Onko harvinaista, että 1v puhuu jo lauseita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Aina kaikissa oppaissa yms. lukee, että ensimmäiset sanat tulee 1-vuotiaana ja täälläkin on moni olettanut, ettei 1v osaa puhua. Minun tyttöni sanoi ekan sanansa 6kk:n ikäisenä, 7-8kk:n ikäisenä tuli jo useita sanoja, nämä siis kaikki merkityksellisiä sanoja. 1v:nä puhui sitten jo 2-3 sanan lauseita, 1,5v ikään mennessä pitkiä lauseita. Onko tämä harvinaista??

Esikko vajaa puoltoista vuotiaana: Mummille mennään! Mummi antaa kakkuu, pullaa, äkkitii (=jätskii)

Kuopuksen eka lause just vuoden vanhana: Ei eikka ota! (Isoveikka vei aina kädestä.)

Nämä nyt tuli kirjattua aikoinaan vauvakirjoihin. Muutakin siis puhuivat.

On se kai aika harvinaista, muttei kuitenkaan erittäin harvinaista tai ainutlaatuista.
Mun esikoiseni, tyttö, sanoi ekoja sanojaan siinä 8 kk tienoilla, 1-vuotiaana puhui sanapareja tai paria kolmea sanaa peräkkäin (kahdella kielellä ), 1½ v iässä tuli piiiiitkiä lauseita tauotta (suomeksi). Kyllähän sitä ihmeteltiin - ja me vanhemmat sitten ihmeteltiin kun toinen lapsi ei alkanutkaan puhumaan samalla lailla, vaan vasta 2½ v iässä.

On ainakin jos vertaan omiini ja tuttavieni lapsiin. Yhden lapsen tosin tunnen, joka puhui jo reilun vuoden ikäisenä pitkiä lauseita selvästi lausuen ja sanavarasto oli uskomaton. Meillä vasta tapailtiin ensimmäisiä sanoja ja nekin epäselvästi. Pidin tuota tyttöä poikkeuksena.

Kyllä ainakin jos mun kaveria kuuntelee, hällä on 7kk ikäinen joka juuri on alkanut nousta tukea vasten (hänen mukaansa siis kävelee) ja selitti samalla että ei onneksi ole unohtanut tuota puhumista vaikka lähtikin kävelemään. On kuulema jo muutamia kuukausia puhunut ihan selvästi

Esikoinen puhui 1-v aika paljon ja 1½-v lauseita, niin että nlan lääkärikin hämmästyi.
Kuopus taas ei pukahtanutkaan ennen kuin oli yli 2-v (tai siis sanoi "äiti" äärimmäisessä hädässä, mutta ei mitään muuta).

Poika sanoi ekan sanansa 7½kk iässä ja parin kuukauden sisällä siitä oppi hieman toista kymmentä lisää. sit jäi sanat jalkoihin, kun alko opetella kävelyä. Nyt ikää on 1v3kk ja käyttää satunnaisia sanoja... Peräkkäin saattaa sanoo, mut aina on vähän väliä. Ei siis lauseen omaisesti niitä sano.

Aika suppea on sanavarasto ja ujostellen puhuu... Lähinnä mun kuullen ja hieman isänsäkin. Muille ei oikein juttele, paitsi omaa kieltään. Kova on pölisemään ja kiinnostunut sanoista... Ei vaan uskalla rohkeemmin jutella. On samanlainen ollu liikkumisenkin suhteen eli opettelee ensin kunnolla ja sit alkaa aktiivisemmaks.

Kyllähän siinä puheen kehityksessä on monenlaista variaatiota.Meitä hämmästytti sukujuhlissa pikkutyttö 1v4kk joka höpötti koko ajan pitkiä,pitkiä lauseita,mutta äitinsä vaan nauroi ja sanoi,että tytöllä on vaan ihan ilmiömäinen muisti ja se toistaa pitkät pätkät kaikkea ympärillään kuulemaansa,mutta ei kyllä iitse ymmärrä puoltakaan puhumastaan!;), Ja paikkaansahan tuo piti,en ollut vaan koskaan ennen moista ipanaa nähnyt enkä kuullut.Ja lausui kaikki sanatkin vielä ihan ymmärrettävästi.Oma nnapero samanikäisenä osasi muutaman yksittäisen sanan,mutta nyt kun on 2.5v niin siltä ei meinaa suunvuoroa saada!

En minä pidä lastani nerona vaikka tasan vuoden ikäisenä oli useampi kaksisanainen lause sanavarastossa ja sanoja kolmekymmentä. Toki puhuminen on ollut lapsen vahvuus.

Meillon useempi lapsi ja yks esim. oppi käveleen ja juoksi 9 kk vanhana, osas puhua monisanaisia lauseita puoltoistavuotiaana, kaksvuotisneuvolassa juoksi varpaillaan ja osasi polkea pyörää, tunsi kaikki värit, laski yli kymmeneen, ennen kolmea vuotta luisteli ja hiihti täyttä päätä. Lukemaan oppikin sit vasta 1 lk keväällä. Eli ei mikään lapsinero kuitenkaan. Toinen oppi hitaammin eri taitoja, esim. puhe oli selvää vasta lähes viisivuotiaana ja muutkin taidot tuli jälkijunassa, mut sitten lukemaan oppi lähes samantien puhumaan opittuaan ja laski ennen kouluunmenoa yhteen-ja vähennyslaskuja. Mun mielestä on aika turhaa vertailla ja pohtia liikaa noita asioita, jokainen oppii omaan tahtiinsa...

Meidän esikoinen oppi puhumaan reilusti alle vuoden ikäisenä. Sitten puhe muuttuikin änkytykseksi ja nyt sitä on kestäny 3 vuotta :( Puhe terapiasta ei ole ollu mitään hyötyä. Monet änkyttäjät kuulemma ovat oppineet puhumaan varhain.

Joo ei tuo minustakaan mitään tavallista ole, mutta aina välillä tulee joku vastaan. Minun serkkuni puhui myös kymmeniä, ellei satoja sanoja yksivuotiaana, 1,5 vuotiaana tuli jo 4 sanan lauseita. Meidän samanikäinen poika taas alkoi vasta vähän yli kahdenvuoden ikäisenä sanomaan parin sanan lauseita :D Tosin hän on kaksikielinen, ja osaakin nyt 2,5-vuotiaana sanoa kaiken kahdella kielellä, ja ihan normaalisti pitkiä lauseita jo.

Tiesittehän, että lauseessa (ja jopa virkkeessä) voi olla vaikkapa vain yksi sana?

Eli ei ole harvinaista, että yksivuotias puhuu lauseita :)

Yhteistyössä