunnes siirryttiin korvikkeelle. En saanut dieettiä kuntoon, myöhemmin selvisi lapseni olevan allerginen mm. perunalle!

Meillä pulauteltiin myös todella paljon kun tyttö oli pienempi. Välillä ehdin jo huolestuakin. Tyttö on täysimetyksellä. Iän myötä se jäi pois, nyt 7kk ja koko vaiva ohi. Eli ei se aina välttämättä mitään vakavaa ole. :saint:

Mun maalaisjärki sanoo, että kauan (tuon 1-2h) vatsassa ollut maito tai mikä tahansa ihan varmaan haisee oksennukselle, kun siihen on luonnollisesti vatsahapot ja -nesteet jo päässeet käsiksi ja muuttamaan koostumusta. Tuoreelle puklulle (siis heti syönnin jälkeiselle) ei ole näin ehtinyt käydä, joten se tuoksuu maidolta.

Yhteistyössä