Puikot heilumaan

Elzu
Voi kun saiskin itteensä niskasta kiinni, vuosikausiin en ole neulonut mitään :whistle:

Esikoiselle vielä joskus 5v sitte neuloin kaikkee mahollista, sukkia, mekkoja, käsineitä, lapasia, puseroita =)

Alfanaaras
Tykkään neulomisestakin (ominta lajiani on ompeleminen), vaikka se on niin kovin "jännittävää" hommaa= eli kärsin niska-hartiasäryistä. Näin syksyn tullen on kuitenkin PAKKO jotain neuloa. Löysin tosi herkullista Jenga-lankaa ja kilkuttelin itselleni villapuseron. Lanka oli 8:n puikoilla neulottavaa, petrolinsävyistä. Norjalaisneuleeseen ei taitaisi minun kärsivällisyyteni piisata.Tuo oli sellainen muutaman päivän pusero vain. Joko alkaa villapaidat valmistua?????

rillukka
juu, olen tekemässä kummipojalle (5v.) villapaitaa ja tietysti vaikeimman kautta :/ ; teen seitsemän veljeksen ohjeella kaarroke mallista norjalaispaitaa jonkin verran paksummasta langasta eli pähkäilyä ja laskeskelua riittää, kun sooloilen silmukkalukujen ja kerrosten välissä, että tulis jotenkin sopusuhtainen paita...ennenkin olen tähän "liemeen" itteni laittanu ja sain aikaseksi miehelleni xxxxx...L kokoisen villapaidan :) käy hyvin paksun untuvatakin päälle :LOL:

mä kudon kesät talvet. miesten koon villasukat on tosi kysytty artikkeli tänäpäivänä.vuodessa teen n.10-15 paria. meidän pikku pojalle teen pipot hanskat sukat villahousut.. kuka tykkää mistäkin minä tykkään kutomisesta.

Pojan palmikopusero valmis ja nyt pipoa tehtailemassa , samaa sarjaa.

Joululahjoiksi tein 2 boleroa, säärystimet ja ponchon. Ens jouluksi sain jo tilauksen eli villatakin ja toisen ponchon.

Itelleni ajattelin tehdä kanssa tuon boleron, kun löysin ihanaa lankaa missä mohairia ja villaa, ja se tulee nopeasti valmiiksi , kun puikoilla nro8 antaa suhista

eulis
Täällä kanssa yksi himoneuloja ilmoittautuu, olen neulonut yli 25 vuotta lähes joka päivä, nyt tyttärille työn alla bolerot. Suomalaisia neuleblogeja on aivan tuhottamasti, googlella suomalaiset neuleblogit pitäisi löytyä lista. Kivoja malleja löytyy Moda, Kauneimmat käsityöt ja Novita lehdistä, monet kirjastotkin tilaavat näitä. Kun neuloin nuorena olin kavereiden mielestä tosi friikki ja neulominen oli varsinaista mummoilua, nyt se on taas tosi trendikästä kuten virkkaaminenkin, nini ne ajat muuttuvat. Meidän suvussa kaikki naiset neulovat joten sieltä se innostus aikoinaan kai on lähtenyt ja neulominen on ihan älyttömän terapeuttista.

Täällä kans yks himo neuloja. Aina pitää olla joku neule kesken vaikka enää en paljon saa aikaiseksi sukkia ja lapasia.
Esikoiselle tein paljon mutta nyt se on toisen lapsen synnyttyä taas jääny.
Mulla pursuaa joka paikka täynnä lankaa eikä ikinä löydysopivaa väriä tai laatua (taas tänään piti ostaa yksi kerä) television kattomisestakin on nyt enny maku kun on ranne kipeä eikä pysty kunnolla kutomaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 20:48 Footballers Wife kirjoitti:
Mulla on ollut viikon luova tauko neulomisessa :saint: Lasten norjalaisneuleet (teen kummallekin yhtä aikaa) on edenneet kainaloihin asti. Nyt olis edessä uusi vaihe, silmukoiden laskemista, jakamista ym.
krhmmm... edelleen sama vaihe... B) Pikkuisen on tullut helmaan lisää mittaa, kun en ole jaksanut vielä alkaa tuohon silmukoiden jakamistouhuun. Kohtahan nuo käyvät pieneksi ennen kuin ovat valmiita edes...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 17:30 Footballers Wife kirjoitti:
\
Mulla on ollut viikon luova tauko neulomisessa :saint: Lasten norjalaisneuleet (teen kummallekin yhtä aikaa) on edenneet kainaloihin asti. Nyt olis edessä uusi vaihe, silmukoiden laskemista, jakamista ym.
krhmmm... edelleen sama vaihe... B) Pikkuisen on tullut helmaan lisää mittaa, kun en ole jaksanut vielä alkaa tuohon silmukoiden jakamistouhuun. Kohtahan nuo käyvät pieneksi ennen kuin ovat valmiita edes...
se on aina kumma kun se johonki tökkää joku tommonen jhon pitää vähän keskittyä eikä voi vaan kutoa menemään.
lapset kuitenkin aina keskeyttää ja täytyy aloittaa aina laskut alusta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 14:25 Footballers Wife kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 13:09 sukkapuikko kirjoitti:
Kutoisin jos osaisin!Kertokaa, jos tiedätte oppaan jonka avulla tumpelokin oppii kutomaan.Peruskoulun käsityötuntien kutomiset ei hirveesti kiinnostanut, pääsin kyllä läpi ilman todisteita kutomistaidoistani...
Olisko käsityöliikkeissä ohjeita? Itse asioin aivan ihanassa käsityöliikkeessä, jossa myyjä hakee mulle mieleisiäni malleja, sopivat langat, menekit laskee ja palvelee kaikin puolin mahtavasti =)
Muitakin uusavuttomia =) Hävettää ihan kun töissä kaikki melkein kutoo_OOn aikoinaan kutonu villapaidankin mut enää en osaa ees silmukkaa tehdä.Haluaisin kutoa esim.sukkia

