pukeminen ja riisuminen

Samaa mieltä...2 vuotias osaa kyllä jo itse pukea tavallisimpia vaatteita itse jos vain haluaa.

Solmiminen, tiukat napit tai nepit ja vetskari saattaa olla sen verran hankalia (ainakin solmiminen) että tarvii isomman apuja.
 
toinen vieras
Kuulostaa hienolta, mutta uskomattomalta.
Meillä 3v lapsi joudutaan pukemaan aina väkipakolla, vähintään kahden ihmisen pitäessä lasta aloillaan.
Yöpaidan pukeminen on yhtä huutoa ja tappelua. Siinä on vanhemmilla silmät mustana ja naama ruvella kun lapsi puree, kynsii ja potkii.
 
Meidän neiti alkoi riisumaan jo puoltoista vuotiaana mut nyt 2 1/2 v. sujuu pukeminenkin varsin mallikkaasti. joskus joutuu aamusin hoputtaan tai tarkistamaan ennen ulos menoa et asut on hyvin päällä ja oikeinpäin.On toki hankaliakin aamuja ja silloin puetaan väkisin, itkun kanssa, joskus auttaa se kun kysyy et osaakohan lapsi pukea ja tekee itsestään "tyhmän" mitenköhän päin tää paita kuuluu? Tiedän kyllä nelivuotiaitakin jotka pukevat vain kun hoitaja sanoo mutta ei kun vanhammat haluavat =) :heart:
 
meidän poika 2v 2kk osaa pukea itse ja riisua. Pukeminen kyllä harvemmin onnistuu itse, koska ei halua pukea, haalarit saa itse päälle ja kengät, ne saa yleensä hoidossa itse laittaa...
Riisuminen tapahtuukin sitten vauhdikkaasti...Aamuisin kun saan puettua kaikki sisävaatteet päälle ja sillä välin kun haen haalarin eteisestä on poika kerennyt riisua jo kaikki housut jalasta ja paitaa yrittää...tulisi jo kesä niin ei tarvitsisi niin älyttömästi topata...

Yleensä pukeminen on kyllä hieman kinastelua ja äiti saa sitten väkipakolla pukea, varsinkin aamuisin kun on kiire...

 
meillä 1v 11kk riisuu itse melkein kaikki ja pukee sitten myös suurimman osan, mutta nappeja, vetskareita ym tietty autan laittamaan ja ulkovaatteistakin osan. kenkien laittaminen on vielä neidille vähän hankalaa. Mutta itse haluaa tehdä ja mielellään pukee.
 
Meillä 2,5-vuotias tyttö pukee ja riisuu itse, paitsi paidat ovat vielä hankalia. Muuten alkoi jo haalarit, housut ym. pukemaan ja riisumaan varmaan vajaa vuosi sitten.
Tästä voisi kehittää tätä keskustelua vähän eteenpäin ja kysyä, että miten pukeminen ylipäätänsä sujuu teillä?

Kiireisinä aamuina meinaa tuskan hiki valua, kun "minä ite" -asenne jyllää. Välillä taas (varsinkin jostain ihmeen syystä aina kylästä lähdettäessä ;)) tyttö ei suostukaan pukemaan vaan lyö itsensä aivan lötköksi ja se on hänen mielestään TOSI hauskaa. Onko kukaan löytänyt hyvää keinoa, miten saisi "lötkökohtaukset" loppumaan? Välillä uskoo, kun kehottaa vaan olemaan reipas tai antaa jonkun "porkkanan". Joskus taas aivan turha toivo.

Poikien pukemisesta vielä... 2-vuotias hoitolapseni on ihan tässä viime aikoina alkanut laittaa housuja jalkaan ja kova yritys on ulkovaatteidenkin kanssa. Eli perässä tullaan!!
 
Ohoh! Onkohan meidän 2v. sitten paljon jäljessä kun vasta aloittelee pukemista? Mun mielestä ei tarvitse vielä kaikkea osata. Hyvä on harjoitella mutta vasta 4 vuotiaalta edellyttäisin itse pukemista.

Esim. haalari menisi muuten päälle mutta kun laittaa kaikki välikerrokset on pukeminen jo paljon vaikeampaa. Housut saa pois jalasta muttei vielä jalkaan, ei osaa pepun takaa auttaa.
 
