Puhuuko teidän 1,5-vuotiaat jo lauseita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Esikoinen puhui myös pitkiä lauseita tuossa iässä. Toinen lapsemme ei puhunut oikeastaan mitään, taisi osata silloin jo sanan "Ei". Nyt kolmas sanoo välillä vahingossa kahden sanan lauseita, kun oikein jotain haluaa, kuten "Anna auto". Säännöllisesti ja tarkoituksenmukaisesti ei tätä tee. Muutamia sanoja, joita käyttää puheessaan. Eli hyvin yksilöllistä tuo puheenkehitys.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Esikoiselta tuli 10-15 sanan lauseita 1,5 v iässä. Siis tauotonta pölötystä suomeksi :D , isän kielellä tuli yksittäisiä sanoja.

Kuopus on 2 v 3 kk ja sanoo 1-2 sanaa peräkkäin, hänellä onkin diagnosoitu puheen kehityksen viivästymä.

Nyt on kyllä pakko kysyä, millainen on ollut tuollainen 10-15 sanan lause.
Meillä tuli kyllä kolmen sanan lauseita monta peräkkäin, mutta ei niitä silleen sidottu yhteen, koska kaikki "koska, mutta, ja, kun" tyyppiset sanat puuttuivat. Sanavarastoa toki oli vaikka muille jakaa.

Esimerkiksi "sit ku vauva syntyy ni mä annan sil tuttii ja mä vien vanha vaippa roskii ja tuon uus vaippa tilal", jne. Kielioppi- ja äännevirheitä tuli (esim. paljon kiviä oli "monta kiviä " :D ) mutta paljon tuo likka puhui. Ja puhuu edelleen :snotty:

Cool ja ihanaa. Ja mä luulin, että meillä pulistiin paljon.

Yksi on puhunut vaikka kuinka pitkiä lauseita 1½ vuotiaana, pari ei juuri mitään. Toinen oppi puhumaan lauseita vähän päälle 2 vuotiaana ja sitä tuli kerralla sitten paljon. Hitain puhui lauseita vasta päälle 4 vuotiaana - kärsii pahasta puheen viivästymästä.

tyttö puhui kuin ruuneperi, poika 2v8kk sanoo 2-3 sanaisia lauseita, alkoi ylipäätään puhua vasta marraskuussa. (Meillä ei ole muuten mitään diagnoosia viivästymisestä, enkä sellaista kaipaakaan. Hyvinhän tuo tuossa pulisee, joka päivä enemmän.)

Yhteistyössä