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 17:54 Snappis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 17:30 Footballers Wife kirjoitti:
\
se on aina kumma kun se johonki tökkää joku tommonen jhon pitää vähän keskittyä eikä voi vaan kutoa menemään.
lapset kuitenkin aina keskeyttää ja täytyy aloittaa aina laskut alusta.
Juu, ja minä kun olen pyhittänyt kutomiselle vain sen ajan mikä jää iltaisin lasten nukuttamisen ja tämän näpyttelyn jälkeen ennen omaa nukkumaanmenoa. Eipä siinä ihmeitä saa aikaiseksi. Mutta tykkään kyllä kovasti kutomisesta. Jollain muulla oli samaa vaivaa kuin mullakin, että kipeytyy ranteet jos liikaa kutoo yhteen menoon.

Mulla kipeytyy niskat kun kudon ja silti pitää kutoa.

Nyt tuli tässä välissä tehtyä pojan nukelle pirkan ohjeilla villa haalari. Pojan pipon jouduin ottamaan uusiksi käsittelyyn ja jatkamaan noin 4 senttiä kun jäi mokoma lyhkäseksi jospa tuon tänä iltana saisin viimeisteltyä ja sitten tumppuja tekemään.
Anopille pitäis antaa sukkapuikko opetusta kun ei osaa 5 puikolla kutoa vaan tekee sukat kahdella puikolla

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 22:17 Tiitiäisen äiti kirjoitti:
Mulla kipeytyy niskat kun kudon ja silti pitää kutoa.

Nyt tuli tässä välissä tehtyä pojan nukelle pirkan ohjeilla villa haalari. Pojan pipon jouduin ottamaan uusiksi käsittelyyn ja jatkamaan noin 4 senttiä kun jäi mokoma lyhkäseksi jospa tuon tänä iltana saisin viimeisteltyä ja sitten tumppuja tekemään.
Anopille pitäis antaa sukkapuikko opetusta kun ei osaa 5 puikolla kutoa vaan tekee sukat kahdella puikolla
Siis miten kukaan voi edes kutoa sukkia kahdella puikolla? :D Sen minäkin haluaisin nähdä! =) Mutta, oot sie mahoton kutomaan... =)

IevuRiepu
Ostin pojan toiveesta Novitan tehtaanmyymälästä värikästä Jenga-lankaa. Mitä ihmettä minä siitä kudon? Osaan vain sukat tai kaulaliinan. sukat tulis liian paksut :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.01.2007 klo 22:36 Footballers Wife kirjoitti:
Siis miten kukaan voi edes kutoa sukkia kahdella puikolla? :D Sen minäkin haluaisin nähdä! =) Mutta, oot sie mahoton kutomaan... =)
Siinä tulee sauma jalkapohjaan. Itse olen sitä hänelle sanonnut,että on paljon nopeampaa kutoa 5 kuin 2 puikolla

Laitanpa nyt sitten minäkin tänne viestiä. Viime vuodet olen tehtaillut sukkia ja lapasia mutta nyt tuntuu siltä että tarvis saada vähän vaihtelua. Noille kahdelle vanhimmalle tein niiden ollessa pieniä villa-asuja mutta se oli silloin vuosia sitten. Mitä ihmettä keksis alkaa vääntään... ei sais olla mitään hirveen vaikeeta. Vinkkejä otan vastaan. :wave:

kukkerikuu
Ja mulla on taas jämähtäneen neuleet kaappiin vaikka niin innolla syksyllä aloitin mohairneuleen teon... jos nyt sit aloittas tuon ensi kesän puseron teon niin saattas saada valmiiksi ottaen huomioon et etukappale on tehty ja takakappale aloitettu ja hihat on tosi lyhyet.... Tänäänkin kaikkea muuta tehty... :whistle:

Voi plaah teidän kanssanne.

