Pulauttelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MInna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MInna

Vieras
Huomenta kaikki, Mistähän voi johtua että 2,5kk lapsi on nyt viimeiset 2-3 viikkoa pulautellut oikein kunnolla. Aikaisemmin pulauttelua ei ole ollut käytännössä ollenkaan, joskus ehkä joku pieni pulaus. Mutta nämä pulautukset ovat sellaisia että kastuu kaikki vaatteet, myös äidin ja lentää oikeen kaaressa pitkänkin matkan.... Nämä jatkuu syönnin jälkeen aina seuraavaan syöttöön saakka, eli useamman tunnin ajan. Mitähän arvioisin, että pulautuksia syttöjen välillä tulee...? jos syöttöväli on n.3 tuntia niin pulautuksia tulee ehkä 5 kpl. Mistä voisi siis johtua ja voiko asialle mahdollisesti tehdä jotain? Kiitos kaikista vastauksista ja oikein mukavaa kesän odotusta=)

Onko rintamaidolla vai korvikkeella? Jos korvikkeella niin kannattaa kokeilla jotain toista merkkiä, meillä tutteli tuli ylös ja sit vaihdettiin merkkiä niin pulauttelu loppui. Jos imetät niin sit en osaa auttaa.

Jos imetät, syynä voi olla ihan se, että lapsi on voimistunut (osaa imeä tehokkaasti) ja sinulta maitoa tulee kunnolla. Kun samalla syömiseen alkaa löytyä rytmiä eli ei tissitellä koko aikaa, niin maitoa ehtii kertymään rintoihin kunnolla. Tällöin vauva joutuu hörppimään maitoa ja juomaan nopeasti. Vauva ei myöskään välttämättä aluksi ole osannut röyhtäistä kunnolla.

Omat lapseni ovat molemmat pulautelleet paljon, mutta se ei ole vaarallista, vaikka pulautuksia tulisi paljonkin. Mulla kumpikaan lapsista ei ole helposti röyhtäissyt syömisen jälkeen, vaan olo on helpottunut pulauttamalla.

En olisi ongelmasta huolissani. Mainitse asiasta neuvolassa, mutta jos paino- ja pituuskäyrä ovat OK, asialle tuskin voi tehdä mitään.

Kiitos molemmista vastauksista. Muutama oleellinen tarkenne, mitkä ensimmäisestä viestistä unohtui... Eli lapsi on rintamaidolla, ei saa korvikkeita ja röyhtäytän aina ruoan päälle. Olen kyllä itsekkin miettinyt tota, että kun maitoa tulee reilusti niin ehkä lapsi tosiaan joutuu härppimään ja tulee ehkä vähän hotkineeksi

Mulla oli samanlainen ongelma, liittyen röyhtäyttämiseen. Etenkin yöllä kun nostin vauvan röyhtöysasentoon olkapäälle, hän röyhtäyksen yhteydessä pulautti hirveät määrät maitoa mun päälle, lakanoille, jokapaikkaan. JOten lopetin röyhtäytyksen ja niin loppui pulauttelu, on jo niin iso poika (3kk) että osaa röyhtäistä itse selällään ""pienesti"" ettei samalla kaikki tule ulos.

Meidän pulauttajaa auttoi vähän se, että syötin häntä vähän kohoasennossa siis pää selkeästi koholla, eikä vaakatasossa.
Meillä pulauteltiin tuonne 6-7kk ikään asti.

Meillä pulauttelun aiheutti selvästi jekovit-tipat! Ihmettelin itsekin,kun pulauttelu ilmaantui ihan yks kaks ja kun laskin 1+1, ja mainitsin asiasta neuvolassa,neuvolantäti oli sitä mieltä,että kannattaa kokeilla muutamia päiviä ilman tippoja,ja jos tuo ""avun"",niin kokeilla toisia tippoja.Ja niin siinä kävi,kun tippoja ei annettu väheni pulauttelu minimiin!

Yhteistyössä