Kahdeb vuoden huitteilla meilläkin opittiin suurin piirtein pukemaan. Vieläkin tarttee hankalien nappien yms kanssa autella molempia (4v ja 6v), mutta muuten osataan kyllä ihan omatoimisesti pistää vaatteet päälle ja useimmiten valita ihan tilanteeseen sopivatkin vaatteet.

Tosta yöpaidasta...olethan varma, ettei lapsella ole kuuma...meidän vanhempi poika on varsinkin sellanen kuumakalle, että nukkuu aina alasti ja vaan pussilakana peittona, joten voisin kuvitella, että ois aika kidutusta sille jos pitäis yöpukua pitää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2007 klo 07:44 toinen vieras kirjoitti:
Kuulostaa hienolta, mutta uskomattomalta.
Meillä 3v lapsi joudutaan pukemaan aina väkipakolla, vähintään kahden ihmisen pitäessä lasta aloillaan.
Yöpaidan pukeminen on yhtä huutoa ja tappelua. Siinä on vanhemmilla silmät mustana ja naama ruvella kun lapsi puree, kynsii ja potkii.
Olisiko teillä aistiyliherkkä lapsi? Meillä tytöllä on ollut ihan samanlaista kuin teillä. Nyt syksyllä tytöllämme todettiin aistiyliherkkyys. Se tarkoittaa et jotkut vaatteet on vaan epämukavia päällä tai sauma ahistaa. Toisen ihmisen kosketus voi todellakin sattua vaikka se vaan olisi hipaisu iholla. Näin ainakin meillä. Kannattaa lapselta kysyä mikä paita, kauluri, ym. ihoa vasten tulevat vaatteet kelpaavat niin pukeminenkin helpottuu ajan kanssa.

Ja tälläiset lapset eivät pidä KIIREESTÄ! Aikaa on varattava runsaasti!
 
Tosi hienoa nille joiden lapset jo osaavat, oma poikani 2v 2 kk :tta pukee ja riisuu jotain mut oman tahdon mukaan. Jos vien aamulla vaatteet jotka pitäisi päälle laittaa ei onnistu varmasti. Uhma on aika ajoin niin kovaa etten halua asettaa itseäni yhtään kireämmälle "pakottaessani" lasta toimimaan haluamallani tavalla. Nyt on saatu syöminen sujumaan kivuttomasti, nukkumisen ja pukemisen kanssa taistellaan. Aika se kai on parasta lääkettä näissä oppimis jutuissakin.
 
toinen vieras
Meillä lapsi nukkuu yöpaidassa koska ei voi sietää peittoa.

Lapsella on todettu ääniyliherkkyys mutta tuota kosketusherkkyyttä emme ole tulleet ajateelleeksi, vielä. Tosin mitään villavaatetta ei lapsi voi sietää ja mikään ei saa olla leuan alta kiinni.

Eilen kyllä hän onnistui pukemaan omatoimisesti vyötärötoppahousut ja laittamaan jalkaansa kengät (oikeisiin jalkoihin) viedessään kynttilälyhtyjä pihalle. Ehkä pukeutuminenkin alkaisi sujua, jos löytäisimme vaatteita jotka ovat kaukana kaulasta / kurkusta.
 
Eipä oo tullu mieleenkään et kaks vuotiaan pitäis pukee itse. Mun laps on jo 2,5 v ja sit on pikkusisko ... ehkä just siks oon aina pukenu ja riisunu, käy sutjakammin. Kyllä se aikanaan oppii pukemisen ja riisumisen, ei kiirettä tässäkään asiassa =) .
 
Meidän 2v5kk ei todellakaan riisu eikä pue itse. Laiska ja saamaton taitaa vekara olla...
Eipä tuo muutenkaan ole omatoiminen, potalla käy jos huomauttaa, mutta kakat on vain yhden kerran tulleet pottaan, no onhan sekin jotain..
 
Meilläkin poika vähän ennen, kun joulun alla täytti kolme alkoi harjoittelemaan pukemista.Riisuminen on tainnut sujua hiukan kauemmin. Jokainen lapsi etenee niin omalla tahdillaan. Aika ihmelapsia, kun pukevat ja riisuvat ennen kahtakin ikävuotta. Pikkuisia ne on ja saavat kyllä tarvitakin vielä vanhempia pukemiseen ja muihin elämän asioihin. Kaikki ajallaan.
 

Yhteistyössä