En osaa kutoa enkä hallitse mitään muutakaan käsitöihin liittyvää. Olen todella huono piirtämään (oikein kuuluisa siitä) ja askartelemaan. Koulussakin taisi kuvaamataito olla 6 vaikka oikeasti yritin. :/

Onneksi äitini ja siskoni ovat todellisia käsityö ihmeitä ja heiltä saan näitä ihmeitä lahjaksi. Viime kesänä ostin langat ja siskoni virkkasi minulle ja tytöille aivan ihanat hatut. :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2007 klo 09:53 3 likan äiti kirjoitti:
Laitanpa nyt sitten minäkin tänne viestiä. Viime vuodet olen tehtaillut sukkia ja lapasia mutta nyt tuntuu siltä että tarvis saada vähän vaihtelua. Noille kahdelle vanhimmalle tein niiden ollessa pieniä villa-asuja mutta se oli silloin vuosia sitten. Mitä ihmettä keksis alkaa vääntään... ei sais olla mitään hirveen vaikeeta. Vinkkejä otan vastaan. :wave:
Poikani on onneksi vielä pieni joten hänelle voin väsätä ihan mitä vaan ja nopeasti, mutta isommille kuten avokille ja hänen siskolleen ja kälylle olen kutonnut paksulla langalla ja ja 10 puikoilla. Siten tulee nopeasti valmiiksi ihan mikä vaan. ainoa on ettei paksuille langoille ole paljon ohjeita, mutta kun malli tilkun tekee niin siitä saa sopivan silmukka määrän

harmaana
Tänään sen viimein keksin...Kiitos siitä uuden novitan neulelehden. Pian ryntään kauppaan ostamaan huopasta ja alan pöytätablettejen, laukkujen yms. tekoon. Nyt olen yhtä hymyä. =)

Täällä kanssa yks himokutoja, telkkariakaan en "osaa" katsoa, jos ei ole jotakin tekeillä siinä samalla. Nyt työn alla tytölle 1v juhliin mekko ja työkaverin vauvalle kevääksi neulesetti (housut, takki ja hattu).

Isommille tytöilleni olen seuraavaksi luvannut tehdä neulepuserot (hevosaiheiset), kunhan tuon mekon saan valmiiksi.

innokas kutoja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 20:52 Footballers Wife kirjoitti:
Onko muita neulomisesta innostuneita? Millaisia teoksia on viime aikoina valmistunut? =)

Ite ostin sekä pojalle että tytölle norjalaisneuleeseen langat ja aloin pari iltaa sitten väkertää kakkosen puikoilla, jee! B) Edellisistä neulomisista onkin aikaa parisen vuotta, kudoin silloin kummipojalleni villapeiton. Samanlaisen kuin omille lapsilleni heitä odottaessani. Kutominen on mun mielestä ihanaa, se oikein tempaa mukaansa. Sitä paitsi se on hyvää ajanvietettä telkkua katsellessa eikä tule niin naposteltuakaan =)
:heart: itse kudon villasukkia, nyt kun serkkuni opetti minulle miten tehdään kaksinkertainen kantapää... :) on kolme innokasta ikiliikkujaa(isännän lisäksi)jotka kuluttavat sukkia jo siihen malliin ettei yksinkertaiset kantapäälliset sukat kestä ja lankojen täytyy olla kunnon seitsemää veljes-sarjaa.siis kaiken kokoista sukkaa ja väristä tulee :whistle: en ole sit vielä tohtinut kokeilla muuta,esim.lapasta en ole kutonut vuosiin joten se peukalon teko on saattanut unohtua.ja muutakin kutoisin jos osaisin,siis esim.villapuseroa...ym.ym. \|O

Kouluaikana inhosin käsitöitä,mut sit joskus 18-19vuotiaana hurahdin ihan ykskaks.Lähinnä on tullu neulottua paitoja itselle,muksuille ja tutuille lahjaksi.PALMIKOITA,NYPPYJÄ,KIRJONEULETTA.Kaikenlaista pienempää kivaa:pipoja,lapasia,sukkia,huiveja,tyynynpäällisiä,laukkuja,vauvanpeittoja.VIRKANNU oon myös:pöytäliinoja,kuusenkoristeita,pitsejä,ponchoja,vauvanpeittoja.Käsityöt on ihan PAKKOMIELLE,aina on tekeillä vähintään kaksi työtä ja kymmeniä seuraavia mielessä.Lehtien mallien mukaan on tullu tehtyä sellaisenaan tai vähän muunneltuna,mutta useimmiten omasta päästä.Joulua,synttäreitä,tupareita,valmistujaisia jne ei voi ohittaa väsäämättä itse jotain kivaa.Ja mukaanhan mahtuu vielä ristipistotöitä,ompelutöitä ja joskus on tullut kudottua kangaspuillakin,mutta se on vähän lasten aikana jäänyt...En kerta kaikkiaan pysty vain tuijottamaan telkkua tai istumaan auto/junamatkaa ilman että käsillä ois jotain puuhaa!!!Kun laitan ruokaa,saatan neuloa muutaman rivin siinä ohessa.Kun on pienet lapset,aika täytyy ottaa sieltä mistä voi,vaikka sitten viis minuuttii kerrallaan!!!

Yhteistyössä