puklua keuhkoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs äiti

Vieras
Help me!! Luin eräästä lasten hoitoa ja kehitystä käsittelevästä kirjasta (kyseessä aika uusi painos ja kirjaa käytetään lähihoitajan opinnoissa), että vauvaa ei saa jättää vartioimatta selälleen, koska se voi pulauttaa ja oksua mennä keuhkoihin. Itse olen tähän asti hyvillä mielin nukuttanut lasta selällään enkä itse nukkuessa tietystikään voi vahtia toista silmä kovana. Olen myös imettänyt lasta niin että lapsi on selälleen.

Onko tällöin siis voinut maitoa/puklua mennä keuhkoihin? Kohtaako lastani nyt hidas tukehtumiskuolema? Kai tuo ainakin yskisi jos jotain menisi sen hengitysteihin?

Miten te muut nukutatte vauvanne? Kyljellään? Meidän neiti ei tahdo pysyä kyljellään.. olen kyllä kokeillut laittaa selän taakse tueksi jotain, mutta siitä huolimatta vauva pääsee siitä selälleen.

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä ;)

Ei kysymyksesi ollut ollenkaan tyhmä. Meidän typy kääntyi selälleen nukkumaan kun päästiin synnytyssairaalasta. Kätilöt sanoi, että tuo sitä nukkuessa noin viikon vanhaksi ja anna sitten nukkua niin kuin haluaa. Kyllä varmaankin yskii, jos jotain menee keuhkoihin

Kyllä alussa nukutin vauvaa kuitenkin kyljelläni ja kun oppi kääntymään itse selälleen niin laitoin pienen kiilan vielä selän alle että oli himpun kyljellään juuri tuon tukehtumisvaaran vuoksi. Onhan sitä omaan oksennukseensakin kuollut ihmisiä.

Kyllä meidän vauva veti n. viikon vanhana puklua henkitorveen isänsä sylissä niin, että valahti veltoksi. Ei ihan turha pelko siis. Nukutettiin pienestä pitäen kyljellään niin kauan kuin pysyi. Oli siis todella kova pulauttelemaan. Meillä oli myös sängyn pääty nostettu hieman ja yleensä nukutettiin ruokailun jälkeen oikealla kyljellä (vähentää jonkin verran takaisinvirtausta).

niin tekstistäni ei käynyt ilmi kunnolla, että tarkotin että voiko sitä aina mennä keuhkoihin vähän kerrallaan niin että jossain vaiheessa keuhkot täyttyy puklusta ja aiheuttaa näin tukehtumisen? Yksi tuttava vaan kerran kertoi tarinaa vauvasta joka hänen mukaansa kuoli näin. Voiko vauvani keuhkot olla nyt puolillaan puklua ilman että olen siitä edes tietoinen?

Mulle neuvottiin synnärillä että eka viikko kylkiasento, sitten voi antaa nukkua selälteen eikä pukluun tukehtumisen vaaraa ole. Ei voi hitaasti tukehtua, se on ihan varma. Yskärefleksi ja keuhkojen oma puhdistuminen huolehtii siitä, että jos sitä sinne pikkuisen menee, niin se tulee pois. Pikkuhiljaa ei pääse kertymään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
... voiko sitä aina mennä keuhkoihin vähän kerrallaan niin että jossain vaiheessa keuhkot täyttyy puklusta ja aiheuttaa näin tukehtumisen? Yksi tuttava vaan kerran kertoi tarinaa vauvasta joka hänen mukaansa kuoli näin. Voiko vauvani keuhkot olla nyt puolillaan puklua ilman että olen siitä edes tietoinen?

Toi ei kyllä kuulosta todenmukaiselta. Kyllä pienikin määrä puklua kehkoissa antaa ilmoittaa iysestään (yskittää). Ei keuhkot voi pikkuhiljaa täyttyä. Varmaan jotain on jossain vaiheessa ymmärretty väärin.

glup: näin mä kanssa ajattelin asiaa, että luulis että ainakin yskis, mutta noin mulle kerrottiin, tosin tuttava kertoi kyseessä olleen vatsanportin toiminnan ongelma.. sitten mietin että kyllähän aikuiset ihmisetkin täyttää keuhkonsa tervalla eikä se terva koko aika itsestään ilmoittele, mutta myönnettäköön että maalaisjärjellä kun ajattelee asiaa niin ei ne keuhkot voi sillä tavalla täyttyä.
Meillä vaan neiti myös yskii kyllä syönnin yhteydessä välillä ja lähes aina rupee sillain vikisee niinkuin olisi vaikeuksia hengittää, enkä ole koskaan kuullut kenenkään vauvan pitävän sellasta ääntä.
Kuitenkin terveysneuvonnassa sanottiin että se ääni olisi ihan yleistä pienillä vauvoilla ja johtuu kurkunpään lihasten kehittymättömyydestä, mutta se vaan kuulostaa niin epäterveeltä! Eikä siis kyseessä ole mikään rohina!
Niin että kaikkea sitä tulee äitinä mietittyä...

Yhteistyössä